Onko niin, että parisuhteessa, jossa on yhteinen tili, EI ole myöskään
avioehtoa?
Mietin vain meidän tilannetta, jossa avioehto on ja omat tilit myös. Eikä tulisi kuuloonkaan, että mieheni vaikkapa remontoisi omistamaansa mökkiä minun palkkatuloillani.
Kommentit (55)
Kukin varmaan tavallaan, tähän tuskin löytyy yhtä selkeää määrettä että asiat on joko noin tai näin.
Meillä esim. on kummallakin omia tilejä, muutama yhteinen tili ja avioehto, joka on voimassa vain liiton päättyessä eroon.
joillekin tuntui noissa aiemmissa keskusteluissa niin vaikealta ymmärtää erillisiä tilejä ja niiden toimivuutta. Itse kyllä ymmärrän molempien toimivuuden tietyin ehdoin.
ap.
jos mies tienaa enemmän,on mamman saatava yhteistili.Mutta jos mies on esim.työttömänä kotona,on ehdottomasti oltava omat rahat!
Minä olen se työtön, mutta en ole halunnut minkäänlaisia yhteistilejä :)
Meillä on jopa avioehto! Ja sekin minun ehdottamana :) Syitä en ala erittelemään, mutta sanottaisko näin että mahdollisen eron sattuessa se hyödyttää lapsia :)
Ja tällä hetkellä tilanne on myös se, että mies maksaa kuluja enemmän, koska minä olen kotihoidontuella kotona, enkä töissä tienaamassa. Kun palaan takaisin työelämään maksan kyllä oman osuuteni yhteisistä menoista. Niinkuin maksoin ennen kotihoidontuelle jäämistä.
Avioehdon voisin ihan hyvin allekirjoittaa, mutta eipä ole vaan tullut tehtyä.
ja muutettiin yhteen 19-vuotiaina, kumpikin oltiin köyhiä opiskelijoita tms. Yhteinen tili vähäisille rahoillemme perustetiin heti. Vuosien saatossa opiskelimme, olimme töissä jne. vaihtelevasti, välillä tienasi toinen, välillä toinen. Yhteinen tili ollut siis alusta asti, rahatilanteistamme huolimatta. Nykyään olemme molemmat töissä, mies tienaa enemmän kuin mä, mutta rahat on yhteiset edelleen. Kaikki tulome menevät yhdelle tilille, josta niitä käytämme mihin milloinkin eikä lasketa kumpi käyttää tai mihin. Isoista hankinnoista sovimme yhdessä.
Asuntolaina on yhteinen ja ja auto, enpä näe mitään syytä miksi meidän olis pitänyt 12 vuotta sitten avioehto tehdä. Eikä siihen syytä ole vieläkään. Meidän ajatusmaailmassa vaan perheellä on yhteiset rahat ja yhteinen elintaso ja omaisuus. En osaa edes kuvitella tilannetta, että jompi kumpi meistä omistaisi jotain suurta ja toisella ei olisi siihen mitään oikeutta.
meillä ei yhteistä tiliä mutta ei myöskään avioehtoa. mitäs me tyhjätaskut sellaisella tehtäisiin =D
vaikka miehellä on hyvin menestyvä yritys. Ei halunnut avioehtoa vaikka tarjosin sitä kun naimisiin mentiin.
sellainen vaihtoehto, että omat tilit = omat rahat. Ei asia ole välttämättä ollenkaan niin.
meillä on omat tilit mutta yhteiset rahat
meillä on omat tilit mutta yhteiset rahat
Meilläkin nimenomaan juuri näin. Samalla tavalla on kaikissa ystäväperheissämme.
ei avioehtoa vielä, tarkoitus on sellainen tehdä. Lähinnä sen takia, että molemmilla on omilta vanhemmilta tullut ja tulossa omaisuutta, selkeämpää avioehdon kanssa.
Me hoidetaan yhteiset kulut ja laskut yhteiseltä tililtä, jonne molemmat siirtää 70% nettotuloistaan. Meillä tää toimii tosi hyvin, mutta en hetkeäkään epäile, etteikö toisissa perheissä toimisi toisenlaiset systeemit ihan yhtä hyvin.
omat tilit, yhteiset rahat, eikä avioehtoa..
on omat tilit,yhteinen säästötili(sinne jemmataan rahaa matkusteluun) ja avioehto=)mies tienaa ja minä kotona=)
omaisuus on kaikki yhteistä ja se on myös yhdessä hankittu (olemme olleet yhdessä tosi nuoresta, jolloin omaisuutta ei vielä ollut kummallakaan). Perinnöt voivat vanhempamme sitten miettiä testamentissaan että rajaavatko lasten aviopuolisot ulkopuolelle vai ei. Jos ero tulee, menee kaikki jakoon. Meillä mökki on yhteinen, luonnollisesti myös remontit menee yhteisestä.
On minulla silti omakin tili, jonne säästän.
Omat tilit ja yhteinen taloustili. Avioehto tulossa sen osalta, mitä kumpikin on omistanut ennen avioliittoa. Saadut perinnöt rajattu jo nytkin ehdolla, että puolisolla/tulevalla puolisolla ei oikeutta perintöön ja näin tulee jatkossakin kaikki sukumme perinnöt olemaan.
puolin ja toisin. KAIKKI rahat ovat olleet alusta saakka yhteisiä, samoin kaikki hankittu omaisuus. Aloimme seurustelemaan kun olimme opiskelijoita eikä kummallakaan ollut mitään omaisuutta (alaikäisiä vielä). Rahasta ei ole koskaan tapeltu, se on maksanut jolla on rahaa. Rahaa myös siirrellään puolin ja toisin tileiltä toisille eikä kukaan ole siinä tilanteessa pummaaja ja toinen antajan roolissa.
Elämä on kuljettanut siten, että miehen palkkatulot on tällä hetkellä lähes kaksinkertaiset omiini, vaikka itse olen se enemmän opiskellut :/ Lisäksi olen hoitanut lapsia useita vuosia kotona. Mies ei ole koskaan valittanut siitä, että maksaa enemmän.
omat tilit, muttei avioehtoa. Mies tienaa ehkä 3x sen mitä minä tällä hetkellä.
Myös me aloimme tyhjätaskuina seurustelemaan ja kaikki mitä sen jälkeen on tullut, on yhdessä tienattu ja yhdessä omistetaan.
Noiden perintöjen osalta en ole ajatellutkaan. Mies ei tule perimään mitään, mutta itselleni on tiedossa muutamakin perintö - yksi ehkä lähivuosina, mutta toinen toivottavasti ei vielä pitkään aikaan. Näiden osalta kyllä tuntuu, että en ehkä haluaisi niitä "yhteiseen kasaan". Jos jotain vaikka kävisikin...?
Pitääkö perintöä varten erikseen sitten tehdä joku ehto?
Mökit ja talot on ihan itse yhdessä tienattu, joten tarvetta moiseen ei ole ollut.
jos mies tienaa enemmän,on mamman saatava yhteistili.Mutta jos mies on esim.työttömänä kotona,on ehdottomasti oltava omat rahat!