Tommy Hellstenin kirjasta luin että pilalle hemmotellut eivät hanki lapsia.
Nämä 70-luvun vapaan kasvatuksen uhrit. Ovat itse hedonisteja. Pitääkö tämä paikkansa?
Kommentit (42)
riippumatta lapsiluvusta (no erityisesti jos on paljon lapsia, yksinhuoltajista puhumattakaan). Sitten vanhempana saattaa helpottaa.
syystä että jouduin kokemaan turvattoman lapsuuden ja koin koko lapsuuteni etten ole toivottu.
En ole uskaltanut hankkia lapsia, koska pelkään ettei minusta ole äidiksi, ja pelkäsin että olisin samanlainen äiti kuin oma äitini oli.
minä olen nyt tyytyväinen ja hyvin onnellinen, mutta jutut lapsista ja lapsenlapsista ei kamalasti kiinnosta, kuuntelen kyllä mutten jatkuvasti jaksa olla korvana asiassa josta minulle ei ole omakohtaista kokemusta.
En usko että oma lapsi on se ainoa aututaaksi tekevä asia.
Viitaten tuohon edelliseen kirjoittajaan..
22.
vaan kaikkien pitäisi keskustella vain sinusta ja sinun suunnitelmistasi ja harrastuksistasi.
Olen pahoillani, mutta suurimman osan naisista elämään kuuluu lapset ja he juttelevat lapsiin ja lapsenlapsiin liittyvistä asioista, vaikka se ei sinua kiinnosta. Ei minuakaan kiinnosta parin lapsettoman naisen koiran paskantamiset ja tassunnostot, mutta kuuntelen niitä kyllä ja jopa kyselen ihan kohteliaasti, että mites se teidän sesse nyt tykkää temmeltää kun lumet sulasi.
minä olen nyt tyytyväinen ja hyvin onnellinen, mutta jutut lapsista ja lapsenlapsista ei kamalasti kiinnosta, kuuntelen kyllä mutten jatkuvasti jaksa olla korvana asiassa josta minulle ei ole omakohtaista kokemusta.
En usko että oma lapsi on se ainoa aututaaksi tekevä asia.Viitaten tuohon edelliseen kirjoittajaan..
22.
enkä muutenkaan pölpätä omia asioitani toisille, minä harrastan kulttuuria, liikuntaa jne. ei niistä jaksa keskutella ihmisille joita ne asiat eivät kiinnosta. En kerro omista reissustani, kerron kyllä jos joku kysyy.
22.
Voin sen ihan rehellisesti sanoa. Oletus kuitenkin on että edes yksi kolmesta lapsesta viitsisi käydä vanhaa äitiään katsomassa, yritän myös pitää välit sellaisena ettei ainakaan sen takia minua hylättäisi. Tietenkään en voi pakottaa lapsiani enkä estää jos nuo maailmalle lähtevät. En aio heihin takertua ja pakottaa. Toivon että he ihan vapaaehtoisesti muistavat minut ja tulevat käymään tai jos asuvat liian kaukana niin soittelevat tai skypettävät minulle sinne vanhainkotiin :)
Jätti mut odotusaikana, koska ei halunnut sitoa itseään lapseen. Itse ainoa lapsi ja todella hemmoteltu...
teen itse vapaaehtoistyötä vanhusten parissa ja ikävä kyllä, monen vanhuksen kohtalo on tulla hyljätyksi lastensa taholta.
On vanhuksia joita muistetaan vain merkkipäivinä ja jos se sairastuu vaikka Alzhaimeriin niin vierailut saattavat loppua kokonaan, koska ajatellaan ettei vanhus enää muista käydäänkö siellä vai ei.
22.
jotka jättäytyvät lapsettomiksi, koska edelleen itse kaipaavat huomiota ja paapomista?
Nämä henkisesti pilalle hemmotellut haluavat olla itse niitä lapsia jota paapotaan äärettömyyksiin.
Eivät ole henkisesti valmiita vanhemman rooliin tai luopumaan mistään. Tommy Hellstenin kirjasta tämäkin.
ap
itsekkäiksi. Jokainen pikkukolotus tarvitsisi valtavan huomion ja on vain he ja heidän tarpeensa. Empatia vähän hakusessa
yhdeksänkymppinen mummo, seitsemän lapsen äiti, ties kuinka monen lapsen mummo ja joidenkin isomummo on itsekäs :) Hänen luonteessaan vaan on aina ollut sellainen minä, minä, minä -puoli. Ja onhan taas joillekin oma lapsi sellainen luomus, jonka halutaan tuottavan vain iloa ja onnistuessaan kaikessa tuottavan kunniaa myös vanhemmilleen. Eli kyllä lapsi itsekkyyteen sopii. Ei kai kukaan oikeastaan lapsia epäitsekkäistä syistä hankikaan? Minusta lasten haluaminen on kuitenkin luonnollista, nimenomaan, ja jos ihminen on joten kuten aikuiseksi kasvanut, lapsi opettaa kyllä.
Minulla on kaksi lasta, mutta en ikinä, ikinä koskaan olisi jaksanut tehdä heitä vuoden, kahden tai kolmenkaan vuoden ikäerolla.
Olen iltatähti, siksi hemmoteltu. Kävin sitten vähän kovemman elämänkoulun vanhempana.
Hedonistin tuntee monista lapsista. Hedonismin hedelmät, isättömät ja äidittömät lapset.
Hedonisti on aina avoin kaikelle nautinnolle.
Moni itseään hedonistina pitävä on kontrollifriikki. Heitä ei voi kutsua nautinnonhaluisiksi.
Hedonisti elää hetkessä eikä suunnittele tai harmittele raskautta, krapulaa. Hedonismi on heikko perustelu lapsettomuudelle :D
voisi olla asian kanssa jotain tekemistä? Suomessa eri sukupolvet ovat niin vieraantuneet toisistaan että esim. vanhusten tunne-elämä on useammille nuoremmille täysin tuntematonta.
Minusta on kohtuutonta ja vastuutonta syyttää lapsettomia itsekyydestä. Jos tähän kaosmaiseen maailmaan ei hanki lapsia niin se ei ole kyllä itsekyyyttä.
En kuitenkaan mielestäni mennyt pilalle. Vapaata kasvatusta meillä ei ollut, enkä pidä hemmottelua ja vapaata kasvatusta toistensa synonyymeinä. Lapsia haluan enemmänkin, tällä hetkellä kaksi. Samoin sisaruksillani 2-3 lasta. Meidän perheessä on pätenyt ennemminkin "ketä paljon on saanut, antaa myös paljon".
hankki lapset aikaisin about viikon miettimisen jälkeen ja lapsilla voi olla eri isät.
Tuntemani lapsettomat ovat jokainen päätyneet ratkaisuunsa oman turvattoman lapsuutensa takia. Eivät halua lapselle samaa kokemusta aikuisten arvaamattomuudesta ja omasta avuttomuudesta.
lapsenhan voisi adoptoidakkin kun maailmassa on miljoonia lapsia vailla kotia.
Tommi H. ei varmasti ole tarkoittanut tuota mitä ap yrittää selittää.
mies, vanehmmat maksoivta satojen tuhansin markkojen opisekelut ulkomailla, ostivat hienon asunnon, elättävit kun mies oli ns. ikuinen opiskelija. Ostivat yrityksen kun ei saanut työpaikkaa. Kun miehen avovaimo tuli raskaaksi miehen ollessa 35v, mies sanoin ettei ole kypsä isäksi ja hylkäsi lapsen ja naisen. Eli tuollainen hemmotelu ja paapominen pilaa ihmisene, ainkain miehen.
pidä paikkaansa. Mä tunnen lapsellisia ja lapsettomia ja kyllä on molemmat kirjavaa sakkia. No, täytyy kyllä myöntää, että lapsettomat elävät leveämmin, mutta ehkä se johtuu vaan siitä, ettei mene rahaa lapsiin. :)