Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoisät lastenlasten hoitajina.

Vierailija
24.05.2011 |

1. Olen tutustunut yhteen isoisään, joka hoitaa viittä lastenlastaan, ei nyt kaikkia yhtä aikaa, mutta paljon ja usein hoitaa. Lasten isoäiti ei hoida, vaan elää itsekästä elämää, kun "on kasvattanut omat lapsensa aikusiksi". Onneksi sentään isoisä ottaa sen takaisin, mitä joskus työelämässä omien lastensa kanssa menetti. Ainut miinus on, että hän jaksaa lastenlastensakin kuullen nostaa itseään marttyyrin rooliin, että miten paljon hän auttaa ja ei ole helppoa ym... Omat lapset työllistävät häntä aivan niin paljon kuin hän lupautuu hoitamaan lapsia. Aikaa muulle elämälle ei taida jäädä?

2. Toinen isoisä, aivan ihana, ulkoili taas leikkipuistossa juuri kävelemään oppineen lapsenlapsensa kanssa. Huomasin, että hommahan sujui kuin tanssi. "Juttelivat" toisilleen hymyissä suin ja taapero ei kovin lujaa vielä jaloillaan päässyt. Kun isoisä on mukana alusta asti, niin tuntee lapsen kehitykseen, eikä esim karkaileva nopea taapero pääse yllättämään.

Terveisin ei kateellinen äiti, joka on joutunut tekemään aivan liikaa itse, kun sukua ei ole meidän lasten hyvinvointi kiinnostanut. Olen iloinen, että joillakin on asiat paremmin. On selkeä lapsenkin etu, kun elämässä on enemmän ja jaksavampia aikuisia. Tasapainon hakeminen vain on välillä vaikeaa heilläkin (1. Isoisä, joka ei aseta jaksamiselleen rajoja). Minä aion auttaa lapsiani, jos minusta tulee isovanhempi. Pelkään, että se tulee olemaan osittain vaikeaa, koska paineet ovat kovat, kun omat lapseni ovat jääneet isovanhemmistaan lapsena paitsi. Jo nyt he toivovat, että minä olisin sitten erilainen mummo!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vastaava isä joka hoiti usein lapsiani kun he olivat pieniä, olin myös paljon itsekkin heidän kanssaan sekä lapset mukana sellaisissa töissä jossa he pystyivät olemaan mukana.

Odotan kovasti että saa lapsenlapsia, yhdellä pojalla on morsio jolla on edellisestä liitosta pikkutyttö. Tyyöllö on kuitenkin omat isovanhempansa jotka hoitavat tyttöä tarvittaessa.

Sukuni miehet ovat aina hoitaneet lapsia ja olleet kototöissä mukana.

Vierailija
2/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oletko niitä, jotka hoitavat työn ja perheen lisäksi siellä kotosalla muutaman lähivanhuksen?

Mitä apua terve aikuinen ihminen tarvitsee lastensa kanssa? Tätä en ymmärrä. On olemassa päiväkodit, vuorohoidot, kerhot jne. joissa lapsi voi olla, jos vanhempi pitää lapsiaan liian työläinä. Surullisia ovat nämä väsyneet vanhukset, jotka viimeisillä voimillaan joutuvat lastenlapsia hoitamaan, jotta omat lapsensa saisivat elää täyttä rikasta elämää.

Omilla lapsillani ei ole isoäitejä, mutta he eivät ole ikinä sanoneet, että minun täytyy pysyä hengissä, jotta heidän lapsensa saisivat sellaisen isoäidin kuin he määräävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oletko niitä, jotka hoitavat työn ja perheen lisäksi siellä kotosalla muutaman lähivanhuksen? Mitä apua terve aikuinen ihminen tarvitsee lastensa kanssa? Tätä en ymmärrä. On olemassa päiväkodit, vuorohoidot, kerhot jne. joissa lapsi voi olla, jos vanhempi pitää lapsiaan liian työläinä. Surullisia ovat nämä väsyneet vanhukset, jotka viimeisillä voimillaan joutuvat lastenlapsia hoitamaan, jotta omat lapsensa saisivat elää täyttä rikasta elämää. Omilla lapsillani ei ole isoäitejä, mutta he eivät ole ikinä sanoneet, että minun täytyy pysyä hengissä, jotta heidän lapsensa saisivat sellaisen isoäidin kuin he määräävät.

Ei kaikki isovanhemma ole väsyneitä vanhuksia, vaan kaikkea aivan muuta.

ohis

Vierailija
4/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättäisi lapsiani yksin kummankaan isoisän kanssa. Hyvin pian nimittäin kävelisi vastaan kaupungilla 2 vaahtosammutinta jotka suoltavat samaa potaskaa Teuvo Hakkaraisen kanssa.

Vierailija
5/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oletko niitä, jotka hoitavat työn ja perheen lisäksi siellä kotosalla muutaman lähivanhuksen? Mitä apua terve aikuinen ihminen tarvitsee lastensa kanssa? Tätä en ymmärrä. On olemassa päiväkodit, vuorohoidot, kerhot jne. joissa lapsi voi olla, jos vanhempi pitää lapsiaan liian työläinä. Surullisia ovat nämä väsyneet vanhukset, jotka viimeisillä voimillaan joutuvat lastenlapsia hoitamaan, jotta omat lapsensa saisivat elää täyttä rikasta elämää.

Isovanhemat ovat rikkaus lapsen elämässä ja onneksi meillä molemmat isovanhemmat haluavat olla mukana lasten elämässä voimiensa ja kykyjensä mukaan. Omat vanhempani eivät juuri hoida pitempiä pätkiä, mutta nyt nivelrikkoinen äitini alkaa pärjätä esim. päivän, kun pienempikin on leikki-iässä. Isäni taas on niin hajamielinen ja kokematon lasten kanssa, etten suoraan sanoen uskalla jättää kovin pientä hänen huoltoonsa...

Miehen vanhemmat ottavat mielellään pojat viikoksikin (asutaan aika kaukana), varsinkin kesäisin. Yleensä pyytävät, mutta joskus työmatkojen takia on me kysytty, voivatko ottaa. Keväällä esimerkiksi oli tilanne, jossa minä oli 10 päivää ulkomaanmatkalla (työmatka) ja miehellä osui samaan aikaan kahden päivän reissu 400 km päähän (työn takia). Onneksi saimme pojat anoppilaan.

Smalla tavalla mekin autellaan remonteissa, kuljetuksissa, tietokoneen käytössä, ilmalämpöpumpun hankinnassa jne. Minusta sellainen yhteisö, jossa kaikki palvelut ostetaan ja muuten "pärjätään itse", on surullinen. Vastavuoroinen auttaminen on pelkästään järkevää.

Jos vastavuoroisuus ei toimi tai mukaan tulee pakottaminen ja painostus, asia on toinen.

Vierailija
6/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaneet päiväkodissa nuorempina. Hoidimme siis nuorimmankin lapsen kotona 3-vuotiaaksi ja silloin yhteiskunta ei tarjonnut apua kotiin!

Lapsillamme oli henkeä uhkaavia allergiota. Sitä riskiä emme halunneet ottaa, että päiväkodissa olisi tapahtunut jotain, saanut sopimatonta ruokaa. 3 v iässä ei ollut enää hengenlähtö herkässä ja kyllähän sattuikin niin, että antoivat vahingossa väärää ruokaa, mutta siitä selvittiin lievemmillä reaktioilla.. Valitsimme siis meille parhaan vaihtoehdon, kotihoidon.

Mutta itse aiheeseen eli kiitos isovanhemmille silloin kun se heille kuuluu!

ap

Vierailija
7/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on appiukko ollut jo muutaman vuoden eläkeputkessa, ollut apuna lastenhoidossa jos ollut tarvis, esim. lapsi kipeä tai tarvinnu hakea hoidosta, eikä häntä ole siihen pakotettu, aina kysytään että onko jotain suunnitelmia, voisiko auttaa. Samoin kuin äitini. He varmasti nauttivat kun saavat olla silloin tällöin ihanien lastenlasten kanssa, ne tuovat heillekin rikkautta ja rakkautta elämään. Valitettavasti kaikilla ei tosiaan ole tällaista mahdollisuutta, ei ole lähellä tukena ja auttamassa.

Vierailija
8/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oletko niitä, jotka hoitavat työn ja perheen lisäksi siellä kotosalla muutaman lähivanhuksen? Mitä apua terve aikuinen ihminen tarvitsee lastensa kanssa? Tätä en ymmärrä. On olemassa päiväkodit, vuorohoidot, kerhot jne. joissa lapsi voi olla, jos vanhempi pitää lapsiaan liian työläinä. Surullisia ovat nämä väsyneet vanhukset, jotka viimeisillä voimillaan joutuvat lastenlapsia hoitamaan, jotta omat lapsensa saisivat elää täyttä rikasta elämää. Omilla lapsillani ei ole isoäitejä, mutta he eivät ole ikinä sanoneet, että minun täytyy pysyä hengissä, jotta heidän lapsensa saisivat sellaisen isoäidin kuin he määräävät.

Ei kaikki isovanhemma ole väsyneitä vanhuksia, vaan kaikkea aivan muuta. ohis

omat vanhempani ovat todella pirteitä +60v työtätekeviä, kivaa elämää viettäviä ihmisiä, jotka vapaaehtoisesti haluavat olla lastenlastensa kanssa. Isovanhemmuus on täysin luonnollista, varsinkin jos asutaan lähekkäin tulee nähtyä useasti. Toivon olevani itse myös mukava mummo, jonka luokse saa aina tulla :)

Vierailija
9/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai yksi oli, mutta mummo oli niin sairas, ettei hänestä ollut mihinkään. Hän kuolikin sitten ollessani 9v. Koen jääneeni paljosta paitsi. Kateellisena kuuntelin kavereiden juttuja omista reissuistaan isovanhempiensa kanssa.

Olen niin onnellinen, että omilla lapsillani on isovanhemmat, joille he voivat lähettää kortteja ja valokuvia. On pappa, joka pyytää mukanaan kalastamaan muutaman kerran kesässä. On mummo, joka vie markkinoille ja paistaa muurinpohjalettuja kesäisin. Lapseni ovat etuoikeutettuja saadessaan viettää aikaa isovanhempiensa kanssa. Mummon on alle 50v ja pappakin alle 60v.

Lapseni ovat olleet viiden vuoden aikana isovanhempien hoidossa 2 kertaa 4 tuntia, sekä esikoinen oli silloin pienenä kun olin 2 vrk sairaalassa. Nuo ovat ne kerrat, kun minä olen pyytänyt hoitoapua. Muulloin aloitteet ovat tulleet AINA isovanhemmilta. Minusta isovanhemmillakin on oikeus viettää aikaa lastenlastensa kanssa, jos näin haluavat.

Vierailija
10/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

moniin mukaviin ihmisiin, sukulaisiin ja vaikka kummeihin. Silti en ymmärrä, että miten niin ap on joutunut tekemään aivan liikaa itse kun sukua ei ole heidän lastensa hyvinvointi kiinnostanut?

En minä ainakaan ajattele, ettei ihmisiä kiinnosta meiodän lastemme hyvinvointi jos he eivät tarjoa hoitoapua. Minä oletan ihmisten luottavan siihen, että minä ja mieheni osaamme hoitaa lapset siten, että heillä on hyvä olla.

Minusta hoitovastuuta ei voi kiintiöidä kuin itselleen ja pidän outona ajatusta siitä, että jos vanhemmat hoitavat lapsensa, he tekevät liikaa taai jopa aivan liikaa.

Vierailija
11/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terve itsekkyys on vain ja ainoastaan hyvä asia. Mummo on todellakin voinut saada kiintiönsä täyteen jos vaarikin on lasten ollessa pieniä panostanut vain töihin. Nyt sitten mummo tekee omia juttujaan ja vaari on viimein edes joidenkin lasten kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän