Miten pitkäksi aikaa 5-vuotiaan voi jättää yksin kotiin?
Kommentit (29)
kotiin noin puoleksi tunniksi yksin kun olen hakenut pikkusisarusta hoidosta.on halunnut jäädä.
kotiin noin puoleksi tunniksi yksin kun olen hakenut pikkusisarusta hoidosta.on halunnut jäädä.
Sanoi neuvolan täti, että lasta voisi alkaa pikkuhiljaa totuttamaan yksinoloon. Noin 15 min kerrallaan. Kuulemma, että selviää sitten ekaluokkalaisena, jos joutuu olemaan yksin.
Sanoin ettei meidän lasten tarvitse olla yksin ala-aste ikäisenä. Olen kyllä kotona aina, kun tulevat koulusta. Lisäksi aion kuskata koko ekaluokan kouluun ja kotiin. Ylihuolehtivainen?
Ehkäpä..
ekaluokan lopettava ehkä pariksi tunniksi.
yhdessä en jättäisi, ku vartiksi max.
mutta eskari vuonna oli ajatus kokeilla alottaen lyhyillä ajoilla ja vähitellen pidentäen.
Olen kauhulla seurannut naapurini touhuja, nämä kyseiset lapset (nyt siis 5v ja 7v) olivat jo viimekesänä keskenään vähintään kauppareissun ajan. Pienempi oli meidän isoille itkenyt että hän ei tiedä milloin äiti ja isä tulee... Mulle itselleni ei tulis mieleenkään jättää alle kouluikäisiä yksin. 9vuotiaan saatan jättää pienempien kanssa alle 10min mut sitä pitempään aikaan täytyy vahdinkin olla vanhempi. ap
Sano naapurille, että lapsensa oli pelännyt. Eihän se välttämättä tajua?
Olen jättänyt max 15 minuutiksi kauppareissun ajaksi yksin 5v:n (tai molemmat). Tosin lasketaanko sitä jos lapset ovat pihallani yksin parikin tuntia? Tarkkailen toki ikkunoista. Ekaluokkalaisen lasken yksin kauppaankin, ja hänet voin jättää myös puoleksi tunniksi yksin kotiinkin.
Katsotaan, jos vuoden päästä kesällä kun 5,5v on menossa ekalle, uskallan lähteä puolen tunnin juoksulenkille yksin, lapset kotona.
on 4 ja 6- vuotiaat tytöt ollu koirien kans, lastenohjelman ääressä yksin kotona kauppareissun ajan. Eli noin 20 min. Mutta sitä ennen on juteltu mitä ei saa tehdä, ja mitä pitää tehdä JOS jotain odottamatonta sattuu sillä aikaa kun aikuiset on poissa. Puhelinnumero jääkaapinovessa lapulla ja ohje juosta naapureiden ovelle apua pyytämään. Hyvin on menny, eikä mitään sattunu kertaakaan.
että riippuu täysin lapsesta, myös jonkin verran lapsen syntymäajankohdasta (oma joulukuussa 2005 syntynyt 5-vuotiaamme on n. kahden kuukauden päästä esikoululainen, joku alkuvuodesta 2006 syntynyt on enemmän 4 kuin 5 v) ja myös tuosta asuinympäristöstä.
Esikoisemme on aina tykännyt olla itsekseen. Halusi jo 4 v olla yksin kotona jos vein pikkuveljen nukutuslenkille korttelin ympäri (=n. 4 min per kierros) rauhallisella omakotitaloalueella. Inhosi aina iltapäiväkerhoa koulussa ja rakastaa yksin olemista (jos toki touhuaa myös paljon kavereiden kanssa nyt 3. luokkalaisena). Mutta vaatii ja haluaa säännöllisesti myös sen ihan täysin oman rauhan piirtää ja kirjoittaa yms.
Pikkuveli (nyt siis 5 ja aloittaa syksyllä esikoulussa, syntynyt ihan loppuvuodesta) taas ei suurin surminkaan halua olla kotona edes 10 min kauppareissua. Jos olemme pihalla puuhaamassa, voi olla sisällä itsekseen vaikka kaksi tuntia jos niinkseen tulee. Kaipaa kuitenkin vielä sen vierellä olemisen.
Myös meillä on siskoni perhe ihan naapurissa ja olemme todella paljon tekemisissä arjessa, tyyliin käymme hakemassa basilikaa toisen penkistä jos kotona ei ole ja komennamme toistemme lapsia ihan surutta. Silti, vaikka tämä turva on siinä 20 m päässä, on kahdessa lapsessa ollut n. 5-vuotiaana valtava ero.