kuolen nälkään
jätin toimeentulotukihakemuksen kolme viikkoa sitten, ja n. viikko sitten tuli pyyntö, että pitää lähettää mitä erinäisempiä liitteitä toimeentulotukihakemukseen. aikaisemmassa kunnassa, jossa asuin, ei koskaan pyydetty vastaavaa määrää liitteitä, ja sain toimeentulotuen lain määräämässä 7vrk:ssa(arkipv.). Noh, niinpä sitten tulostin kirjastossa yli 40 sivua pyydettyjä liitteitä hakemukseen, ja laitoin ne menemään 1.luokan kirjeellä.
Tänään sain vihdoin ja viimein päätöksen postissa, ja se oli kielteinen. kunnon perusteluita ei ollut. Yritin soittaa(niin kuin aempinakin viikkoina monesti) sossuun neljään eri numeroon, mutta ei vastattu ja jos vastattiin(yhdessä numerossa), niin pompotettiin seuraavalle henkilölle, joka ei taas vastannut.
Tilillä on pari euroa rahaa, niinkuin oli jo kolme viikkoa sitten. kaurapuuroa olen syönyt nyt yli kaksi viikkoa aamupalaksi, lounaaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi. tämä vastaa selvästikkin viranomaisten ja päättäjien käsitystä terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta tässä niin paljon mainostetussa "hyvin"vointivaltiossa.
Parilta sukulaiselta olen saanut vähän rahaa, jotta kaurapuuro ei ole päässyt loppumaan näinä viimeisinä 3:na viikkona. Karu tosiasia on se, että ilman 2 sukulaisen pientä avustusta olisin kuollut nälkään tässä umpibyrokraattisessa ja tunteettomien virkamiesten ja päättäjien luvatussa maassa.
ja olen siis opiskelija, joka on tehnyt opiskelujen ohessa keikkatyötä viimeisen vuoden, mutta siitä huolimatta vuokrien, laskujen ym. elintärkeän jälkeen ei jää mitään käteen. Ja kaiken lisäksi en osta kuin ihan välttämättömiä asioita, eli halpaa ruokaa(alennukset hyväksi käyttäen) ja parturissa en ole käynyt vuoteen, vaatteita en ole ostanut puoleen vuoteen, en ole matkustellut moneen vuoteen jne.
äänestin vaaleissa, mutta tästä eteenpäin homma taitaa jäädä sikseen, kun vastuuttomat idiootit syytävät rahat ulkomaille, jotka ovat muka talousahdingossa, vaikka todellisuudessa eivät vaan halua myydä pois valtavia omistuksiaan, esim. kulta, jne. samaan aikaan pienessä maassamme ihmisiä elää nälkäkuoleman partaalla. Ei voi ymmärtää. Taidankin kuolla nälkään, kun ei tukea heru kerran millään. olen lopen uupunut koko avun kerjäämiseen, ja takki on tyhjä, joten katsotaan tässä sitten, että milloinka naapurit rupeavat ihmettelemään asunnostani tulevaa nälkään kuolleen ruumiini löyhkää.
Kommentit (27)
eri asia on,mihin olet sen tuhlannut.
et tainnut kertoa koko totuutta....... täältä ei tipu penniäkään. mene muualle kerjäämään.
Sillähän ne muutkin opiskelijat elää jos ei rahat muuten riitä - ei sossusta saa mitään ainakaan ennen kuin se on tappiin saakka nostettu...
Oletko oikeutettu opintotukeen ja lainaan? Nosta lainasi, jos et ole sitä vielä tehnyt. Se on osa opintotukea, kaikkea kai ei ole tarkoitus saada ilmaisesksi tässäkään hyvinvointiyhteiskunnassa.
opintolaina on nostettu tältä keväältä.
ja todellakin kerroin koko totuuden, mitä joku epäili.
vuokra, sähkölaskut, bussilippu, nettimaksu(halvin ja hitain netti), halvinta ruokaa, mitä kaupasta saa, muuttokustannukset, jne. välttämättömät kun maksaa, niin ei jää penniäkään, eikä siis nyt edes ruokaan.
AP
ja tosiaan opintolainan viimeinen erä tuli maaliskuun 1. päivä, josta piti maksaa velkoja pois ja vanhoja autokoulumaksuja. ja töitä en ole voinut tehdä yli kahteen kuukauteen opiskelujen ohessa, kun on ollut niin paljon kiireitä, ennen kuin valmistun nyt.
Tai eikö niillä sossuilla ole mitään vastaanottoa johon voisi mennä jonottamaan aikaa jotta saa edes puhua jonkun kanssa ja selvennyksen siihen kielteiseen päätökseen?
Ota tulo- ja menotositteet mukaan. Saat ainakin ruokakassin jollet muuta. Nekin auttaa eteenpäin tosi paljon jos pelkällä puurolla olet elänyt. Soita heti huomenna paikallisen seurakunnan diakonille.
no sitten. Mä vaan olen ollut siinä uskossa, että opintolainalla rahoitetaan opintojen aikaista asumista ja elämistä eikä esim. makseta velkoja tai autokoulua.
Hitsi kun en itse aikoinani tajunnut törsätä sitä lainaa kaikkeen muuhun - kuten muiden velkojen lyhemtämiseen - ja sitten olettaa, että sossu maksaa loput...
Jos olet saanut kielteisen päätöksen niin sinun tulot on ylittänyt toimeentulotukeen oikeuttavan rajan.Sillä mitä menoja sinulla on ollut ei ole merkitystä.Ei sun lainat,autokoulu yms ole tärkeämpiä kuin muiden.Ei tollasia menoja lasketa menoiksi joilla saa rahaa.Mene leipäjonoon niinkuin muutkin.
Mene seurakuntaan, ruokajonoon, Pelastusarmeijalle...
Valmistuminen on loistojuttu, mutta samaan aikaan kaikki keinot kalliita. Itse menisin seurakuntaan diakonin juttusille. Dyykkaisin, jos mahdollista. On ihan oma taitolajinsa, tosin. Nyt kun sulla netti on, tuossa jotain http://www.dyykkarit.net/phpBB2/
Tiedätkö milloin saat seuraavan kerran rahaa? Onko sinun mahdollista nopeuttaa tätä? Voitko mitenkään ansaita yhtään rahaa ennen sitä?
miksi sossun pitäisi maksaa opiskelijan uudet vaatteet ja varsinkaan matkustelut..? Ja sen autokoulunkin hinnalla olisit varmaan käynyt parturissa aika monta kertaa.
En halua syyllistää enkä ikävä kyllä osaa sinua auttaa, mutta ihmetyttää vaan tuo näkemys siitä, että sossusta pitäisi automaattisesti saada rahaa jos sillä opintotuella/-lainalla maksellaan kaikkea muuta.
ja olen itse opiskelija, joka on tehnyt opiskelujen ohessa keikkatyötä viimeisen vuoden, mutta siitä huolimatta vuokrien, laskujen ym. elintärkeän jälkeen ei jää mitään käteen. Ja kaiken lisäksi en osta kuin ihan välttämättömiä asioita, eli halpaa ruokaa(alennukset hyväksi käyttäen) ja parturissa en ole käynyt vuoteen, vaatteita en ole ostanut puoleen vuoteen, en ole matkustellut moneen vuoteen jne.
Musta on jotenkin vaikea käsittää, ettet pystyisi elämään, jos saat opintotuen, opintolainan ja käyt vielä töissäkin. En sano, että valehtelet, kuulostaa vaan erikoiselta.
Itse elin opintoaikoina opintotuella ja kesätöistä saamillani palkoilla. Eihän siinä ollut tuhlaamiseen varaa, mutta en kuitenkaan nähnyt nälkää. Asuin kaverini kanssa, joten pystyimme jakamaan monet kulut (vuokra, netti). Välillä jäi jopa vähän säästöön.
En usko että vanhemmat haluu että lapsi syö pelkkää puuroa tai kuolee nälkään. Tai mee sinne syömään.
Ratkaisumahdollisuus tuossakin. NYCissakin sita harrastetaan... Joillekin vapaa valinta ja vakaumus.
Tuo Suomesta kuitenkin.
http://www.dyykkarit.net/phpBB2/viewtopic.php?t=533
jos olet siis opiskelija, saat varmaankin luonnollisesti opintotukea, vai? eihän silloin voi toimeentulotukea hakea samalla. vai olenko nyt ymmärtänyt oikein..
mutta kannattaisi käyttää kappalejakoja ja selventää tekstiä muutenkin. Tuollaista ajatustenvirtaa ei jaksa lukea.