paljonko sait yo-lahjaksi
Jos olet muutaman viime vuoden aikana kirjoittanut, millaisia seteleitä sait? Meillä on tilanne että on 5 ylppärikutsut, yksi on kummityttö, ja hän tulee saamaan n. 100 e, osan lahjana osan rahana. Mutta loput on hieman ongelma.
2 tulevaa ylioppilasta olen tavannut kerran eli isänsä 50-vuotisjuhlilla, 1 on lapsuudenaikaisen ystäväni lapsi, jonka olen viimeksi nähnyt ehkä 10 vuotta sitten, 1 on naapurintyttö, jonka vanhemmat on hyviä tuttujamme ja sitä kautta tytönkin tunnistan.
Yleinen mielipide on että alle 50 euroa ei voi antaa kenellekään, mutta näiden lähes tuntemattoman 4 ylioppilaan lisäksi meillä on 2 suhteellisen läheistä nuorta, jotka valmistuu ammattikoulusta. Emme olisi konkurssissa jos laitan 400 lahjoihin, mutta jos olen rehellinen, niin keksin rahoilleni kyllä käyttöä oman perheen lomareissulla.
Voidaanko viedä 20 euroa ja ruusu?
Kommentit (9)
nykyrahassa, ostin sillä polkupyörän ja maksoin äidin mulle lahjaksi tilaaman kiran...
Ykittäiset summat vaihtelivat 50 mk- 500 mk. Nykyisin sellaisille puolitutuille riittänee ihan hyvin 20 e tai vaikka muumimuki. Ei voi vaatia, jos on monet ylioppilasjuhlat, kovin paljoa antamaan. Kummilapsille ja sukulaisille sitten vaikka 50 e jos on varaa. Jos ei niin jokainen varjojensa mukaan.
vaikkapa nätti kortti harkitun tekstin kera tai pikkuinen mietelausekirja tms... Oikeesti! Ruusujakin tulee pilvin pimein,sekään ei ole pakollinen. Jos ei ole mitään henkilökohtaista suhdetta itse ylioppilaaseen tai valmistuvaan, niin EI TARVII rahaa antaa.
Eihän me noissa missään juhlissa ehditä varmaan edes syödä, mutta tarkoitus on käydä onnittelemassa kuitenkin, kun kerran on kutsuttu. Nyt jos tulee vielä yksikin kutsu on kyllä pakko sanoa että enempää ei ehdi. Ja kyllä silloin kortin välissä jotain on tarkoitus viedä. Mutta kun mietin lähdetäänkö omien lasten kanssa huvipuistoon vai annetaanko nekin rahat lähes tuntemattomille, niin päädyin siihen että 20 e saa riittää. t. ap
kutsua ihmisiä, joita on nähty kerran!!! tolla logiikalla mun juhliina tulisi vähintään 500 "sukulaista" (esim. vanhempien pikkuserkkuja, isotätien lapsenlapsia ja kummisedän veljiä). itse kutsuin vain lähipiirin (muutama kaveri, vanhempien sisarukset lapsineen ja muutama läheinen perhetuttu/naapuri) ja silti tuli 100 vierasta. noille puolitutuille riittää 20e (ja sekin musta liikaa, 15e lahja, kuten muumimuki, olisi hyvä) ja sitten kummitytölle se 50-100e (en tosiaan odota omalta kummilta 100e lahjaa) ja naapurintytölle 20-30e.
t. tän kevään yo
Sehän tässä kutsulogiikassa muakin mättää...Nuo nuoret on tosiaan paikalla vain silloin kun vanhemmillaan on isommat juhlat, kuten 50v päivät tms. Nuoret ei lähde mukaan kun vanhemmat käy meillä kylässä. Joten jäävät siis aivan tuntemattomiksi. Ja kaipa tässäkin on se että vanhemmat kutsuu kaikki serkkunsakin kun oma lapsi pääsee ylioppilaaksi, kun kuitenkin hlautaan isot juhlat. Minä menen mielelläni sellaisen nuoren juhliin, jonka kanssa tunnemme toisemme, jos tulemme kylällä yllättäin vastaan.
Oltiin tässä juuri yksissä rippijuhlissa, jossa ripille pääsi hyvien ystäviemme lapsi, joka ei ole vaivautunut meille kylään 5 vuoteen. Meidän tytön rippijuhliin kutsuttiin vain tytölle läheiset aikuiset, ei kaikkia vanhempia sukulaisia/kavereita. Ja sen lisäksi hänen omia kavereitaan. Tosin meidän lapset kyllä lähtee mukaan sinne minne vanhemmat menee kylään.
kutsua ihmisiä, joita on nähty kerran!!! tolla logiikalla mun juhliina tulisi vähintään 500 "sukulaista" (esim. vanhempien pikkuserkkuja, isotätien lapsenlapsia ja kummisedän veljiä). itse kutsuin vain lähipiirin (muutama kaveri, vanhempien sisarukset lapsineen ja muutama läheinen perhetuttu/naapuri) ja silti tuli 100 vierasta. noille puolitutuille riittää 20e (ja sekin musta liikaa, 15e lahja, kuten muumimuki, olisi hyvä) ja sitten kummitytölle se 50-100e (en tosiaan odota omalta kummilta 100e lahjaa) ja naapurintytölle 20-30e. t. tän kevään yo
Sehän tässä kutsulogiikassa muakin mättää...Nuo nuoret on tosiaan paikalla vain silloin kun vanhemmillaan on isommat juhlat, kuten 50v päivät tms. Nuoret ei lähde mukaan kun vanhemmat käy meillä kylässä. Joten jäävät siis aivan tuntemattomiksi. Ja kaipa tässäkin on se että vanhemmat kutsuu kaikki serkkunsakin kun oma lapsi pääsee ylioppilaaksi, kun kuitenkin hlautaan isot juhlat. Minä menen mielelläni sellaisen nuoren juhliin, jonka kanssa tunnemme toisemme, jos tulemme kylällä yllättäin vastaan. Oltiin tässä juuri yksissä rippijuhlissa, jossa ripille pääsi hyvien ystäviemme lapsi, joka ei ole vaivautunut meille kylään 5 vuoteen. Meidän tytön rippijuhliin kutsuttiin vain tytölle läheiset aikuiset, ei kaikkia vanhempia sukulaisia/kavereita. Ja sen lisäksi hänen omia kavereitaan. Tosin meidän lapset kyllä lähtee mukaan sinne minne vanhemmat menee kylään.
kutsua ihmisiä, joita on nähty kerran!!! tolla logiikalla mun juhliina tulisi vähintään 500 "sukulaista" (esim. vanhempien pikkuserkkuja, isotätien lapsenlapsia ja kummisedän veljiä). itse kutsuin vain lähipiirin (muutama kaveri, vanhempien sisarukset lapsineen ja muutama läheinen perhetuttu/naapuri) ja silti tuli 100 vierasta. noille puolitutuille riittää 20e (ja sekin musta liikaa, 15e lahja, kuten muumimuki, olisi hyvä) ja sitten kummitytölle se 50-100e (en tosiaan odota omalta kummilta 100e lahjaa) ja naapurintytölle 20-30e. t. tän kevään yo
minäkin kutsuin vanhempien ystävistä vain ne, joiden kanssa olen itse säännöllisesti tekemisissä. PERHEtuttu eli myös minunkin tuttuni. naapurin rouvan kanssa käyn joskus lenkillä, erään äidin ystävän lapsia käyn hoitamassa jne. yo-juhlat ovat sankarin häät, eivät vanhempien edustuskokkarit. pyysin juhliini vain ne vieraat, joiden seurassa viidyn (sisälsi onneksi kaikki lähisukulaiset) ja joiden kanssa minulla on päivän aikana jotain muutakin puhuttavaa kuin todistukseni(jos kerkeän kaikkien kanssa jutella!)
t. se uusi yo
siis mitä rahanahneutta kutsua ihmisiä, joita on nähty kerran!!!
On paljon sellaisia paikkakuntia, joissa pitää kutsua kaikki kyläläiset, kaukaisetkin sukulaiset, vanhempien työkaverit jne. Jos jättää kutsumatta, niin joku voi ottaa pahasti nokkiinsa. Tosin usein tällaisissa paikoissa sitten 10-20 euron lahjaa vähän vieraammalle ylioppilaalle pidetään ihan normaalina.
20€ ja ruusu on aivan riittävästi. Sanokoon muut mitä sanoo.