Lääkäri sanoi, että hyvä, kun olin selvittänyt itse asioita
ja tullut ajoissa lääkäriin, niin saatiin aloitettua lääkitys ajoissa. Tällä palstalla lääkärit? kuitenkin yleensä kertovat, että ärsyttävin asiakas on se, joka on itse tehnyt selvityksiä vaivastaan.
Kommentit (18)
itseluottamusta ja fiksuutta ja nöyryyttä.
Se on valitettavasti kyllä harvinaista.
Tai ehdottaa diagnoosia. Joskus kieltämättä ärsyttää tapa se millä asia esitetään. Esim selkäkipuinen ei halua että riisutetaan ja tutkitaan "anna se kipulääkeresepti tänne, ei tämä muulla parane". Jos ymmärrät eron.
jos kerran potilas tietää jo, missä mennään. Eiköhän se selkäkipuinen tunne selkänsä paremmin kuin sinä.
jos kerran potilas tietää jo, missä mennään. Eiköhän se selkäkipuinen tunne selkänsä paremmin kuin sinä.
Resepti on aina hoitomääräys, ja lääkäri on vastuussa hoitopäätöksestään. Auta armias, kun sieltä löytyykin myöhemmin jotakin vakavampaa, ja se ensimmäinen resepti on määrätty tutkimatta. Vaikkakin sitä olisi pyydetty. Siinä sitten itketään ja haastetaan lääkäriä oikeuteen hoitovirheen tekemisestä.....
Saatan kyllä joskus kysyä, voisiko kyseessä olla x, tai kertoa esim. että minulla poskiontelotulehdusmaisia tuntemuksia. Sitten tutkitaan. Nämä ovat siis "rankimmat" esimerkkini. ap
Vastoin sääntöjä ja etiikkaa. Sillä tavoin toimittuna lääkkeitä päätyisi paljon enemmän katukauppaan, jos haluamansa reseptin saisi vain ilmoittamalla mikä kulloinkin vaivaa.
Ja siks toisekseen potilas on saattanut tehdä itselleen väärän diagnoosin ja väärästä lääkityksestä on vastuussa, yllätys yllätys, lääkäri.
Vai oletko joku ortopediguru?
Ja ihan yhtä lailla voit möhliä muualla - ja varmaan möhlitkin. Joka päivä. Eikähän siitä hoitovirheestä mitään seuraa, kyllä kollega pelastaa.
IHmettelen miksi ihmiset tulee lääkäriin jos eivät halua tutkittavan. Kipulääkkeitä saa ilman reseptiäkin. Ja 6 sen hyvin kiteytti.
Muuten jäisi epävarmuus. -ap
Vastoin sääntöjä ja etiikkaa. Sillä tavoin toimittuna lääkkeitä päätyisi paljon enemmän katukauppaan, jos haluamansa reseptin saisi vain ilmoittamalla mikä kulloinkin vaivaa. Ja siks toisekseen potilas on saattanut tehdä itselleen väärän diagnoosin ja väärästä lääkityksestä on vastuussa, yllätys yllätys, lääkäri.
mä selvitin kaiken mahdollisen ennen silmieni laserleikkausta. lääkäri kommentoi, että "sä olet kyllä miettinyt tätä tarkkaan ja tutkinut asiaa" ja mulle oli ihan sama, mitä mieltä se oli asiasta, kunhan itse sain kysymyksiini tyydyttävät vastaukset.
Googletin asiasta etukäteen, tutkin keskustelupalstat ja tutustuin epäonnistuneisiin leikkauksiin. Tein listan kysyttävistä asioista lääkärille.
Suosittelen.
Olin oikeassa, eikä lääkärikään siitä mitenkään tuntunut loukkaantuvan, että aloin ehdottelemaan diagnooseja ilman minkäänlaisia tutkimuksia.
Siihen on pakko käyttää lääkäriä, vaikka kusipäitä ovatkin.
Olen kertonut oireeni, lääkäri on tehnyt diagnoosin ja hoitosuunnitelman ja kirjoittanut sairaslomaa, jos on ollut hänen mielestään tarve. -ap
Siihen on pakko käyttää lääkäriä, vaikka kusipäitä ovatkin.
Minä olen parhaillaan sairauslomalla. Ja lääkäri kirjoitti sitä kysyttyään ensin minulta, pystynkö mielestäni tekemään työtäni vai en.
Mut hei, minä olenkin ihan normaali tasavertainen ihminen kanssakäymistilanteessa, enkä pidä lääkäriä ylijumalana. En nuole, enkä pokkuroi - jopa netissä anonyymisti. Hieman naurettavaa!
Nykyään potilaita hoidetaan ihan vain puhelimitse.
Olin juuri kilpirauhaskokeissa (olen puhelinpotilas 6 vuoden takaa) ja lääkäri oli tutkinut jotain viime syksyn kokeita. En ole ikinä tätä lääkäriä nähnytkään.
Ja sitten ne lääkärit jotka eivät yhtä ole ikinä nähneetkään kyllä kirjoittavat lisäreseptejä jonkun toisen aloittamaan reseptiin. Jos joku lääkäri haluaa, että tutkitaan niin saavat vastaukseksi, että ei tutkita. Ihan potilas tietää parhaiten sellaisessa tapauksessa kymmenien vuosien kokemuksella omat selkäkremppansa.
Ja on niin tyhmiä lääkäreitä, jotka alkavat tutkia ihan muuta kuin jotain konkreettista vaivaa. Kun menee kirugille tutkituttamaan sormea jossa lasinsiru niin paikalla on kaksi lääkäriä, jotka haluavatkin tutkia polven keinoniveltä.
Kun menee valittamaan jotain peräsuoliongelmaa niin saa kuulla että tämä on vain peräpukamaongelma ja jos leikataan niin se on vain kauneusongelma. No, tähän ei potilas tyydy, koska oireet eivät ole ne, joita lääkäri tarjoaa. Ja kas kummaa, taas oli lääkäri väärässä! Tuli tosi hoppu leikkaukseen, ettei vaan mene niin pilalle että saa avanteen.
Ja kun epäiltiin suolistosyöpää niin kirurgi kysyi, että mites tämä nyt sitten löydettiin? Juu, kyllä potilas ihan itse teki diagnosin ilman kenenkään lääkärin apua!
Ja polvileikkaus - se oli sitten täysin turha sanoi potilasvakuutus!
Jne jne hölmöläisen touhua on koko tk-homma nykyään. Älkää vain sairastuko vakavasti.
Jo on aikoihin eletty. Pakko on ihan itse tehdä ne diagnoosit jatkossakin ja pakosta pistäytyä sinne vastaanotolle.
Puhumattakaan siitä, että virkaintoiset vastaanottovirkailijat/hoitajat tekevät puhelimitse liukuhihnalta diagnoosejaan.
Minä olen parhaillaan sairauslomalla. Ja lääkäri kirjoitti sitä kysyttyään ensin minulta, pystynkö mielestäni tekemään työtäni vai en. Mut hei, minä olenkin ihan normaali tasavertainen ihminen kanssakäymistilanteessa, enkä pidä lääkäriä ylijumalana. En nuole, enkä pokkuroi - jopa netissä anonyymisti. Hieman naurettavaa!
Potilaissa ja potilaissa on eroa. Se, että potilas on tehnyt järkeviä selvityksiä vaivastaan ja ymmärtää asian on ihan hyvä juttu.
Sitten on valitettavasti niitä, jotka KUVITTELEVAT tietävänsä mikä heitä vaivaa ja yrittävät tunkea omaa mielipidettään ja valmista diagnoosia, kieltäytyvät vastaamasta kysymyksiin eivätkä anna tutkia, kun he "tietävät jo, mikä heitä vaivaa". Vaikka he olisivat oikeassakin (mitä he valitettavan harvoin ovat), niin siitä huolimatta lääkärin on tehtävä ne tietyt selvitykset, suljettava pois muut vaivat ja haastateltava potilas.