Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos subjektiivinen oikein päivähoitoon lopetetaan, miten se vaikuttaisi sinuun?

Vierailija
31.05.2011 |

Mulla on sekä hankala raskaus että lapsen sairastelun ja erittäin huonojen unien vuoksi raskas eka vuosi.

Olemme harkinneet toisen lapsen hankkimista.Olen ajatellut, että jos sattuisi yhtä hankala alku, niin aina olisi mahdollisuus saada/pitää esikoinen päivähoidossa.

Mutta jos oikeus subjektiiviseen päivähoitoon viedään, en todellakaan tiedä uskalletaanko yrittää toista ennen kuin eka on kouluiässä. Kun kodinhoitoapuakin on nykyään vaikea saada, olisimme todennäköisesti todellisessa pulassa, jos ongelmat ovat samaa tasoa tokankin kanssa. (Toki siis pitäisin ekan kotona, jos kaikki menisi ns. normaalisti.)

Lapsen ollessa kouluikäinen taas alamme olemaan sen ikäisiä, ettei raskautuminen ole enää mikään itsestäänselvyys. Tämäkö on siis idea, että ihmiset lykkäävät lasten hankkimista, kunnes tarvitsevat kalliita hedelmöityshoitoja tai lapsiluku jää pienemmäksi kuin muuten jäisi, kun ei uskalla luottaa, että apua saa, jos ongelmia tulee?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tehty. Nuorin 4v ja tarhassa. Molemmat vanhemmat töissä.

Vierailija
2/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on kylläkin tarhassa pari kertaa viikossa, vaikka minä vauvan kanssa kotona, mutta meillä se oli lääkärin ja puheterapeutin suositus. Vauva taasen menee tarhaan vasta kun minä palaan töihin jolloin esikoinen on jo koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse.

Vierailija
4/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siirtyy kouluun

eli lopettakoot vaan, ihan oikein, ettei lapset oli 10 tuntia päivässsä hoidossa , sillä aikaa kun vanhemmat työttöminä tai muuten vaan laiskoina makaa himassa

Vierailija
5/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli on/off tarhassa 3 pvää/vko viime syksynä, taustalla nlan suositus mutta puheterapeutti ja toimintaterapeutti eivät asiaa erikseen suosittaneet (esikoinen käy siis heillä), joten en tiedä, olisiko siis virallisesti saanut pitää hoitopaikkaa tämän perusteella.

Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, koska molemmat aloittavat hoidon nyt syksyllä.

Voisin kuvitella, että vaikka subjektiivinen oikeus lopetettaisiin, saisi nlan suosituksesta sen hoitopaikan edelleen (eli siis jos äiti on väsynyt tai masentunut tai perheessä on muuten ongelmia) eli ei se automaattisesti merkitse, että ei enää uskaltaisi toista lasta hankkia.

Vierailija
6/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapseni hyötyy pienemmästä ryhmästä, virikelapset kerhoihin. Kiitos.

Vierailija
7/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli on/off tarhassa 3 pvää/vko viime syksynä, taustalla nlan suositus mutta puheterapeutti ja toimintaterapeutti eivät asiaa erikseen suosittaneet (esikoinen käy siis heillä), joten en tiedä, olisiko siis virallisesti saanut pitää hoitopaikkaa tämän perusteella.

Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, koska molemmat aloittavat hoidon nyt syksyllä.

Voisin kuvitella, että vaikka subjektiivinen oikeus lopetettaisiin, saisi nlan suosituksesta sen hoitopaikan edelleen (eli siis jos äiti on väsynyt tai masentunut tai perheessä on muuten ongelmia) eli ei se automaattisesti merkitse, että ei enää uskaltaisi toista lasta hankkia.

Lähinnä tuolla taidetaan vähentää näitä virikelapsia, jotka tungetaan hoitoon, että äiti/isä saa olla vauvan kanssa kotona tai kun itse ei viitsitä järjestää virikettä lapselle kun se vie aikaa vaikkapa shoppailulta...

Vierailija
8/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapseni hyötyy pienemmästä ryhmästä, virikelapset kerhoihin. Kiitos.

ihan vakavissasi, että ryhmät pienenevät? Ideahan on säästää rahaa, ei pienentää ryhmiä. Eli eiköhän vaan ryhmiä ja päiväkoteja vähennettäisi ja ryhmäkoot pysyisi ennallaan.

Vierailija
9/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lapsi on työajat tarhassa ja lomat kotona.

Vierailija
10/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ovat olleet 3v--> silloin kun oikea tarve eli molemmat vanhemmat työssä/koulussa.

Vierailija
11/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme molemmat töissä ja lapset tehty. No JOS kävisi niin että huomaisinkin olevani vielä kerran raskaana niin siinä tapauksessa. Todennäköisyys kuitenkin häviävä koska ehkäisy tiukasti käytössä.

Vierailija
12/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä se edesauttaisi niitä, joiden pitäisi päästä palaamaan töihin mutta joiden lapsille ei lähipäiväkodista löydy paikkaa virikehoidettavien takia.

Vierailija
13/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle masuasukille en saisi enää kunnon hoitopaikkaa. Kunnat säästäisivät paikoissa, eivätkä kustantaisi niitä edes kaikille työssä käyville. Selityshän olisi, että ei voinut tietää etukäteen, että työllisyystilanne olisikin parempi. Yhä suuremmat ryhmät siis päiväkoteihin.

Mahdollisesti tulisi 70-luvun mentaliteetti, jossa kunnallisen päivähoitopaikan sai vain sosiaalisin perustein. Niinpä esim minä en saanut olla laadukkaan päivähoidon parissa ollenkaan, koska vanhemmillani hoitopaikoista päättävän tahon mielestä liian hyvä asema ja tuossa kunnassa ei yksityisiä päiväkoteja ollut.Ttuossa kunnassa oli koko ajan ylimääräisiä hoitopaikkoja, mutta minua sinne ei otettu.

Lapseni joutuisi kärsimään samanlaisista hoitajista kuin minä: tukistivat, piiskasivat ja haukkuivat. Eivätkä olleet saaneet minkäänlaista lastenhoitokoulutusta. Koska en kestäisi nähdä miten oma lapseni saisi elinikäiset traumat, samoin kuin minä sain, niin joutuisin irtisanomaan itseni.

Vierailija
14/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään ilmeisesti työttömäksi kesäkuussa. Riippuu siitä saanko jatkoa pätkätyölleni vai en.

Uutta työpaikkaa ja opiskelupaikkaa olen hakenut, ja näyttää melko todennäköiseltä että ainakin toisen saan syksyllä.

Ilman subjektiivista päivähoitoa menettäisin nuorimman lapseni päivähoitopaikan, ja syksyllä olisi sitten kova homma yrittää löytää hänelle edes jonkinlainen hoitopaikka.

Sitten pääsisin taas kuskaamaan lasta toiselle puolelle kaupunkina, pahimmillaan 3 eri linja-autolla aamuruhkassa. ..ja iltapäivällä sama juttu iltapäiväruuhkassa.

Ei olis ollenkaan kivaa :/

Onneksi nuorimmainen on jo 5-vuotias, ja menee 2 vuoden kuluttua kouluun.

Sillä erolla, että määräaikainen sopimus loppuu elokuussa ja uutta työtä olisi tarkoitus etsiä, jos vanhaa sopimusta ei jatketa olen hakenut myös opiskelemaan, mutta vielä ei ole siitä tietoa..meillä lapset kyllä vaan osa-aikaisina hoidossa..kyllä harmittais jos pitäis ottaa lapset hoidosta ja sitten uuden työn löytäisinkin, ei varmaan sais enää samaan tarhaan..

Vierailija
15/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle masuasukille en saisi enää kunnon hoitopaikkaa. Kunnat säästäisivät paikoissa, eivätkä kustantaisi niitä edes kaikille työssä käyville. Selityshän olisi, että ei voinut tietää etukäteen, että työllisyystilanne olisikin parempi. Yhä suuremmat ryhmät siis päiväkoteihin.

Mahdollisesti tulisi 70-luvun mentaliteetti, jossa kunnallisen päivähoitopaikan sai vain sosiaalisin perustein. Niinpä esim minä en saanut olla laadukkaan päivähoidon parissa ollenkaan, koska vanhemmillani hoitopaikoista päättävän tahon mielestä liian hyvä asema ja tuossa kunnassa ei yksityisiä päiväkoteja ollut.Ttuossa kunnassa oli koko ajan ylimääräisiä hoitopaikkoja, mutta minua sinne ei otettu.

Lapseni joutuisi kärsimään samanlaisista hoitajista kuin minä: tukistivat, piiskasivat ja haukkuivat. Eivätkä olleet saaneet minkäänlaista lastenhoitokoulutusta. Koska en kestäisi nähdä miten oma lapseni saisi elinikäiset traumat, samoin kuin minä sain, niin joutuisin irtisanomaan itseni.

Tiedät varmasti itsekin, että paluuta tuollaiseen ei aivan varmasti olisi tulossa, sen verran tiukkaa tekisi jo tähän asti olemassa olleista eduista luopuminen. Lisäksi laki lasten kurittamisesta ja päivähoidosta on hieman erilainen nykyään.

Ainoa muutos, mitä todella tarvitaan, on päivähoidon todellisten kulujen laskuttaminen niiltä, jotka eivät sitä oikeasti tarvitse.

Vierailija
16/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos oikeus subjektiiviseen päivähoitoon viedään, en todellakaan tiedä uskalletaanko yrittää toista ennen kuin eka on kouluiässä.

älä tee yli sen mitä pystyt itse hoitamaan.

ajattele nyt omaa jaksamistasi

lopeta ruikuttaminen. Jos subjektiivinen lopetetaan, niin älä huoli, ei kukaan pakota sinua lapsia tekemään. Niitä ei ihan totta ole pakko tehdä

Vierailija
17/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee kiusaamaan tosia rajoittamalla toisen etuja ja vapauksia. Niinkuin tietäisi asian paremmin, vaikka mielestäni ei se niille kuulu, miksi joku tuota tarvitsee. Ja varsinkin jos toinen äiti on tuosta kade toiselle äidille. Jo on aikoihin eletty!

Mutta muuhun mun elämässä ei vaikuta mitenkään. En ole koskaan itse tuota etuuttä käyttänyt, mutta en estä sitä muilta. Omat lapseni jo koululaisia.

Vierailija
18/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja subjektiivista päivähoito-oieutta ei ollutkaan , kun ensimmäiset kaksi lastani sain, ei tainnut olla vielä kolmannenkaan kohdalla.

Halusin ja osasin hoitaa lapseni itse. Kaikista vaikeuksista huolimatta. Joskus tuntuu että nykyään on menty jo niin paapomisen puolelle tuossakin. Monellekin tekisi hyvää kasvaa aikuiseksi ja kantaa vastuu omasta perheestään.

En väitä ettei poikkeuksiakin olis mutta kyllä moni vikisee niin pienestä.

Vierailija
19/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 3-vuotiaana ja yksityistäkin päivähoitoa on tarjolla.

Mulla ei tällä hetkellä vaikuttaisi mitenkään. Täällä on sentään kerhoja mihin laittaa lapsensa

Vierailija
20/31 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni päiväkodissa se näkyisi. Muutamat ryhmäni lapset tippuisivat pois ja tilalle tulisi uusia.. Arjen tasolla päiväkodin toiminta tuskin muuttuisi kovin radikaalisti. Sen verran kuitenkin, että lapset olisivat suhteessa suuremmassa ryhmässä pidemmän aikaa kun lyhyempää hoitopäivää viettävät lapset jäisivät koteihinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi