Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teidän n. 1v4kk ikäiset lapset osaa?

Vierailija
30.05.2011 |

Minkä verran puhuvat?

Miten muuten kertovat asioistaan? (Osoittelu, äidin vetäminen sormesta oikeaan paikkaan yms yms)

Mitä leikkejä leikkivät? Osaavatko kuvitella?(esim. keppi=pyssy tms. )

Entäs motoriset taidot?

Kiitos

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin oman lapseni kehitystä ja haluaisin vähän verrata muihin (vaikka se ei kamalan fiksua olekaan =) )

Vierailija
2/17 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lapsi syntyessään normaali?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin oman lapseni kehitystä ja haluaisin vähän verrata muihin (vaikka se ei kamalan fiksua olekaan =) )

omaa lastani olen pitänyt aina tosi fiksuna :)eikö kaikki muut vanhemmat pidä omiaan neroina?

Vierailija
4/17 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkumaan pitää ilmeisesti mennä kun en enää osaa lukeakaan :)luin että fiksu ei fiksua :) Sori :) heh

Vierailija
5/17 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelleen. Äidin mielestä lapsi on vaan ylivälkky ;) ja olisin halunnut kuulla osaako kaikki lapset noita samoja tosi hienoja juttuja vai ei =)

Mulla on monta isompaakin lasta, mut muistelen etteivät he ole osanneet samoja asioita yhtä pieninä.

Esimerkiksi hän rakentaa dubloja torniksi ja alustalle.

Osaa vaatia isosisarukset auttamaan itseään asoissa joita ei jaksa/yllä yms. tehdä itse. Sormesta kiinni ja ohjaus oikeaan paikkaan, sitten selitys käsin ja sanoin mitä pitää tehdä.

Ymmärtää monimutkaisempiakin ohjeita esim. katso onko sun kengät tuolla pöydän vieressä.

Leikkii kaikilla pitkillä kepeillä yms pyssyleikkejä (oppinut isommilta)

jne. jne

Vierailija
6/17 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee siis ison perässä kaiken (hyvässä ja pahassa), ja varsinkin leikkimisessä ollut selkeästi ensimmäistä lasta edellä. Niin kai sen pitää ollakin. Isosisko opettaa kaiken, mitä 1-vuotiaan tarvitsee tietää. :) En usko, että tämä kakkonen sen fiksumpi kuitenkaan on kuin ekakaan.

Vierailija
7/17 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa lastani olen pitänyt aina tosi fiksuna :)eikö kaikki muut vanhemmat pidä omiaan neroina?

Tuntuu, että ei tämä viimeinen osaa "mitään". Tosin on vasta hieman yli 1v2kk. Mutta en voisi missään tapauksessa kuvitella, että parin kuukauden päästä osaisi kuvitella asioita sillä tasolla, että pitäisi esim keppiä pyssynä...

Tämä osaa lähinnä itkeä ja vaatia vihaisesti murisemalla. Nälän ilmaisee joskus ruokaa tarkoitaavalla "am man" -mutinalla. Kommunikointitaitoihin kuuluvat lisäksi satunnainen vilkuttaminen, lentopusujen lähettely ja halimista tarkoittava omituinen vikinä. Kun joku asia on tehty oikein osaa taputtaa käsiään merkiksi hyvästä suorituksesta.

Muutoin lähinnä "lukee" kirjoja tai viskelee muita tavaroita. Mainittakoon, että kirjoista tätä yksilöä ei saa kiinnostumaan kuvien nopeaa selaamista enempää millään. Motorisella puolella fiksuin leikki on tavaroiden laittaminen johonkin purkkiin.

Meillä tällaista. Tosin 2 kk aikaa vielä oppia, mutta liikoja en omani kohdalta odottaisi.

Vierailija
8/17 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on 1v4kk ja puhetta tulee päivä päivältä enemmän. Toistelee kuulemiaan sanoja, selvästi opettelee niitä. Osaa kertoa kun kakka on tulossa tai juuri tullut vaippaan. Osaa kiivetä syöttötuoliin mutta ei sieltä pois, kiipeilee tuoleille ja niiltä pöydälle kävelemään. Osaa riisua itseltään housut. Rakastaa kenkiä ja mopoja! :D

Tykkää soitella leikkipuhelimilla "aloo, aloo" ja tulee usein kirjan kanssa ja haluaa että luetaan (ei tosin jaksa pitkään keskittyä). Osoittelee kuvia kirjoista ja nimeää asioita.

Ulkona potkii tai heittää palloa, tykkää keinua, laittaa lapiolla hiekkaa astioihin, syö hiekkaa.

Syö ruoan enimmäkseen melkein itse lusikalla tai haarukalla, välillä pitää vähän auttaa. Tuo leikkiastioita joista äidin pitää maistaa "namnam". Mitäs vielä...? Ihana ja rakas pikku aurinko tietysti. :)

On meidän toinen lapsi ja tuntuu että on oppinut monet asiat paljon nopeammin kuin esikoinen aikanaan. Varmaan isomman malli kannustaa.

Vierailija
9/17 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä kuopus leikkii 4v veljenkin kanssa, mutta suurimmat sankarit ovat yli 10v sisarukset.

Olisitte nähneet sen riemun kun 11v isoveli tuli yökylästä ja pikkuveli pääsi sohvalle viereen istumaan ja sen palvovan ilmeen jonka isoveli sai. Ja sen 'me miehet tässä' ilmeen joka luotiin äitiin =)

ap

Vierailija
10/17 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä tuo 4-vuotias sisko ihan opettamalla opettaa 1-vuotiasta, että "sano näin" ja "tee näin". :) Ihme olisi, jos ei pienempi oppisi asioita, kun niitä joka päivä kädestä pitäen opetetaan. Ei ensimmäisen lapsen kanssa ole kukaan niin paljon touhottanut, vaan on saanut rauhassa itsekseen harjoitella. Ihanaa katsottavaa nuo sisarusten yhteiset jutut (silloin kun eivät tappele).

Vierailija
11/17 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoo kolme-neljä selvää sanaa. Sanonut ne samat jo pitkään. Menee samassa varmaan kuin minä olen mennyt ja isosiskonsa. Pitkään melkein mykkä ja kerralla ryöpsähtää valtava sanavarasto 2-vuotiaana. Motorinen kehitys se meidän juttu. Juuri karkeamotorinen. Juoksee hurjaa vauhtia, pyörii ja tanssii, hyppää kahdella jalalla, seisoo yhdellä jalalla jne.

Muuten on vaan touhukas, utelias ja matkii asioita kertanäyttämisellä tyyliin teen jotain kerran, niin yrittää tehdä samaa yllättäin viikon päästä. Tuholainen on. Rikkoo kaiken, kiipeää kaikkialle jne. Ymmärtää puhetta aika hyvin paitsi, kun ei halua ymmärtää esim. kiellettäessä. Tappelee siskonsa kanssa ja pari kuukautta sitten keksi puremisen. Ei keneltäkään ole mallia saanut vaan ihan itse keksi, kuinka voi purra siskoaan, jos ei muuten saa haluamaansa.

Vierailija
12/17 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus, kolmas lapsemme. Olen yrittanyt pitaa vauvanani niin pitkaan kuin mahdollista, mutta pakko kai hyvaksya etta han alkaa olla pieni taapero, eika mikaan vauva enaa. Vaikka mun vauvelini tietysti tulee olemaan aina!

Poika osaa:

-kavella, ja ottaa muutaman juoksuaskeleen.

-sanoa noin 5 sanaa, ja aannella kuten lintu, koira ja parisyttaa kuten auto.

-ymmartaa mielestani lahes kaikkea mita hanelle sanon/pyydan tekemaan.

-ajaa pienella pyoralla, sellaisella potkumallisella.

-hakee kengat jos haluaa ulos, yrittaa itse avata ovea mun avaimilla, vie minua/muita sormesta haluamaansa suuntaan kavellen, saa raivareita jos ei paase leikkipuistoon/kun lahdetaan sielta pois jne.

-tykkaa leikkia autoilla, ne ovat ihan ykkoset! Auto molemmissa kasissa konttaa ja parisyttaa, tyontekee nukenrattaita, kiipeilee joka paikkaan, "rakentelee" dubloilla; pari palikkaa saatttaa saada yhteen laitettua.

-tanssii aina musiikin soidessa, oikein antaumuksella ;)

-syo hyvin, syo itse suurimman osan ruokaa, jotkut syotan.

-juo nokkamukista kaiken, mutta vaatii viela myos rintaa useamman kerran paivassa.

-on parhaita kavereita meidan koiran kanssa.

Vierailija
13/17 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samanlaisia nuo taitaa muidenkin lapset olla. Sovitaanko etä meillä on kaikilla hieman keskimääräistä kehittyneemmät lapset. =)

ap

Vierailija
14/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäinen sanoo 60-70 sanaa ja esim. heitä pallo eli pikku lauseita alkaa tulemaan. Myös käsitteet missä, kuka, ota, anna, täällä on aika hyvin hanskassa. Tyttö on kävellyt sujuvasti jo 8 kk iästä eli kiipeilee joka paikkaan ja on motorisesti erittäin taitava.

Vierailija
15/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa sanoa varmaan reilu 50 sanaa, mutta ymmärtää puhetta ihan hirveästi ja kahdella kielellä. Puhetta tulee vain toisella, mutta ymmärtää yhtä hyvin molempia. Osaa toimia kehotusten mukaan (hae kengät eteisestä- laita muki pöydälle jne). Auttaa äitiä myös askareissa.

Leikkii nukella, laittaa nukkumaan, työntää kärryissä, pukee sille vaatetta ja sanoo shhh, kun nukke on mennyt nukkumaan :) osaa rakentaa palapelejä (nuppi), lukee kirjaa ka kertoo omalla kielellään, mitä kirjassa tapahtuu. Käyttää myös niitä osaamiaan sanoja, kuten koira,kissa, lintu jne. Piirtää liiduilla ja rakastaa maalaamista.

Osaa viittomakieltä ja sillä kommunikoi erittäin hyvin.

Vie äitiä paikasta toiseen, jos tarvitsee apua, osaa kiivetä syöttötuoliin (+kaikkialle muualle), juoksee, tekee hiekkakakkuja ja syö marjoja suoraan puskista :D osaa syödä itse lusikalla ja haarukalla.

Yrittää kovasti pukea itse, välillä onnistuu, läheskään aina ei mene jalka oikeaan lahkeeseen.

Osaa pyytää potalle, kun on kakka, pissakin välillä. Useimmiten se tulee lattialle, mutta kyllä usein pottaankin.

mitäköhän muuta.. jaksaa kävellä pitkiä matkoja, esim. puistoon ja takaisin kotiin :)

Vierailija
16/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta osaa jo vaikka mitä :D

On alkanut rakentaa duploilla itse, leikkii ruuanlaittoleikkejä ja juo kahvia mukeistaan, syöttää vauvanukkea. Juoksee, tykkää myös laittaa pään lattiaan ja katsella jalkojensa välistä (tärkeä taito, eikö?), on oppinut lähiaikoina myös "päristämään" siis niin, että painaa suunsa esim. äidin mahaa vasten ja puhaltaa. Omaa suutaan on päristellyt kuukausitolkulla kyllä.

Laittaa kaiken kaulaan, esim. avainnauhat ja laturinjohdot, lukee kirjoja itsekseen, toisinaan riisuu kengät ja vetää paidan pään yli pois. Osoittaa sormella ja tarvittaessa kiljuu, jos haluaa jotain. Taluttaa aikuisia kädestä haluamaansa paikkaan. Oppi juuri kiipeämään korkealle sohvalle.

Puhuu muutamia sanoja kahdella kielellä, mm. äiti ja isä, hei hei, "nam". Ymmärtää molempia kieliä riittävästi. On hyvin kiinnostunut myös muita kieliä puhuvista. ;)

Vierailija
17/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden 1 v 4 kk pojan mummi, ihana lukea näitä oikein kyyneleet tulee silmiin. samoja asioita tekee tuo meidän kullannuppu paitsi sanoja tulee aika vähän mutta menevä ja kerkiäväinen on. Oikea mummin kulta haluaa tulla aina minun syliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä