PPH:t työaikalain piiriin, hankalaksi menee vaan :(
siis toki se heille suotakoon, mutta... jatkossa työaika 7:30-16:30.
Ei onnistu kun min. 8h työpv (joka helposti voi vähän venähtää), ja sitten matkaan menee yli puoli tuntia, ruuhkassa voi mennä 45-50 min.
Toki siihen pyritään että lasten hoitopv:t olisi 9h niin, että toinen vie ja toinen hakee, mutta siihen ei aina pystytä kun on työmatkoja ja muuta.
Kommentit (92)
Me asumme isoon kaupunkiin liitetyssä entisessä pikkukunnassa. Lapsi on aloittamassa syksyllä hoidon. Minulle on ihan sama, mikä on hoitomuoto, kunhan hoitopaikka sijaitsisi lähellä.
Nyt tilanne on kuitenkin sellainen, että lapseni joutuu ilmeisesti menemään hoitoon suureen kaupunkikeskuskseen. Tämä siksi, että lähempänä ei ole yhtään hoitopaikkaa vapaana. Ei yksityistä eikä kunnallista.
Matkaa hoitoon on kotoa 40 km. Joudun joka aamu ajamaan lapsen hoitoon 40km, siitä takaisin 40km, ja sitten eri suuntaan osuva työmatka päälle 35km. Näin ollen työmatkani pituus hoitoonkuljetuksineen tulee olemaan 230km/päivä. Työaikaa ei ole mahdollista lyhentää. Ainota vaihtoehdot ovat irtisanoutuminen tai tämä kohtuuton työmatka, kunnes paikka lähempänä toivottavasti löytyy.
Se, että paikka lähempää löytyisi, mutta sitä ei voisi vastaanottaa vaikkapa sen takia, että hoitojan työaika venyisi 15 minuuttia tuntuu kohtuuttomalta.
En voi liikaa valittaa, itse olen elämän maaseudulla valinnut. Mutta toisaalta niin on ammattinsa valinut myös perhepäivähoitaja.
ihan normaaleja.
Voi olla 10h päiviäkin.Ja niillä työntekijöillä on vielä ne MATKAT päälle.
Ja on se lepposampaa tehdä töitä kotona kuin jossain kaupan kassalla.
Eli kyllä vähän on nyt turhaa tämä juttu, että niin ehdoton se 9h... itse ne pph:t on hommansa valinneet!!
Kun hakeudut ammattiin, mihin tahansa ammattiin, otat varmasti etukäteen selville työajat, palkat sun muut jutut. Ja sitten teet valinnan haluatko tehdä töitä niillä ehdoilla. Toisissa ammateissa joudut tekemään vuorotyötä, toisissa matkustamaan ja toisissa saat olla kotona, hoitaa omat lapsesi ja kotihommasi työajalla, se työaika on sitten vaan vähän pitempi.
Naurettavaa vinkumista perhepäivähoitajilta.
Jaa, että kotihommat samalla? Vau. Pitäisikö sinun alkaa pph:ksi? Minä en ainakaan mitään kotihommia voi (enkä saa) tehdä työajalla. Viikkosiivous (kunnollinen) pitää hoitaa ihan omalla ajalla, samoin kuin viikkosuunnitelmat, ruokalistat, kaupassakäynnit, toimintahetkien valmistelut, lasten petivaatteiden pesut ja mitä vielä.. Jopa ruokien esivalmistelut tehdään omalla ajalla. Jotain noista toki ehtii tekemään jos/kun lapset nukkuu, mutta mullakin on yksi joka ei nuku..
Myönnän kyllä, että onhan se aika mahdotonta tuolla 8h työajalla saada lapsia pph:lle. Mutta kuule, me ei olla sitä valittu. Moni meistä varmasti tekisi mukisematta 9-20h/pvä, JOS niistä ylitöistä maksettaisiin kunnolla niin kuin muillakin aloilla. Et sinäkään varmaan ilmaiseksi halua töitä tehdä?
p.s olen nyt lomalla, joten ei tarvitse kenenkään miettiä että olisin netissä työajalla!
Ei oo pph:lla työmatkoja, mutta tosiaan se hoitolasten jälkien siivoaminen, tiskaamiset seuraavan päivän ruuan valmistelut (ellei nyt sit satu olemaan eineksiä ipanoille tarjoileva pph..), kauppareissut, mahdolliset paperityöt yms. tehdään silloin, kun hoitolapsia ei ole. Eli käytännössä ihan omalla ajalla! Siitähän se haloo nostettaisiin, jos pph kävis lasten kanssa kaupassa, laittas ruokaa tai lykkäis vaan valmispöperöita tenaville tms. eikä leikkisi, askartelisi, loruttelisi ja puistoilisi päivittäin. (Ellei sit satu olemaan tupa täys pieniä, jotka nukkuu kaikki parin tunnin päikkärit. Mulla ei ollut)
Tai en mä tiedä, voihan se olla, että osa tekeekin noi lasten kanssa, mutta en usko, että vanhemmat olis siihen kovin tyytyväisiä...
Vähän aikaa siis olen ollut pph takavuosina. Enää en ihan äkkiä ryhtyisi siihen. Kyllästyin siihenkin, että kämppä oli pakko siivota joka hemmetin päivä, että kehtaa aamulla päästää vanhemmat sisään...
Eikä MONI VANHEMPI huokaile että miten ihanaa on päästä OMASTA lapsesta lomalle TÖIHIN!!!
Ja tuotte lapsenne pphoitajalle joka joutuu hoitaan lastanne 10h mahdollisesti ja olette noin kiittämättömiä ettei mieleen tule maksaa lisää liksaa? Ja vain valitatte!
Hoitajia on ihan turha syyttää asiasta. Moni hoitaja olisi myös valmis tekemään pitempää päivää, mutta ei enää orjatyönä.
Musta on hieno juttu, että pph:en ammattia aletaan sen verran arvostamaan, että pääsivät työaikalain piiriin. Kummallista, että äidit nostavat siitä niin ison haloon. Äidit, jotka ehkä työskentelevät myös matalapalkka-aloilla huonoin työehdoin ja varmasti valittavat omista työoloistaan ja palkastaan.
Eihän tuo pph:n päivittäinen työaika periaattessa muutu mihinkään ellei pph niin halua. Edelleen niitä lapsia voi tulla hoitoon esim. ekat klo 6:30 ja vikat lähteä esim. 17:30. MUTTA nyt pph saa pitää vapaana nuo kertyvät liukumat. Se epäkohta mikä asiassa on, on se, että liukumat voi pitää vain vapaana, niitä ei ole mahdollista ottaa rahana, mikä olisi varmaan ollut monelle pph:lle mielekkäämpi vaihtoehto. Ja myös hoitolasten kannalta parempi, koska silloin ei tulisi usein niitä varahoitojaksoja, joita nyt tulee väkisinkin aika paljon.
Perehtykää asioihin ennen kuin alatte hirveä älämölön!
Me asumme isoon kaupunkiin liitetyssä entisessä pikkukunnassa. Lapsi on aloittamassa syksyllä hoidon. Minulle on ihan sama, mikä on hoitomuoto, kunhan hoitopaikka sijaitsisi lähellä.
Nyt tilanne on kuitenkin sellainen, että lapseni joutuu ilmeisesti menemään hoitoon suureen kaupunkikeskuskseen. Tämä siksi, että lähempänä ei ole yhtään hoitopaikkaa vapaana. Ei yksityistä eikä kunnallista.
Matkaa hoitoon on kotoa 40 km. Joudun joka aamu ajamaan lapsen hoitoon 40km, siitä takaisin 40km, ja sitten eri suuntaan osuva työmatka päälle 35km. Näin ollen työmatkani pituus hoitoonkuljetuksineen tulee olemaan 230km/päivä. Työaikaa ei ole mahdollista lyhentää. Ainota vaihtoehdot ovat irtisanoutuminen tai tämä kohtuuton työmatka, kunnes paikka lähempänä toivottavasti löytyy.
Se, että paikka lähempää löytyisi, mutta sitä ei voisi vastaanottaa vaikkapa sen takia, että hoitojan työaika venyisi 15 minuuttia tuntuu kohtuuttomalta.
En voi liikaa valittaa, itse olen elämän maaseudulla valinnut. Mutta toisaalta niin on ammattinsa valinut myös perhepäivähoitaja.
Sen päättää isommat herrat ja rouvat kunnassa.
Musta on hieno juttu, että pph:en ammattia aletaan sen verran arvostamaan, että pääsivät työaikalain piiriin. Kummallista, että äidit nostavat siitä niin ison haloon. Äidit, jotka ehkä työskentelevät myös matalapalkka-aloilla huonoin työehdoin ja varmasti valittavat omista työoloistaan ja palkastaan. Eihän tuo pph:n päivittäinen työaika periaattessa muutu mihinkään ellei pph niin halua. Edelleen niitä lapsia voi tulla hoitoon esim. ekat klo 6:30 ja vikat lähteä esim. 17:30. MUTTA nyt pph saa pitää vapaana nuo kertyvät liukumat. Se epäkohta mikä asiassa on, on se, että liukumat voi pitää vain vapaana, niitä ei ole mahdollista ottaa rahana, mikä olisi varmaan ollut monelle pph:lle mielekkäämpi vaihtoehto. Ja myös hoitolasten kannalta parempi, koska silloin ei tulisi usein niitä varahoitojaksoja, joita nyt tulee väkisinkin aika paljon. Perehtykää asioihin ennen kuin alatte hirveä älämölön!
ja mun mielestä tuo liukumakin on ihan riittävä, niin monet muutkin toimihenkilöt esim., saa pitää vaan "tunti tunnista", ja usein ei edes niin että saisi koko päivää niillä tunneilla kerätä.
Mutta ainakin täällä käsitin että se hoitoaika on tuo tiukka 9h, ja sitten täällä on pv-kotipaikkojen jako siksi aivan sekaisin.
Niin, elämä on valintoja täynnä. sinä olet tehnyt oman valintasi lapsen kustannuksella?
Me asumme isoon kaupunkiin liitetyssä entisessä pikkukunnassa. Lapsi on aloittamassa syksyllä hoidon. Minulle on ihan sama, mikä on hoitomuoto, kunhan hoitopaikka sijaitsisi lähellä. Nyt tilanne on kuitenkin sellainen, että lapseni joutuu ilmeisesti menemään hoitoon suureen kaupunkikeskuskseen. Tämä siksi, että lähempänä ei ole yhtään hoitopaikkaa vapaana. Ei yksityistä eikä kunnallista. Matkaa hoitoon on kotoa 40 km. Joudun joka aamu ajamaan lapsen hoitoon 40km, siitä takaisin 40km, ja sitten eri suuntaan osuva työmatka päälle 35km. Näin ollen työmatkani pituus hoitoonkuljetuksineen tulee olemaan 230km/päivä. Työaikaa ei ole mahdollista lyhentää. Ainota vaihtoehdot ovat irtisanoutuminen tai tämä kohtuuton työmatka, kunnes paikka lähempänä toivottavasti löytyy. Se, että paikka lähempää löytyisi, mutta sitä ei voisi vastaanottaa vaikkapa sen takia, että hoitojan työaika venyisi 15 minuuttia tuntuu kohtuuttomalta. En voi liikaa valittaa, itse olen elämän maaseudulla valinnut. Mutta toisaalta niin on ammattinsa valinut myös perhepäivähoitaja.
Nyt ei voi kyllä muuta sanoa kuin, toisinaan olisi parempi pitää suunsa kiinni ja vain näyttää tyhmältä, kuin avata se ja todistaa väite todenperäiseksi.
ÄEn viitsi edes alkaa perustelemaan. Niin idiootti kommentti!
mutta ei hänellä ole toisaalta häiriöttömiä lounas- ja kahvitaukojakaan niinkuin periaatteessa kaikilla niillä on, jotka kodin ulkopuolella työskentelevät. Miettikääpä millaista se on! 9 tunnin työaika on kyllä aika kova saavutus noissa oloissa.
Tuo 9h työaika on aika lyhyt pph:lle, joka kuitenkin on siis KOTONA, hällä ei mene aikaa työmatkohin tms. eikä ole painetta omien lasten hakemisesta.i]
Musta on hieno juttu, että pph:en ammattia aletaan sen verran arvostamaan, että pääsivät työaikalain piiriin. Kummallista, että äidit nostavat siitä niin ison haloon. Äidit, jotka ehkä työskentelevät myös matalapalkka-aloilla huonoin työehdoin ja varmasti valittavat omista työoloistaan ja palkastaan. Eihän tuo pph:n päivittäinen työaika periaattessa muutu mihinkään ellei pph niin halua. Edelleen niitä lapsia voi tulla hoitoon esim. ekat klo 6:30 ja vikat lähteä esim. 17:30. MUTTA nyt pph saa pitää vapaana nuo kertyvät liukumat. Se epäkohta mikä asiassa on, on se, että liukumat voi pitää vain vapaana, niitä ei ole mahdollista ottaa rahana, mikä olisi varmaan ollut monelle pph:lle mielekkäämpi vaihtoehto. Ja myös hoitolasten kannalta parempi, koska silloin ei tulisi usein niitä varahoitojaksoja, joita nyt tulee väkisinkin aika paljon. Perehtykää asioihin ennen kuin alatte hirveä älämölön!
ja mun mielestä tuo liukumakin on ihan riittävä, niin monet muutkin toimihenkilöt esim., saa pitää vaan "tunti tunnista", ja usein ei edes niin että saisi koko päivää niillä tunneilla kerätä. Mutta ainakin täällä käsitin että se hoitoaika on tuo tiukka 9h, ja sitten täällä on pv-kotipaikkojen jako siksi aivan sekaisin.
Hoitoaika on edelleen kuntakohtainen. KVTES salliin jaksotyössä 10 tunnin työpäivät, mutta toki kunta voi päättää että työpäivän pituus on maksimissaan 9 tuntia. Tasoitusvapaat on aina tasoitusvapaita, ylitöistä kunta päättää maksaako rahana vai aikana. Tasoitusvapaat on aina tunti tunnista tottakai, niillähän tasataan ihan normaalia työaikaa mitä taas YLItyöt ei ole.
ihan normaaleja. Voi olla 10h päiviäkin. Ja niillä työntekijöillä on vielä ne MATKAT päälle. Ja on se lepposampaa tehdä töitä kotona kuin jossain kaupan kassalla. Eli kyllä vähän on nyt turhaa tämä juttu, että niin ehdoton se 9h... itse ne pph:t on hommansa valinneet!!
Kun hakeudut ammattiin, mihin tahansa ammattiin, otat varmasti etukäteen selville työajat, palkat sun muut jutut. Ja sitten teet valinnan haluatko tehdä töitä niillä ehdoilla. Toisissa ammateissa joudut tekemään vuorotyötä, toisissa matkustamaan ja toisissa saat olla kotona, hoitaa omat lapsesi ja kotihommasi työajalla, se työaika on sitten vaan vähän pitempi. Naurettavaa vinkumista perhepäivähoitajilta.
Kaikkihan ovat vallan tyytyväisiä siinä ammatissaan mihin ovat hakeutuneet? Ikinä koskaan mikään ammattiryhmä ei nurise, lakkoile tai muuten yritä saada etujaan paremmiksi? Jopas kuule vitsin murjaisit!
Ja pph:t sentään vain pääsivät ihan lakisääteisen asian piiriin, eivät nousseet barrikaadeille ja vaatineet lisää liksaa tai palkalliseksi kaikkea sitä, mitä tekevät omalla ajallaan lasten hyväksi. Hävetkää nurisijat!
en kyllä itse ikimaailmassa ryhtyisi pph:ksi enkä kyllä lapsianikaan heille vie. Hyviä löytyy varmasti joukosta, mutta nuo "meidän puistossa" kävijät ovat ainakin ihan hirveitä. Juoruavat puhelimeen, hoitavat omia asioita. Kiertelevät kirpputoreja omaa pöytäää järjestämässä, shoppailemassa , kuljettavat jopa lapsia omalla autolla, juoruilevat hoitolasten asiat pitkin kyliä. En todellakaan veisi omiani heille. joo ja yhden valituksen olen jo yhdestä hoitajasta tehnyt.
jos haluaa tehdä ko. työtä vähän paremmilla ehdoilla, niin rupeaa ko. työhön ja pyrkii lainsäädännön kautta muuttamaan niitä ehtoja. Kuten nyt.
ihan normaaleja.
Voi olla 10h päiviäkin.Ja niillä työntekijöillä on vielä ne MATKAT päälle.
Ja on se lepposampaa tehdä töitä kotona kuin jossain kaupan kassalla.
Eli kyllä vähän on nyt turhaa tämä juttu, että niin ehdoton se 9h... itse ne pph:t on hommansa valinneet!!
Kun hakeudut ammattiin, mihin tahansa ammattiin, otat varmasti etukäteen selville työajat, palkat sun muut jutut. Ja sitten teet valinnan haluatko tehdä töitä niillä ehdoilla. Toisissa ammateissa joudut tekemään vuorotyötä, toisissa matkustamaan ja toisissa saat olla kotona, hoitaa omat lapsesi ja kotihommasi työajalla, se työaika on sitten vaan vähän pitempi.
Naurettavaa vinkumista perhepäivähoitajilta.
No ei päiväkodeissakaan vietetä ruokatunteja.
Jatkossakin lapset saavat olla perhepäivähoitajalla max 10 tuntia päivässä kuten päiväkodissakin. Uudistuksen myötä hoitajalle korvataan ylityöt vapaana tai rahana.
PPH
Jatkossakin lapset saavat olla perhepäivähoitajalla max 10 tuntia päivässä kuten päiväkodissakin. Uudistuksen myötä hoitajalle korvataan ylityöt vapaana tai rahana.
PPH
mutta kivasti kuluu työpäivästä pari, kolme tuntia toisten hoitajien kanssa juoruamiseen kun lapset leikkivät keskenään...
mutta ei hänellä ole toisaalta häiriöttömiä lounas- ja kahvitaukojakaan niinkuin periaatteessa kaikilla niillä on, jotka kodin ulkopuolella työskentelevät. Miettikääpä millaista se on! 9 tunnin työaika on kyllä aika kova saavutus noissa oloissa.
Jaa, että kotihommat samalla? Vau. Pitäisikö sinun alkaa pph:ksi? Minä en ainakaan mitään kotihommia voi (enkä saa) tehdä työajalla. Viikkosiivous (kunnollinen) pitää hoitaa ihan omalla ajalla, samoin kuin viikkosuunnitelmat, ruokalistat, kaupassakäynnit, toimintahetkien valmistelut, lasten petivaatteiden pesut ja mitä vielä.. Jopa ruokien esivalmistelut tehdään omalla ajalla. Jotain noista toki ehtii tekemään jos/kun lapset nukkuu, mutta mullakin on yksi joka ei nuku..
Myönnän kyllä, että onhan se aika mahdotonta tuolla 8h työajalla saada lapsia pph:lle. Mutta kuule, me ei olla sitä valittu. Moni meistä varmasti tekisi mukisematta 9-20h/pvä, JOS niistä ylitöistä maksettaisiin kunnolla niin kuin muillakin aloilla. Et sinäkään varmaan ilmaiseksi halua töitä tehdä?
p.s olen nyt lomalla, joten ei tarvitse kenenkään miettiä että olisin netissä työajalla!