Muutto uuteen taloon, ahdistus ja pettymys.
Uusi talo valmiina, muuttohommissa oltu. Rankka rakennusvuosi takana ja nyt suuri pettymys. Piti tulla unelmatalo...
Keittiötä haluaisin muuttaa jo nyt. Eipä tullut rakennusvaiheessa suunniteltua järjevästi kun kaiken piti tapahtua vauhdilla. Tuli sitten tyyliin "kunhan nyt jotain on". Nyt on vesipiste väärässä paikassa ja osa kaapeista ois pitänyt olla eri paikassa. Joo, ovet väärän väriset.
Yläolohuoneessa ja kodinhoitohuoneessa hirveät tapetit. Terassit väärällä puolella taloa... Vieläkö tätä listaa jatketaan. Joo, ja talo on kans väärässä paikassa ja lainat on isot. Aaah tätä elämän autuutta. Ja aina sataa ja tuulee. Joo rakentakaa ihmeessä :I
Kommentit (47)
meillä myös sama tilanne, siis muuttolaatikoita pakataan uuteen kotiin ja olihan se rakentaminen kolmen alle 4v ikäisen lapsen vanhemmille sellainen projekti, ettei siinä aikaa jäänyt miettiä kaappeja tms... mutta lapsethan sen kodin meille tekevät, joten varmasti viihdytään :)
Kaiken pinnan voi muuttaa. Silmä tottuu ja jalka myös eräisiin kodin "persoonallisuuksiin". Ja monta asiaa voi korjata jälkeen päin. Oikeastaan vain asumalla tiedät, mikä toimii ja mikä kaipaa kohentamista.
Unelmakodin tekevät siinä asuvat rakkaat ihmiset, ei pinnat.
Jotkut ei vaan osaa suunnitella ja ovat niin tyhmiä etteivät edes tajua puutteitaan ja näin ollen eivät palkkaa ammattilaista apuun. Huoh.. Eli turha valittaa.
Se että olet laittanut kodinoitohuoneeseen TAPETIN!!! kertoo jo kaiken.. Mitä oikein ajattelit?
Ja terassit väärällä puolella taloa??? Ei ole enää todellista.
niin voin kertoa että ne kaksi ekaa ei ollut täydellisiä todellakaan, varsinkaan tää viimeinen.
Todella ahdistava talo, keskellä isot rappuset joiden ympärillä pienet huoneet.
Me rakennettiin myös todella vauhdilla ja oltiin PALJON itse mukana. Heti perään tulin raskaaksi. Vauva-vuosi takana ja viimeiset muuttolaatikot odottaa edelleen purkamista ja viimeiset "listat" paikalleen laittoa.
Olemme asuneet talossa nyt kohta kaksi vuotta ja nyt tämä alkaa pikku hiljaa tuntua kodilta. Olohuoneen tapetti ja paneeli on aika yök, mutta miehestä ihana (oli hänen valintansa josta väännettiin kättä). Kyseinen huone on myös vähän turhan iso. En myöskään erityisemmin pidä keittiönkaapeista (toinen miehen valinta).
MUTTA se on minun kotini. Nykyään se tuntuu jo kodilta, ei enää projektilta.
Eli ota rauhallisesti rakennus-stressi vetää viimeisen kostonsa. Alakulo johtuu siitä. Toinen oire on jokaisen rakentajan kaveri: "Ensi kerralla teenkin niin ja noin". Aina on jotain jonka voisi tehdä eri tavalla.
Myös muuttaminen on raskasta. Muistan kuuleeni, että läheisen kuoleman j asairastumisen lisäksi muutto on yksi elämän suurista kriiseistä. Mielestni rakentamiseen ladataan myös kohtuuttoman suuria odotuksia ja toiveita. Kaikki ei muutu taikaiskusta paremmaksi, sitten kun asutaan uudessa kodissa. Tuo rakennusajan suosikki hokema on kaatanut niin monta parisuhdetta.
Nyt on aikalisä paikallaan. Et mieti mitään huonoja puolia puoleen vuoteen. Aina kun jokin harmistus taloa koskien nostaa päätään, niin päättäväisesti sanot itsellesi, että katsot asiaa uudestaan, kun tuo aika on kulunut.
Sitten jos tuntuu, että jotain pitäisi tehdä, niin etenet asia kerrallaan. Tapetti on helppo vaihtaa. Voisiko keittiötä tuunata jotenkin muuten kuin vaihtamalla ovet? Jos ei muuta, niin noin uudessa keittiössä on todennäköisesti standardi-mittaiset ovet: vaihto ei ole hirvittävän hintaista. Terassin voi tehdä toiselle puolelle taloa, kunhan ensin henkäisette tai jos piha vielä tekemättä niin tee oikeammalle terassin paikalle oleskelu alue: kiveys, rukkukasveja jne.
suunniteltu suurperheelle. 4 lasta kotona ja huonejaot sen mukaan. Ihana puutalo, edelleen kaikkein kaunein mun mielestäni! Tässä asuttiin 8 vuotta.
Sitten teimme puolihuviksemme tarjouksen upeasta kalliotontista ja saimme sen, oli "pakko" ruveta suunnittelemaan uutta - nyt kivestä, moderni vain 2 lapsiselle perheelle. Tässä meillä oli arkkitehti apuna koska tontti oli todella haastava, hän viimeisteli meidän luonnoksemme. Kuuden asuinvuosi menossa....
Nyt lapsia on kotona enää yksi ja haluamme maksaa loppuvelan pois ja sijoittaa rahaa talon lisäksi myös elämästä nauttimiseen - siksi kolmas, pienempi talo tälläkertaa. Tontti ja luonnokset on olemassa jo, toivottavasti aloitellaan tämän vuoden aikana:)
Ja juu - olen suunnitellut muillekin, mm Turun suunnalla on yksi mun suunnittelemani talo:)
Haukuin joo, koska talo on liian kallis moka! Sitä ei kannata tehdä kiireellä eikä ajattelematta loppuun saakka, se on vain fakta! Jos ei ole kokemusta sitä voi varmaan kysyä viisaammiltaan apua? Olen minäkin auttanut tarkistamaan ystävieni suunnitelmia siltä varalta että he ovat "sokeutuneet" esim talopakettifirmojen virheiltä! Ja itse yritän aina oppia uutta toisten virheistä.
Silti osittain olen samaa mieltä muiden kanssa siitä että kyse on stressistä, kaikenlaisten ratkaisujen kanssa oppii elämään.
16
Mihin sinä oikein kodinhoitohuonetta käytät jos tapetit on ongelma?
Ei kodinhoitohuone mikään kylpyhuone ole.
Jotkut ei vaan osaa suunnitella ja ovat niin tyhmiä etteivät edes tajua puutteitaan ja näin ollen eivät palkkaa ammattilaista apuun. Huoh.. Eli turha valittaa.
Se että olet laittanut kodinoitohuoneeseen TAPETIN!!! kertoo jo kaiken.. Mitä oikein ajattelit?
Ja terassit väärällä puolella taloa??? Ei ole enää todellista.
Muistan itsekin tuon tunteen, olin kylläkin pääosin tyytyväinen taloomme, mutta se kaiken arvioiminen jäi ikään kuin päälle, ja jäin miettimään kaikkea miten olisi voinut tehdä vielä paremmin.
Kyllä se siitä pikkuhiljaa helpottaa, ja pienilläkin muutoksilla voi talon ilmettä uudistaa ja piristää. Lopulta sitä huomaa asuvansa kotona :)
että eräs tuttuni on ammattilainen talonrakennuksessa ja hän on tehnyt perheelleen jo neljä taloa. Hän on kertonut, että omin käsin tehden se kolmas talo on periaatteessa jo ilmainen. Hänen rakentamansa talot ovat kyllä kaikki tosi upeita!
Luulen siis, että tuosta neljännen rakentamisesta (ja samalla tietty kolmannen myynnistä) perhe sai jo taloudellista voittoa.
Että jo tuntuu tuolle! Toivottavasti täälläkin stressi muuttuu vielä joskus kodiksi. Kuulostaa ihanalle tuo rinneratkaisu. Ja kaikki muukin!
Olkaa nyt hyvät ihmiset onnellisia että teillä ylipäätään on koti.
Siis niin tyypillinen yhryppyinen valittaja.
Kyllä rakennusstressi jo on helpottamaan päin.Itseasiassa ne kodinhoitohuoneen tapetit (eli siis kaakelit seinien alaosassa, loput tapettia. Huonekorkeuden vuoksi ei haluttu kaakeloida kokonaan, ettei vaikuttanut "tunnelilta")on oikein kivat ja raikkaan väriset!
Terassikin on molemmilla puolilla taloa, ja koko talon levyinen parveke, jossa siis kesällä syödään (rinnetalo, yläkerta sisäänkäyntikerroksena, jossa keittiö, ruokatila ja pari makkaria myös) on länteen päin. Eli ilta-aurinkoa saadaan.
Saunaosasto kaakeleitaan myöten on upea, ja runsaassa käytössä. Keittiön kaappien ovet miellyttää taas silmää ja vesipistettäkin olen tottunut käyttämään. Ylimääräisen laskutason haluaisin vielä keittiöön...
Lähinnä negatiivista on vain se, ettei naapurissa asu samanikäisiä lapsia vaan kavereille on kuljetettava (vielä tässä iässä). Mutta siihen en pysty itse vaikuttamaan. Vielä kun löytäisin makuuhuoneeseemme kivat verhot... ;)
Onneksi on sälekaihtimet :DDDDDDD
Tsemppiä muille rakennuspaineiden kanssa eläville!
joka kirjoittelee upeasta talostaan ;DDDDD
(ja on vielä hengissä)
naapurissa asuvan ns "rakennusalan ammattilais" -pariskunnan joka tehtailee omakotitaloja, mutta ei ole todellakaan "arkkitehti-tasoa", vaikka itse kehuskelevatkin. Luulisi etta kun itse suunnittelee, voi tehda niin hienoa jalkea kuin huvittaa, mutta ei onnistu tavallisilta pulliaisilta joilla ei ole tyylitajua eika taiteellista silmaa, vaikka muuten olisi minkalaista rakennusalan taustatietoa. Mika tahansa tusina-talopaketti on yhta hyva jollei parempikin. Onhan talopaketitkin ammattilaisten suunnittelemia minka takia ne voivat olla vari- ja materiaalivalintojensa puolesta parempia kuin tyylitajua omaamatoman "rakennusammattilaisen", "itse suunnittelemat."
naapurissa asuvan ns "rakennusalan ammattilais" -pariskunnan joka tehtailee omakotitaloja, mutta ei ole todellakaan "arkkitehti-tasoa", vaikka itse kehuskelevatkin. Luulisi etta kun itse suunnittelee, voi tehda niin hienoa jalkea kuin huvittaa, mutta ei onnistu tavallisilta pulliaisilta joilla ei ole tyylitajua eika taiteellista silmaa, vaikka muuten olisi minkalaista rakennusalan taustatietoa. Mika tahansa tusina-talopaketti on yhta hyva jollei parempikin. Onhan talopaketitkin ammattilaisten suunnittelemia minka takia ne voivat olla vari- ja materiaalivalintojensa puolesta parempia kuin tyylitajua omaamatoman "rakennusammattilaisen", "itse suunnittelemat."
kokonaisuuden voi tehdä niin ammattilainen kuin tee-se-itsemieskin. Ja toisaalta molemmat voivat tehdä täysin priimaa jos ei ole peukalo pyllyssä:) Molempia on nähty!!
Mistä moinen sokea luotto että vain "ammattilaisilla" on tyyli- ja rakennetajua?
Perustalopaketin rakenteet täyttää vaatimusten minimitason, kun itse tekee voi vaikuttaa siihenkin että runkoelementit esim tehdään paremmin.
16
kerrostaloasuntoa 2 viikkoa, ja hermot oli jo siinä vaiheessa niiiin pinnassa, että voin vain kuvitella ap:n tuntoja.
Loppustressissä mies ruuvasi eteisen yläkaappiin ovenkahvat omasta mielestään väärälle korkeudelle, minun kannustaessa ruuvaamaan. Oli sitä mieltä, että on iiihan pakko ostaa uudet ovet. No ei ostettu, eikä ole sen koommin niitä ovia harmiteltu. Äkkiä niihin silmä tottui. Ja sitten tulikin lasten kanssa sata ja yksi muuta akuutimpaa asiaa.
Eli ap, äkkiä sä totut.
ja niissä oli vesipiste merkitty tiettyyn, suunnitetuun paikkaan. Missä saa tehdä talon ilman lupia ja piirustuksia?
että olkaa ylpeitä rohkeudestanne ja isosta työstä jonka olette tehneet. Nyt vaan muutatte ja koeta katsella mikä siellä on onnistunutta ja kaunista. Et maininnut kylppärin kaakeleita, varmaan ne ovat kivat? Entä näkymät olohuoneesta? Onko talon sijainti kiva? Paljon viihtymisestä riippuu kuitenkin siitä, mten arki alkaa uudessa kodissa sujua. Ei ne tapetit ja terassit ratkaise kuitenkaan kaikkea. Ja jos hirveästi häiritsee, remonttia voi sitten tehdä. Mainitsit myös että talo on liian pieni. Se voi olla myös etu; pienempi talo merkitsee vähemmän kustamnnuksia. Jos joskus päätätte hankkiutua talosta eroon, on helpompi myydä keskivertokokoinen talo kuin valtava lukaali, johon on upotettu liikaa rahaa turhaan luksukseen ja josta ei saa ikinä omiaan pois.