Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastikkeellisuudesta. Olen tyrmistynyt,

Vierailija
22.05.2011 |

kun lyhyen ajan sisällä lähipiirissä on tullut ilmi ajatus ns. vastikkeellisuudesta:

Appiukko odottaa poikansa perheen maksavan vuokraa, kun mennään yhdessä appiukon omistamaan lomaosakkeeseen etelänlomalle.

Vanha ystävä kutsuu perheeni mökilleen viikonlopuksi. Vähän ennen vierailua hän heittää, että teidän ei sitten tarvitse maksaa siitä mitään, kun autoitte meitä (taannoisten) juhlien järjestämisessä.

Istumme iltaa sukulaisten kanssa. Lähdön hetkellä kuulen että täti ja miehensä ovat menossa samaan suuntaan autolla kuin minne 6-vuotias lapseni on menossa (isälleen). Kysyn voisitteko heittää lapsen samalla. Seuraa pitkä hiljaisuus - jonka jälkeen tädin mies myöntyy vastahakoisen kuuloisesti. Matkanlisä ei todellakaan ole pitkä enkä muista että olisin koskaan aikaisemmin pyytänyt ko. herralta mitään palvelusta.

Nämä kaikki esimerkin ihmiset ovat erittäin varakkaita, velattomissa asunnoissa asuvia, hyvin toimeentulevia ihmisiä, joilla on kaikki asiat hyvin.

Ymmärrän että vieraalta ihmiseltä odotetaan jotain maksua, tai jos kustannus on huomattava, tai joku on jatkuvasti pyytämässä kyytiä lapselleen, vaikka olisi sukulainenkin.

Minä kuitenkin vanhalle ystävälleni tarjoan lähtökohtaisesti majoituksen omalla mökilläni ja perusruoat päälle. Jos hän haluaa osallistua jotenkin (esim. ostamalla kopan kaljaa), hän ehdottaa sellaista lähtökohtaisesti itse, en minä.

Jos varaamme ja valitsemme yhdessä matkan jonnekin, totta kai kaikki maksavat silloin matkansa itse. Mutta jos appiukko on joka tapauksessa isossa huoneistossa (aina samansuuruinen huoneistö käytössä) ja se muuten on tyhjillään, ihmettelen, että hän ottaisi meiltä erikseen siitä vuokraa. Tämä henkilö siis saa nettoeläkettä 5000 euroa kuussa.

Olen itse hyvässä taloudellisessa asemassa ja totta hemmetissä tarjoan lähipiirille sitä sun tätä silloin tällöin. Näin olen tehnyt aina. Myös silloin kun olen ollut heikommassa hapessa. Mielestäni se on jopa jonkinlainen kunnia-asia.

Tällainenko ahne ja itsekäs yhteiskunta tästä Suomestamme on tullut? :-(

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätit vain kertomatta ihan koko totuuden. Minä ilmoitin sinulle(?) anopilleni, että minulla on tänä kesänä vain 2 viikkoa lomaa ja pyysimme, jos saisimme viettää yhden viikon (ma-pe, kun itse itse töissä - eli et tulisi iltaisin, vaan vasta viikonlopuksi) oman perheen kesken. Koska emme ole viettäneet 5 vuoteen yhtään kokonaista täyttä viikkoa pelkästään oman perheen kesken.

Tätä rohkenin ehdottaa, koska poikasi on käynyt (lapsia hoidatettu mun sisaruksilla, koska itse olen ollut töissä) korjaamassa mökin vuotavan katon, hoitelemassa tielle kaatuneen puun - haloiksi asti aitan taakse, korjasi vesipumpun mittarin joka oli pasahtanut talven aikana, raivai pihaa ja rantaa, putsasi grillin (syksyn viimeiset käyttäjät olivat jättäneet törkyiseen kuntoon) jne jne.

Kiitokseksi kaikesta muustakin avusta, huusit kuin mikäkin ja vaadit mökin avaimen pois.

Et silleen...

Vierailija
62/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkästään oman perheen kesken.

Meillä isovanhemmat kuuluvat perheeseen. Olisit käyttänyt jotain muuta ilmaisua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ennen oli kunnia-asia olla vieraanvarainen ja avulias. Olit rikas tai köyhä. Tämä ei ollut yhteiskuntaluokkakysymys.

Ja nimenomaan niin, että se oli asenne ja ajattelutapa, joka lähti ihmisestä itsestään, ei mistään muiden vaatimuksesta. Vaan se oli tavallaan itsestäänselvää.

Toki jokainen omien mahdollisuuksien puitteissa, se on selvää. Mutta usein juuri se köyhä on vieraanvaraisempi ja avuliaampi edelleen, ei laske antamaansa apua tai yhtä bensalitraa.

En tiedä voiko kyse olla osittain myös jonkinlaisesta pyyteettömästä kristillisestä ajattelusta, joka nyky-yhteiskunnassa on muutenkin kadonnut, mene ja tiedä. "Jos sinulla on kaksi ihokasta, anna veljellesi toinen."

Minun mielestäni kyse on itsekkyydestä, pohjattomasta ahneudesta, hinnan laskemisesta kaikelle, oman hyödyn tavoittelusta, siitä että voisi olla VIELÄ vähän varakkaampi jos ei jakaisi omastaan.

Haluaisin niin paljon kuin mahdollista pitää oman maailmani vapaana tällaisesta ajattelusta. En mielelläni ole enää enemmissä yhteyksissä tällaisiin ihmisiin, he saavat ihan vapaasti leikkiä keskenään. Samanlaisia arvoja haluan lapsilleni opettaa.

Ap

Vierailija
64/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jotenkin aina ajatellut, että pihit ihmiset ovat oppineet pihiytensä kotoa, mutta jos yksi neljästä on vain tuollainen, niin ehkä jotkut ovat sitten syntymästään pihejä.

En todellakaan ymmärrä ap:n kuvailemia ihmisiä tai tilanteita. Onneksi en itse ole törmännyt tuollaiseen muuten kuin lankoni kohdalla. Hän on ihan omaa luokkaansa ahneudessa ja muista hyötymisessä, emmekä oikeastaan enää olekaan juuri tekemisissä. Tässä esimerkkejä hänen käytöksestään:

-Hän pyytää aina maksua palveluksista, esim. bensarahaa pienestäkin matkasta jokaiselta kyydissä olevalta. Itse emme ole koskaan pyytäneet eikä hän itse tarjoa maksua kyydistä.

-Baarissa muut (esim. kun neljä veljestä on yhdessä ulkona) hakevat vuorotellen juomia, hän juo kyllä tarjotut mutta ei hae koskaan itse. Jos häneltä kysyy, etkö aio vuorostasi tarjota, hän sanoo ettei ole pyytänyt keltään juomia ja maksaa vain omansa.

-Hän saa töistään ilmaiseksi aikakauslehtiä, esim. vauva-lehteä. Minä saan töistäni edullisesti lihaa, noin puolella siitä hinnasta mitä kaupassa maksaa. Hän pyytää että me toisimme hänelle lihaa jotta hän voi tuoda lehtiä. Ilman vastiketta ei yleensä anna lehtiä, joita itse saa ilmaiseksi.

-Mieheni on kopioinut hänelle tietokone- ja konsolipelejä ja leffoja. Tyhjät DVD-levyt maksavat, mutta alkuun mieheni ei pyytänyt niistä mitään. Sitten ilmeni, että tämä veli oli pyytänyt rahaa toiselta veljeltä, jolle oli antanut eteenpäin näitä ilmaiseksi saamiaan levyjä. Sen jälkeen ei ole enää kopioinut hänelle mitään.

Mielestäni aika uskomaton tyyppi. Enkä todellakaan usko että tämä on mitenkään yleistynyttä toimintaa, taitavat olla yksittäistapauksia.