Jos raskaana oleva saisi itse valita haluaako alatiesynnytyksen vai sektion,
niin mitä luulet, kuinka monta prosenttia synnytyksistä olisi sektioita?
Kommentit (14)
Itse en ikinä valitsisi sektiota, jos ei vauvan vuoksi olisi pakko. Kolme ihanaa alatiesynnytystä takana ja nyt tämä nelonen kehveli on päättänyt majailla vatsassa väärin päin. Ja kasvaa isoksi. En siis tiedä viekö tie väkisin sinne kammoamaani sektioon :-(
varmasti ainakin jonkin verran lisääntyisivät. Olisiko se mielestänne huono juttu? Siis se että voisi itse valita kumman haluaa. Itse olen kyllä alatiesynnytyksen kannalla niin pitkälle kuin se vain on mahdollista. Mutta sitten taas toisaalta, miksipä ei voisi itse päättää? Itsehän sitten on tiedostettava mahdolliset riskit ja komplikaatiot, valitsi sitten kumman tahansa. -ap
Onhan olemassa pelkosektio, jonka saa jos riittävästi haluaa. Ja siis pelostahan siinä on aina kyse, jos joku vapaaehtoisesti menee sektioon, eikö? Pelko kivusta, oman kropan runtelemisesta, pelko vauvan hyvinvoinnista, pelko kontrollin menettämisestä jne.
Eihän kukaan "huvikseen" vaan mene leikeltäväksi?
varmasti ainakin jonkin verran lisääntyisivät. Olisiko se mielestänne huono juttu? Siis se että voisi itse valita kumman haluaa. Itse olen kyllä alatiesynnytyksen kannalla niin pitkälle kuin se vain on mahdollista. Mutta sitten taas toisaalta, miksipä ei voisi itse päättää? Itsehän sitten on tiedostettava mahdolliset riskit ja komplikaatiot, valitsi sitten kumman tahansa. -ap
mutta tuskin kauhean radikaalisti, kun asiasta valistettaisiin neuvoloissa ja muuallakin.
Itse olisin ekalla kerralla valinnut alatiesynnytyksen joka tapauksessa, kun sektiolle ei ollut mitään syytä. Nyt jos joskus tulen taas raskaaksi, niin joutuisin pohtimaan asiaa tarkemmin. Eka synnytys oli niin järkyttävän tuskallinen kokemus, että saattaisin sitten kuitenkin kallistua sektioon. :(
kuin alatiesynnytys
itse haluaisin (en kyllä enää aio) synnyttää alakautta aina
suomessa varmaan 30 % synnytyksistä leikattais, jos sais valita
ollaan me onneks vielä niin "down to earth" ja järkeviä
Että useimmilla sektioäideillä ei ole ollut mitään valinnan mahdollisuutta? Eikä olisi, vaikka jokainen saisi päättää itse.
Esikoista tehdessä olisin saattanutkin valita sektion (olisi ehkä tuntunut äkkiseltään helpommalta). Nyt kaksi lasta luomuna maailmaan puskeneena valitsisin ehdottomasti luomusynnytyksen (jos siis saisin valita). Mahtavia kokemuksia. Kunpa saisin vielä joskus synnyttää.
jos alatiesynnytys tuntuu odottavasta äidistä liian hankalalta, niin hänelle tehdään sektio. Mielestäni on oikein, että sektion alatiesynnytystä suuremmat terveysriskit kerrotaan selvästi käynneillä pelkopolilla.
Itse olen viimeisilläni raskaana ja odotan synnytystä ja toivon, että kaikki menisi mahdollisimman normaalisti. Sektio olisi minulle suuri pettymys, mutta ymmärtäisin kyllä, että sille on ollut hyvä syy. Esikoisen synnytys oli hieno kokemus. Paljon helpompi ja vähemmän kivulias kuin olin kuvitellut. Myös paikat palautuivat hyvin.
Onhan olemassa pelkosektio, jonka saa jos riittävästi haluaa. Ja siis pelostahan siinä on aina kyse, jos joku vapaaehtoisesti menee sektioon, eikö? Pelko kivusta, oman kropan runtelemisesta, pelko vauvan hyvinvoinnista, pelko kontrollin menettämisestä jne.
Eihän kukaan "huvikseen" vaan mene leikeltäväksi?
on olemassa pelkosektio, mutta käsittääkseni pitää suunnilleen koko raskausaika vaatimalla vaatia sektiota. Ei riitä että sanoo vaan että "Mua vähän synnytys pelottaa, haluan sitten sektion." Mutta kyllä varmaan jotkut valitsisivat sektion pelkästään sen takia että alapää ei menisi pilalle jne. Jos siis saisi ilman mitään sen kummempaa syytä valita kumman haluaa.
Koska tuohan tarkoittaisi sitä, että kaikki ne jotka tähän mennessä ovat joutuneet tahtomattaan sektioon voisivat (siinä haavemaailmassa - ilman terveydellisiä rajoitteita) päättää synnyttää alakautta.
niin mitä luulet, kuinka monta prosenttia synnytyksistä olisi sektioita?
Jos päätöksen saisi tehdä vasta sitten, kun supistukset ovat käynnissä, niin varmaan sektiot lisääntyisivät, muuten en usko niiden lisääntyvän, koska nykyäänkin saa varmasti sektion, jos tosissaan tuntuu, ettei pysty alatiesynnytykseen.
Itse pelkään synnytystä, vaikka kokemuksena on sekä hyvin mennyt sektio että huonosti mennyt alatiesynnytys, mutta silti toivon, että alateitse menisi seuraavakin, koska se on vauvalle turvallisempi. Ei siis pelkokaan aina ole vain alatiesynnytyspelkoa eikä kaikki näe sektiota ainoana ratkaisuna pelkoon. Tosin onhan niitä, jotka vielä enenemmän pelkäävät.
synnyttänyt alakautta, sekä minulle on tehty pelkosektio.
Tämä kolmaskin tulee syntymään sektiolla ehdottomasti!
Tuttavapiirissäni suurinosa on alatiesynnytyksen kannalla, pari ystävää sitten ovat sanoneet että ehdottomasti sektio.
Omalta kohdaltani vain osaan sanoa varmaksi, alatie ehdottomasti. Ikävä kyllä saatan joutua seuraavaksi sektioon, vastoin omaa haluani, mutta lapsi menee edelle, enkä halua edes kokeilla perätilassa olevaa vauvaa synnyttää alakautta. Turvallisempaa vauvalle tulla sektiolla, näin ainakin olen käsittänyt.
Jokainen joka yhtään on perehtynyt asiaan valitsisi kyllä synnyttämisen massiivisen monen lihaksen puhkovat leikkausoperaation sijasta.
Siis jos ei mitään äidin tai sikiön vaarantavaa terveydellistä riskiä ole havaittu mikä vaikuttaisi synnytykseen.
-Äitix2-