Kyllä ne lapset teini-iässä sitä alkoa maistelee, oli sitten kotona otettu tai ei.
Jossain vaiheessa ne kännit tulee vedettyä suurimmalla osalla. Muksunne käyvät koulua ja siellä kavereiden kanssa puhutaan asioista.
Älkää eläkö pumpulissa.
Kommentit (17)
vanhempani olivat absolutisteja ja tuomitsivat kaiken alkoholinkäytön. Arvatkaa vain kiinnostiko se minua ja sisaruksiani? No kiinnosti, kielletty hedelmä kun oli kyseessä.. Kukaan meistä ei muuten nyt aikuisiällä ole absolutisti.
niillä joiden koton alkoholi on ollut kielletty peikko. Ei minkään tutkimuksen vaan nuorten kanssa tehdyn työn kautta saatu tuntuma.
Meillä vanhemmat eivät juoneet, enkä itse ole ollut koskaan humalassa. Ei voi siis yleistää.
Mikä tämän aloituksen pointti oli? Sekö, että annetaan vanhemmille oikeutus juoda lasten läsnäollessa, koska kyllä ne kuulevat alkoholinkäytöstä joka tapauksessa? Aika ontuvaa...
Tätä en ymmärrä. Mikä on se ongelma?
Muualla maailmassa ei tarvitse keskustella siitä, voiko juoda lasin tai pari viiniä ruuan kanssa tai illanvietossa, siis lasten läsnäollessa. Me olemme asuneet mm. Ranskanssa ja Saksassa, ja tällainen kekustelu olisi siellä ollut aika absurdi. Mutta Suomessa alkoholi on "mörkö", eikä tämän palstan mukaan kukaan suomalainen osaa juoda kohtuudella..
Meillä vanhemmat eivät juoneet, enkä itse ole ollut koskaan humalassa. Ei voi siis yleistää.
Mikä tämän aloituksen pointti oli? Sekö, että annetaan vanhemmille oikeutus juoda lasten läsnäollessa, koska kyllä ne kuulevat alkoholinkäytöstä joka tapauksessa? Aika ontuvaa...
Ja olen myös sitä mieltä, että osa kokeilee ihan varmasti jossain vaiheessa. Mutta nuorten kanssa työtä tekemällä olen ilokseni huomannut että aika paljon on nykyisin myös niitä joilla ei ole hoppua edes tissuttelemaan.
Meillä ei ole koskaan kotona oltu kännissä, eikä varsinaisesti edes juotu, mutta kyllähän sitä meikäläinen joi eräänki kerran humalan ja tulinpa kerran kotiin sairaalankin kautta.
juonut teininä kännejä ja tunnen todella monta muutakin
eikä missään lahkossa
että mietitääs vielä uudestaan niitä yleistyksiä
ja ehkä ei ole maailman paras lähtökohta "että kuitenkin ne tekee sen"...hohhoijaa ja just näin että jos alkoa ei suositella tai hyväksytä teineillä tai osteta tätä kaikki tekee niin-juttua niin sitten ollaan absolutisteja...joopa joo, aikuiset on aikuisia ja lapset lapsia ja lapsille ei alkoholi kuulu piste.
juonut teininä kännejä ja tunnen todella monta muutakin eikä missään lahkossa että mietitääs vielä uudestaan niitä yleistyksiä ja ehkä ei ole maailman paras lähtökohta "että kuitenkin ne tekee sen"...hohhoijaa ja just näin että jos alkoa ei suositella tai hyväksytä teineillä tai osteta tätä kaikki tekee niin-juttua niin sitten ollaan absolutisteja...joopa joo, aikuiset on aikuisia ja lapset lapsia ja lapsille ei alkoholi kuulu piste.
ymmärrätkö lukemaasi
pojat kohta 17v ja 15v. Mutta puheidensa mukaan kaikki muut teinit kyllä ryyppää, ja poitsut aika yksinäisiä kun samanhenkisiä kavereita on vaikea löytää. Ja todella tiedän ettei juo kun eivät ees käy missään koskaan kaveriporukoissa tai iltaisin. Valittavat ettei oo kavereita kun ei huvita kännätä ym.
Jossain vaiheessa ne kännit tulee vedettyä suurimmalla osalla. Muksunne käyvät koulua ja siellä kavereiden kanssa puhutaan asioista.
Älkää eläkö pumpulissa.
Nuolevat Alkon ovenkahvoja. Siitä on enää lyhyt matka alkoholin maisteluun!
Poikien 18v. ja 16v. humalaiset on tyhmiä ja elämässä on niin paljon mukavaa, ettei tarvii sekoittaa päätä millään. Ja kumpikaan ei käy missään iltaisin, kun hölmöilyt ei kiinnosta.
Isänsä on alkoholisti ja varmaan saivat pieninä aika hyvän kuvan siitä, mitä alkoholi saa ihmisessä aikaan. Itse en nuorten läsnäollessa edelleenkään juo kuin max oluen muutaman kerran vuodessa. Exän kännäily vei minultakin kaiken kiinnostuksen alkoholinkäyttöön.
nimittäin teinirakkaudet :( olin aina kiltisti kotona ja nyt se hieman korpeaa, että miksi piti silloin olla niin kiltti.
mun työkaveri on huolissaan pojastaan, joka nyt on jo 30 v, mutta välillä Alko maistuu reippaasti. Äitinsä absolutisti ja isänsä kohtuukäyttäjä. Hän mietti että olisiko ollut parempi että hän olisi ollut juoppo, niin lapsilla olisi niin karmeita kokemuksia viinasta, että heitä ei enää kiinnostaisi.
Maistoin kaksi ravintola-annosta ja huomasin päätähuippaavan vaikutuksen. Kiroilin, että onpa tylsää.
Myöhemmin kokeilin jopa neljää annosta ruoan kanssa ja hitaasti juotuna. Teki vähän hilpeän olon, mutta ei ollut siltikään niin hienoa, että olisin ottanut harrastukseksi. Tunkkainen, mutta ei rapulainen olo kuitenkin seuraavana aamuna, joten miksi hankkia sitä?
Älkää eläkö pumpulissa.
meillä kotona ei otettu. Mutta ei jäänyt tavaksi.
otetaan oikein kunnolla. Ai niin ja teen itse myös töitä nuorten parissa, joiden vanhemmat on ottaneet kuppia kunnolla eli FAS-lasten kanssa. Joten älä soperra paskaa.
niillä joiden koton alkoholi on ollut kielletty peikko. Ei minkään tutkimuksen vaan nuorten kanssa tehdyn työn kautta saatu tuntuma.
http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/1bdd2d77-b36d-499c-b8de-dd714abf80d8
Todennäköisempää, että nuori käyttää alkoholia, jos kotonakin on käytetty. Sama koskee myös tupakkaa.
minun lapsuuden kodissani ei käytetty alkoholia. Minun lastenikaan kodissa ei käytetä alkoholia.
Lapset (19v,18 ja 17v) kulkevat kyllä kavereillaan, mutta hyppööt ovat vähenneet, koska eivät halua olla känniääliöiden kanssa. Meidän kaveripiirissäkään ei alkoholia käytetä.
Ihan taviksia suomalaisia ollaan. Ei ole mitään uskonnollista vakaamusta tai muuta, mutta en näe kännäämisessä mitään järkeä. Olen toki joskus parikymppisenä parit kännit vetänyt, mutta todellakaan ei ole minun juttuni. En ymmärrä ihmisiä joiden on pakko kännätä. Ilmeisesti luonteen heikkoutta