Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki. Miten teilläpäin sanotaan luokka-asteet?
Kommentit (60)
Jyväskylässä Ja ekku tai eppu, tokku tai toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki.
Viikki on Helsingissä.
näin me joskus Tampereen ärräily kavereiden kanssa näitä naurettiin.
T. Se Jyväskyläläinen
Itsekin olen ja sujuvasti puhun epuista ja topuista, vaikka nyt asunkin ihan eripuolella Suomea. Teinivuosina eräs hämeenlinnalainen poika luuli minun käyneen erityiskoulua, kun puhuin, että kun olin topulla niin tehtiin sitä ja sitä. Hyvät naurut saatiin, kun poika vähän arasti kysyi: "Siis onx se joku apukoulu?" :D :D :D
eka, toka, kolmas yms pk-seutu Käsittämätöntä lässytystä noi muut
sen verran käsittämätöntä puhetta siellä on:D vai oonks mä stidi, kun sporat kulkee vain Stadis.
Arvaa ihmettelinkö, kun erään psykologian tutkimushankkeen otsikko oli "eskareista epuiksi". Olin ihan ihmeissäni, että mitä kieltä tuo on... Jyväskylästähän se oli...
http://www.nmi.fi/koulutus/pdf/hyva_alku_aunola.pdf
Vastaajat 2-4 sanovat kaikki samalla tavalla. Mistä päin olette? Jyväskylässä sanotaan kuten aloitusviestissäni.
ap
T: Jykylästä
" ö, pk-seutu on muutakin kuin Helsinki..ainii mut ethän sä sitä tiedä :D "
Ja onko tuo ÖÖÖ joku yleisilmaus siellä? ja anteeksi, että minusta kaikki pk-seutu on yhtä ja samaa ja tykkään myös murteista:D
Mulla nousi kaikki ihokarvat pystyy ällötyksestä.
Täytyy muuttaa pois täältä Jyväskylästä ennen kun lapset menee kouluun.
Tuota lässytystä en jaksa kuunnella kovin montaa vuotta.
viikki, nelkki ja eppu. Kyllä, ollaan Jyväskylästä eikä tuo ole lässytystä vaan MURRETTA. Mielestäni erilaiset murreilmaisut ovat kielen rikkautta mutta mä olenkin vain tällainen akateeminen ällötys.
ja mulle oli ihan itsestäänselvää aiemmin, että ne on nää eppu, toppu, kolkki jne. Vasta kun muutin paikkakunnalta ja tutustuin tähän palstaan, tajusin, miten hölmöltä noi kuulostaa. Tai no mun korvaan ne on vieläkin ihan ok, mutta ymmärrän, että muiden kuin jyväskyläläisten korvissa on ihme lässytystä. Mutta siellä niin on puhuttu niin kauan kuin itse muistan, eli myös omassa lapsuudessani.
Muutimme pois ennenkuin lapseni meni kouluun, ja sanon nykyään sujuvasti eka, toka jne.
Onko mielestänne lässytystä sanoa myös vauveli, kulti, kisu, koiruus, sidukka, telkku, tietsikka?
Onneksi kielessä on rikkautta. Hyvä Jyväskylä!
Jyväskylässä asustellaan. yritin vääntää niitä turhaan siaksi ja tokaisi, mutta nythänhän mä vasta hokasin, että sehän on näköjään tän uuden kotikaupungin tapa...
Onko mielestänne lässytystä sanoa myös vauveli, kulti, kisu, koiruus, sidukka, telkku, tietsikka? Onneksi kielessä on rikkautta. Hyvä Jyväskylä!
kiva, että muutkin ajattelee noin:= )
se murteista pitävä
viikki, nelkki ja eppu. Kyllä, ollaan Jyväskylästä eikä tuo ole lässytystä vaan MURRETTA. Mielestäni erilaiset murreilmaisut ovat kielen rikkautta mutta mä olenkin vain tällainen akateeminen ällötys.
vaan joku ihmeellinen viiraus täällä. Toivottavasti menee ohi siihen mennessä kun meidän lapset menee kouluun. Itse en pysty ko. sanoja suustani ulos päästämään, ovat todellä ällöjä.
T: jyväskyläläinen
Mä käytän aina sanoja ykkös,kakkos,kolmos,nelos,vitos ja kutos.
Mun lapset menevät syksyllä ykkös- kakkos- nelos- ja vitosluokille.
sen verran käsittämätöntä puhetta siellä on:D
vai oonks mä stidi, kun sporat kulkee vain Stadis.