Miksi Jukkapalmu kuolee?
Lehdet kellastuvat ja roikkuvat, nuutuu ihan käsiin mokoma. Kasteltukin on, mikä sitä riivaa?
Kommentit (31)
Minulla on kuiva huoneilma terveisin muut kasvit, joita sumuttelenkin päivittäin. Tykkääkö jukka kyttyrää siitäkin? Olen sumutellut sitä myös, mutta en niin usein kuin muita.
Hei, jos vielä jollakin on jukkapalmu kuolemankielissä, tarkista kasvin puumainen runko, se josta siis lehtiruusukkeet versoavat. Jos kuori on irti rungosta eli antaa periksi, mitään ei ole enää tehtävissä. Nuupahtaneet lehtiversot voi yrittää pelastaa istuttamalla ne suoraan multaan. Niiden juurtuminen tosin voi kestää kauan. Itselleni on käynyt näin ja siksi vahdin sekä jukkapalmun että lohikäärmepuun runkoja.
Olet kastellut liikaa. Se harvemmin tarvitsee vettä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kuiva huoneilma terveisin muut kasvit, joita sumuttelenkin päivittäin. Tykkääkö jukka kyttyrää siitäkin? Olen sumutellut sitä myös, mutta en niin usein kuin muita.
Tykkää sumuttamisesta.
Kyllä, juuri niin. Pitikin lisätä, että nimenomaan liika kastelu aiheuttaa kuoren irtoamisen.
Mulla on voinnut erittäin hyvin ja kasvaakin huikeaa vauhtia ja on rehevä.
Kasvupaikka on hyvin valoisa vuoden ympäri. Kääntelen välillä palmua, että saa valoa tasaisesti.
Talvisin on pitkä kuiva kausi, eli kastelematta 3- 4 kuukautta, eli sen pimeimmän ajan marraskuulta-helmikuulle. Tämän kuivan kauden aikana Jukka ei muutu miksikään , vaan kestää hyvinkin pitkän kuivuuden (ja jopa vaatii sitä).
Maaliskuussa kun kevät alkaa pikkuhiljaa, alan kastelemaan lannoitevedellä 1 kerran kuukaudessa (tai harvemmin). Aina kun kastelen, kastelen sen läpimäräksi, mutta ei kuitenkaan niin, että vesi jää seisomaan alusastialle. Samalla myös sumutan sen. Ruukun pohjassa pitää olla reikä. Lannoittevedellä kastelu lopetetaan syyskuussa, kun kesä ja kasvukausi on ohi.
Tässä oli mun ohjeet. :)
Mites kun en ole kastellut jukkaa, ja silti kuolee? Se alkoi voida huonosti viime syksynä, ja lehtiä on kellastunut tasaiseen tahtiin. Luin vinkin että ole koko talvi kastelematta, no nyt se on ollut neljä kuukautta ilman vettä ja multa on rutikuivaa. Mätänee silti pystyyn, kolmesta lehtirykelmästä yksi kaatui tänään, taittui vain yhtäkkiä tyvestä ja on ihan kuin liikaa kasteltu. En ymmärrä. Itse varsi on vielä kova ja puumainen, ei tunnu kostealta. Vaihdoin nyt sitten multaa ja juurekin ovat ihan ok. Mitään ötököitä tms. ei ole. Harmittaa, kun jo 10 vuotta se on ollut kaverinani.
Eiks se kuollu jo?
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun jukka on myös kuoleman kielissä. Viime vuonnakin näytti siltä, että jukka selviää talvesta hyvin. Mutta näin vapun aikoihin yhtäkkiä vaan alkoi lehdet lerpattaa ja varret pehmeni ja sitten se otti ja kuoli. Ostin viime syksynä uuden ja nyt sama homma.
Varsi mätänee. Merkillistä.
Ei siinä ole. itään merkillistä.. Kasteltu liikaa jolloin juuret tukehtuvat ja kuolevat.
Käyttäkää altakasteluruukkuja ja sopivaa huokoista multa-ainesta. Mullan tulee läpäistä vettä ja juurien saatava hengittää.. Yleisin syy lehtien kellastumiseen ja varsien pehmenemiseen on juurikin liikakastelu.
Palmut on kestäviä, ja saa kuivahtaa välillä. Huom, myös ruukun pohjan täytyy hengittää. Jotkut suojaruukut voi olla liian tiiviitä.