Miten pitkäksi aikaa 5-vuotiaan voi jättää yksin kotiin?
Entäs ekaluokan lopettavan ja 5v yhdessä?
Kommentit (29)
Paitsi jos on sisällä ja minä kuopsutan omassa pihassa puutarhaa niin se on ok, mutta minnekään en poistuisi kotoa minuutiksikaan.
En ole myöskään jättänyt 10v isoveljensä kanssa koskaan kaksin edes 10 minuutiksi.
Älä nyt vaan ainakaan lähde minnekään shoppailemaan!! 15min maximi, mutta mielestäni kouluikäisen voi vasta jättää pieneksi ajaksi yksin kotiin!!
Omassa pihassa voin olla ja lapset (itselläni samanikäiset mitä ap:llä) sisällä, mutta kotipihasta en lähde edes lähikauppaan.
kun olen kipaissut ihan vieressä olevassa kaupassa. Pidemmäksi aikaa en jättäisi. En myöskään 7v isoveljen kanssa. 7v:kaan ei sen pidempään ole ollut yksin kotona.
Kun jätin omani yksin kotiin viisivuotiaana puoleksi tunniksi ja tulin takaisin, niin tämä istu kauhusta kankeana eteisen lattialla nalle sylissään, eikä ollut uskaltanut liikahtaakaan. Oli niin pelottanut olla yksin.
5-v ollut aina aika ajoin jo 4-vuotiaana itsekseen, siis niin, että hän on halunnut jäädä sisälle, kun muut ollaan menty pihalle. Sen jälkeen on aina välillä jäänyt kotiin, kun isoveljeä on viety harrastukseen, aikaa kulunut n 15-30 minuuttia.
Nyt ovat olleet aina välillä ekaluokan päättävän isoveljensä kanssa kotona aamulla kun mä olen jo lähtenyt töihin, ja pienin mennyt jo isovanhemmille naapuriin. Yhdessä kotona ovat olleet n. 1- 1,5h.
Meillä on tietysti tuo todella iso plussa, että isovanhemmat asuvat naapurissa, ja lapset tietävät, että tuli mikä tahansa hätä, niin juoksevat sinne.
Kun jätin omani yksin kotiin viisivuotiaana puoleksi tunniksi ja tulin takaisin, niin tämä istu kauhusta kankeana eteisen lattialla nalle sylissään, eikä ollut uskaltanut liikahtaakaan. Oli niin pelottanut olla yksin.
puoleksi tunniksi yksin??? Ihan oikeasti, oletko idiootti??
Olen kauhulla seurannut naapurini touhuja, nämä kyseiset lapset (nyt siis 5v ja 7v) olivat jo viimekesänä keskenään vähintään kauppareissun ajan.
Pienempi oli meidän isoille itkenyt että hän ei tiedä milloin äiti ja isä tulee...
Mulle itselleni ei tulis mieleenkään jättää alle kouluikäisiä yksin. 9vuotiaan saatan jättää pienempien kanssa alle 10min mut sitä pitempään aikaan täytyy vahdinkin olla vanhempi.
ap
eli ekan luokan lopettava 7 v sekä 5 v.
He ovat keskenään ulkona tuntikausia, välillä käyvät kotona ja välillä kurkistan perään. Asumme 8 rivitalon muodostamalla alueella.
He ovat kotona keskenään joskus kun käyn kaupassa. Yleensä siihen menee 15-20 minuuttia, joskus hieman yli puoli tuntia.
5-v ollut aina aika ajoin jo 4-vuotiaana itsekseen, siis niin, että hän on halunnut jäädä sisälle, kun muut ollaan menty pihalle. Sen jälkeen on aina välillä jäänyt kotiin, kun isoveljeä on viety harrastukseen, aikaa kulunut n 15-30 minuuttia. Nyt ovat olleet aina välillä ekaluokan päättävän isoveljensä kanssa kotona aamulla kun mä olen jo lähtenyt töihin, ja pienin mennyt jo isovanhemmille naapuriin. Yhdessä kotona ovat olleet n. 1- 1,5h. Meillä on tietysti tuo todella iso plussa, että isovanhemmat asuvat naapurissa, ja lapset tietävät, että tuli mikä tahansa hätä, niin juoksevat sinne.
En voisi kuvitellakaan jättäväni 5-vuotiastani yksin kotiin! Niin kyllä, että omalla pihalla käyn vaikka laittamassa pyykit narulle tai haen postit, vien roskat, mutta silloinkin yleensä on 7v sisarus kotona myös. Mutta en todellakaan uskaltaisi lähteä käymään itse muualla ja jättää noita kahta keskenään! Syksyllä koulun aloittava on nyt eskarivuonna harjoitellut yksin oloa niin, että puhelin on käden ulottuvilla. Pisimmillään on ollut 45 min yksin, kun kävin kaupassa ja viemässä sisaruksen harrastukseen.
Itsehän sinä lapsesi tunnet. Itse muistan pyörineeni sen ikäisenä tuntikausia pihalla kavereiden kanssa - aikana ennen kännyköitä! Eli miksi asia olisi toisinpäin, jos äiti on pihalla ja lapsi pyörii sisällä? Mutta riippuu tosiaan lapsesta: onko rauhallinen, saavatko sisarukset heti tappelun aikaan, keksivätkö tyhmiä tempauksia, pysyvätkö varmasti kotona jne. ?
Voi kyllä huutaa ovesta, jos tulee joku hätä eli olen ihan näköetäisyydellä.
Itsehän sinä lapsesi tunnet. Itse muistan pyörineeni sen ikäisenä tuntikausia pihalla kavereiden kanssa - aikana ennen kännyköitä! Eli miksi asia olisi toisinpäin, jos äiti on pihalla ja lapsi pyörii sisällä? Mutta riippuu tosiaan lapsesta: onko rauhallinen, saavatko sisarukset heti tappelun aikaan, keksivätkö tyhmiä tempauksia, pysyvätkö varmasti kotona jne. ?
kuin että äiti lähtee jonnekin kauemmmas, siis tavoittamattomiin, jos hätä tulee, ja lapsi jää yksin!
Sanoisitteko naapurille jotain siitä ettei lapsia voi jättää yksin?
Kertoisin hänen lastensa puhuneen asiasta ja yrittäisin -syyttelemättä- selvittää miksi he jättävät lapset keskenään.
hyvin mennyt