Vauvan toinen pupilli pienempi kuin toinen! (sis. linkin kuvaan)
Olen tässä eilisestä asti tutkaillut lapseni (8kk) silmiä ja todennut, että toinen pupilli on toista selkeästi pienempi eikä reagoi samalla lailla valoon kuin toinen. Hämärään siirryttäessä eron huomaa parhaiten, sillä toisen silmän pupilli ei laajene yhtä isoksi kuin toinen. Se laajenee hiukan, mutta ei niin paljon kun pitäisi. Koitin katsella otettuja vauvakuvia taaksepäin ja ainakin nyt parin kuukauden ajan tuota on ollut...
Olen vähän peloissani. Mitä tämä voi olla?
http://imageshack.us/f/830/dsc059451.jpg/
Kommentit (28)
vaan, mulla toinen kanssa pienempi, eikä mitään sairauksia tietääkseni ole :)
Toivottavasti kaikki on hyvin ja pupillin erilainen koko vain persoonallinen poikkeus. Itselläni on samoin eri kokoiset pupillit. En tiedä onko sillä oikeasti mitään yhteyttä, mutta mielestäni ero korostuu silloin kun olen päänsärkyinen.
Mun laspi oli ekaa kertaa 10 kk iässä, syynä karsastus. Paras tutkia mahdollisimman pian, niin voidaan sit aloittaa peittohoito yms.
mutta mun isällä on syntymästä asti ollut toinen silmä pienempi. Siis ihan koko silmä silleen, että huomattiin heti 70 v sitten syntyessä. Myös pupilli on pienempi. Mun isällä on tuo silmä ollut lähes sokea koko elämän. Eli näkee sillä sellaisen sumean varjon, jos vaikka auto ajaa ohitse liikenteessä, ei muuta:/ Toinen silmä on ihan normaali.
Mutta muutoinpa on ollut ihan terve. Toki rajoittaa näkökenttää, mutta ei muuten mitään... Meille lapsille vaiva ei ole periytynyt Tai joissakin kuvissa toinen silmäni näyttää joskus hieman pienemmältä, mutta arkielämässä ei mitään huomaa...
Mut isä on tehnyt sukututkimusta ja pari, kolme sukupolvea aikaisemmin esipolvissa on ollut mm. sokea henkilö sekä armeijaan kelpaamaton silmiensä puolesta... Että lienee sitten perinnöllistä...
Kävin tänään terveyskeskuksessa näyttämässä ja pupillit kuulemma ovat vähän erikokoiset. Sanoi, että mitään akuuttia ei ole, sillä silmä kuitenkin reagoi (niin kuin joku teistäkin osasi kertoa) ja nk. Hornerin oireyhtymää ei olisi, sillä sillä silmän luomenkin pitäisi roikkua enemmän.
Kehotti kuitenkin varaamaan neuvolalääkärille ajan (meillä onkin ens viikolla). Joten toivon mukaan ei nyt mitään huippu vakavaa olisi.
Kiitos kaikille kommenteista!
ap
Kuvassa näyttää, että vasen silmä karsastaa mutta valoheijasteet ovat samassa kohtaa mustuaista eli karsastus on leveästä nenänselästä johtuva "harha". Tosi yleinen muuten.
Yleisiä ovat myös pienet erot mustuaisen koossa! Jos mustuaisten valoreaktio on erilainen, voi olla kyseessä harvinainen (mutta hyvänlaatuinen! eikä vaikuta näköön) silmän synnynnäinen kehityshäiriö jonka nimi ei nyt tietenkään tule mieleeni. Kuvan perusteella tilanne ei näytä mitenkään huolestuttavalta. Tietysti hyvä tutkia ihan oikeasti.
Tottakai asia kannattaa tutkituttaa, mutta minulla itsellänikin toinen pupilli isompi kuin toinen. Nyt terve 23v nuori nainen :) Asia tutkittiin aikoinaan perin pohjin, mutta ei selitystä... Toki hyvä tarkistaa, mutta välttämättä ei siis mitään.
Mukavaa kesää vauvelin kans :)
Meidän poika on 1v 3kk ja ollut tämä aina. Eri kuvissa erottaa parhaiten tuon pupillien koon ja silmien kierouden mutta ei kaikissa sitä edes huomaa.