Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako ottaa työsuhdeauto vai ajaa omalla (ja km-kulut)?

Vierailija
23.05.2011 |

Jos en ota firman autoa (vapaa autoetu), ei sitä kompensoida palkassa mitenkään, eli saan ottaa tai olla ottamatta.



Siinä työsuhdeautossavaan on niin kova verotus, että etenkin jos teen 30h/vk työaikaa niin ei siinä paljon käteen jää.



Toisaalta sitten ei olisi kuluja ja huolta omasta autosta. Mutta km-korvauksilla toki saisi osan oman auton kuluista katettua.





En tiedä paljonko mulle oikein tulee ajoja, voisko arvioida esim. työajoja 10t vuodessa ja omia ehkä myös 10t vuodessa tai vähän päälle.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai tarkoititko verotusarvo?

Vierailija
2/14 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidämme molemmat omia, tilanne aikas sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se nyt oli muutenkin selvää, kun sen sai palkan PÄÄLLE

Vierailija
4/14 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotusarvoon vaikuttaa omien ajojen määrä, ja jos niitä on alle 18 tkm vuodessa, niin sitten se kannattaa mainita veroilmoituksessa > verotusarvo laskee.



Itse ottaisin liisarin jos vain saisin haluamani, koska omassa autossa on aina riskinsä (esim. ruoste, tekniset viat). Toisaalta lomautustapauksissa työnantaja voi vaatia, että työntekijä joko palauttaa auton tai maksaa leasing-maksun itse.



Toki oman auton käyttäjä kerää itselleen vakuutusbonukset ja vähän ajavalle tulee luultavasti oma auto halvemmaksi.

Vierailija
5/14 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai tarkoititko verotusarvo?

Siis maksan veroja sen verotusarvon mukaan.

Että jos palkka olisi esim. 3000 eur, ja verotusarvo 550 eur, niin siitä kolmesta tonnista pitää maksaa vero joka lasketaan niin että palkka on 3550 eur.

Eli käteen jää selkeästi vähemmän.

No nyt sitten jos teen vielä lyhennettyä työaikaa, niin palkkani olisikin vain 2400 eur, josta maksan verot kuin palkkani olisi 2950 eur (kun auton verotusarvo laskettu mukaan).

Kyllä se nettorahassa se ero on reilu 250 eur.

Tietty oman auton pitokin maksaa - mutta toisaalta osan siitä voisi rahoittaa niillä km-korvauksilla... on tää vaikeeta.

ap

Vierailija
6/14 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotusarvoon vaikuttaa omien ajojen määrä, ja jos niitä on alle 18 tkm vuodessa, niin sitten se kannattaa mainita veroilmoituksessa > verotusarvo laskee. Itse ottaisin liisarin jos vain saisin haluamani, koska omassa autossa on aina riskinsä (esim. ruoste, tekniset viat). Toisaalta lomautustapauksissa työnantaja voi vaatia, että työntekijä joko palauttaa auton tai maksaa leasing-maksun itse. Toki oman auton käyttäjä kerää itselleen vakuutusbonukset ja vähän ajavalle tulee luultavasti oma auto halvemmaksi.

työmatkoista tulee itse asiassa jo lähemmäs 10t (tosin ehkä niistä osa menee työajoihin jos yhdistyy asiakaskäynteihin).

Eli ehkä niitä omia ajoja sitten tulee kuitenkin ainakin 15 vuodessa tai enemmänkin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se nyt oli muutenkin selvää, kun sen sai palkan PÄÄLLE

Mutta verot ne on maksettava silti!

Eli se rahapalkka ei nouse, otin auton tai en.

(päinvastoin netto pienenee jos auto)

ap

Vierailija
8/14 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma auto on tullut maksamaan noin 460€/kk ( hankintahinta-huollot-korjaukset-vakuutukset+myyntiarvo)/omistuskuukaudet. Ekat 5 vuotta meni hyvin, mutta sitten tuli pari kalliimpaa remppaa. Jälkiviisaana olisi pitänyt myydä vuosi sitten, mutta silloin kaikki oli kunnossa.



Liisari on vaivaton, omassa autossa on aina riski ongelmiin. Mutta miten on mahdollista että auton "ottamattomuutta" ei kompensoida palkassa? Meillä ainakin on tarjottu vaihtoehtoa joko auto tai palkanlisä (alle verotusarvon)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksoi kuukaudessa n. 450 €, sisältäen mm. vakuutukset, polttoaineet, veron, huollot, pesut. Tuohon sattui yksi kallis (yli tonnin) huolto/vuosi ja lisäksi määräaikaishuollot.



Kilometrejä en muista, ehkä n. 25 000 km/vuosi.



Eli jos sun nettopalkka verotuksen takia pienenee 250 €, on se _minusta_ vielä halpa tapa pitää UUTTA autoa.

Vierailija
10/14 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten on mahdollista että auton "ottamattomuutta" ei kompensoida palkassa? Meillä ainakin on tarjottu vaihtoehtoa joko auto tai palkanlisä (alle verotusarvon)

mutta näin asia kuulemma vain meidän firmassa on :( :(.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksoi kuukaudessa n. 450 €, sisältäen mm. vakuutukset, polttoaineet, veron, huollot, pesut. Tuohon sattui yksi kallis (yli tonnin) huolto/vuosi ja lisäksi määräaikaishuollot. Kilometrejä en muista, ehkä n. 25 000 km/vuosi. Eli jos sun nettopalkka verotuksen takia pienenee 250 €, on se _minusta_ vielä halpa tapa pitää UUTTA autoa.

toisaalta mulle ei niin väliksi ole onko auto uusi vai vanha, kunhan ei nyt ihan käsiin hajoava ritsa ole. Mieluummin melkein ajankin mun näppärällä autolla kuin jollain uudella isolla korstokkeella. (Tosin mun vanha auto ei ehkä ihan kauhean montaa vuotta enää vetele...)

Mulla siis on itsellä vanha mutta ihan toimiva velaton auto, eli sen kulut ei kauhean suuret ole, kun ei tartte siinä suoraan laskea hankintahintaa enää.

Eli kulut on lähinnä vakuutus n. 50 eur/kk, ja huollot, ja vero alle 10 eur/kk.

Omiin bensoihin menisi ehkä n. 180 eur/kk.

Mutta sitten taas voisin saada verottomia km-korvauksia esim. joku 200-380 eur/kk (riippuen paljonko työajoa ajan), josta bensojen jälkeenkin jäisi käteen varmaan joku 140-260 eur/kk, jolla voisi rahoittaa niitä auton huoltokuluja jne.

(Lisäksi mua ärsyttää kun ne, joilla on firman auto, saa aina toimia kuskeina ja haeskella porukkaa ympäriinsä, kun on joku tilaisuus tms.)

ap

Vierailija
12/14 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se nyt oli muutenkin selvää, kun sen sai palkan PÄÄLLE

Mutta verot ne on maksettava silti!

Eli se rahapalkka ei nouse, otin auton tai en.

(päinvastoin netto pienenee jos auto)

ap

Jos sun vero% on esim 30, niin se on mitätön summa siitä että saat bensat ja huollot ja pesutkin ilmaiseksi. Ei sillä ees osta bensaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten on mahdollista että auton "ottamattomuutta" ei kompensoida palkassa? Meillä ainakin on tarjottu vaihtoehtoa joko auto tai palkanlisä (alle verotusarvon)

mutta näin asia kuulemma vain meidän firmassa on :( :(. ap

On firmalle yksinkertaisempaa, että "kaikilla" on leasing-autot, kuin että jollekin pitää maksaa erikseen km-korvauksia. Mutta huomioithan, että km-korvauksia ei yleensä makseta matkoista kotoa työpaikalle? (Tai ovat verotettavaa tuloa, ellei nyt sitten asu yli 3 km:n päässä bussipysäkiltä)

Vierailija
14/14 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten on mahdollista että auton "ottamattomuutta" ei kompensoida palkassa? Meillä ainakin on tarjottu vaihtoehtoa joko auto tai palkanlisä (alle verotusarvon)

mutta näin asia kuulemma vain meidän firmassa on :( :(. ap

On firmalle yksinkertaisempaa, että "kaikilla" on leasing-autot, kuin että jollekin pitää maksaa erikseen km-korvauksia. Mutta huomioithan, että km-korvauksia ei yleensä makseta matkoista kotoa työpaikalle? (Tai ovat verotettavaa tuloa, ellei nyt sitten asu yli 3 km:n päässä bussipysäkiltä)

noissa bensakuluarvioissani mitä aiemmin esitin.

(Tosin sittenhän kai saan tavallaan työmatkan firman ajoihin, jos päivn aluksi / päätteeksi onkin asiakaskäynti, eli matka kotoa sinne tai sieltä kotiin, sehän on firman ajoa...)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän