Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä on 13 synttärit vuodessa - pää ja kukkaro ei kestä, mitä tehdä??

Vierailija
25.05.2011 |

Kummilapsia meillä on miehen kanssa yhteensä 5, lisäksi siskon- ja veljenlapset ja pari läheistä ystävää, joiden lasten synttäreille on kutsuttu. Yhteensä tämä tekee 11 lasta, joiden synttäreille tulee kutsu vuodessa, ja kaksi näistä lapsista juhlii isosti myös nimppareitaan - uaah! Eli 13 juhlaa vuodessa, enemmän kuin kerran kuussa keskimäärin. Todellisuudessa tiettyihin aikoihin on pakkautunut paljon juhlia, ja silloin vietämme joka ikisen lauantain ajaen johonkin suuntaan kakkukahveille ja vapaapäivä menee siinä.

Omat lapset ovat niin pieniä, että heillä ei ole kaverisynttäreitä, joten en uskalla edes ajatella, miten tuo juhlintamäärä vielä lisääntyy kun lapset (toivottavasti) saavat omia kavereita!!

Miten te hanskaatte tämän synttärirumban, tämähän on ihan järjetöntä. Isommille lapsille ei voi edes viedä mitään kympin halpislahjaa, vaan 20e minimissään menee per lahja, usein enemmänkin kun toiveet ovat niin kalliita. 40e maksoi viimeisin. Kun olen itse kotihoidon tuella toistaiseksi, niin siinä ei paljon maksella noita kalliita lahjoja. Lisäksi bensarahat tietty jne. jotka nekään eivät ole mitätön menoerä.

Rahanmenon lisäksi vaan RASITTAA, en jaksaisi ihan kaikkia pakkojuhlia, mutta kukaan näistä ihmisistä ei ole sellainen, jonka juhlat voisi jättää väliinkään. Miten te jaksatte tällaista rumbaa vai onko teillä edes tällaista hulabaloota? Yksi pointti on sekin, että kun on näin usein juhlia, ei kotona voi olla mitään herkkuja, koska herkutteluun taipuvainen esikoinen vetää ihan himona herkkuja naamaan joka juhlissa - välillä siis joka lauantai.

Omat lapsemme viettävät myös synttärinsä, joten tämä on tietenkin tavallaan vastavuoroista - tavallaan koska tiedän että muilla tuosta porukasta ei ole näin paljon muita juhlia kuin meillä. Kummilasten perheet eivät tunne toisiaan, miehen ja minun suvut eivät ole keskenään tekemisissä jne.

VINKKEJÄ?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä laskin, että meillä on varmaan samanverran juhlia vuodessa. Siihen lisäksi oman perheen(4 lasta) juhlat. Itse järjestän juhlat aina sunnuntaille, näin sukulaisilla ja tuttavilla jää aikaa mökkeilyyn ym. viikonloppuna. Itseä ärsyttää, että juhlat järkätään lauantaille, siinä menee koko viikonloppu, mökkireissut jää tekemättä. Tai sitten emme osallistu juhliin. Joskus mennään myös pienemmällä kokoonpanolla, ei koko perheen tarvitse joka juhlaan osallistua.

Ja lahjoiksi voi tosiaan antaa jonkun "tekemisen" ei tarvitse aina olla tavaraa.

Vierailija
42/53 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan lapsille riittää se pieni tavaralahja jos ei ole jostakin sisaruksen lapsesta kysymys. Siis max 10 euroa! EIhän sitä raha-arvoa kukaan lapsi hyvänen aika määrittele. Ostat vaikka kiiltokuvia ja muistikirjan niin et saa edes kymppiä menemään! Relaa ja ajattele nyt lapsen maailmasta, ei lapsi sitä rahaa janoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies menee lasten kanssa omien sukulaistensa lasten synttäreille meidän lasten kanssa..menen mukaan jos haluan.

Minä menen omien sukulaisteni juhliin lasteni kanssa ja silloin mies saa omaa aikaa itselleen.

Kavereiden lasten synttäreille menemme yhdessä, tapaamme silloin myös kavereitamme.

Muut synttärit: Miehen puoleista sukua en noteeraa millään lailla, se on miehen suku. Omien sukulaisteni synttäreille menen, ja jos mies ja lapset haluaa tulla mukaan, saavat tulla. Mutta välillä on ihanaa nauttia juhlista ilman lapsia ja miestä..saa ihan rauhassa vaihtaa kuulumisia vaikka serkkujensa kanssa.

Vierailija
44/53 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka monen lapsen kummiksi ryhtyy?

Vierailija
45/53 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokoonnumme yhteen kerran kesässä, ja juhlimme silloin pyöreitä vuosia täyttäviä, vastavalmistuneita yms. Muuten ei enää juhlita. Mulla on 11 sisarusten lasta, joten olen muistanut vain isompia juhlia säännöllisesti (1 v, 10 v, rippijuhla yms). Omia kummilapsiani (2)olen muistanut. Mies saa hoita aomast muistamisensa, toki sen tätiä , velejeä ja veljenvaimoa muistan itsekin, he kun ovat mullekin läheisiä,

Vierailija
46/53 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on syytä mietttiä asiaa vakavasti

eli 1 riittääkö aika?

2 riittääkö raha?

3 riittäkkö mielenkiinto

4 mitäs kun saa omia lapsia?

jne jne

eli turha narista kun paskat on jo housuissa

pian oma tlapsesi on kaverisynttäri-iässä ja kutsuja satleee koko eskari ryhmä, koko luokka jne jne

eli ei auta kuin kieltäytä kutsuist .

Vierailija
47/53 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, jos tuntuu, että juhlia on liikaa. En osaa sanoa mitä voisit tilanteessasi tehdä, mutta on myös ihana lukea, että juhlia järjestetään.

Lapsuudessani ei oikeastaan koskaan juhlittu synttäreitä. ehkä ihan pienenä, silloin kun niitä ei vielä muista. Isompana oli jotai kaverisynttäreitä jossa oli siskon ja veljen lisäksi ehkä yksi kaveri.. veljen synttäreitä ei varmaan koskaan edes juhlittu :(

Mieheni perheessä sitten taas juhlitaan aikuisten kuin lastenkin synttärit ja olen tässä ohessa saanut sitten opetella itsekin niiden synttäreiden järjestämistä. Raskasta kyllä, mutta toisaalta tykkään ja haluan tarjota lapsilleni sitä mitä itsellä ei ollut. Lapsillani on 1v11kk ikäeroa, joten voin viettää yhteiset synttärit heille, onneksi!

Miehen sisko on aika pihi rahoistaan ja mieheni taas menee samoilla linjoilla siskon lapsiensa suuntaan, että kun lahjatoiveena on miehen siskon tytölle barbit niin ei kyllä ihan niitä kalleimpia 40e barbeja osteta, vaan joku 12e nukke.. Mutta alle 10e lahjoja ostaa se tätikin :)

en ihan hirveesti jaksa kyllä osallistua noiden sisarusten kähinöihin, mutta juhlat ovat kivoja! p.s ja mieheni äiti järjestää siis juhlia myös sitten vanhemmille lapsilleen (16v & 18v jne)

Vierailija
48/53 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kummilasta

2 omaa siskonlasta

2 miehen sisarusten lasta

2 x em. viettävät myös ne hiivatin nimpparit (näistä ollaan joskus livetty, aina ei kehtaa kun tulee palautetta)

2 parhaan ystäväni lapset, jotka itse tulevat vaikka maan ääristä minun tilaisuuksiini.

Ei näistä voi karsia, joten jatkossakin vietetään kakkukahveilla aivan aivan aivan liikaa aikaa.

Tuossa oli 13 lasta. Viikonloput 52kpl, jäljelle jää 39 vapaata viikonloppua.

Nimppareille riittää onnittelukortti postin kautta lähetettynä.

Synttärisankareille voi soittaa ja luvata että kun tapaatte, viette lapsen uimarantaretkelle, elokuviin, kalastamaan, johonkin tapahtumaan. Lahjan ei ole pakko olla materiaa, eikä ole pakko täyttää niitä nimettyjä lahjatoiveita.

Vie edullisempia max 10e hintaisia lahjoja, vaikkapa: Leija, uimalelu, kroketti-peli, sulkapallosetti, hiekkaleluja, lautapeli (tarjoustalosta edullisia), koru (prismasta edullisia), kirja, palapeli, piirustusvälineitä, pallo...

Vierailija
49/53 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omissa, kummilasten ja tulevien kaverisynttäreiden viettämisissä on tarpeeksi.

musta ois hutjaa, jos me sisarusten kesken alettais vielä lahjomaan toistemme lapsia. lapsia 16 ja sisarusten lapsenlapsiakin 8.

Vierailija
50/53 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymärrän hyvin molemmat puolet. Itseäni ahdistaa jos on liikaa sovittuja menoja. Tykkään nähdä ihmisiä ja lähes aina olen onnellinen kun näissä tilaisuuksissa on tullut käytyä, mutta kyllä minua ahdistaa jos ei kalenterista vapaita viikonloppuja löydy. Myös lahjojen ostaminen on minulle vaikeaa ja ahdistavaa.

Toisaalta juhlien järjestäjänä ymmärrän että harmittaa jos ihmiset eivät pääse paikalle. Omissa ylppäreissäni kävi tasan naapurin täti ja yksi kaveri joka suoritti lukion neljässä vuodessa. Mummokin oli varannut etelän matkan juuri silloin. Ei todellakaan voinut juhlat tulla yllätyksenä. Olin todella loukkaantunut kun kukaan ei vaivautunut paikalle! Sain minä postissa kasan velvollisuus shekkejä, mutta ihan rehellisesti ei ne paljon lohduttaneet.

Vierailija
51/53 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut mieleenkään lähteä varta vasten jonkun mukulan synttäreille jonnekin 100 km päähän. Jos oltais oltu paikkakunnalla samaan aikaan jostain syystä, niin olis eri asia. Kavereillakin on lapsia eikä olla niidenkään synttäreillä oltu. Oman lapsen synttäreille saa tulla, jos sattuu oleen täällä päin siihen aikaan. Aikuisten synttäreille ei mitään lahjoja raahata, korkeintaa täyskymppeinä. Muute ne ovat tyyliin kahvit ja pullaa, joskus kakkuakin. Ei revitä stressiä.

Vierailija
52/53 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos omien lasten synttärit lasketaan mukaan, niin yli parit kymmenet lastensynttärit on vuosittain mihin mennään koko perhe ja rajaton määrä sit ihan lasten kaverisynttäreitä.. rahassa ei uida, mut en koe silti juhlia ongelmaksi. viedään lahjaks sitä, mihin rahat riittää :)

Vierailija
53/53 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juhliin ole pakko mennä jos ei jaksa tai halua. Meillä kolme kummilasta; kahden synttäreille ei olla koskaan menty, koska toisen luo matkaa yli 500 km ja toinen asuu ulkomailla. Yksi asuu lähellä meitä ja hänen synttäreille olemme menneet. Olen lähettänyt lapsille hyvät lahjat postissa ja tyytyväisiä ovat olleet. Lahjaan raaskii laittaa vähän enemmän rahaa kun vertaa siihen, mitä bensakulut 500 km:n päähän tekisivät :) Kummilapsia nähdään sitten lomamatkojen yhteydessä 1-2 kertaa vuodessa, mutta synttärien vuoksi ei todellakaan lähdetä viikonloppua autossa viettämään! Ja kummilapset ovat läheisistä perheistä: sisarusten lapsia.

Sisaruksia sekä minulla että miehellä on paljon. Lapsistamme koostuvaa serkuslaumaa on yhteensä 16 lasta ... ei todellakaan käydä viettämässä serkkusynttäreitä! Eikä myöskään lähetellä lahjoja tai edes postikortteja serkuille.

Lapsilla on lisääntyvässä määrin kaverisynttäreitä, mutta se nyt ei paljoa panostusta vaadi omasta ajankäytöstä kun kyseessä niin isot lapset, että synttäreillä ollaan ilman vanhempia. Lahjan hinnassa olen kyllä alkanut nipistämään; ei viitsi laittaa montaa sataa euroa vuodessa kaverisynttäreihin. Minusta lasten läsnäolo ja keskinäinen kiva juhla tärkeintä. Pidän kaverisynttäreitä tärkeänä; en halua jättää omaa lastani niistä pois, jotta ei joudu luokallaan syrjityksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän