Pyörästä on kettinki poikki. Mitä tietoja tarvii kun menee ostamaan uutta?
vai onko kaikki kettingit samankokoisia?
enpä ole ennen joutunut pyörää itse korjaamaan...
Kommentit (22)
ketju on tietääkseni standardisoitu eli ketju sopii kyllä. Kaupoissa saattaa olla myynnissä eri mittaisia mutta kun meet vaikka intersportiin ja kerrot pyörään koon niin saat lähimmäksi sopivan.
Kotona sitten katkaiset sen oikeaan mittaan.
Yleensä rattaat kannattaa vaihtaa samalla kertaa, koska vanhaketju on venynyt ja syönyt rattaat vanhalle ketjulle sopivaksi. Uusi keju sitten ei pysy vanhoilla rattailla tai ainakin syö rattaat nopeasti.
pituutta pyörästä, vai onko sekin hävinnyt.
katkaista ja liittää ketjun sopivan mittaiseksi? No et. Onko sinulla työkalu siihen? No ei. Päätellen jo alkuperäisestä kysymyksestä.
Vie pyörä korjattavaksi.
Minä ottaisin pyörän mukaani ja veisin pajalle korjattavaksi. Sellaisiakin polkupyöräkorjaajiakin on onneksi vielä, terkut kaikille ihanille rasvanäpeille!
katkaista ja liittää ketjun sopivan mittaiseksi? No et. Onko sinulla työkalu siihen? No ei. Päätellen jo alkuperäisestä kysymyksestä. Vie pyörä korjattavaksi.
siksi täällä kyselenkin... työkalu saattaa jopa löytyä... pihdit vai mikä se pitäisi olla?
ap
mie oon aina katkaissut ketkut vasaralla ja sopivalla piikillä. Ei siihen mitään spesiaali kalua tarvita. Ketjulukon (sellaisen fiksun version) liittäminen puolestaan on naps ja kops homma.
piikin pitää todellakin olla sopiva, sillä väärin lyötynä lenkki vääntyy, joka taas aiheuttaa sen, että ketjun tietty kohta ei taivu niin kuin pitäisi.
siksi täällä kyselenkin... työkalu saattaa jopa löytyä... pihdit vai mikä se pitäisi olla?
mie oon aina katkaissut ketkut vasaralla ja sopivalla piikillä. Ei siihen mitään spesiaali kalua tarvita. Ketjulukon (sellaisen fiksun version) liittäminen puolestaan on naps ja kops homma.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se piikilläkin onnistuu mutta kätevin on erikoistyökalu joita tosin on eritasoisia; jotkut voivat olla niin heiveröisiä että ne vääntyvät
. O
Jos pyörä on ketjuvaihteinen, tarvitset tiedon siitä, montako ratasta takana on. Yksi- tai napavaihteiseen pyörään sopii ketju kuin ketju.
Vierailija kirjoitti:
Jos pyörä on ketjuvaihteinen, tarvitset tiedon siitä, montako ratasta takana on. Yksi- tai napavaihteiseen pyörään sopii ketju kuin ketju.
Ja jos voimansiirto on käytön vuoksi kulunut, niin voi olla tarpeen uusia myös rattaat, etenkin ketjuvaihteisessa pyörässä.
Sillä selviä että mittaa se katkenneen ketjun pituuden, ainakin jos on kolmivaihteinen, helppo vaihtaa. mutta tarvitsee ketjunkatkaisijan, työkalu siis.
onko tuo miesvihan kohde laittanut fillarin aiemmin?
Kokemuksesta voin kertoa että sen katkaisee yhden palan liian lyhyeksi, joten osta kaksi.
1. Rataspakan standarinumeron (kertoo ratasvälin). Vaihtoehtoisesti voit mitata sen työntötulkilla.
2. Hammastuksen sivuttaiskallistuksen ja nousukulman. Tämä on mitattava.
3. Eturattaan (isoimman jos useita) ja pienimmän takarattaan ristimitan.
4. Pyörän ja kuljettajan yhteispainon.
Mitä väliä: valkoritareita löytyy kun
vähän vilautat.
Easymodella eteenpäin.
Liitin riitää ,ei tarvitse koko ketjua ostaa,siinä ketjussa on yleensäkin pituudessa pelivaraa,työkalulla pala pois ja liitin paikalle.Tosin ei ne uudet ketjut paljon maksa otat vanhasta mittaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei sentään, jos ratas on liian leveä (tai paremminkin paksu) ei ketju mahdu liikkumaan. Leveämpään ketjuun mahtuu paksumpikin ratas. Mopoketju taas ei mahdu pp-pyörän rakenteeseen muuten.
Kettinki koostuu useammasta pienestä osasta, jotka liitetään yhteen.