Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastikkeellisuudesta. Olen tyrmistynyt,

Vierailija
22.05.2011 |

kun lyhyen ajan sisällä lähipiirissä on tullut ilmi ajatus ns. vastikkeellisuudesta:

Appiukko odottaa poikansa perheen maksavan vuokraa, kun mennään yhdessä appiukon omistamaan lomaosakkeeseen etelänlomalle.

Vanha ystävä kutsuu perheeni mökilleen viikonlopuksi. Vähän ennen vierailua hän heittää, että teidän ei sitten tarvitse maksaa siitä mitään, kun autoitte meitä (taannoisten) juhlien järjestämisessä.

Istumme iltaa sukulaisten kanssa. Lähdön hetkellä kuulen että täti ja miehensä ovat menossa samaan suuntaan autolla kuin minne 6-vuotias lapseni on menossa (isälleen). Kysyn voisitteko heittää lapsen samalla. Seuraa pitkä hiljaisuus - jonka jälkeen tädin mies myöntyy vastahakoisen kuuloisesti. Matkanlisä ei todellakaan ole pitkä enkä muista että olisin koskaan aikaisemmin pyytänyt ko. herralta mitään palvelusta.

Nämä kaikki esimerkin ihmiset ovat erittäin varakkaita, velattomissa asunnoissa asuvia, hyvin toimeentulevia ihmisiä, joilla on kaikki asiat hyvin.

Ymmärrän että vieraalta ihmiseltä odotetaan jotain maksua, tai jos kustannus on huomattava, tai joku on jatkuvasti pyytämässä kyytiä lapselleen, vaikka olisi sukulainenkin.

Minä kuitenkin vanhalle ystävälleni tarjoan lähtökohtaisesti majoituksen omalla mökilläni ja perusruoat päälle. Jos hän haluaa osallistua jotenkin (esim. ostamalla kopan kaljaa), hän ehdottaa sellaista lähtökohtaisesti itse, en minä.

Jos varaamme ja valitsemme yhdessä matkan jonnekin, totta kai kaikki maksavat silloin matkansa itse. Mutta jos appiukko on joka tapauksessa isossa huoneistossa (aina samansuuruinen huoneistö käytössä) ja se muuten on tyhjillään, ihmettelen, että hän ottaisi meiltä erikseen siitä vuokraa. Tämä henkilö siis saa nettoeläkettä 5000 euroa kuussa.

Olen itse hyvässä taloudellisessa asemassa ja totta hemmetissä tarjoan lähipiirille sitä sun tätä silloin tällöin. Näin olen tehnyt aina. Myös silloin kun olen ollut heikommassa hapessa. Mielestäni se on jopa jonkinlainen kunnia-asia.

Tällainenko ahne ja itsekäs yhteiskunta tästä Suomestamme on tullut? :-(

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

surullista ap !!!

Vierailija
42/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että niitä kestitettäviä voi olla aika paljon. Jos vaikka 3 lasta joilla puoliso ja 2-3 lasta jokaisella, niin kalliiksi tulee ylläpitää ko. perheitä.

Jos ajatellaan että 10 päivää maksaa 4-5 hengen perheelle ruuat ja muut asumisen kulut (vesi&sähkökin maksaa monissa maissa paljon) ja tuo X ne kolme lasta, niin kuukauden ajan elättää isoa sakkia koko ajan. vaikka rahaa olisi, niin monesti ne menotkin ovat aika isot. Tai sitten ei vaan halua antaa noin isoa "lahjaa" lapsilleen ja näiden perheelle.

Monesti juuri ulkomailla asuville tulee kalliiksi sukulaisvierailut, "koko ajan" ruokapöydässä "ylimääräisiä" syömässä jne. se ihan eri asia vert. kerran vuodessa kutsuu tuttavaperheen viikoksi kylään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoaako ap?? Vai onko hän ns. pummi joka odottaa muilta kaikkea kun niillä on liikaa ja mulla ei mitään. Ja ap:lla ei oo mitään koska kaikki menee mitä tulee.

Vierailija
44/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että useinhan se porukka vaan kasvaa ajan mittaan, eli ensin oma lapsi+tämän puoliso +vaikka ne heidän kolme lastaan. Jossain vaiheessa mukaan tulee esim. em. tuttavaperhe "jotta lapsilla on seuraa toisistaan" ja jossain vaiheessa lastenlapsien (tyttö-/poika)kavereita jne.

Vierailija
45/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tämän varakkaiden ihmisten keskuudessa ja vuosia sitten. Minun ystäväpiirini koostuu ihmisistä jotka antavat vähistäänkin, auttavat pyyteettömästi ja jakavat kaiken.

Vierailija
46/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarinasta puuttuu oleellisin tarjoaako ap?? Vai onko hän ns. pummi joka odottaa muilta kaikkea kun niillä on liikaa ja mulla ei mitään. Ja ap:lla ei oo mitään koska kaikki menee mitä tulee.

eikä sille tuu mieleenkään pyytää vastiketta

Vierailija
47/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Millainen nysväke on se aikuinen lapsi, joka ei osaa erottaa omaa omaisuuttaan ja vanhempiensa omaisuutta toisistaan? Vaikka appiukko joka tapauksessa maksaa asunnostaan, niin ei se hänelle ilmaista ole. Vai oletatko, että kaikki vuokranantajat ovat ahneita paskoja, koska ottavat vuokraa asunnosta, josta joka tapauksessa vastikkeet maksavat?

Meillä on kaltaisesi miniä, joka olettaa kesämökkimme olevan automaattisesti myös hänen käytössään. Pääsiäisen tienoilla miniä antoi meille listan niistä viikoista, jolloin saamme olla omalla mökillämme, muun ajan sen pitää olla pojan perheen käytössä. Pyysimme mökin avaimen pois ja kerroimme, että jos emme tarvitse mökkiä, vuokraamme sen kyllä vaikka heille. Mutta ei tänä kesänä. Eikö olekin ahnetta?

Ja olisihan se setä ja täti voineet jättää lapsesi johonkin risteykseen kertoen, että jatka matkaasi tästä, me käännymme nyt omaan suuntaamme.

Vierailija
48/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meillä muka varakkailla on varaa tarjota. Oikeasti ei olla rikkaita vaan säästäväisiä ja tarkkoja rahan käytössä.

Ja ne pyyteettömät jakajat olettaa, että on ok asua meillä viikko kun he tuovat tullessaan pullon viiniä jonka juovat.

Vierailija
49/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtiövastikkeen + muita kuluja.

Jos lomaviikkoaan ei käytä, saa majoituksen varata toisaalta. Eli ei se majoitus ilmainen ole lomaosakkeessakaan.

On kuitenkin epäkorrektia pyytää maksua vierailta, jotka ensin on itse kutsunut.

Vierailija
50/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla ei ole varaa viedä lasta isälleen? Tätä yhtälöä en ymmärrä. Miksi laittaa lapsi ihan outojen matkaan sen sijaan että olisi lapselle äiti ja veisi itse perille. Tavallisestiko lykkäät lapsen taksiin?

Vierailija
51/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä ap:n kuvailemia ihmisiä tai tilanteita. Onneksi en itse ole törmännyt tuollaiseen muuten kuin lankoni kohdalla. Hän on ihan omaa luokkaansa ahneudessa ja muista hyötymisessä, emmekä oikeastaan enää olekaan juuri tekemisissä. Tässä esimerkkejä hänen käytöksestään:

-Hän pyytää aina maksua palveluksista, esim. bensarahaa pienestäkin matkasta jokaiselta kyydissä olevalta. Itse emme ole koskaan pyytäneet eikä hän itse tarjoa maksua kyydistä.

-Baarissa muut (esim. kun neljä veljestä on yhdessä ulkona) hakevat vuorotellen juomia, hän juo kyllä tarjotut mutta ei hae koskaan itse. Jos häneltä kysyy, etkö aio vuorostasi tarjota, hän sanoo ettei ole pyytänyt keltään juomia ja maksaa vain omansa.

-Hän saa töistään ilmaiseksi aikakauslehtiä, esim. vauva-lehteä. Minä saan töistäni edullisesti lihaa, noin puolella siitä hinnasta mitä kaupassa maksaa. Hän pyytää että me toisimme hänelle lihaa jotta hän voi tuoda lehtiä. Ilman vastiketta ei yleensä anna lehtiä, joita itse saa ilmaiseksi.

-Mieheni on kopioinut hänelle tietokone- ja konsolipelejä ja leffoja. Tyhjät DVD-levyt maksavat, mutta alkuun mieheni ei pyytänyt niistä mitään. Sitten ilmeni, että tämä veli oli pyytänyt rahaa toiselta veljeltä, jolle oli antanut eteenpäin näitä ilmaiseksi saamiaan levyjä. Sen jälkeen ei ole enää kopioinut hänelle mitään.

Mielestäni aika uskomaton tyyppi. Enkä todellakaan usko että tämä on mitenkään yleistynyttä toimintaa, taitavat olla yksittäistapauksia.

Vierailija
52/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai jos miniä on noin ominut mökkinne, niin ilman muuta pitää palauttaa hänet todellisuuteen, ihan ystävällisesti kyllä sen tekisin.

Mutta ihmettelen tosiaan tuollaista fanaattista omat rahat ja muiden rahat -erottelua, kun kyse on omasta lähipiiristä. Ei haluta tarjota kenties köyhille opiskelijalapsille tai varmistaa että pikkulapsi pääsee turvallisesti kotiin.

SAAVATHAN nänä varakkaat vanhemmat tai menestyvät herrat kieltäytyä tai pyytää markkinahinnan hyödykkeistä ja palveluksista, vaikka vähän päällekin niin pääsevät kenties voitolle.

Mutta mielestäni se on AHNETTA ja VASTENMIELISTÄ asennoitumista omiin lapsiin tai lähipiirin ihmisiin.

Ääritapaukset kuten jos sinne mökille on tunkemassa kaksi tuttavaperhettä lisää ja muita kuokkijoita, tai jos henkilöt selvästi käyttävät tarjoajaa hyväkseen, ovat eri aaia, tietenkin.

ap

Vierailija
53/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai jos miniä on noin ominut mökkinne, niin ilman muuta pitää palauttaa hänet todellisuuteen, ihan ystävällisesti kyllä sen tekisin. Mutta ihmettelen tosiaan tuollaista fanaattista omat rahat ja muiden rahat -erottelua, kun kyse on omasta lähipiiristä. Ei haluta tarjota kenties köyhille opiskelijalapsille tai varmistaa että pikkulapsi pääsee turvallisesti kotiin. SAAVATHAN nänä varakkaat vanhemmat tai menestyvät herrat kieltäytyä tai pyytää markkinahinnan hyödykkeistä ja palveluksista, vaikka vähän päällekin niin pääsevät kenties voitolle. Mutta mielestäni se on AHNETTA ja VASTENMIELISTÄ asennoitumista omiin lapsiin tai lähipiirin ihmisiin. Ääritapaukset kuten jos sinne mökille on tunkemassa kaksi tuttavaperhettä lisää ja muita kuokkijoita, tai jos henkilöt selvästi käyttävät tarjoajaa hyväkseen, ovat eri aaia, tietenkin. ap

ja kyllä se on niin, että appivanhempien varat ovat heidän omiaa, ei niillä ole tarkoitus elättää lapsia ja lapsenlapsia.

Ja jos itse olet varakas niin miksi et sitä lastasi saattajan kera laittanut isälleen, miksi piti pyytää apua sukulaisilta, joilla ei ole tismalleen samaa matkaa?

Vierailija
54/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikohan appiukko ilahtuisi, jos minä tulisi pesemään talosta ikkunat ja siivoaisi muutenkin? Uskon, että moni, mutta kun sitä miniää ei kiinnosta auttaminen yhtään. Sen sijaan appiukon lomaosakkeeseen on päästävä ilmaiseksi.

Vierailija
55/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittääkseni kyse oli ap:n tädistä. Minä en ainakaan laske tätejäni "tuntemattomiksi". Ja ei kai tässä myöskään ollut kyse siitä onko varaa, vaan siitä, että samalla vaivalla voi viedä toisen ihmisen kun itsekin menee.

Näin minä ainakin toimin.

ja ap, olen kanssasi samaa mieltä.

sinulla ei ole varaa viedä lasta isälleen? Tätä yhtälöä en ymmärrä. Miksi laittaa lapsi ihan outojen matkaan sen sijaan että olisi lapselle äiti ja veisi itse perille. Tavallisestiko lykkäät lapsen taksiin?

Vierailija
56/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ällistyttävää. Yksi muoto on nykyään kovasti yleistyneet nyyttäriperiaattella toteuttavat juhlat - jopa valmistujaiset - joissa hyvin toimeen tulevat, työssäkäyvät ihmiset eivät juuri koskaan tarjoa mitään, vaan kaikki on aina periaatteella nyyttärit tai "omat ruuat". Meitä pidetään sitten anteliaina, kun haluamme tarjota vieraille sekä ruuat että juomat.

Toinen puoli asiaa on tietenkin se, että loma-osakkeessa olo maksaa, oudompien ihmisten asioita ei mielestäni tarvitse maksaa (esim. ulkomailla käyvät tuttavat, jotka haluavat vain hyötyä tutun tutusta taloudellisessa mielessä).

Tuossa loma-osakejutussa olisi kyllä mielestäni reilua joko itse maksaa ainakin osa tai jos toiset hyväntahtoisesti antaisivat ilmaiseksi käyttää, viedä todella ruhtinaalliset tuliaiset (tyyliin vähintään sata euroa, enemmänkin).

Minusta tuntuu nimittäin hassulta, että jotkut pihit ihmiset tulevat vaikka ulkomailta lähes viikoksi ja ainoa, miten osallistuvat, on pieni, muutaman euron suklaa tuliaiseksi.

Vastavuoroisuus on mielestäni sitä, että ollaan anteliaita PUOLIN JA TOISIN! Eikä varakkaita voi vaatia tai edellyttää enempmää kuin köyhiltäkään, muutenhan hekin olisivat kohta köyhiä :)

Vierailija
57/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikesta katsotaan "paljonko tästä veloitettais". (Tosin itse ottavat kyllä kernaasti ilmaiseksi jos vastapuoli ei pyydä maksua - niin kuin en pyydäkään, ja tämä kaveri tietää sen).

Vastaavalla konseptilla olen ajatellut, että voisin hinnoitella tarjoamani

- seksipalvelut (ei siitä yleensä niin paljon itse saa; ilmaista hyväntekemistä toiselle se lähinnä on)

- seura/sosiaaliset palvelut (sisällöntuotantoa toisten elämään - olen hyvä kertomaan juttuja ja keskustelemaan)

- organisointipalvelut (sukulaisten koollekutsuminen, pöydän varaaminen)

- lasten syntymäpäivien järjestäminen (edelleen sisällöntuotantopalvelua toisten elämään)

- vanhainkotivierailut, hoivapalvelu (ajankohtaisia myöhemmin)

- kuunteleminen, terapiapalvelu (plus puhelinkustannukset, jos soitan sinulle päin)

Näitä kaikkia minä pöljä ihminen olen tähän asti tuottanut läheisille ilmaiseksi!

ap

Vierailija
58/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varsinkin tuo mökkiesimerkki on mielestäni mauton. Jos pyydetään ITSE toisia mökille, on outoa pyytää maksua.

MUTTA:

- ap ei välttämättä tiedä kaikkia syitä tuohon automatkailuesimerkkiin. Onko matka pitkä? Tuntevatko täti ja hänen miehensä poikasi hyvin? ENtä jos haluavat olla kahdestaan? Syitä voi olla lukuisia, miksi ovat nihkeitä - ei välttämättä pelkkä aika tai raha.

- Miten olitte ajatelleet osallistua lomamatkan kustannuksiin, jos asumisen pitäisi olla ilmaista? Ostaisitteko sitten ruuat kaikille vai mitä? Eikö jokin vastavuoroisuus asiassa pitäisi olla myös TEIDÄN taholta?!

Vierailija
59/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varsinkin tuo mökkiesimerkki on mielestäni mauton. Jos pyydetään ITSE toisia mökille, on outoa pyytää maksua.

MUTTA:

- ap ei välttämättä tiedä kaikkia syitä tuohon automatkailuesimerkkiin. Onko matka pitkä? Tuntevatko täti ja hänen miehensä poikasi hyvin? ENtä jos haluavat olla kahdestaan? Syitä voi olla lukuisia, miksi ovat nihkeitä - ei välttämättä pelkkä aika tai raha.

- Miten olitte ajatelleet osallistua lomamatkan kustannuksiin, jos asumisen pitäisi olla ilmaista? Ostaisitteko sitten ruuat kaikille vai mitä? Eikö jokin vastavuoroisuus asiassa pitäisi olla myös TEIDÄN taholta?!

Vierailija
60/64 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja anteliaisuus oli hyvän ihmisen merkki, nykyään saa olla mikä tahansa idioottimoukka.

Onneksi lähipiirissäni on pääasiassa noita vieraanvaraisia, anteliaita ihmisiä ja tilannetajua myös niin että huonommassa taloudellisessa tilanteessa tarjotaan apua eikä suinkaan yritetä hyötyä. Tuo sama asenne tulee esiin kaikessa kanssakäymisessä, ei pelkästään rahassa. Mä ajattelen että jos joku on niin pikkumainen niin antaa olla, en ole rikas, mutta ei ole rahasta kiinni, usein kysymys on vielä muutamista kympeistä. Siinä on kärsimystä kerrakseen jos on idiooti. Ajattelen, että antaminen on ilo. Jos joku alkaa toistuvasti hyödyntää niin siitä ilosta kieltäydyn.