Mikähän olisi sopiva vuokra omakotitalosta
pikkukunnassa? Meillä ei näytä talo menevän kaupaksi, joten pitää ruveta etsimään vuokralaisia. :( Pakko muuttaa kohta pois työn perässä.
100-neliöinen omakotitalo, 4 huonetta + keittiö, kodinhoitohuone, pesuhuone ja sauna. Autotallikin on. Tonttia reilut 1000 neliöä. Keskusta-alueella, mutta "syrjäisen" tien varressa, joten väkeä ei ikkunan alla koko ajan hyppää.
Oon yrittänyt vuokraovesta katsoa osviittaa, mutta ei oikein löydy.
Kommentit (17)
Kai joku nyt osaa jotain sanoa? Paljonko itse maksaisitte? Onko 750 euroa liikaa? VAi liian vähän?
900€, joten kyllä mä nyt sen maksaisin. Toki jos voit tolla summalla vuokrata niin luulis ainakin vuokralaisia löytyvän.
Tällä suunnalla vuokra olisi varmaan jossain 800 euron kieppeillä, ei välttämättä ihan noinkaan paljoa.
Tämä on tosiaan ihan pikkukunnassa 30 kilometrin päässä lähimmästä pikkukaupungista ja 70 kilometrin päässä isohkosta kaupungista. Eli ei mitään kaupunkihintoja voi pyytää.
Meillä on lainanlyhennys tästä tällä hetkellä noin 700 euroa, joten toiveissa olisi saada sen verran, että edes suunnilleen onnistuu tuo lyhennys. Verojahan siitä menee, joten vähän pitää "omista rahoista" laittaa mukaan, jos vuokra on 750.
ap
Etelä-Suomessa vai jossain kaukana? Onko lähellä jotain kaupunkia vai onko matkaa lähimpään mihinkään yli 100 kilsaa...
ja siitäkin riippuu, että minkä kuntoinen asunto on.
Meillä on talo, joka on ollut vuokralla Hauholla. Se on suunnillleen saman kokoinen kuin teidän, hyväkuntoinen, mutta ei ole keskustassa. Toisaalta on sillä tavalla että matka Hämeenlinnaan on 20minsaa. Vuokra 800euroa/kk
900e oon itse maksanut, ja talon kunto ei ollut mikään paras.
Etelä-Suomessa vai jossain kaukana? Onko lähellä jotain kaupunkia vai onko matkaa lähimpään mihinkään yli 100 kilsaa...
ja siitäkin riippuu, että minkä kuntoinen asunto on.
Meillä on talo, joka on ollut vuokralla Hauholla. Se on suunnillleen saman kokoinen kuin teidän, hyväkuntoinen, mutta ei ole keskustassa. Toisaalta on sillä tavalla että matka Hämeenlinnaan on 20minsaa. Vuokra 800euroa/kk
Hyväkuntoinen on. Pesuhuoneet sun muut hiljattain remontoitu. Hyvät liikenneyhteydet noihin lähikaupunkeihin, pienempään ajaa 20 minuutissa, isompaan menee vajaa tunti.
ap
Meilläkin on hieman samantapainen talo hieman samantapaisessa paikassa. Me tosin ei olla edes yritetty myydä sitä vielä. Haluaisin yrittää pitää sen, jos vaikka päästäis vielä muuttamaan takaisin muutaman vuoden päästä, mut ilman vuokratuloja ei pystytä sitä pitämään.
Riippuu niin sijainnista. Siis ei vain siitä paljonko on matkaa kaupunkiin, vaan mikä se lähin kaupunki on. Vuokrahinnat vaihtelee rajusti maan eri osissa. Pitää verrata myös muihin alueen asuntoihin.
Itse olen huomannut, että omakotitalosta ei vuokramarkkinoilla saa oikeastaan enempää hintaa, kuin vastaavan kokoisista kerrostaloasunnoista. Johtuisikohan siitä, että kerrrostalossa on omakotitaloa huolettomampi asua?
Toisaalta asunnon kunto ei omakotitalojen vuokramarkkinoilla ole kovin ratkaiseva tekijä. Huonokuntoisempikin omakotitalo on helpompi vuokrata kohtuuhinnalla, kuin vastaava kerrostaloasunto. Tämä johtunee siitä, että aina löytyy omaa rauhaa ja pihaa arvostavia ihmisiä. Kun taas toisaalta omakotitaloja löytyy harvemmin vuokralle.
Yksi vuokratasoa hillitsevä asia omakotitalomarkkinoilla on varmastikin se, että ihmiset jotka haluavat asua omakotitalossa pyrkivät usein ostamaan oman. Tällöin ei olla valmiita maksamaan kovin suurta vuokraa, vaan mieluummin lyhennetään omaa lainaa.
Yksi ratkaiseva tekijä on myöskin se, aiotteko jatkaa asunnon myyntiä. Mikäli asunto jää myynnin suhteen vapaille markkinoille, ei maksuhalukasta vuokralaista ole helppoa löytää.
jos on hyvä kunto 8-10e. jos huono 2-4e neliö
Pääkaupunkiseudulla tuommoisen vuokra on noin 1200-1300e/kk.
Etelä-suomessa Jyväskylän alapuolella se on noin 900-1000 (hyväkuntoisena jopa 1200)e.
Jyväskylän pohjoispuolella, lukuunottamatta muuta ia isompia taajamia, noin 500-900 e.
Riippuu myös talon kunnosta ja lämmityskuluista jne. Kuten arvaat. Itselläni on ollut talo Hämeen maaseudulla, josta ennen remonttia sai 150e kuussa, kun enempää ei kehdannut pyytää. Remontin jälkeen ihan täysi vuokra.
En osaa ehdottaa vuokraa, toivottavasti löytyy molemmille osapuolille sopiva.
Millaiset liikenneyhteydet on, siis onko julkista liikennettä, vai edellyttääkö teilläpäin asuminen yhtä tai jopa kahta autoa? Millaisen matkan päässä ihan peruspalvelut, ruokakauppa, koulu/ tarha, pankkiautomaatti?
Aihe kiinnostaa mua yleisesti, yhteiskunnallisena kysymyksenä, joten olisi kiva jos saisin vastauksia.
Meillä tilanne että oma talo myyty ja tarvitsisimme vuokra-asunnon joksikin aikaa. Olisin valmis vuokraamaan pieneltä paikkakunnaltamme n.800-900 e vuokralla omakotitalon.
Omakotitaloissa on se huono puoli (kun puhutaan vuokraamisesta) että kuluja saattaa olla/voi tulla paljon. Jos nyt ajatellaan vaikka nämä:
-Jätemaksu, vesi, sähkö (joka voi olla hyvinkin iso summa talvella) maksavat enemmän vert. kerrostalossa, joten jos vuokralainen nuo maksaa niihin voi upota iso summa rahaa --> kulujen iso osuus laskee sitä summaa mitä haluaa maksaa vuokrana.
-Mahdolliset muut kulut, sanotaan nyt vaikka tien auraaminen ym. kulut, kumpi maksaa ja paljonko noihin menee vuodessa.
-Remontit, kannattaa muistaa että jos kerrostalossa hajoaa jääkaappi ja vuokranantaja hankkii uuden, niin jo parilla sadalla eurolla saa uuden. Jos taas lämminvesivaraaja tm. posahtaa, niin uusi voi maksaa pari tonnia. Joten jos saisi kuussa esim. tuon 750€ (-verot ja mahdolliset muut kulut) vuokraa, on ihan eri asia maksaa se parin sadan jääkaappi (n.1/3 kuukauden vuokratulosta) vert. parin tonnin varaaja (mikä on n. kolmen kuukauden vuokratulot).
Omakotitalon vuokraaminen kyllä onnistuu, mutta siinä on paljon enemmän seikkoja mitä tulee ottaa huomioon (vert. esim. kerrostalohuoneisto), lähinnä noita kuka maksaa mitäkin kuluja (mikä vaikuttaa siihen paljonko on vuokralaisen järkeä maksaa asunnosta, ja siihen mihin hintaan omistajan kannattaa asunto vuokralle laittaa)
Huomoithan, että OK-talostasi on muitakin kuluja, kuin lainanlyhennykset, joten kannattaa kaikki semmoiset merkata verottajalle, jolloin pääomaveroa ei tule maksettavaksi, jos menee +/- 0 euroa tuotto.
sitä lainanlyhennyksen osuutta ei lie voi katsoa kuluksi, mutta korot voinee? En tiedä, kun en ole harkinnut talomme vuokrausta. Korjauslainat sen sijaan voinee? Voiko? yms. remontointikulut.
Muistathan varmistaa, että vuokralaisella on luottotietojen lisäksi kunnossa kotivakuutukset! Itse en vuokraisi luottotiedottomalle juuri sen vuoksi, ettei sitten saisi kotivakuutustakaan...
Paljonko siinä on myyntihinta? Mikä on se iso kaupunki?
Tämä on tosin vanha ketju, mutta kyllä pöyristyin lukiessani tuollaisista vuokrista.
Meillä on reilu 100-neliöinen, pari vuotta sitten perusparannettu ok-talo, jossa on erikseen vielä saunaosasto (siis sähkösauna+iso pesuhuone+pukuhuone+saunan terassi) sekä sitten vielä toinen suihkumahdollisuus vessan yhteydessä. Lisäksi on ulkosauna ja iso navettarakennus. Lämmitysmahdollisuuksia on sekä puille, että sähkölle. Vuokra on 500 e/kk, johon sisältyy vesimaksu. Talo on myös pikkukaupungissa.
Miten jotkut kehtaa pyytää kaikenmaailman rotiskoista hirveitä summia. En nyt tarkoita, että aloittajan talo on rotisko, mutta kyllä kaikenlaisia on tullut vuosien varrella nähtyä, kun aikanaan ok-taloa etsittiin.
Kenellä on muiden asumiskustannusten lisäksi varaa maksaa tuollaisia summia?
Edellisen ok-talon vuokra, missä asuimme oli 420 e/kk ja siihen sisältyi kaikki muu paitsi sähkö. Tuo talo oli lisäksi kaupungin keskustassa, mutta isolla kaunilla tontilla.
Hävetkää kiskurit!
Kai joku nyt osaa jotain sanoa? Paljonko itse maksaisitte?
Onko 750 euroa liikaa? VAi liian vähän?