Tommy Hellstenin kirjasta luin että pilalle hemmotellut eivät hanki lapsia.
Nämä 70-luvun vapaan kasvatuksen uhrit. Ovat itse hedonisteja. Pitääkö tämä paikkansa?
Kommentit (42)
uraohjusten voi olla parempikin olla hankkimatta lapsia - sanoo Jari Sinkkonen lastenpsykiatri
Itse asiassa, en ole koskaan elänyt missään materiaalisessa yltäkylläisyydessä. Hedonisti olen kuitenkin henkeen ja vereen, ehkä se on se syy miksi en vielä 29-vuotiaana koe itseäni valmiiksi äidiksi?
Eivät ole henkisesti valmiita vanhemman rooliin tai luopumaan mistään. Tommy Hellstenin kirjasta tämäkin.
ap
Edelleenkään en kyllä koe, että vanhempani olisivat erityisemmin paaponeet mua, pikemminkin päin vastoin.
Itse asiassa, en ole koskaan elänyt missään materiaalisessa yltäkylläisyydessä. Hedonisti olen kuitenkin henkeen ja vereen, ehkä se on se syy miksi en vielä 29-vuotiaana koe itseäni valmiiksi äidiksi?
Eivät ole henkisesti valmiita vanhemman rooliin tai luopumaan mistään. Tommy Hellstenin kirjasta tämäkin.ap
asia etteivät hanki niitä lapsia? Eihän niistä olisikaan vanhemmiksi.
Olemme molemmat vapaaehtoisesti lapsettomia yli kolmekymppisiä, vakaassa parisuhteessa eläviä aikuisia ihmisiä. Meillä oli niin henkisesti kuin taloudellisestikin turvattu lapsuus. Emme saaneet kaikkea, mitä halusimme, mutta paljon kuitenkin. Itse ainakin tunnustan olevani hedonisti ja rakastavani helppoa elämää. Mitä pahaa siinä on? Eikö tällöin ole parempi, että jättää lapset hankkimatta?
Olemme molemmat vapaaehtoisesti lapsettomia yli kolmekymppisiä, vakaassa parisuhteessa eläviä aikuisia ihmisiä. Meillä oli niin henkisesti kuin taloudellisestikin turvattu lapsuus. Emme saaneet kaikkea, mitä halusimme, mutta paljon kuitenkin. Itse ainakin tunnustan olevani hedonisti ja rakastavani helppoa elämää. Mitä pahaa siinä on? Eikö tällöin ole parempi, että jättää lapset hankkimatta?
Itse lopulta tein lapsia, mutta vasta myöhään. Aikaisemmin ajatus tuntui mahdottomalta koska tiesin vaistomaisesti etten olisi hyvä äiti, oli sen verran vielä tilit selvittämättä oman lapsuuden kanssa. Ja hyvä niin.
Ei vanhuksia enää kukaan muu rakasta ja arvosta kuin ne omat lapset.
Millaisilla lihaksilla ja arvovallalla on tuollaista tekstia puoskaroinut?!?!? Ja ihan yleispatevasti vielapa?
Vai olisiko tekstin tulkitsijalla ollut oma painotuksensa...?
etten ole pilalle hemmoteltu, vaikka olenkin 70-luvulla syntynyt ja vanhempieni ainoa lapsi?
Tommy Hellstenin kirjasta luin että pilalle hemmotellut eivät hanki lapsia. Nämä 70-luvun vapaan kasvatuksen uhrit. Ovat itse hedonisteja. Pitääkö tämä paikkansa?
Joskus mietin että eikö lapsettomia pelota yksinäinen vanhuus Ei vanhuksia enää kukaan muu rakasta ja arvosta kuin ne omat lapset.
Joilla kuitenkin on useampikin lapsi. Eikö se vasta surkeaa olisi, jos omat lapset eivät viitsisi käydä katsomassa? Olemme vapaaehtoisesti lapsettomien ystävien kanssa nauraneet, että perustamme sitten vanhoina ja raihnaisina kommuunin, jossa autamme toinen toisiamme ja tarvittaessa palkkaamme (lastenkasvatuksesta säästyneillä rahoilla) hoitajan meistä huolehtimaan. Musta tämä ajatus ei ole ollenkaan huono!
Ikävä kyllä Suomenkin vanhainkodit ovat täynnä vanhuksia, joiden lapset eivät heitä käy katsomassa. Lisäksi on mielestäni äärimmäisen outo ja itsekäs ajatus (ai niin mutta anteeksi, eihän Pyhä Äiti voi olla itsekäs) hankkia lapsia oman vanhuutensa turvaksi.
Itse ajattelen niin, että lapset tehdään elämään omaa elämäänsä: jos lapseni haluaisi vaikka muuttaa Brasiliaan, tietenkin hän saisi tehdä omat ratkaisunsa. Vaikka se tarkoittaisi minulle yksinäistä_vanhuutta.
samaa vanhaa shaibaa.
Kun niistä omista lapsista saattaa tulla hulluja narkkareita, murhaajia, mielisairaita, vanhempiensa pahoinpitelijöitä, ne saattavat tappaa itsensä teininä, kuolla onnettomuudessa, muuttaa Uuteen-Seelantiin, hylätä koko sukunsa jne. Joten lasten varaan on turha rakentaa mitään auvoista vanhuutta.
Ihmettelen hieman tätä aloitusta.
Ootkos ap jotenkin katkera omista elämänvalinnoistasi jotka itse olet valinnut, vai miksi ihmeessä koet tarpeelliseksi pohtia tuollaisia asioita tuolla asenteella muiden ihmisten osalta! Eihän ne sulle kuulu alkuunkaan. Avarra ihmeessä vähän maailmaasi äläkä pidä itseäsi minään ainoana oikeanlaisena! Kun et sitä todellakaan ihan varmasti ole. :)
Ja mitä tulee tuohon vanhuudenturvaan, niin se se vasta onkin itsekäs motiivi lapsenhankintaan. Minä ainakin toivon että tuo oma lapseni seuraa sydämensä ääntä elämässä, eli saattahan elämä viedä hänet vaikka jonnekin kauas ulkomaille asumaan, jos hän niin tahtoo. En aio olla riippakivi hänelle! Hirveän itsekäs ajattelutapa tuo!
Perustuuko tuo edes mihinkään tutkimukseen, vai onko vaan Hellstenin näppituntumaa?
Itse tunnen aika paljon lapsettomia pariskuntia, ja ehkä pariin tuo pilalle hemmottelu sopii mutta useimpiin ei. Kenelläkään ei ole ollut vapaa kasvatus. Lisäksi tunnen useita sisarusparvia joissa osalla lapsia ja osa ei ole koskaan halunnutkaan omia. Sitten tunnen pari joilla mielenterveys prakaa (yhden taustalla esim. hyväksikäyttöä lapsuudessa, toinen vaikeasti masentunut), eivätkä he aio sen takia hankkia lapsia.
kun se ruikutti telkkarissa tultuaan jätetyksi ja vielä tämän yksittäistapauksen perusteella kirjoitti kirjan. Kuulostaa tosi yleispätevältä. Ja Sinkkonen nyt haluisi kaikki äidit kotiin hoitamaan lapsiaan.
ja häneen tämä ainakin sopii! Oli kylän hemmotelluin lapsi aikanaan. Sai kaiken mitä rahalla saattoi ostaa. Kauhean huomionkipeä tapaus. En voisi kuvitellakaan äidiksi.
pätee kyllä mun miesystävään. Ihana, ihana mies, mutta kieltämättä vanhemmat aina siloittaneet tietä, saanut nauttia vakaasta taloudellisesta lapsuudesta ja nuoruudesta. Nyt sitten nelikymppisenä vähän hukassa, kun pitäisikin ihan ite jotain saada aikaseks. Vastuu ei kiinnosta, eikä siis halua omia lapsia. Todellakin on hedonisti :-)
olen huomannut vain lapsettomista sellaisen piirteen, että ovat jotenkin kamalan vihaisia jatkuvasti. Vaikka olisivat vapaaehtoisesti lapsettomia, ei heidän kuullen saisi puhua muiden naisten kanssa lapsista ja lapsenlapsista yms.
Muutenkin ovat sellaisia takakireitä ja valittavat jatkuvasti. Harvalla on mies pysynyt matkassa, vaikka yhdessä ovat suunnitelleet pysyvänsä lapsettomina. Mies on jossain vaiheessa perunut lupauksen ja tehnyt lapset jonkun nuoremman naisen kanssa kun oma vaimo on käynyt liian vanhaksi, eikä enää pysty tekemäänkään lapsia.