Miksi ystäväni väittää, että Muksu-hedelmäsoseissa käytetään makeutusaineita?
Hän ei anna lapselleen kuin Piltin ruokia, kun ne on kuulemma ainoita missä ei käytetä makeutusaineita.
Tuossa lueskelin juuri purkin kyljestä ja siinä sanottiin, että vauvaruoissa ei käytetä keinotekoisia maku- eikä makeutusaineita.
Pitääkö hänen esittää minulle, yh-äidille, joka ostaa vähän halvemmalla hed.soseet, "rikasta"?
Muuta selitystä nyt en tähän keksinyt.
Mainittakoon vielä, että teen muut ruoat lapselle itse, ainoastaan hedelmä- ja marjasoseet ostan valmiina.
Mitäs mieltä muut ovat?
Kommentit (27)
Muksu-hedelmäsoseissa käytetään makeutusaineita.
Muksu-hedelmäsoseissa käytetään makeutusaineita.
Muksussa melkein pelkkää päärynää (oisko 80-90%), Piltissä muistaakseni alle puolet.
Ainakaan tuoteselosteessa ei mainita, että Muksuissa olisi sokeria tms. Vähän makukohtaista mikä on parasta - minusta.
niissä purkeissa lukee kaikki aineet. Mun mielestä ainakin osa Muksu-soseista on sokerittomia. Siis ei mitää lisättyä makeutusta.
mä taas kävin kyttäämässä meidän purkit, niin joka ainoassa Pilttipurkissa luki vielä erikseen hedelmäsokeri. Eli on lisättyä sokeria noissa Pilteissä.
Meillä oli vain 1 Muksupurkki ja siinä ei lisättyä sokeria ollut. Tosin kyllä rypälemehua oli siihen persikkasosepurkkiin lisätty (ehkä makeutta tuomaan?)
Sä voit vaan hymyillä tuolle kaverillesi aurinkoisesti ja antaa sen pitää omat käsityksensä. Jo tuo, että väitti soseissa olevan keinotekoisia makeutusaineita kertoo jotain käsityskyvystä =)
tuli vain mieleen siitä, kun kehaisin kuinka olivat Prismassa tarjouksessa 6-pack 0,99€. Aiemmin ei ollut puhunut niistä mitään, vaikka tiesi lapseni niitä syövän.
Ap
mutta tosiaan pakkauksen kyljessä on ainesosat ja joissain soseissa oli omana aineksenaan hedelmäsokeri ja osassa vain ne hedelmät (plus vesi yms.). Eli silloin tuo lisätty hedelmäsokeri olisi lisättyä sokeria, vaikkakaan ei keinotekoista makeutusainetta.
purkkien tekstit. MIKSI koukuttaa lapsi sokeriin jo aivan pienenä vauvana? Aivan älytöntä.
Kyllä aika paljon sai etsiä, että löysi sellaisia hedelmäsoseita mihin ei oltu lisätty MITÄÄN makeutusaineita,ei edes hedelmäsokeria .
Hipp oli muistaakseni hyvä merkki...(luomua)
Jos muksuissa ei käytetä keinotekoisia makeutusaineita niin niihin saatetaan silti lisätä aitoja makeutusaineita, kuten sokeria tai hedelmäsokeria.
Mun vauva ainakin syö niin vähän hedelmäsoseita (purkki päivässä) ettei se sokerinsaanti nyt niin kamalaksi voi nousta. Ja meilläkin käytetään muksuja :)
ystäväni meinasikin sitten tätä, mutta puhui väärällä termillä.
Ap
Sitä mäkin mieluusti ostan.
Olen kyllä ostanut noita sixpackejakin, en vaan tykkää kun kaikki on samaa makua, mutta meillä vauvan lisäksi niitä syö 8v tyttö, joskus 10v poikakin.
Sairasta suorastaan.
tosiaan halua lapselleni sokeria kauhoa suuhun, mutta luulen että purkki päivässä sosetta, ei altista lastani liikaa makealle.
Ap
http://pilttipiiri.fi/lastenruoka/tuotehaku/
http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/
esimerkkinä vaikka se mainisemani päärynäsose:
PILTTI-päärynä
Päärynää 4 kk, 125 g
Päärynä (50 %), vesi, hedelmäsokeri, tapiokatärkkelys ja C-vitamiini.
-----------------------
MUKSU Päärynäsose 125 g
Ainekset
Päärynäsose (90 %), päärynämehutiiviste (7 %), riisijauho, askorbiinihappo (C-vitamiini).
Musut tietysti valmistetaan ties missä, piltit kai Suomessa?
- olinkohan nro 6
Sairasta suorastaan.
Onko sinusta normaalia tuputtaa vauvalle jätskiä, kun ei tajua edes pyytää sitä???
Ja miksi antaa soseita joihin lisätty sokeria??
Sokerihan aiheuttaa riippuvuutta, senhän jo tiedämme.
En tajua näitä äitejä jotka haluavat kasvattaa lapsistaan pullahiiriä. Mitä järkeä???
Kaikki jotka ovat vähänkään perehtyneet ravitsemukseen,tietävät että valkoinen sokeri on erittäin epäterveellinen, jopa aikuiselle.
Mutta puhukaa te vaan vauhkoamisesta, kun itse ette jaksa kuunnella lapsenne marinaa kaupassa makeaa, ja annatte kaiken ,tai jopa tuputatte vauvoille jätskiä ym.
En asu Suomessa, ja lasten ollessa sose-iassa meni jonkun aikaa loytaa makeuttamattomia soseita Suomen lomilla. Siis ihan vaan pelkkaa hedelmaa, eika edes lisattya vetta.
Hipp on tallainen merkki. Ainoastaan soseutettua hedelmaa, ei mitaan muuta. Ja luomua!
Tuommoinen totaalikieltäminen johtaa vain vaikeuksiin, kunhan lapsi löytää sokerisen elämän! Äidiltä on niin kiva tehdä salaa asioita... Varsinkin, kun äiskä on noin ehdoton!
Mun mies on saanut lapsena erittäin sokerista mansikkakiisseliä (oih! mitä herkkua jälkiruokana!) ja ei ole mainitsemiasi terveysongelmia eikä lihavuutta - päinvastoin laiha on.
Hänen äitinsä on muutenkin mitä mainioin äiti mitä olla saattaa. Ollut kotiäitinä aina ja tykkää rutiinisesta elämästä. Siinä hatun noston arvoinen paikka!
Oma lapsuus oli rutiinitonta ja sitä syötiin mitä syötiin ja milloin sattuu ja yleensä ylenmäärin. Taistelen 10 kg kanssa. Vaikeaa pitää ne poissa, kun on tottunut vetämään ylenmäärin kaikkea.
Ei totaalikieltämisellä mitään saavuteta. Kultainen keskitie se on tässäkin asiasa tärkeää! Kyse on kokonaisuudesta. Ei sokeri mitään myrkkyä kuitenkaan ole! Oikein käytettynä oikeinkin hieno ja pieni ilo elämässä! Varsinkin lapselle!
Sairasta suorastaan.
Onko sinusta normaalia tuputtaa vauvalle jätskiä, kun ei tajua edes pyytää sitä???
Sokerihan aiheuttaa riippuvuutta, senhän jo tiedämme.En tajua näitä äitejä jotka haluavat kasvattaa lapsistaan pullahiiriä. Mitä järkeä???
Kaikki jotka ovat vähänkään perehtyneet ravitsemukseen,tietävät että valkoinen sokeri on erittäin epäterveellinen, jopa aikuiselle.Mutta puhukaa te vaan vauhkoamisesta, kun itse ette jaksa kuunnella lapsenne marinaa kaupassa makeaa, ja annatte kaiken ,tai jopa tuputatte vauvoille jätskiä ym.
Eikä täällä kukaan valkoisen sokerin tuputtamisesta ole kai puhunutkaan.
Meillä lapset osaa syödä karkkipussistakin vaan osan, kun taas meikäläinen syö sen kaiken hetkessä, mutta meillä lapsia ei olekaan mitenkään vauhkosti varjeltu mistään aineista.
Sairasta suorastaan.
Sokerihan aiheuttaa riippuvuutta, senhän jo tiedämme.En tajua näitä äitejä jotka haluavat kasvattaa lapsistaan pullahiiriä. Mitä järkeä???
Kaikki jotka ovat vähänkään perehtyneet ravitsemukseen,tietävät että valkoinen sokeri on erittäin epäterveellinen, jopa aikuiselle.Mutta puhukaa te vaan vauhkoamisesta, kun itse ette jaksa kuunnella lapsenne marinaa kaupassa makeaa, ja annatte kaiken ,tai jopa tuputatte vauvoille jätskiä ym.
kyse jäätelöstä tai makeisista. Ainoastaan vauvanruoista.
Ostan monta purkillista kerralla kotiin ja jos niistä nyt joku sattuu olemaan sellainen johon on lisätty hedelmäsokeria, voiko sitä verrata jäätelön antamiseen vauvalle?
Jos muksuissa ei käytetä keinotekoisia makeutusaineita niin niihin saatetaan silti lisätä aitoja makeutusaineita, kuten sokeria tai hedelmäsokeria.
Mun vauva ainakin syö niin vähän hedelmäsoseita (purkki päivässä) ettei se sokerinsaanti nyt niin kamalaksi voi nousta. Ja meilläkin käytetään muksuja :)