kuolen nälkään
jätin toimeentulotukihakemuksen kolme viikkoa sitten, ja n. viikko sitten tuli pyyntö, että pitää lähettää mitä erinäisempiä liitteitä toimeentulotukihakemukseen. aikaisemmassa kunnassa, jossa asuin, ei koskaan pyydetty vastaavaa määrää liitteitä, ja sain toimeentulotuen lain määräämässä 7vrk:ssa(arkipv.). Noh, niinpä sitten tulostin kirjastossa yli 40 sivua pyydettyjä liitteitä hakemukseen, ja laitoin ne menemään 1.luokan kirjeellä.
Tänään sain vihdoin ja viimein päätöksen postissa, ja se oli kielteinen. kunnon perusteluita ei ollut. Yritin soittaa(niin kuin aempinakin viikkoina monesti) sossuun neljään eri numeroon, mutta ei vastattu ja jos vastattiin(yhdessä numerossa), niin pompotettiin seuraavalle henkilölle, joka ei taas vastannut.
Tilillä on pari euroa rahaa, niinkuin oli jo kolme viikkoa sitten. kaurapuuroa olen syönyt nyt yli kaksi viikkoa aamupalaksi, lounaaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi. tämä vastaa selvästikkin viranomaisten ja päättäjien käsitystä terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta tässä niin paljon mainostetussa "hyvin"vointivaltiossa.
Parilta sukulaiselta olen saanut vähän rahaa, jotta kaurapuuro ei ole päässyt loppumaan näinä viimeisinä 3:na viikkona. Karu tosiasia on se, että ilman 2 sukulaisen pientä avustusta olisin kuollut nälkään tässä umpibyrokraattisessa ja tunteettomien virkamiesten ja päättäjien luvatussa maassa.
ja olen siis opiskelija, joka on tehnyt opiskelujen ohessa keikkatyötä viimeisen vuoden, mutta siitä huolimatta vuokrien, laskujen ym. elintärkeän jälkeen ei jää mitään käteen. Ja kaiken lisäksi en osta kuin ihan välttämättömiä asioita, eli halpaa ruokaa(alennukset hyväksi käyttäen) ja parturissa en ole käynyt vuoteen, vaatteita en ole ostanut puoleen vuoteen, en ole matkustellut moneen vuoteen jne.
äänestin vaaleissa, mutta tästä eteenpäin homma taitaa jäädä sikseen, kun vastuuttomat idiootit syytävät rahat ulkomaille, jotka ovat muka talousahdingossa, vaikka todellisuudessa eivät vaan halua myydä pois valtavia omistuksiaan, esim. kulta, jne. samaan aikaan pienessä maassamme ihmisiä elää nälkäkuoleman partaalla. Ei voi ymmärtää. Taidankin kuolla nälkään, kun ei tukea heru kerran millään. olen lopen uupunut koko avun kerjäämiseen, ja takki on tyhjä, joten katsotaan tässä sitten, että milloinka naapurit rupeavat ihmettelemään asunnostani tulevaa nälkään kuolleen ruumiini löyhkää.
Kommentit (27)
Pikavippejä ei kannata missään nimessä ottaa. Eräs tuttavanikin on täysin pulassa niiden takia.
Itsekin olen opiskelija ja elelen lainalla ja opintotuella. Ja minun mielestäni sillä elää ihan mukavasti. Yhteensä se tekee kuussa kuitenkin noin 700 euroa, yhden ihmisen menoihin minusta jopa melkein riittävästi. Ja minä kuitenkin ostan vaatteita ja käyn viikonloppuisin baarissa. Mihin sun rahat on menneet??
Itsekin olen opiskelija ja elelen lainalla ja opintotuella. Ja minun mielestäni sillä elää ihan mukavasti. Yhteensä se tekee kuussa kuitenkin noin 700 euroa, yhden ihmisen menoihin minusta jopa melkein riittävästi. Ja minä kuitenkin ostan vaatteita ja käyn viikonloppuisin baarissa. Mihin sun rahat on menneet??
Tosin en ole itse opiskelija, mutta opiskelijan äiti. "Oma" opiskelijani tosin käy töissä noin 200 euron edestä per kk, mutta ei sitten puolestaan ole ottanut opintolainaa. Ja pärjää ihan ok käsittääkseni. Minä maksan puhelinlaskunsa (30 eur kk), mutta muuten ei ole tarvinnut rahaa kotoa.
joten johonkin turhuuteen sä olet ne rahas tuhlannut. Ja muuten ei Sossun kuulu maksaa sun autokouluas
(vaikkakin kierron kautta= maksat lainalla autokoulun ja sitten sossu maksaa sulle)
Annat itsestäs kuvan että olet tyhmä kuin seinä
jos asetelma on tuo että "kuolet nälkään" kun et voi tehdä töitä opiskelujen ohella kun "on ollut niin paljon kiireitä" niin aika hataralla pohjalla sun asiat taitaa olla...
Kyllä jokainen opiskelija joutuu ne varsinkin valmistumista edeltävät "kiireet" vaan klaaraamaan läpi, kävi töissä tai ei (ja jotkut vielä pyörittävät lapsiperheen arkea siinä samalla) ja siellä töissä on vaan pakko käydä että saa ruokaa pöytään. Kyllä siinä vaiheessa kaipaisi niitä lisätunteja vuorokauteen mutta ihan samassa tilanteessa on suuri osa muistakin opiskelijoista. Ei siinä vinguta sossua apuun.
Toivottavasti saat asiasi järjestymään ja elämänhallintasi kuntoon.
ja tosiaan opintolainan viimeinen erä tuli maaliskuun 1. päivä, josta piti maksaa velkoja pois ja vanhoja autokoulumaksuja. ja töitä en ole voinut tehdä yli kahteen kuukauteen opiskelujen ohessa, kun on ollut niin paljon kiireitä, ennen kuin valmistun nyt.
Jos et jo nosta opintolainaa, niin ala nostamaan. Se on nykyisin lähes pakollinen osa opintotukea. Ite nostin melkein täydet amk-opiskelujen aikana ja nyt on 10 000€ velkaa. Mut ei se paljoa tunnu 80 000€ asuntolainan päällä, sitten kun sellainen tulee otettua.
Kesällä ei Suomessa nälkään kuole. Aina voi kalastaa, syödä kuusenkerkkiä, marjoja, sieniä, pettua, nokkosia tai vaikka voikukanlehtiä. Jos ei nämä onnistu, niin kerää sitten vaikka pulloja, se on nykyaikaisempaa. Kyllä ne uudisraivaajatkin aikoinaan täällä eli ilman Sossua, eli älä syyttä mee kuolemaan nälkään :)
kyllä voi saada samaan aikaan. ja kesäkuussa opintotukea ei saa ollenkaan, ja yleensä eka palkka tulee kesäkuun lopussa, kun siirtyy koulun penkiltä työelämään, joten miten maksat esim. vuokran kesäkuun alussa?