Onko kenelläkään muulla niin päin, että on netissä sopuisampi kuin irl? Erilaisempi?
Yleensä ihmiset ovat räväkämpiä netissä, irl ollaan sitten neutraalimpia.
Etenkin osa miehistä hakee netissä "sotaa" ja konflikteja, aggressiivisisia väittelyitä.
Minulla taas on niin (olen nainen ja tykkään keskusteluista/pohtimisista irl), etten halua netissä lähteä aggressiivisiin monta sivua vieviin väittelyihin, joissa energia on tosi hyökkäävää ja aikaa kuluu, vie itseltä voimavaroja ja tulos ei ole samaa kuin irl.
Moni väittelyistä pitävä mies voi luulla, että nainen joka ei halua lähteä riitelemään netissä on tossukka tai fakkiutunut ja että naiset eivät pysty vastaamaan ja haastamaan, että he ovat niin sopuisia ja liiallisesti miellyttämisenhaluisia. Samalla ehkä ajatellaan, että tässä nyt nähdään taas naisen miellyttämisenhaluisuus ja se, ettei ole omia näkemyksiä tai pystytä haastamaan ja vastaamaan haasteisiin.
Kyse ei ole siitä, ainakaan omalla kohdallani. Selitin jo aiemmin, mistä on kyse.
Minulla on myös aina ollut niin, että netissä olen jopa diplomaattisempi ja ilmaisen asiat jotenkin hieman eri lailla kuin irl. Johtuu osin siitä, että en halua että sanoihin takerrutaan ja tahallisiin väärin käsittämisiin, joista päästäisiin monen sivun jankkauksiin, niin täten sanomiset on mietittävä usein ei-rennosti.
Samanmielisyys, erimielisyys, sopuisuus, konfliktinhakuisuus. Jos pitäisi sanoa, onko enemmän sopuisa vai konflitinhakuisa persoona, niin ilman muuta olen enemmän sopuisanhaluinen, niin irl kuin netissä. Mutta se on akselilla enempään päin, eli kun sopuisuus ei käy, niin se ei käy, jos on syitä ja tarvetta muuhun. Erimielisyyden suhteen korostaisin sitä, että voi olla eri mieltä olematta aggressiivisesti konflintinhakuinen, hakematta riitaa. Niin että erimielisyys on eri näkemysten pohdintaa ok atmosfäärissä.
Jos tunnelma ei ole ok, niin en uskalla netissä ilmaista ajatuksia. En uskalla niin sanoa heikkouksista tai asioista, jotka ovat itselle lähellä olevia asioita, no, sehän on ihan järkevää, koska netti on julkinen paikka, kuitenkin. Mutta samalla netissä voi näin saada ihmisestä käsityksen, jolla ei olisi virheitä ja siis erilainen, kuin onkaan.
Lisäksi kun on kiusaamistausta, niin se vaikuttaa myös silleen, että ihminen ei koe oloaan ryhmissä ihan jännittämättömäksi. Netti taas on paikkana kaaootinen, netin ryhmässä voi yhtäkkiä häröt käydä kimppuun ja sitten on ikävää. Kynnys on netissä matalalla, sitä käytetään tekosyynä.
Herkille ihmisille netti ei ole ok paikka.
Reaalimaailmassa pystyn rennommin olemaan kuten olen. Reaalimaailmassa jos on tiedossa, että väitellään tai keskustellaan jostain aiheesta vaikka tuntikausia, niin jee, mielenkiintoista ja siitä vaan. Irl kommunikointiin tulee mukaan luonnollisemmalla tavalla se, että siinä ollaan ihmisinä. Kaikki on helpompaa.
Kommentit (15)
No paljon helpompihan se netissä ja etänä olla sopuisampi, itsellä ainakin livenä palaa hermot aika nopeasti eri asioihin ja ihmisiin.
"Moni väittelyistä pitävä mies voi luulla, että nainen joka ei halua lähteä riitelemään netissä on tossukka tai fakkiutunut ja että naiset eivät pysty vastaamaan ja haastamaan, että he ovat niin sopuisia ja liiallisesti miellyttämisenhaluisia. Samalla ehkä ajatellaan, että tässä nyt nähdään taas naisen miellyttämisenhaluisuus ja se, ettei ole omia näkemyksiä tai pystytä haastamaan ja vastaamaan haasteisiin.
Kyse ei ole siitä, ainakaan omalla kohdallani. Selitin jo aiemmin, mistä on kyse."
Teet mielestäni nyt aika suuren virheen siinä että välität siitä mitä joku netissä öyhöttävä tyyppi sinusta ajattelee (naisena.)
Heh olet sitten poikkeus. Eiköhän se yleensä mene niin että netissä nimettömänä sanotaan kaikki mitä halutaan ja miksi ei. Ne kärkkäimmät mielipiteetkin.
Jatkokysymys erityisherkille. Pystyttekö olemaan netissä ja kirjoittamaan foorumille ihan reippaasti?
Tämä on asiallinen kysymys, olen mahdollisesti itsekin erityisherkkä. Tunnelmat ja energiat vaikuttavat paljon. Siksi olen tullutkin johtopäätökseen vanhan kansan tyyliin, että netin sijaan : irl. Onhan sielläkin tunnelmia jne, maailma on energiaa, mutta paremmin sopii ainakin miulle.
Vierailija kirjoitti:
Jatkokysymys erityisherkille. Pystyttekö olemaan netissä ja kirjoittamaan foorumille ihan reippaasti?
Tämä on asiallinen kysymys, olen mahdollisesti itsekin erityisherkkä. Tunnelmat ja energiat vaikuttavat paljon. Siksi olen tullutkin johtopäätökseen vanhan kansan tyyliin, että netin sijaan : irl. Onhan sielläkin tunnelmia jne, maailma on energiaa, mutta paremmin sopii ainakin miulle.
No pystyn, mutta eihän kenellekään tee hyvää hengailla netissä(kään) sairaiden ihmisten kanssa ja kun niitähän tänne keskittyy. Nytkin vaan kipeänä tulee roikuttua täällä kun on niin tylsää eikä jaksa kuin sohvalla maata. Se täällä on harmillisinta nykyään että asialliset kivat ketjutkin vaan häviää. Ei tässä paljoa järkeä siis kyllä ole 🙄
Vierailija kirjoitti:
No paljon helpompihan se netissä ja etänä olla sopuisampi, itsellä ainakin livenä palaa hermot aika nopeasti eri asioihin ja ihmisiin.
Hehhe! Mulla taas menee niin, että netissä ärsyynnyn helpommin. Irl kun on siinä kasvoista kasvoihin, niin se tuo niin paljon maanläheisyyttä ja kaikkea mukaan. Netissä uhka on kasvotonta, sanat menevät eri lailla ja on yleisöä/muita kaikkia (tämä liittyy osin varmaan kiusaamistaustaan liittyviin tuntemuksiin, lisäksi sanat ovat mulle jotenkin sellaisia, että ne menevät jonkin sisimmän kautta ja se ei ole ok netissä).
Kirjoitetut ja puhutut sanat ja netti vs irl, vaivalloisempaa kuin ei "elämisessä". Tilanteeet hoituvat helpommin irl, väärinkäsitykset voidaan usein samoin oikaista. Irl menee enemmän niin, että tämä on tässä ja asiat selvää, ei aina, mutta siinä on jokin mukava tuntu, eikä kuten netissä jossa asiat jäävät roikkumaan. Se on se netin ja irl:n erilaisuus.
Tykkään enemmän kommunikoida puheessa kuin tekstissä. Mutta nämä on ihmiskohtaisia juttuja, toisilla ihan päinvastoin tai kumminkin päin. Mullon niin vahvasti mieluummin sosiaalinen kontaktointi puheessa kuin meilissä tms, että pyrin välttämään muunlaisia kuin puheyhteyksiä esim ystäviin. En ole ekstrovertti, mutta koen kuitenkin puheen paremmaksi kuin kirjoitetun sanan ihmissuhteissa. Opin myös hiljaisuutta ja ajatuksista eteenpäin maailmaa, ei aina sitä että sanoilla on ilmaistava ja sanat olisivat parempaa kuin hiljaisuus.
Sori selittäminen, jokin avautumisen tarve tänään ennen kuin menen irl:iin.
Vierailija kirjoitti:
"Moni väittelyistä pitävä mies voi luulla, että nainen joka ei halua lähteä riitelemään netissä on tossukka tai fakkiutunut ja että naiset eivät pysty vastaamaan ja haastamaan, että he ovat niin sopuisia ja liiallisesti miellyttämisenhaluisia. Samalla ehkä ajatellaan, että tässä nyt nähdään taas naisen miellyttämisenhaluisuus ja se, ettei ole omia näkemyksiä tai pystytä haastamaan ja vastaamaan haasteisiin.
Kyse ei ole siitä, ainakaan omalla kohdallani. Selitin jo aiemmin, mistä on kyse."
Teet mielestäni nyt aika suuren virheen siinä että välität siitä mitä joku netissä öyhöttävä tyyppi sinusta ajattelee (naisena.)
Juu, en pysty ottamaan vain pinnan kautta. Sitten kun olen periaatteessa keskustelevaa tyyppiä, mutta en niinkään netissä, jossa sitten olen niin, niin jään kiinni johonkin, mikä ei olisi kannattavaa.
Itsekuri on paikallaan (ja siis että näen, maailma ei ole netissä, etten huiputa itseäni somessa ajan viettämiseen) , siis suuntaudun netistä poispäin, tiedostan että ei ole ok jne. Voimavarat positiviiseen ja sitä rataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pystyn, mutta eihän kenellekään tee hyvää hengailla netissä(kään) sairaiden ihmisten kanssa ja kun niitähän tänne keskittyy. Nytkin vaan kipeänä tulee roikuttua täällä kun on niin tylsää eikä jaksa kuin sohvalla maata. Se täällä on harmillisinta nykyään että asialliset kivat ketjutkin vaan häviää. Ei tässä paljoa järkeä siis kyllä ole 🙄
Katsoin Youtubesta elämännäkemyksillisiä/ohjaavia/inspiroivia videoita, tai miksi niitä nimitetään. Siellä oli siitä, että katso keiden kanssa vietät päivittäin aikaa ja suuntaa että keskitä energiaa eteenpäin. Laitoin aiempaan viestiin, että multa kanssa puuttuu itsekuria ja kun sitä hakee jotain ajatuksien vaihtamista/kontaktia, jne jne... mutta sitten aina huomaa, ettei netistä seuraa elämään positiivista. Tosin olen lukenut oivia pointteja ihan Vauva.fi:llä ja vinkkejä, esim suhdemaailmasta.
Mutta kuitenkin, kun netti vie energiaa ja stressaa, tai siis itsellä, niin parempi keskittyä ei-sosiaaliseen mediaan ja siihen, mikä sopii.
Olen kans kipeänä ja siksikin stressiä ei saisi tulla. Virkistävää (vai levollista, olon mukaan) tsemppiä sulle!
Vierailija kirjoitti:
Mikä irl ?
in real life. LIvenä, tosielämässä.
En käy väittelyjä saati keskusteluja tosielämässä. En ole koskaan ollut hanakka inttämään. Vasta palstojen myötä olen löytänyt oman tapani ja omat syyni olla äänessä, avata suuni. Tämä sopii minulle. Netti on helpompi sulkea, ottaa taukoa ja myös puhua yleisellä tasolla, kohdistamatta suoraan kuulijoihin (joita ei tunne). En näe tätä huonona juttuna. Tyhjänpäiväisiä inttämisväittelyjä en jaksa missään muodossa. Hyvää nettikeskusteluissa on paljon. Alustoja voi myös vaihdella eikä kaikissa tarvitse itse olla äänessä.
Toki tulee tilanteita kun joku sanominen kaduttaa tai mietityttää. Usein nämä ovat juuri kahdenkeskeistä ajatuksenvaihtoa. Olisi voinut muotoilla jonkin asian toisin. Kun ei tunne toista on kurjaa olla hyökkäävä tai olettaa. Silti hyvin moni kykenee rakentavaan ajatusten/mp-vaihtoon ja omaa elämääni (ymmärrystäni maailmanmenosta) nettipalstailu on avartanut. Korvaa tosielämän puuttuvia ihmissuhteita. Ei haittaa! Pääasia on että jokainen pyrkii rehelliseen itseilmaisuun. Siihen saa mahtua monenlaisia sävyjä ja tunteita.
En ole sensuurihenkinen ollenkaan.
Ei oo.