Antaisitko lapsesi leikkiä näin käyttäytyvän lapsen kanssa?
Kyseessä naapurin poika ja meidän tyttäremme.
Ikää lapsilla 6v.
Naapurin poika tulee pyytämään vanhempaa tytöistämme ulos vain silloin kun poikaseuraa ei ole tarjolla.
Sitten kun joku toinen poika on hänen kanssaan, huutelee meidän lapsille rumia. Mm. "häipykää, ei me leikitä teidän kans, nokka tukkoon, haluutteko turpaan" jne.
Mua suorastaan ällöttää tuo käytös. Jopa heidän talonsa ohi kulkiessa lapsemme saavat osakseen uhkailua ja haistattelua kun jotain poikia on heidän pihassaan.
Sitten kun ei ole muita, tulee mankumaan seuraan ja aina meidän pihalle pitäisi päästä. Heille ei koskaan pääse.
Heivaisitteko tällaisen tuttavan yli laidan?
Kommentit (23)
tuolla tavalla ei puhuta kellekään.
tai ainakin vaikea saada muutosta aikaan. Voit kertoa omallesi, mikä on ja olisi ollut oikea tapa toimia tuolta pojalta. Itse en kieltäisi yhteistä leikkiä, jos tyttösi kerran sen pojan kanssa haluaa lähteä leikkimään. Elämä on opettelua, myös noiden sosiaalisten taitojen opettelua, sekä tälle pojalle että myös sinun tytöllesi. Tuo lienee aika yleistä lasten keskuudessa, tosin ymmärrän erittäin hyvin, että sinua harmittaa se, kun "kohteena" on sinun lapsesi. Mutta olen myös sitä mieltä, että liikaa ei pidä puuttua lasten väleihin tuossa iässä, vaan nimenomaan antaa heidän jo opetella myös itse noita tilanteiden hoimaisia ja sosiaalisia taitojaan. Ei voi oppia, jos ei saa opetella, ja aikuinen on aina ja joka välissä puuttumassa asioihin. Eri asia on, jos joku on oikeasti esim vaarassa. Oma poikani on eskarilainen, ja samanlaista tuntuu olevan touhu meidän pihapiirissa, suuntaan ja toiseen. Samaistuin helposti tilanteeseesi.
Jos mun lapsen kaveri ja vielä naapuri, jota on oikeasti aika vaikea vältellä noin, niin todellakin puhuisin kummallekin lapselle kuinka käyttäytyä.
Tää av on täynnä näitä, joiden mielestä 6-vuotiaiden pitää itse osata käyttäytyä ja ratkoa kaikki välinsä. Miten voivat jos kukaan ei näytä mallia? Ei ihme, että lapset kiusaavat toisiansa, kun vanhempien mielestä on ihan ok käyttäytyä hiekkalaatikon käytöstavoilla 6-vuotiaanakin.
Minusta tuossa tilanteessa vanhempien pitää tosiaan näyttää mallit ja kertoa kuinka käyttäydytään.
En ymmärrä.
juuri näissä tilanteissa aikuisen pitää puuttua tilanteeseen ja sanoa suoraan mikä mättää. Aikuinen näyttää mallia lapselle, että tällainen käytös on loukkaavaa eikä sovi hyviin tapoihin. Tämä tehtävä pitäisi olla pojan vanhemilla, mutta jos eivät ole paikalla niin sitten tehtävä kuuluu sinulle viestin aloittaja. ihan hölmöä tuommoinen asenne jollakin, että ei puututa..EI LAPSI YMMÄRRÄ LOUKKAAAVANSA TOISTA JOS AIKUINEN EI SITÄ OTA ESILLE JA KERRO ja OPETA OIKEAA KÄYTÖSTAPAA. Tätä esiintyy varsinkin poikien keskuudessa ja semmoinen käyttäytyminen pitää katkaista alkuunsa. Me aikuiset opetamme lapsille miten käyttäydytään se on eri asia jos aikuisesta ei ole siihen. Onhan se epämukavaa puuttua vieraiden lasten tapoihin kun vastaanotto voi olla mitä vaan. Mutta silti se kuuluu aikuisen vastuuseen.
Tyttöni joutuu jatkuvasti 'kasvattamaan' tätä naapurin poikaa, jolla ei tapoja juurikaan tunnu olevan.
Olisiko mielestänne mun pitänyt mennä naapuriin lukemaan madon luvut näille haukkujille jälkikäteen?
Tyttöni joutuu jatkuvasti 'kasvattamaan' tätä naapurin poikaa, jolla ei tapoja juurikaan tunnu olevan. Olisiko mielestänne mun pitänyt mennä naapuriin lukemaan madon luvut näille haukkujille jälkikäteen?
oikeasti edes tapahtunut, ja varsinkaan sellaisena kuin tyttösi kertoo? Jos et ole itse edes ollut paikalla? Oletko ottanut huomioon, että tyttösi voi valehdella ja/tai liioitella? Tytöt tuossa iässä ovat todella ilkeitä ja kieroja (juuri tässä kaivataan omien vanhempien puuttmista!!) ja keksivät ja liioittelevat juttuja, kun he eivät enää olekaan olleet leikin/kaveripiirin keskipisteenä. Otapa ensin selvää olemalla itse mukana ja kuulemalla ja näkemällä tapahtunut, ja hauku ne naapurin lapset vasta sitten.
jos ei 6-vuotiaana ymmärrä että saat turpaas, häivy siitä uhittelut ei ole ok käytöstä. EI MUKA YMMÄRRÄ. HAH HAH. SILKKAA ILKEYTTÄHÄN TUO ON.
.EI LAPSI YMMÄRRÄ LOUKKAAAVANSA TOISTA JOS AIKUINEN EI SITÄ OTA ESILLE JA KERRO ja OPETA OIKEAA KÄYTÖSTAPAA.
Ai mut joo, valehtelijoitahan ne mun kakarat vaan on kun sä niin sanot.
ap.
oikeasti edes tapahtunut, ja varsinkaan sellaisena kuin tyttösi kertoo? Jos et ole itse edes ollut paikalla? Oletko ottanut huomioon, että tyttösi voi valehdella ja/tai liioitella? Tytöt tuossa iässä ovat todella ilkeitä ja kieroja (juuri tässä kaivataan omien vanhempien puuttmista!!) ja keksivät ja liioittelevat juttuja, kun he eivät enää olekaan olleet leikin/kaveripiirin keskipisteenä. Otapa ensin selvää olemalla itse mukana ja kuulemalla ja näkemällä tapahtunut, ja hauku ne naapurin lapset vasta sitten.
Tätä kun nykyään tekee suurin osa kersoista:D
tilanne, lapset puhuu välillä mitä puhuu. Et voi syyttää naapurin lapsia sitä ennen, omasi voi olla se kulmakunnan pahin valehtelija. Varssinkin, kun lapset, jotka ovat sen kuulleet, ovat omiasi, on valehtelun ja "kotiin päin" vetämisen mahdollisuus vaarallisen suuri. Sen verran monta vuotta olen pihapiirissä seurannut noita lasten touhuja, että suosittelen itse AIKUISENA sinua ottamaan selvää, ennen kuin naapurin lapset haukut. Vanhemmat on todella usein sokeita omille lapsilleen, vain muiden lapset tekee väärin jne, ja lapset ovat sen huomanneet ja vedättävät omia vanhempiaan, kuten ehkä tässäkin.
Tätä kun nykyään tekee suurin osa kersoista:D
tai meilläpäin ei ainakaan.
-9-
kunhan valehtelee täällä huvikseen. EI tollasta aikuisten oikeesti tapahdu.
Samaa mieltä, että olisi hyvä tosiaan olla itsekin mukana noissa lasten leikeissä. Täällä aina vedotaan siihen, että 6 v osaa jo pysyä pihalla. Eihän siitä nyt läheskään aina ole kyse, vaan siitä, että leikit sujuvat kauniisti eikä ketään kiusata.
Ja jos 6-vuotiaat osaavat automaattisesti aina käyttäytyä oikein, niin miksi sitten aikuiset riitelevät työpaikoilla, perheessä tai naapureiden kanssa. Ei kukaan aina kaikissa tilanteissa oikein käyttäydy, mutta yhteentörmäyksiä voidaan välttää kun lapsille kerrotaan tilanteen mukaan miten kulloinkin pitää olla ja elää. Pikkulasten riidat on kuitenkin yleensä paljon helpompia ratkoa kuin aikuisten.
Totta kai jokaisen vanhemman pitää ensisijaisesti huolehtia omistaan, mutta jos niin ei tapahdu, niin en mä ainakaan jättäytyisi sivustakatsojaksi.
Näihin on vaikea puuttua, tai ainakin vaikea saada muutosta aikaan.
Mitähän siinä on niin vaikeeta?? Mä menisin sanomaan tolle kakaralle suorat sanat! Ja olenkin puuttunut vastaavaan käytökseen! Ja kummasti on tehonnut ja uhittelut loppu!
suorien sanojen sanomisella olet sitten opettanut ne lapset käyttäytymään samoin, seuraavassa käänteessä ne tekee sitä sit taas jollekin pienemmälle. Olisko joku rakentavampi tapa ollut kuitenki parempi kun räyhäämään opettaminen?
Vanhemmat eivät ole edes esittäytyneet, vaikka ovat toista kuukautta jo tuossa asuneet. Lapsi pyytää aina päästä meille, ja on tullutkin. Sitten kun meidän lapsi joskus ehdottaa että voitaisko olla joskus teidän pihassa, se ei yleensä käy.
Hiukan kummallista mielestäni.
Lapsi on pihallamme välistä tuntikausia.
ap.
Onkohan sielläkin opetettu kotona sanomaan ne suorat sanat?
suorien sanojen sanomisella olet sitten opettanut ne lapset käyttäytymään samoin, seuraavassa käänteessä ne tekee sitä sit taas jollekin pienemmälle. Olisko joku rakentavampi tapa ollut kuitenki parempi kun räyhäämään opettaminen?
Vanhemmat eivät ole edes esittäytyneet, vaikka ovat toista kuukautta jo tuossa asuneet. Lapsi pyytää aina päästä meille, ja on tullutkin. Sitten kun meidän lapsi joskus ehdottaa että voitaisko olla joskus teidän pihassa, se ei yleensä käy.
Hiukan kummallista mielestäni.
Lapsi on pihallamme välistä tuntikausia.ap.
Miten sä suostut/uskalla6t ottamaan vastuullesi tuntemattoman lapsen? Jos vanhemmat on törppöjä eivätkä esittäydy, niin mikä estää Sinua hoitamasta asiaa kuntoon?
Mutta sanoisin pojalle rauhallisesti kahden kesken että huutelu ja haukkuminen loppuu nyt. Vaikka pojat yleensä ovatkin tuollaisia poikaseurassa, huonoa käytöstä ei tarvitse sietää.