Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet ihmisistä, joilla esimerkiksi yhdys sanojen kirjoitus hakoteillä? Julkuista

Vierailija
29.05.2011 |

esim. Martina jne. Oma suomeni ei ole täydellinen, mutta osaan kyllä yhdyssanat. Olen hämmästynyt, että älykäs ja korkealla pallilla oleva mieheni ei. Hän juuri kirjoitti esimerkiksi "iso-sisko", "kunta rakenne" ja Matti pojan... huoh...

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen osasin yhdyssanat ja kielioppiasiat paremmin, esim. lukion jälkeen. Nykyään on ihan hunningolla. Eikä kyllä pahalta tunnu. Lievästi ärsyttää suomen kielen kielioppisäännöt välillä. Nuo yhdyssanasäännöt on oikeasti huonot. Liiat yhdyssanat hidastavat lukemista aivan varmasti. Tulee sellaista sanapuuroa, että harmittaa. Tässäkin teksissäni sana: 'kielioppisäännöt' on hankalampi lukea kuin sana pari: 'kielioppi säännöt'. Ainakin arvelen näin.

Englannin kieli vaikuttaa tässä, sekä juuri tällainen vapaamuotoinen palsta kirjoittelu. Ihan oon hukassa, tulisko tuo: 'palsta kirjoittelu' sitten oikeasti 'palstakirjoittelu'. Kääk! Ihan on taju mennyt ja niin on varmaan monelta muultakin. Ei voi olla hyvät säännöt. Juu, tiedän sen -kin -tavun lisäyksen, mutta ei sekään enää päässä kuulosta miltään.

Vierailija
2/7 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vakavasti puhutaan, niin kyllä minun mielestäni yhdyssanojen osaaminen on tärkeää, samoin muun peruskieliopin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on luonteestakin kiinni. Itse muistan yhdyssana säännöt, mutta monesti kirjoitan nopeasti enkä oikolue tekstiäni, joten sinne jää kaikenlaisia virheitä. Mies taas on tarkempi ja aina katsoo tarkkaan tekstinsä virheiden varalta. Olemme yhtä hyvin koulutettuja (molemmilla väitöskirjat) ja kirjoitimme äidinkielestä samat arvosanat. Jos olisin julkkis ja kirjoittaisin omalla nimelläni blogia, olisin tottakai huomattavasti tarkempi tekstistäni, toisaalta silloin minulla olisi käytössä spell check ;). Ei minua haittaa vaikka palstaillessa virheitä olisikin.

Vierailija
4/7 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL yhdyssanasäännöt

t:5

se on luonteestakin kiinni. Itse muistan yhdyssana säännöt, mutta monesti kirjoitan nopeasti enkä oikolue tekstiäni, joten sinne jää kaikenlaisia virheitä. Mies taas on tarkempi ja aina katsoo tarkkaan tekstinsä virheiden varalta. Olemme yhtä hyvin koulutettuja (molemmilla väitöskirjat) ja kirjoitimme äidinkielestä samat arvosanat. Jos olisin julkkis ja kirjoittaisin omalla nimelläni blogia, olisin tottakai huomattavasti tarkempi tekstistäni, toisaalta silloin minulla olisi käytössä spell check ;). Ei minua haittaa vaikka palstaillessa virheitä olisikin.

Vierailija
5/7 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdyssanat väärin... eikö ne kuitenkin opeteta koulussa... esimerkiksi mieheni sanoi, ettei välitä asiasta. Minä taas, jos tekisin esimerkiksi isoja kauppoja suomenkielisen kanssa, joka kirjoittaa vaikkapa "kauppa sopimus", pitäisin myyjää yksinkertaisena...

Vierailija
6/7 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et on varmaan luki häiriö.

Vierailija
7/7 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en mä nyt joka viestiin sitä laita, sit joskus jälkikäteen huomaan kielioppivirheeni =) siis niin vaikea häiriö on joskus ollut et, hyvä että opin aikoinaan lukemaan.. ja kielten opettelu on ollut peruskoulussa todella vaikeaa =(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan