Onko niin, että parisuhteessa, jossa on yhteinen tili, EI ole myöskään
avioehtoa?
Mietin vain meidän tilannetta, jossa avioehto on ja omat tilit myös. Eikä tulisi kuuloonkaan, että mieheni vaikkapa remontoisi omistamaansa mökkiä minun palkkatuloillani.
Kommentit (55)
Ja isoin ongelma on se, etta ostin juuri hieman isomman synttarilahjan miehelle ja se taytyi maksaa visalla. Harmittaa jos mies huomaa taman ennen synttareita....
Muutoin olen sita mielta etta ihan sama onko yhteinen tili vai eri tilit kunhan perhe on yhteisymmarryksessa rahan kaytosta.
Tilanteet ja ihmiset kun ovat erilaisia ja toisille passaa toinen ja toisille sit joku muu...
vanhanaikaista tuo yhteinen tili ja yhteiset rahat... Yäk.
Aika jännää, että nuoretkin naiset nykyään suostuu tähän. Minulle ei tulisi mieleenkään, että minulla ei olisi omaa rahaa!
Jotenkin tuntuu vaan selittelyltä tuo tämä sopii meille hyvin ja ihan vapaasti voi ostella mitä haluaa. Siis ihanko totta?
Mulla on paljon rahaa vievä harrastus, eli koirat. On näyttelyitä, on varusteita, on kisoja, on koirien fysioterapiaa ym. ja kuka nyt voi ihan rehellisesti sanoa, että mies hyväksyisi tälläsen turhaan törsäyksen niistä yhteisistä rahoista?
Tai hyväksisitkö sinä arvon yhteisten rahojen onnellinen omistaja, jos miehesi päättäisi hankkia prätkän itselleen, joo ja sinä ja kaksi lastasi jäisitte rannalle ruikuttamaan. Mutta hei, teillähän on yhteiset rahat ja se sopii teille hienosti, kumpikin saa hankkia mitä haluaa.
En itse ainakaan haluaisi kysyä lupaa johonkin harrastus hankintaani.. Jestas sentään.
Meillä on omat tilit ja rahat ja sitten laitetaan saman verran vuokra ym. tilille ja nytkin kun olen hoitovapaalla laitan sen saman tuolle yhteiselle tilille, minua ei mieheni tarvitse elättää, enkä ikinä haluaisi olla siinä tilanteessa muutenkaan.
Tosin eipä ainakaan tämä nykyinen siihen pystyisikään...
Itse se on omat asiat, rahakin sellaiset naisen hoidettava.
vanhanaikaista tuo yhteinen tili ja yhteiset rahat... Yäk. Aika jännää, että nuoretkin naiset nykyään suostuu tähän. Minulle ei tulisi mieleenkään, että minulla ei olisi omaa rahaa! Jotenkin tuntuu vaan selittelyltä tuo tämä sopii meille hyvin ja ihan vapaasti voi ostella mitä haluaa. Siis ihanko totta? Mulla on paljon rahaa vievä harrastus, eli koirat. On näyttelyitä, on varusteita, on kisoja, on koirien fysioterapiaa ym. ja kuka nyt voi ihan rehellisesti sanoa, että mies hyväksyisi tälläsen turhaan törsäyksen niistä yhteisistä rahoista? Tai hyväksisitkö sinä arvon yhteisten rahojen onnellinen omistaja, jos miehesi päättäisi hankkia prätkän itselleen, joo ja sinä ja kaksi lastasi jäisitte rannalle ruikuttamaan. Mutta hei, teillähän on yhteiset rahat ja se sopii teille hienosti, kumpikin saa hankkia mitä haluaa. En itse ainakaan haluaisi kysyä lupaa johonkin harrastus hankintaani.. Jestas sentään. Meillä on omat tilit ja rahat ja sitten laitetaan saman verran vuokra ym. tilille ja nytkin kun olen hoitovapaalla laitan sen saman tuolle yhteiselle tilille, minua ei mieheni tarvitse elättää, enkä ikinä haluaisi olla siinä tilanteessa muutenkaan. Tosin eipä ainakaan tämä nykyinen siihen pystyisikään... Itse se on omat asiat, rahakin sellaiset naisen hoidettava.
ole vaaraa etta rikastuisitte.
Meilla on kaikki yhteista paitsi sijoitustilit joissa on rajoituksia, joten on tilix2.
vaikuttaa rikastumiseen?
Siis tuo mp oli vaan esimerkki..
Ja en sijoittele, koska en tiedä tarpeeksi niistä asioista vielä.
Ja voinhan sijoitella, vaikka ei olisi yhteiset tilitkään, nyt ei jymmärrä...
ja tuskinpa tulee yhteinen tili koskaan olemaankaan.
mutta poikkeuksena jaetaan exän kanssa vielä tili jossa raha kulkee...hmm omituista joo :D ja erosta sentäs vaan 6v,haha. joskus harmittaa et "Nyt se kyylää" meikän menoja, mutta mitäpä tuosta.
Kaikki omistetaan puoliksi ja kaikki rahat yhteisiä. Meillä on suunnilleen samansuuruinen palkka,minulla n. 700 e suurempi nykyisin tosin. Kaikki rahat menevät normaaliin elämiseen ja yhdessä päätetään mihin vähäiset säästöt käytetään.
Ja avioliitto on yhteispeliä, ja toimi vain yhteisten pelisääntöjen ja sopimuksen avulla. Ei ihme näitä nykyisiä avioerolukuja, jos aviolittossakin koko ajan ajatellaan omaa etua ja sitä mitä kaikkea MINÄ voin ostaa MINUN rahoilla.
yhteinen tili. Yhteinen omaisuus. Siis jos mökki hommataan niin se on molempien. SAmoten autot on yhteisiä jne. Ei ole avioehtoa.
Mies tienaa enemmän. Käyn myös itse töissä mutta pian jään taas äitiyslomalle. Mies on luonnollisestikin enemmän töissä kun minulla äitiyslomat katkaisseet työnteon. Mies haluaa olla se joka tienaa ja käy töissä. Ja hälle on ok että minä hoidan lapsia kotona ja aina tulot eivät ole niin isot. Tämä toimii meillä eikä rahasta tarvi suurimmin tapella. En ole tuhluri.
vaikuttaa rikastumiseen? Siis tuo mp oli vaan esimerkki.. Ja en sijoittele, koska en tiedä tarpeeksi niistä asioista vielä. Ja voinhan sijoitella, vaikka ei olisi yhteiset tilitkään, nyt ei jymmärrä...
ja tuhlataan mihin tykataan. Kuun lopussa tililla voi olla vahan rahaa mutta liian vahan mihinkaan sijoitettavaksi. Yhteiselta tililtakin riittaa harrastuksiin ja muuhun kivaan mutta kuun lopulla siella voi olla tarpeeksi siirrettevaksi korkeakorkoiselle tai muihin sijoituksiin joissa on yleensa minimi. Ja kun niihin rahoihin ei ole tarvetta koskea niin ajan kuluessa tililla voi olla miljoona. Nain me tehtiin.
lapset ovat myös yhteisiä. :) Ja koemme että perhe on tiimi jossa jokainen osallistuu ja yhteen hiileen puhalletaan. Olemme onnellisia näin. Jos jotain tarvii hommata niin silloin voi vapaasti jompi kumpi mennä ja ostaa sen. Ei tarvitse joka ostosta yhdessä pohtia. Tämä toimii varmaa siksikin kun koskaan ei olla päästetty tiliä tyhjille vaan siellä on aina isompi summa rahaa.
Jos jotain isompaa jompi kumpi haluaa niin siitä neuvotellaan sitten. :)
yhteinen tili. Yhteinen omaisuus. Siis jos mökki hommataan niin se on molempien. SAmoten autot on yhteisiä jne. Ei ole avioehtoa.
Mies tienaa enemmän. Käyn myös itse töissä mutta pian jään taas äitiyslomalle. Mies on luonnollisestikin enemmän töissä kun minulla äitiyslomat katkaisseet työnteon. Mies haluaa olla se joka tienaa ja käy töissä. Ja hälle on ok että minä hoidan lapsia kotona ja aina tulot eivät ole niin isot. Tämä toimii meillä eikä rahasta tarvi suurimmin tapella. En ole tuhluri.
en ymmärrä kuinka se voisi olla meille mitenkään reilua, jos olisi eri tilit ja avioehto. Meillä on siis eri tilit, mutta molemmilla niihin käyttöoikeus, käytetään kumpikin omiamme ja siirellään rahaa tarvittaessa. Miehen tilintä menee lainan lyhennykset ja suurin osa laskuja, mies myös maksaa valtaosan ruokaostoksista, ulkonasyömiset sekä bensat, minä pääasiallisesti ostan meidän kaikkien vaatteet ja muutenkin tuhlailen. Minun tilitä maksetaan kaikki ylimääräiset kuten remontit ja lomat, koska sieltä ei mene laskuja tai lyhennyksiä. Mies hoitaa kaikki pankkiasiat, joten hän tarpeen vaatiessa siirtää rahaa minun tililtäni sääästötilille tai hänen omalleen.
Siis ne joilla on selkeästi eri rahat, miten hoidatte sen käytännössä? Kuka maksaa ja mitä?
jos mies tienaa enemmän,on mamman saatava yhteistili.Mutta jos mies on esim.työttömänä kotona,on ehdottomasti oltava omat rahat!
töihin ja mies olisi saanut jäädä kotiin ihan vapaasti, mutta kutsuttiinkin takaisin töihin lomautukselta. Ja ei olis tullut mieleenkään siltikään hankkia omaa tiliä. :)
Ap:lle ei ole meillä avioehtoa.
Eikä tulisi kuuloonkaan, että mieheni vaikkapa remontoisi omistamaansa mökkiä minun palkkatuloillani.
ja rempataan sitä yhteisillä rahoilla.
ja meillä ei ole avioehtoa. Ja tottakai mies voisi remontoida vaikka sitä kesämökkiä "minun" rahoilla, koska meillä se kesämökki on MEIDÄN ja samoin ne rahat on MEIDÄN.
Nuorina menimme yhteen ja mies opiskeli, minä duunissa. Laitoimme yhteisen tilin kun oli helpompi näin kartottaa perheen rahatilanne.
Vuosia kului, minä opiskelin välillä ja mies oli töissä. Minä äitiyslomalla, mies hoitovapaalla. Yhteinen tili, asuntolaina, auto ja mökki. Kummallakaan ei ole mitään rahakasta omaa, miltä toista pitäisi suojella. Perintöjäkään ei ole tulossa muutamaa tuhatta euroa enempää.
Yhteinen tili on toiminut hyvin ja ei ole ollut mitään syytä siirtyä kahdelle palkkatilille ja avioehtoon.
Kukin elää laillaan. Jos jotain palstamammaa ahdistaa meidän yhteinen tilimme niin ihan vapaasti. Toivottavasti et kuitenkaan yöuniasi menetä muiden raha-asioita miettimällä.