Äitiysraha for dummies? Help?
Mää en tajuuuuuu.
Eli jos tienasin viimeisenä laskettavana verovuotena 29 000e, mitenkä määräytyy äitiysraha?
Eli lasketaanko ensin tuosta 29 000e pois maksamani verot ja sen summan syötän siihen Kelan laskuriin?
Eli maksan ensin verot työtuloistani ja sitten vielä äitiysrahasta/vanhempainrahasta?
Mää en vaan tajuuuuuuu.
Kommentit (10)
Minä haluaisin myös tietää, että lasketaanko se viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan? Eli jos jään äitiyslomalle joulukuussa 2011, niin vuoden 2010 verotus ehtii valmiiksi ja se lasketaan sen mukaanko?
riittävästi paremmiksi, jolloin voi laskea nykyisten tulojesi mukaan.
Kelasta, että miten mä sitten toimin :) Eikö se ollut joku 20% kun niiden piti nousta?
mutta jos olet tienannut paremmin tänä vuonna, voit pyytää palkkatodistuksen edeltävältä puolelta vuodelta, ja lasketuttaa rahan sen perusteella.
Ja aina brutosta, hyvät hyssykät sentään!!
kuten palkastakin, mutta voit hakea sille erillisen, uuden verokortin. Sen taas voi tehdä netissä, on jopa for dummies ihan iisibiisi juttu.
vaan kaikki vähennykset. Onko se verotettava ansiotulo valtionverotuksessa tai jotain sellaista. Mulla esim. oli bruttotulot jotain 50000e, mutta verotettava tulo (eli kaikki vähennykset esim. asuntolainan korot, ay-jäsenmaksut yms. vähennettyinä) 43000e.
Minä haluaisin myös tietää, että lasketaanko se viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan? Eli jos jään äitiyslomalle joulukuussa 2011, niin vuoden 2010 verotus ehtii valmiiksi ja se lasketaan sen mukaanko?
riittävästi paremmiksi, jolloin voi laskea nykyisten tulojesi mukaan.
2009 mukaan
Eli äitiyslomiin, jotka alkavat 31.12. tai aikaisemmin, sovelletaan v.2009 verotuksen tietoja. 1.1.2012-31.12.2012 alkaviin lomiin sovelletaan v.2010 verotietoja.
Eli äitiyslomiin, jotka alkavat 31.12. tai aikaisemmin, sovelletaan v.2009 verotuksen tietoja. 1.1.2012-31.12.2012 alkaviin lomiin sovelletaan v.2010 verotietoja.
Eli nyt ap alkaa päästä kärrylle!!! KIITOS!!!
Onko se SE summa, jonka ohjelma netissä antaa vuoden 2009 tuloiksi? Esim. mulla antoi tuon 29 000e, kun täytin äitiysrahahakemusta?
Ap