Meidän seiskaluokkalainen lyönyt tänä keväänä koulunsa ihan läskiksi. Tukea kaivataan...
Tytön ka oli vielä helmikuussa (meillä siis jaksomuotoinen koulu) 9. Nyt on kevereita vaihtunut ja pojatkin alkaneet kiinnostaa. Todistuksen ka tulee putoamaan kokeiden mukaan ja huonosti menneiden pistareiden mukaan kasin pintaan. Tuollainen todistus on tytölle todella huono, koska ennen kasi oli kauhistus hänelle eikä niitä todistuksessa ollutkaan. Tytön järjessä ei ole vikaa, mitä nyt murrosikä tällä hetkellä päätä viiraa. On siis lahjakas kielissä ja matikassa yms. aineissa. Lohdullista nyt on, että tyttöä itseäänkin on alkanut harmittamaan nämä hiljan tulleet surkeat numerot. On it oikeasti pahoillaan. Huomaa itsekin, että vaihtuneet kaverit ja keskittymiskyvyn puute näkyy nyt koulussa. Lisäksi tuntuu, että alkaa muutoinkin rauhoittumaan. Jotenkin yritän ajatelle, että hyvä, että tämä murroiän kapina tuli nyt eikä myöhemmin. Vielä ehtii asioita korjaamaan eikä mitään ole menetetty. Lohduttaa se, että nuo lielet ja matikka ovat vahvoja. Reaalit ovat nyt tippuneet, koska ei ole niihin jaksanut lukea ja tunnilla on kiinnostanut muut asiat kuin opetus...:( Maantiedostakin saa kutosen...tuo on onneksi ainoa kutonen, mutta ihan liikaa sekin...ja joku seiskakin on tulossa. Miden tukea ja kokemuksia nyt kovin kaipaisin...Lisäksi tyttö harrastaa vaativaa kilpaurheilua, jonka jatkoa pitää ensi syksynä miettiä, jos koulumenestys ei nouse.
Kommentit (44)
Vuodessa tippui tosi rajusti, kun pojat alkoi kiinnostamaan
en tehnyt yläasteella läksyjä juuri koskaan. Kokeisiin luin viime tipassa niin paljon kuin ehdin, ja sain ka:n pidettyä lähes 9:ssä. Lukiossa sama jatkui - otin paljon kursseja (istuin koulussa pitkähköjä päiviä) mutta en juuri opiskellut kotona. Joistakin kokeista sain 5 ja joistakin 10 - yleensä 7-8. Yo-kirjoitukset menivät hyvin (lukematta) koska olin kuitenkin kuunnellut tunnilla! Lääkikseen pääsin yllättäen ekalla yrityksellä. Eipä tainnut kukaan uskoa että pääsisin... :D
Yläasteelle siirryttäessä kaikki on uutta ja ihanaa,on erilailla vapaa kuin ala-asteella, ei jaksa koulu kiinnostaa enää samalla tavalla. Ja mekin puhuttiin ja puhuttiin ja sovittiin ja sovittiin, ei mikään auttanut.
Tuo sama touhu jatkui vielä koko 8 luokan ja osan 9 luokan syksyäkin.
Kunnes löytyi järki jostain vähän ennen joulua ja siitä asti on koulu sujunut tosi hyvin.
En kuitenkaan moiti poikaa, vaan puhuttiin, että ensi vuonna sitten korjataan tilannetta. Älykkyydessä ei ole vikaa, vaan laiskuudessa.
Oppiaineet, jotka kiinnostavat, menevät kiitettävästi. Muutama reaaliaine ja toinen kotimainen on mennyt heikosti, tasoa 7.
Yhdenkään lapsen kanssa en ole koskaan tehnyt läksyjä, vaan ovat aina hoitaneet ne itse. Tämä 14v on vähemmän tunnollinen kuin isommat sisaruksensa, mutta painostamaan en lähde.
Vastuu pitää ottaa itse, mutta kannustusta tuntuu tarvitsevan ensi vuonna lisää.
Heikosti menevä EI ole arvosana 7.
Ei edes 6.
Ne ovat tyydyttäviä arvosanoja.
Heikkoja ovat 4 ja 5.
Aineenopettaja yläkoulusta.
Sen takia en olisi huolissani hetkellisestä arvosanojen tippumisesta. Vielä kun lapsi on itsekin huolissaan, niin kannustusta vaan peliin niin eiköhän ne arvosanat nouse.
Vaaditko lapselta hiukan liikaa? ei kasi ole arvosanana vielä huono.
Ja itse antaisin oikeuden jatkaa urheilua, koska se pitää kuitenkin poissa pahoilta teiltä, kunnon yllä ja muutakin ajateltavaa kuin koulun.
Onneksi vanhemmat kannustivat vaan. Onhan 8 oikeasti hyvä numero! Jatkossa vähän tsemppasin ja sain ka:n pysymään siinä kasin pinnassa (numerot 7-9) ja vallan mainiosti se riitti kaikkeen haluamaani tässä elämässä.
Kannattaa miettiä ainakin seuraavia asioita: Miten teidän elämänne on nyt erilaista, kun numeroksi tulee ysin sijaan kasi? Vaikuttaako tämä lapsenne tulevaisuuden suunnitelmiin? Kenen kunnianhimo on saada kokeista aina kiitettäviä arvosanoja?
Jos suunta on jatkossakin alaspäin kannattaa asiaan tietysti puuttua, mutta itse en kehtaisi lapselle kovin selkeästi viestittää olevani huolissani noinkin hyvästä todistuksesta. Jos lapsi jo nyt tietää haluavansa johonkin erikoislukioon, johon on korkeat keskiarvorajat, kannattaa asiaa tietysti miettiä rauhassa läpi, mutta muuten antaisin olla.
Hyvä tietysti, että olette kiinnostuneita lapsenne kouluasioista! :)
mutta onneksi on aikaa parantaa todistusta. meidän tytöllä on aina ollut ka. yli 8.5 ja kasilla alkoi tippumaan.
Kasin lopussa ka. oli jotain 7.7 ja tyttö oli menossa amikseen perunkoulun jälkeen "kun ei jaksa lukee".
Aikani mäkätin ilman tulosta. Sitten sanoin, että Ok, tee elämäslläsi mitä haluat. Jos haluat valmistua amiksesta 18 vuotiaana ja mennä töihin ja elää loppuelämäsi 5 viikon lomalla vuodessa niin fine. Mutta tuolla todistuksella et pääse haluamaasi lukioon ( jonne joskus halusi)
Niin tyttö sitten alkoi tajuamaan itsekin asiaa ja paransi numeroita ihan älyttömästi. Nyt tulossa 8.6 keskiarvo 9:n päätöstodistukseen
ei ysin todistuksella ole mitään muuta merkitystä kuin se, että pääsee lukioon ....ihan sama onko keskiarvo 9 vai 7 vai 7.5
Lukion päästötodistuksellakaan ei ole mitään merkitystä. Eikä juurikaan yo-todistuksellakaan
Minulla oli 9 ka. 7.5 ja samaa oli lukiossa. ekan kerran tsemppasin yo-kirjoituksiin ja kirjoitin m:n paperit. Pääsykokeisiin luin hyvinja pääsin kauppakorkeaan.
KOSKAAN kukaan työnantaja ei ole halunnut edes nähdä yo-todistusta !!! Ainoa joka merkkaa todellisessa elämässä on tutkintotodistus
Eli miksi ap panikoi ? etko itse ole akateeminen ?
ei ysin todistuksella ole mitään muuta merkitystä kuin se, että pääsee lukioon ....ihan sama onko keskiarvo 9 vai 7 vai 7.5 Lukion päästötodistuksellakaan ei ole mitään merkitystä. Eikä juurikaan yo-todistuksellakaan Minulla oli 9 ka. 7.5 ja samaa oli lukiossa. ekan kerran tsemppasin yo-kirjoituksiin ja kirjoitin m:n paperit. Pääsykokeisiin luin hyvinja pääsin kauppakorkeaan. KOSKAAN kukaan työnantaja ei ole halunnut edes nähdä yo-todistusta !!! Ainoa joka merkkaa todellisessa elämässä on tutkintotodistus Eli miksi ap panikoi ? etko itse ole akateeminen ?
Oikeassa elämässä ainoa mikä merkkaa on se, että olet ylioppilas ja sinulla on loppututkinto.
MIKSI stressata 9:n lopputodistuksesta ? Kun tyttösi ei kuitenkaan ole "tyhmä" vaan ainoastaan laiska tässä vaiheessa elämää ?
Voisiko ap perustella ?
T. KTM
teinit ovat masentuneita ja uupuneita viimeistään lukiossa....
Kamalaa tuon ap:n vaatimustaso; kohdeltiinko sinua itseäsi yhtä huonosti lapsuudessa? Eli kelpasit vanhemmillesi vain jos numerot oli kiitettäviä?
Tuolla menolla sulla on uusi anorektinen työuupunut mieleenterveyspotilas perheessäsi ihan pian.
lapselle, jonka aiempi taso on ollut ysin luokkaa.
Minusta kuulostaa julmalta moittia lasta "huonoista" numeroista, kun ne eivät oikeasti ole huonoja. Lapsen / nuoren elämässä on ja pitääkin olla muutakin kuin koulu. Varsinkin kilpaurheilijalle voi olla todella rankkaa pitää numerot ysissä yläasteelle siirryttäessä. Ymmärrän että tässä oli kyse myös siitä että lapsesi laiminlöi koulunkäyntiä, siitä on toki syytä olla huolissaan, mutta ei siitä silti tarvitse niin valtavan suurta asiaa tehdä, niinhän käy melkein kaikille jossain vaiheessa.
Miksi ap:lle on niin tärkeää koulumenestys? Haluatko lapsen johonkin tiettyyn lukioon tai sen jälkeen yliopistoon? Muista ettei lapsesi välttämättä halua samaa...
ja kuulutan kasvurauhaa...omat teinini suoriutuvat mielestäni hyvin; esikoinen lukiossa ekaa vuotta, pärjää (lukematta) 7-8 arvoisesti. Lisäksi käy töissä osa-aikaisesti ja harrastaa hevosia joita meillä kaksi.
Kasiluokkalainen on reaaliaineissa keskitasoa, musiikissa ja tekn. töissä huippu- aikoo kitarasepäksi jonka olen mielelläni siunannut.
En painosta, palkitsen hyvät suoritukset ja vaadin osallisuutta kotona. Pidän perälaudan kiinni (ts. syömiset, nukkumiset, PC:n käyttö säännöstelty pääkoneelta jne)
Hyvin vaan menee, puhevälit loistavat, huumoria käytetään paljon jne. Nautin äitinä olemisesta!
Nyt on yläkoulu tullut tutuksi ja murrosikä pahimmillaan päällä (osalla vasta alkanut). Tuo on uskomattoman tyypillistä hyvien arvosanojen tytöille. Juuri pohdin erästä oppilastani, joka siis seiskan jouluna sai arvosanaksi 9 ja seiskan keväällä 6. Kasiluokalla taisi tulla 7 ja 8. Nyt ysillä molemmat olivat 9.
Ei siis hätää. Älä tosiaan niin kovasti syyllistä ja motkota vaan unohda koko aihe nyt kesän ajaksi ja anna tytön itse miettiä, miten muuttaa tilanteen syksyllä. Sitten syksyllä kannusta mutta älä sorru liian ahdistavaan seurantaan. Anna tytön saada jopa huonojakin arvosanoja ilman raivareita tai suuria puheita. Totea vain, että mielestäsi hän osaisi paremminkin ja että myöhemmin varmaan nuo numerot jäävät häntä harmittamaan mutta että nyt on onneksi vielä aikaa parantaa. Kasiluokka tosiaan on se kapinavaihe, jonka aikana tyttösi kokeilee rajoja ja numerot heittelevät. Suutu vain sellaisesta, mihin ei ole yritetty pätkääkään ja silloinkin siis korosta sitä, että tyttöä itseään harmittaa tämä vielä jatkossa.
Olen varma, että jo kasin keväällä tilanne on toinen. En väitä, että hän saa silloin pelkkiä ysejä mutta ei varmaan enää ole mitään kutosen numeroitakaan. Laske sinäkin tasoa hiukan, jotta lapsesi ei uuvu täysin työtaakkansa alla. Anna hänen vaatia itse itseltään eniten - sinun vaatimustasosi vain alkavat murkkuikäistä ärsyttää ja kapinointi saattaakin sitten nurinkurisesti kohdistua siihen.
miksi tytöllä täytyy olla peruskoulussa 9:n keskiarvo ja 8:n ei riitä ??
Kompaan täysillä henkilöitä, jotka kertoivat että todistuksella ei loppupelissä ole mitään merkitystä... ( tietenkään en tarkoita mitään 5 tai 6 keskiarvoa vaan ap tytön tapausta, jossa tyttö on lahjakas, mutta ei vaan jaksa lukea)
Mutta ap hävisi yllättäen kuin pieru saharaan kun häntä alettiin arvostella ?
En vain ehtinyt olemaan koneella koko ajan. Olen tosi mielissäni teidän kaikkien vastauksista ja saanut niistä paljon tukea ja mietittävää. Kai se itselle vaikein paikka tuossa numeroiden putoamisessa on nimenomaan se muutos entiseen tasoon. Kun aina ka on ollut reilusti yli yhdeksän ja nyt sitten tulee huonoja numeroita, niin ne pelottaa. Pelkää, että lapsi laiminlyö koko koulun ja kun suunta on alaspäin, niin jatkuuko se sinne? Lisäksi mieheni on tosi tiukka noissa kouluasioissa, joten mienä olen siinä puskurina välissä. Itseä todellakin lohduttaa se tieto, että lapsella ei ole järjestä kiinni. Tosin sekin ärsyttää, että ei käytä lahjojaan hyväkseen. En ymmärrä myöskään mieheni ehdotonta tiukkuutta, koska hänen vanhempansa eivät ole olleet tiukkoja (ovat akateemisiä kuten mieskin ja lähes koko suku). Nyt en ehdi olemaan koneella pidempään, mutta jatketaan erittäin hyvää keskustelua, josta saan paljon voimaa ja pohdittavaa elämäämme varten. Valtava kiitos teille tuesta ja kritiikistä, mikä varamasti aiheellista. Pitää varmaan näyttää tämä ketju myös miehelle.
Järkipuhe ei auttanut, hirveä kapina päällä, uhosi menevänsä amikseen. Onneksi sukulaisen kautta saatiin kesätyöpaikka, missä joutui tekemään fyysistä, raskasta työtä ja näkemään mitä duunarin elämä on. Kesän jälkeen sitten keskusteltiin mitä poika haluaa elämällään tehdä. Ei tarvinnut kantaa huolta numeroista sen jälkeen.
En todellakaan suosittele että annat tytön "nauttia kesästä" ja ladata akkuja, ts. palkitset koulunkäynnin laiminlyönnin ja annat viestiä että jatka vaan samalla linjalla. Jokainen kasvattaa lapsiaan tietysti miten haluaa. Itse näen että on vanhemmalta suunnatonta vastuuttomuutta antaa murrosikäisen lyödä koulu lekkeriksi. Jos numerot laskevat kasiluokalla se tarkoittaa myös sitä, että ysillä on aukkoja tiedoissa.
seiskalla myös hänellä on lintsausta sun muuta.
Pyöri kahden tytön ja kimpassa hölmöilivät.
Sitten tyttöni tapasi mukavan pojan.
Kaveripiiri muuttui tuon myötä ja koulukin maistui taas kasilla.
Kaveripiiri vaikuttaa paljon mutta milläs pakotat nuorta vaihtamaan sitä jos itse ei halua.
Kuraattorin kanssa keskustelin aikoinaan ja sitä suosittelen ap sinullekkin.
Asia mietityttää ja huolestuttaa kovasti.