Kannattaako tässä tapauksessa edes yrittää alatiesynnytystä?
Meidän esikoinen syntyi normaalisti alateitse, jo tuolloin miulla todettiin olevan ahdas lantio ja lääkäri oli kahden vaiheilla kokeillaanko alatiesynnytystä. Esikoinen oli kuitenkin ultran mukaan pienikokoinen (n. 2kg oli arvio) ja hänen pitäisi mahtua syntymään. Esikoinen mahtui kyllä syntymään nippa nappa, oikea paino kun olikin 2,8kg.
Toinen lapsemme syntyi sektiolla. Hänenkin kohdallaan harkittiin alatiesynnytystä, mutta toisen lapsen painoarvio oli 4kg, painoi kuitenkin 3,4kg.
Nyt meille on kolmas tulossa ja minä haluaisin synnyttää alateitse, koska sektiosta toivuin paljon hitaammin kuin alatiesynnytyksestä. Tämä masuasukki on myös ultran mukaan pienikokoinen ja jos kasvaa samaa vauhtia niin paino synnytyksen aikoihin olisi 2,5-3kg. Menee aika tarkalle, että mahtuuko syntymään ja tämän takia minulle lääkäri jo ehdotti, että tämä kolmaskin syntyisi sektiolla. Sanoi kuitenkin, että halutessani saan myös ensin kokeilla alatiesynnytystä.
Mieluummin synnyttäisin alateitse, koska viimeksi olin sektion jälkeen paljon kipeämpi ja toipuminen kesti kauemmin, mutta olisiko se kuitenkin järkevämpää suostua sektioon, ilman alatiekokeilua?
Kommentit (5)
Jos ei ole parempaa tekemistä, niin voihan aikaansa tällaiseenkin käyttää.
no tämähän on nyt kaikki riskiarvoiointia eli jos lantio on jo todettu ahtaaksi ja kun tiedetään että tehtyjen painoarvioiden virhemarginaali on aika suuri (voi heittää sen kilonkin suuntaan tai toiseen) niin miten suuri riski tapauksessasi on että a) lapsi joutuu ahdinkoon synnytyksen aikana b) jää kiinni synnytyskanavaan ja sitten mikä riski on sille että lapsi siinä voi vammautua tai pahimmassa tapauksessa menehtyä.
ja sitten verraten niitä sektion riskeihin. Sektio on riskittömämpi lapselle, mutta riskimpi sinulle...ja jos on tärkeämpää se oma helpompi toimpuminen verrattuna lapsen turvallisuuteen.
minulla itselläni ei ole edes ahtaaksi todettua lantiota, mutta hieman yli 4 kg vauvani kuoli alatiesynnytyksessä hartioiden jäädessä kiinni. Luonnollisestikkaan en ole sen jälkeen harkinnut edes alatiesynnytystä, sillä minulle tärkeintä on saada lapsi ulos turvallisesti ja elossa sekä hyvinvoivana.
Faktat ei täsmää eli kyseessä on keksitty tarina. Jos ei ole parempaa tekemistä, niin voihan aikaansa tällaiseenkin käyttää.
ja siksi mietinkin, että kannattaako alatiesynnytystä edes kokeilla, koska vauvan oikea paino saattaa olla enemmänkin kuin tuo arvio.
Pieni hintahan se kipu ja pitkä toipuminen on siitä, että vauva on elävä eikä vammaudu tai menehdy synnytyksessä.
ap
no tämähän on nyt kaikki riskiarvoiointia eli jos lantio on jo todettu ahtaaksi ja kun tiedetään että tehtyjen painoarvioiden virhemarginaali on aika suuri (voi heittää sen kilonkin suuntaan tai toiseen) niin miten suuri riski tapauksessasi on että a) lapsi joutuu ahdinkoon synnytyksen aikana b) jää kiinni synnytyskanavaan ja sitten mikä riski on sille että lapsi siinä voi vammautua tai pahimmassa tapauksessa menehtyä.
ja sitten verraten niitä sektion riskeihin. Sektio on riskittömämpi lapselle, mutta riskimpi sinulle...ja jos on tärkeämpää se oma helpompi toimpuminen verrattuna lapsen turvallisuuteen.
minulla itselläni ei ole edes ahtaaksi todettua lantiota, mutta hieman yli 4 kg vauvani kuoli alatiesynnytyksessä hartioiden jäädessä kiinni. Luonnollisestikkaan en ole sen jälkeen harkinnut edes alatiesynnytystä, sillä minulle tärkeintä on saada lapsi ulos turvallisesti ja elossa sekä hyvinvoivana.
Olet jo kerran aiemmin synnyttänyt, joten synnytyksen tulisi edetä joutuisasti. Jos ei etene, sitten lähdetään leikkaukseen herkästi, koska sinulla on ahtaaksi ajateltu lantio ja yksi leikkaus takana. Uskon kyllä että synnytät hienosti!