Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastikkeellisuudesta. Olen tyrmistynyt,

Vierailija
22.05.2011 |

kun lyhyen ajan sisällä lähipiirissä on tullut ilmi ajatus ns. vastikkeellisuudesta:

Appiukko odottaa poikansa perheen maksavan vuokraa, kun mennään yhdessä appiukon omistamaan lomaosakkeeseen etelänlomalle.

Vanha ystävä kutsuu perheeni mökilleen viikonlopuksi. Vähän ennen vierailua hän heittää, että teidän ei sitten tarvitse maksaa siitä mitään, kun autoitte meitä (taannoisten) juhlien järjestämisessä.

Istumme iltaa sukulaisten kanssa. Lähdön hetkellä kuulen että täti ja miehensä ovat menossa samaan suuntaan autolla kuin minne 6-vuotias lapseni on menossa (isälleen). Kysyn voisitteko heittää lapsen samalla. Seuraa pitkä hiljaisuus - jonka jälkeen tädin mies myöntyy vastahakoisen kuuloisesti. Matkanlisä ei todellakaan ole pitkä enkä muista että olisin koskaan aikaisemmin pyytänyt ko. herralta mitään palvelusta.

Nämä kaikki esimerkin ihmiset ovat erittäin varakkaita, velattomissa asunnoissa asuvia, hyvin toimeentulevia ihmisiä, joilla on kaikki asiat hyvin.

Ymmärrän että vieraalta ihmiseltä odotetaan jotain maksua, tai jos kustannus on huomattava, tai joku on jatkuvasti pyytämässä kyytiä lapselleen, vaikka olisi sukulainenkin.

Minä kuitenkin vanhalle ystävälleni tarjoan lähtökohtaisesti majoituksen omalla mökilläni ja perusruoat päälle. Jos hän haluaa osallistua jotenkin (esim. ostamalla kopan kaljaa), hän ehdottaa sellaista lähtökohtaisesti itse, en minä.

Jos varaamme ja valitsemme yhdessä matkan jonnekin, totta kai kaikki maksavat silloin matkansa itse. Mutta jos appiukko on joka tapauksessa isossa huoneistossa (aina samansuuruinen huoneistö käytössä) ja se muuten on tyhjillään, ihmettelen, että hän ottaisi meiltä erikseen siitä vuokraa. Tämä henkilö siis saa nettoeläkettä 5000 euroa kuussa.

Olen itse hyvässä taloudellisessa asemassa ja totta hemmetissä tarjoan lähipiirille sitä sun tätä silloin tällöin. Näin olen tehnyt aina. Myös silloin kun olen ollut heikommassa hapessa. Mielestäni se on jopa jonkinlainen kunnia-asia.

Tällainenko ahne ja itsekäs yhteiskunta tästä Suomestamme on tullut? :-(

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat tai "vanhemmat ihmiset" ovat usein niin tottuneita omiin kuvioihinsa, että äkillinen pyyntö antaa kyyti sukulaisen lapselle sekoittaa pasmat ihan totaalisesti. Aina se ei ole edes ikäkysymys, vaan luonteesta kyse. Rahalla ei välttämättä ole mitään tekemistä asian kanssa. Oma isäni on juuri tuollainen, kaikki pitää sopia 2 viikkoa etukäteen.

Lomaosakkeista ja ulkomaan loma-asunnoista sen verran, että Etelä-Euroopassa sähkön ja veden hinta on aivan toista luokkaa kuin meillä. Neljän hengen viikon lomalla voi maksua tulla hyvinkin parisataa, ja useammista ihmisistä vielä enemmän. Olemme lainanneet tuttavien loma-asuntoja ulkomailla, ja aina korvanneet käyttökulut, jotka voivat olla aika huomattaviakin esim. Espanjassa ja Ranskassa.

Mutte muuten olen ap:n kanssa samaa mieltä, kummalliseksi on elämä mennyt...

Vierailija
22/64 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onneksi omassa ystäväpiirissä tämä vastavuoroisuus toimii loistavasti. Vuoroin vieraissa on erittäin hyvä toimintatapa!

Aina on tuttavien mökille mennessä ruoka- ja juomakassi mukana sekä jotain extraa mökkeilyyn sopivaa tuliaista. Ja yleensä myös mökeillä on joku "projekti" menossa, jossa voimme auttaa. Raivausta, pihan laittoa, puiden pinoamista, mitä milloinkin.

Ja mielellään aina otamme nämä mökkikutsut vastaan ja autamme, koska omaa mökkiä ei ole.

Me sitten vastaavasti kutsumme näitä ystäviä talvella kyläilemään, tarjoamme ruoat ja juomat.

Vastavuoroisuus toimii myös mökittömien ystävien kanssa. Esim. naapuriemme kanssa meillä on tapana noin kerran kuussa istua iltaa hyvän ruoan merkeissä. Vuorotellen kummankin luona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat ne äidit, jotka vauhkoavat täällä av:lla siitä, että lapsen kaverillekin pitäisi antaa ruokaa, jos kaveri on heillä leikkimässä. Hui kauheeta! Siis jokainen syöttäköön oman muksunsa kotonaan! Maksaa se ruoka meillekin! jne.

Pahimmassa tapauksessa osoittavat vielä mieltään tälle lapselle (vanhemman lisäksi).

Joo, ei varmasti ole kohtuullista jos koko ajan syödään vain toisen perheen luona. Mutta jos joskus...tekee ainakin minut todella surulliseksi. Tällaiseksiko länsimainen yhteiskunta meidät tekee.

Vierailija
24/64 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varsinkin tuo mökkiesimerkki on mielestäni mauton. Jos pyydetään ITSE toisia mökille, on outoa pyytää maksua.

MUTTA:

- ap ei välttämättä tiedä kaikkia syitä tuohon automatkailuesimerkkiin. Onko matka pitkä? Tuntevatko täti ja hänen miehensä poikasi hyvin? ENtä jos haluavat olla kahdestaan? Syitä voi olla lukuisia, miksi ovat nihkeitä - ei välttämättä pelkkä aika tai raha.

- Miten olitte ajatelleet osallistua lomamatkan kustannuksiin, jos asumisen pitäisi olla ilmaista? Ostaisitteko sitten ruuat kaikille vai mitä? Eikö jokin vastavuoroisuus asiassa pitäisi olla myös TEIDÄN taholta?!

Mainitsi matkan olevan 6 km. Vie siis autolla tyyliin minuutteja. Ja jos olivat menossa jonnekin alehyllyjä penkomaan tai kahville tai olivat ajatelleet ajaa tuon 6 km maisemareittiä tai halusivat olla kahdestaan, niin voisihan sen sanoa ilman että mykkänä mulkoilee.

Vierailija
25/64 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varsinkin tuo mökkiesimerkki on mielestäni mauton. Jos pyydetään ITSE toisia mökille, on outoa pyytää maksua.

MUTTA:

- ap ei välttämättä tiedä kaikkia syitä tuohon automatkailuesimerkkiin. Onko matka pitkä? Tuntevatko täti ja hänen miehensä poikasi hyvin? ENtä jos haluavat olla kahdestaan? Syitä voi olla lukuisia, miksi ovat nihkeitä - ei välttämättä pelkkä aika tai raha.

- Miten olitte ajatelleet osallistua lomamatkan kustannuksiin, jos asumisen pitäisi olla ilmaista? Ostaisitteko sitten ruuat kaikille vai mitä? Eikö jokin vastavuoroisuus asiassa pitäisi olla myös TEIDÄN taholta?!

Mainitsi matkan olevan 6 km. Vie siis autolla tyyliin minuutteja. Ja jos olivat menossa jonnekin alehyllyjä penkomaan tai kahville tai olivat ajatelleet ajaa tuon 6 km maisemareittiä tai halusivat olla kahdestaan, niin voisihan sen sanoa ilman että mykkänä mulkoilee.

Mutta siis yhtäkaikki, ap mainitsi ettei matka ole pitkä ja edelleen, voihan sen sanoa jos on jotain muuta menoa matkalla.

Vierailija
26/64 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkästään oman perheen kesken.

Meillä isovanhemmat kuuluvat perheeseen. Olisit käyttänyt jotain muuta ilmaisua.

Hohhoi, älä nyt väitä että on sama asia viettää oman perheen kesken mökkiviikonloppua kuin että vanhempien kanssa. Minusta täysin kohtuullinen pyyntö muutenkin. Ei tarvitse sitten isovanhempien ihmetellä myöhemmin että "miksei se meidän pekka perheineen tahdo ikinä tulla mökille kun meillä semmoinen kerran on" jos ollaan noin joustamattomia.

Mitä termiä sitten mahdat käyttää henkilökokonaisuudesta aviopari + lapset jos ei "oma perhe" kelpaa?

Vierailija
27/64 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kyläillään ystävien mökeillä, että jaetaan ruokakustannukset puoliksi. Tai vähintäänkin kyläilijä kysyy mitä voi tuoda tullessaan. En voisi itse kuvitellakaan meneväni toisten ruokittavaksi yhtään minnekkään. Juhlat sitten erikseen. Kyllä meillä lähipiiri on saanut ihan ilman vastiketta asua läheisen omistamassa lapin mökissä, tai kesämökissä. Jäljet tietty siivotaan ja käytetyt kahvit ja vessapaperit korvataan uusilla paketeilla, ettei jää tyhjää omilta jäljilta, mutta muuten saa olla ilman "vuokraa". Pajon on näköjään erilaisia käytäntöjä...

Vierailija
28/64 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on käynyt niin, että lapsi tulee kavereiden kanssa suoraan koulusta meille leikkimään ja ruokana on eiliseltä jäänyttä ruokaa, josta just riittää lapselle itselleen ja äiskälle. Ihan noloa sitten tarjota kaverille leipää, hedelmää, jotain vaan ja itse syödä ne niukat eiliset ruoat. Käynyt kyllä mielessä että olisko itse syömättä, mutta ei kai sen ihan niinkään pidä mennä.

Kuitenkin haluaisin että lapsen kaverit tuntee olevansa tervetulleita meille ja toisaalta kun oma lapsi kyläilee muilla, on sama fiilis.

Vierailija
29/64 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätit vain kertomatta ihan koko totuuden. Minä ilmoitin sinulle(?) anopilleni, että minulla on tänä kesänä vain 2 viikkoa lomaa ja pyysimme, jos saisimme viettää yhden viikon (ma-pe, kun itse itse töissä - eli et tulisi iltaisin, vaan vasta viikonlopuksi) oman perheen kesken. Koska emme ole viettäneet 5 vuoteen yhtään kokonaista täyttä viikkoa pelkästään oman perheen kesken.

Tätä rohkenin ehdottaa, koska poikasi on käynyt (lapsia hoidatettu mun sisaruksilla, koska itse olen ollut töissä) korjaamassa mökin vuotavan katon, hoitelemassa tielle kaatuneen puun - haloiksi asti aitan taakse, korjasi vesipumpun mittarin joka oli pasahtanut talven aikana, raivai pihaa ja rantaa, putsasi grillin (syksyn viimeiset käyttäjät olivat jättäneet törkyiseen kuntoon) jne jne.

Kiitokseksi kaikesta muustakin avusta, huusit kuin mikäkin ja vaadit mökin avaimen pois.

Et silleen...

Onko teillä sovittu, että mökki on kaikkien käytössä, vai onko kyseessä appivanhempien mökki, jota te olette saaneet toisinaan ja satunnaisesti käyttää?

Jos mökki on selvästi yhteisomistuksessa, en voi ymmärtää anopin käytöstä, hän teki mielestäni väärin. Jos kyseessä on appivanhempien "oma" mökki, minusta sinä käyttäydyit moukkamaisesti pyytäessäsi noin isoa palvelusta, varsinkin, jos tuollaisesta mahdollisuudesta ei oltu koskaan puhuttu etukäteen.

Vierailija
30/64 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätit vain kertomatta ihan koko totuuden. Minä ilmoitin sinulle(?) anopilleni, että minulla on tänä kesänä vain 2 viikkoa lomaa ja pyysimme, jos saisimme viettää yhden viikon (ma-pe, kun itse itse töissä - eli et tulisi iltaisin, vaan vasta viikonlopuksi) oman perheen kesken. Koska emme ole viettäneet 5 vuoteen yhtään kokonaista täyttä viikkoa pelkästään oman perheen kesken. Tätä rohkenin ehdottaa, koska poikasi on käynyt (lapsia hoidatettu mun sisaruksilla, koska itse olen ollut töissä) korjaamassa mökin vuotavan katon, hoitelemassa tielle kaatuneen puun - haloiksi asti aitan taakse, korjasi vesipumpun mittarin joka oli pasahtanut talven aikana, raivai pihaa ja rantaa, putsasi grillin (syksyn viimeiset käyttäjät olivat jättäneet törkyiseen kuntoon) jne jne. Kiitokseksi kaikesta muustakin avusta, huusit kuin mikäkin ja vaadit mökin avaimen pois. Et silleen...

Ja kaikki tuo lueteltu oli korvausta siitä, että olitte siellä mökillä viime kesänä sinun siskosi perheen kanssa ja poltitte osan kuistista kännipäissänne.

Vierailija
31/64 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainaaminen. Oma mieheni on tarkka koneistaan ja meilläkin ravaisi puolituttuja naapureita lainaamassa kaikki mieheni koneet ja puutarhalaitteet. Kun sitten itse tarvitsisi niin koneet herkästi "unohtuu" naapurin puolelle.

Aluksi mies lainalikin, mutta kun esim. siimaleikkurista oli siima loppunut, niin naapuri tuli ilmoittamaan, että voitko hommata lisää. Eikä kukaan tarjoa mitään vastapalveluksia eikä heillä ole yksikään oma kone kunnossa. Aina heidän laitteet on rikki, kun käytiin pyytämässä.

Yhden yli 1000 euron puutarhakoneen hommattuaan, mies päätti, että lainaa vain 30 euron hintaan per kerta, koska hänelle tulee koneenkäytöstä kuitenkin juoksevia kuluja (bensa ja koneen terä kuluu jne.). Onko mieheni nolo nipottaja tämän päivän Suomessa ?

Vierailija
32/64 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä on kyse tavasta. Olen itse pohtinut tätä jo kauan sitten, koska omassa perheessäni on täysin eri tapa kuin miehelläni. Mieheni perhe ja sukulaiset ovat ihan ystävällisiä ja mukavia, mutta siellä on ollut tapana yrittää viimeiseen asti pärjätä itse ja hoitaa itse omat asiat. Pienestäkin avusta ollaan todella kiitollisia ja tarjotaan jotain vastikkeeksi.

Minun (äitini) suvussa taas on ollut tapana auttaa perhettä ja sukulaista ja olettaa sitten myös apua itse. Siis jos on jotain "ongelmaa" mietitään ensin tutut läpi, että kuka voisi auttaa missäkin. Miehestäni tämä on aivan kamalaa.. tässä esimerkkejä:

Menimme miehen vanhempien mökille viikoksi (meidät (2aik+ vauva) oli kutsuttu). Isovanhempien lisäksi oli miehen sisko perheineen (2aik+2lasta). Meillä kaikilla oli omat ruuat, joita teimme. Kellarissa oli esim. 3 perunapussia vierekkäin ja jokainen pesi perunoita vain omalle poppoolle omasta pussistaan. Minusta aivan järjetöntä.. heille ihan normimeininkiä

Jos esim. enoni kutsuu meidät mökilleen, otamme mukaan vauvan tarvikkeet, omat alkoholijuomat ja viemme mukanamme jotain tuoreruokaa, marjoja, jätskiä, leipää tms. He ovat jo varanneet ruokaa riittävästi kaikille..

Kaikista hoopoimmalta tuntuu se, että kun itse kutsun vieraita, minusta tuntuu itsestäänselvältä varata kaikille ruokaa, miettiä toisten ruokavalioita (jos eivät tosi erikoisia) ja mieliruokaa tms. Kuitenkin miehen sukulaiset tuovat omat sapuskat mukanaan. en ole siihen vieläkään oikein tottunut (kuudessa vuodessa). Siis vaikka kutsuisin "syömään"/"grillaamaan", niin he tuovat omat ruuat. ei vain voi käsittää..

Vierailija
33/64 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luona, joka kävi töissä. Hän päätti tilata perhepizzan, kysyi mikäolisi hyvä, kun ei itse osannut päättää. No valitsin sitten omasta mielestäni hyvän. Pizza tuli mies sen maksoi. Tarjosi mulle siitä yhden palan. Viikon kuluttua siitäse alkoi kierrellen ja kaarrellen sanomaan, ettäsähän et silloin viikko sitten maksanut sitä pizzapalaasi. Olin vähän tyrmistynyt, kun mies sentään söi mun luona käydessämun ostamia sapuskoja eikä tarjonnut mitään korvausta (en edes pyytänyt. Mies perusteli vaadettaan palasta sillä että mähän sen pizzan valitsin ja hän syö mun luona ruokaa, jonka olen jo ostanut valmiiksi.

Vierailija
34/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ovat kutsuneet luokseen syömään. Samoin juhlien osallistujilta saatetaan pyytää nykyisin rahaa.

Eipä ennen ollut noin. En voi ymmärtää minäkään.

Vierailija
35/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ovat kutsuneet luokseen syömään. Samoin juhlien osallistujilta saatetaan pyytää nykyisin rahaa.

Eipä ennen ollut noin. En voi ymmärtää minäkään.

Vierailija
36/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt viime aikoina myös tällaiseen usemmalta taholta enkä voi ymmärtää. Olen tottunut sellaiseen, että välillä joku tekee "palveluksen" ja sopivassa välissä toinen tekee jotain. Mutta mitään ehtoja näiden suhteen ei esitetä.

Hurja esimerkki oli tuttavilla, kun eräs auttoi pienessä käännöstehtävässä ja sitten alkoikin vaatia vaikka mitä palvelusta/rahaa siitä jälkeenpäin. Autettu oli hämmästynyt ja tarjosi jotakin mitä näki järkeväksi, mutta nämäpä ei kelvanneet tälle toiselle. Ihan käsittämätöntä.

Jos haluaa jonkun vastikkeen, niin siitä pitäisi etukäteen sanoa, mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että "palveluksia" voi tehdä puolin ja toisin ihan hyvyyttään mitään haluamatta.

Vierailija
37/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväjoukko (kolme pariskuntaa ja lapsia ja lemmikkieläimiä), on oikeus ja kohtuus, että kaikki tuovat etukäteen sovitut ruoka-ainekset mukanaan (eikä siis niin, että kaikki tuovat vaikka grillimakkaroita ja salaattiaineksia). Nyyttäriperiaate varmistaa, että koko poppoolla on hyvää ruokaa riittävästi, eikä kenenkään kukkaro kevene kohtuuttomasti. Lisäksi pidän hyvänä, että kukin pariskunta ostaa jotain spesiaalia kutsun esittäneelle emännälle. Se voi olla mitä tahansa samppanjasta kertakäyttölautasiin.

Vierailija
38/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin varallisuuskysymys; "hyvä antaa vähästään, paha ei paljostaankaan ...". En itsekään tajua tuollaista mittaamista ja laskemista. Läheisten kesken avut ja kestitykset tasaantuu ajan mittaan.

Varmaan on loisia, jotka käyttävät muita hyväkseen, mutta luulen että heitä on loppujen lopuksi aika vähän. Jokainen aikuinen osaa laittaa rajat kun huomaa olevansa kerta toisensa jälkeen hyväksikäytetty. Silloin sanotaan vain Ei.

Vierailija
39/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos antaisivat kaiken ilmaiseksi.

Vierailija
40/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä jokin uusi juttu, että on ihan hyväksyttyä, että pyydetään ihan avoimesti vastiketta? Siis jokin mikä on tullut vasta viime vuosikymmenenä?

Kun minun mielestäni tällaista olisi ennen maailmassa pidetty äärimmäisen röyhkeänä ja ennenkuulumattomana.

Lisäksi se herättää minussa jatkoajatuksen: onko tämä kyseinen henkilö sittenkin veloissa korviaan myöten ja pärjääminen on vain hyvin rakennettua kulissia, kun ei ole varaa tarjota lähipiiriin kuuluvalle ihmiselle.

Mahtaa olla kauheaa elämää kun pitää koko ajan laskea ja mittailla, tyyliin haa, vieras otti toisenkin pullanpalan, laitan laskun menemään perässä.