Ex-vaimo vastustaa isin muuttoa lasten kanssa 800 kilometrin päähän…
Suunnittelen palaavani takaisin pohjoiseen kotikonnuilleni täältä etelästä. Ex-vaimo nosti eilen metelin ja sanoi, että en voi tehdä niin, ”kun lapset tarvitsevat äitiään”.
Mutta velat painavat päälle, varsinkin, kun maksoin exsän ulos isosta omakotitalosta. Nyt isäni on pakko mennä jo vanhainkotiin ja hän myisi hienon omakotitalonsa sopuhintaan mulle (haluaa rakentamansa talon pysyvän suvussa). Sisarukseni kunnioittavat tätä isäni toivetta, joten homma onnistuisi.
Voin myydä taloni täällä etelässä ja saan isin talon+ostan uuden tila-auton ja meillä olisi velaton mies, jolla olisi joku tonni vielä sukan varressakin. Lisäksi on hieno kesämökki, josta ainoastaan minä olen kiinnostunut. Myös sen voisi saada perintönä sitä vastaan, että sisaruksilani on käyttöoikeus huvilaan. Jo vain, tämä mulle hyvin käy ja kuulostaa hyvältä. Lisäksi saisin töitä kyllä pohjoisestakin, olen sellaisessa ammatissa (parhaillaan haen).
Muutenkaan exsällä ei mielestäni ole mitään kanttia tulla sanomaan, että mitä voin tehdä tai sitten en. Vanhempi lapsista oli vielä vaipoissa ja nuorempi koliikkivauva, kun ex sai loistavan idean vähän ”muuttaa” elämäänsä”, kun ei ollut kiva. Nainenhan pitää joka hetki miettiä, olenko juuri tänään onnellinen ja ottaa ja lähteä, jos ei satu just silloin olemaan. Otti siis ja lähti toisen miehen mukaan. Pienet lapset jätti yksin mulle ja olin aluksi helisemässä niiden kanssa. Mutta minä pärjäsin, kuten aina ja lapset eivät ole enää niin pieniä, vanhempi menossa jo esikouluun syksyllä.
Olen nyt hyvän ajan vain käynyt töissä ja hoitanut lapsia ja jotenkin aattelen, että tarvitsisin oman hyvinvointini vuoksi muutosta elämääni. Ja en todella ole vakuuttunut, että ”lapset tarvitsevat äitiään”. Itse asiassa vasta tuossa viime vuodenvaihteessa äiti jotenkin on palannut lasten elämään. Saanut ihan vappaasti tavata lapsiaan ja lopputulemana on ollut kaksi kertaa viikossa hakenut tarhasta lapset ja siitä kolmen tunnin päästä palauttanut lapset kotiin. =6 tuntia per viikko.
Eikä varhaisen vuorovaikutuksen puutetta lapsiin voi enää korvata yhtään mitenkään, äidin onnen aika äitinä on mennyt ohi. Juna meni jo, nyt on liian myöhäistä…
Vai mitä mieltä olette?
yh-isi
Kommentit (66)
1) Luuletko pääseväsi menneestä eroon muuttaessasi uuteen paikkaan?
Juu. Tavallaan varmasti, exsän touhut nolasi minut aivan totaalisesti aikanaan ja eipä olisi kovin paljon immeisiä siellä näistä juoruamssa.
Häviääkö ex -vaimosi tuhkana tuuleen?
Kaikki unohtuu ajan kaa...
2) Minulla on kuitenkin sukua siellä mihin olen muuttamassa. Voisin saada ilmaista lastenhoitoapua, täällä ei ole kukaan ollut auttamassa. On tuttu ympäristö lapsille, toki käymme siellä jo nytkin säännöllisesti.
3) Luuletko, että vaikka tarjoaisit lapsille uuden "oikean äidin", he eivät epäilisi asiaa missään vaiheessa
Avioerossa erotetaaan yhtäkkiä vanhemmuus ja parisuhde, vain toinen näistä päättyy.
Äitiydenkin voi spilata, on biologinen äitiys, joka oikeastaan päättyy siihen synnytykseen. Sitten on sosiaalinen äitiys, joka PITÄÄ LUNASTAA. Se on kuin suurilla johtajilla se OPTIO, mutta optio pitää lunastaa. Muuten se jää tyhjäksi. Exsän kohdalla sosiaalinen on täysin lunastamatta. Ja oman kokemuksen nojalla tähän äitiys-myyttiin liitetään sellaista "biologista" vivahdetta, johon ei ole mitään aihetta.
Exsältä ei edes tullut kunnolla maitoa, joten sekin homma tyssäsi siihe ja siihen, että antoi isän valvoa yöt ja juottaa pullosta.
Mulla on puolestaan tiettyjä etuja, esim. raakaa voimaa niin, että pystyn kantamaan lapsia ihman mitenkä vain. Ja ai niin: äideillä ei ole parransänkeä, johon on kiva raaputtaa kutiavia kohtia ihosta...
ku tuota ed. viestiä katsoo, niin täytyy todeta että sääliksi käy kyllä sitä uuttakin naista. Ei sekään taida pidemmän päälle teidän väliin mahtua, liekö viereenkään. Veikkaisin että vaikeuksia tulee oleen aloittajalla uudessa kotipaikassakin uuden naisen kera tai sitä ilman.
En jaksanut lukea kuin alun viestit, mutta pakko sanoa et ei ole sellaista lasta joka ei käsrisi siitä ettei äiti ole hänen lähellään. Kun vanhempien edut on ristiriidassa lasten etu saadaan aina näyttämään ihan miltä halutaan. Ja siitä tässäkin on kyse. Lasten kärsivät paljonpaljon paljon, jos kumpi tahansa vanhemmista on kaukana. Paljon junassa matkustavana näen usein, varsinkin juhlapyhien lähestyessä näitä kaukomatkailijalapsia ja sydämeni särkyy joka kerta. Siinä on jotain niin väärin, ne lapset ovat niin heittopusseja- aikuiset elävät juurevasti tahoillaan; lapset vilkuttaa ja juna lähtee, isommat motkottaa pienemmille ja KANTAVAT VASTUUTA vaikka ikää olis 7v, lapset yrittävät keksiä tekemistä ja sopeutua. Mutta tunnelma on surullinen, riipivä. tätä eivät vanhemmat näe.
On ymärrettävää että ap haluaa muuttaa, mutta on aivan hirveää jos äiti on 800kilometrin päässä. eikö ole mitään muuta vaihtoehtoa??? Vaikka sun mielestä äidin äitiys olisi mitä, se on lapsille korvaamatonta ja sen puute traumatisoi heitä pitkälle aikuisuuteen. Vaikka olisit kuinka erinomainen- se ei korvaa milliäkään ÄIDISTÄ.
vaan korkea aika sun ruveta parantamaan välejänne ja tukea kaikin mahdollisin tavoin äidin suhdetta lapsiin, samaa täällä odotetaan aina äideiltä.
lapset ovat vieläkin ihan pieniä, tarvitsevat varmasti äitiään- kuule vielä aikuisenakin... ja korjata voi vielä melkein kaiken. se on vaikeaa jos et sinä ole sille mytämielinen. Aivan törkeä ajatus, että ottaisit lapset ja pakenisit kauas. lapset kärsivät !!!!!
Aiemmin olin ajatuksissani sinun puolellasi. Tämän jälkeen sympatiaa saa myös äiti. Ei se että sinä pyysit äidin mukaan uimahalliin ole vielä äidin ja lasten välisten suhteiden tukemista.
Päin vastoin. Otit äidin mukaan, mutta silti osoitit lapsillesi, että hän on ulkopuolinen. Varmasti äiti näytti masentuneelta ja alistuneelta. Luultavasti ei vain näyttänyt, vaan tunsikin näin.
Jos aidosti pyritään ajattelemaan lasten parasta, ei vain anneta äidin tulla mukaan. Hänet otetaan mukaan uimahalliin ja mukaan yhteisiin leikkeihin. Sinulla lähivanhempana on tästä suuri vastuu.
Olet muuten taitanut kirjoitella tänne ennekin? Tarinassasi on niin paljon tuttua. Nuo kommentit isän ja lapsien tiiviistä väleistä, joihin äiti ei mahdu olen kuullut enenkin hyvin samanlaisen tarinan yhteydessä täällä.
Ota se äiti aidosti mukaan sinun ja lasten väleihin. Ja anna äidille tilaa muokata omat juttunsa lasten kanssa. Se mustekala uimahallissa voi siirtyä syrjemmälle silloin, kun äitiä ja lapsia pyritään lähentämään toisiinsa.