Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjänä Bulgariassa? Saako ruokaa?

Vierailija
19.05.2011 |

ONko kukaan kasvissyöjä (lakto-ovo) käynyt Bulgariassa? Varsinkin rantalomakohteiden ulkopuolella. Saako helposti kasvisruokaa vai onko ihan tuntematon käsite?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olis kasvikset tuntematon käsite :DD

mutta kasvissyöjänä voin vakuuttaa, että kasvisruoka ei ole itsestäänselvyys jokaisessa maassa. Ei tietenkään kasvikset ole tuntematon käsite, mutta kun jos niiden kasvisten joukossa on lihaa, se ei ole enää kasvisruokaa. Eikä sitä haluaisi esim. pelkillä ranskiksilla elää.

Monissa maissa ruokalistassa ei ole merkitty niitä aineksia niin tarkkaan. Esim. tilasin kerran Liettuassa tomaattikeittoa, josta löytyi sitten jauhelihaa.

Ymmärrätkö nyt?

Vierailija
2/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) Olen pahoillani mutta bulgariassa on vain lihaa, kalaa ja maitotuotteita. Parempi ehkä mennä jonnekin muualle jossa maatalous on enemmän arvossaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) Olen pahoillani mutta bulgariassa on vain lihaa, kalaa ja maitotuotteita. Parempi ehkä mennä jonnekin muualle jossa maatalous on enemmän arvossaan.

Ei kaikista maista oikein tahdo saada kasvisruokaa, siis semmoista ruokaa, jossa ei ole yhtään lihaa. Useampi tällainen ylläri on sattunut eteen, kerran Suomessakin.

Ilmeisesti tätä asiaa ei pysty käsittämään, ellei itse ole kokemusta kasvissyöjänä matkustelemisesta.

Vierailija
4/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siellä tosiaan on kasvisruokia tarjolla, ihan listoilla ja jopa erikseen pyydettäessä, ihan kuten muuallakin.

Vierailija
5/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kasvissyöjänä voin vakuuttaa, että kasvisruoka ei ole itsestäänselvyys jokaisessa maassa. Ei tietenkään kasvikset ole tuntematon käsite, mutta kun jos niiden kasvisten joukossa on lihaa, se ei ole enää kasvisruokaa. Eikä sitä haluaisi esim. pelkillä ranskiksilla elää.

Monissa maissa ruokalistassa ei ole merkitty niitä aineksia niin tarkkaan. Esim. tilasin kerran Liettuassa tomaattikeittoa, josta löytyi sitten jauhelihaa.

Ymmärrätkö nyt?

Etkö tehnyt selväksi tilatessasi tuotetta mitä haluat? Etkö palauttanut annosta? Kuitenkin jos on pelleilyruokavaliolla niin eikös se vähän niinkun kuulu asiaan toitottaa koko ravintolalle että "I EAT NO MEAT BECAUSE IT IS LIKE MURDER AND STUFF"?

Vierailija
6/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikista maista oikein tahdo saada kasvisruokaa, siis semmoista ruokaa, jossa ei ole yhtään lihaa. Useampi tällainen ylläri on sattunut eteen, kerran Suomessakin. Ilmeisesti tätä asiaa ei pysty käsittämään, ellei itse ole kokemusta kasvissyöjänä matkustelemisesta. #3

mutta siis kasvisruokia on ja niitä saa.

Vierailija
7/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrä sinä sitten, että nauroin sen vuoksi, että siellä tosiaan on kasvisruokia tarjolla, ihan listoilla ja jopa erikseen pyydettäessä, ihan kuten muuallakin.

jos ei ole siellä käynyt? Minä en ole käynyt, enkä ap:kaan näköjään. Onko se niin naurettavaa, jos kysyy, kun ei tiedä?

Vierailija
8/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrä sinä sitten, että nauroin sen vuoksi, että siellä tosiaan on kasvisruokia tarjolla, ihan listoilla ja jopa erikseen pyydettäessä, ihan kuten muuallakin.

jos ei ole siellä käynyt? Minä en ole käynyt, enkä ap:kaan näköjään. Onko se niin naurettavaa, jos kysyy, kun ei tiedä? #3

siellä on vain lihaa, kalaa ja maitotuotteita!

Vierailija
9/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö nyt?

Etkö tehnyt selväksi tilatessasi tuotetta mitä haluat? Etkö palauttanut annosta? Kuitenkin jos on pelleilyruokavaliolla niin eikös se vähän niinkun kuulu asiaan toitottaa koko ravintolalle että "I EAT NO MEAT BECAUSE IT IS LIKE MURDER AND STUFF"?

niin eipä sitä heti osaa epäillä, että siinä olisi lihaa. Ravintolan henkilökunta ei puhunut englantia enkä itse puhu liettuaa enkä venäjää, joka on toinen Liettuassa yleisesti ymmärretty kieli.

Tuohon lapselliseen kysymykseesi lienee tarpeetonta vastata yhtään mitään.

Vierailija
10/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole siellä käynyt? Minä en ole käynyt, enkä ap:kaan näköjään. Onko se niin naurettavaa, jos kysyy, kun ei tiedä? #3

eli lähtekäämme aiemmasta vastauksesta, siellä on vain lihaa, kalaa ja maitotuotteita!

Se, että jossain maassa on tarjolla ruokaa, jossa on kasviksia, ei välttämättä tarkoita sitä, että sieltä saa kovin helposti kasvisruokaa. Kaikissa kohteissa ei myöskään puhuta englantia, ja aika harvat turistit osaavat puhua kohdemaansa kieltä, joten erikoistilauksia voi olla aika vaikea tehdä.

Sä vastasit, että kasvisruokia on tarjolla, hienoa, mutta mä kommentoinkin tuota asennettasi, siis sitä, että naurat ihmiselle joka kysyy.

Vierailija
11/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä käynyt Bulgariassa, mutta itse sekasyöjänä en kiinnittänyt huomiota kasvisruokien saatavuuteen. En niitä mitenkään ihan hirveästi ollut tarjolla, koska en yhtään kasvisruokaa muista matkallamme nähneeni. Nyt siis matkalle on tulossa kasvissyöjä, joka ei ole tuolla suunnalla käynyt.

Emme myöskään ole menossa rannikolle, jossa on eniten turisteja, joten kokemuksesta tiedän, että ruokalistoja ei usein ole saatavissa millään kielellä mitä osaamme ja henkilökunnan kielitaitoonkaan ei ole luottamista.

Haluan siis vähän selvitellä asiaa etukäteen, jotta tiedämme mitä on odotettavissa.

t. ap

Vierailija
12/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähden matkoille yleensäkin sillä asenteella, että mitään huippumakuelämyksiä voi olla turha odottaa. Turha kiukutella ravintolassa, jos kasvisruokaa ei ole listalla ja tilatessakin saakin juuri tuollaista jauheliha-tomaattikeittoa.

Ostan usein kaupasta jotain pientä ja mupellan huoneessa, teen eväät päiväreissulla itse tms. Yritän pärjätä pienellä, napostelen patukoita, pähkinöitä ja ranskalaiskoju voi olla päivän pelastus. :)

No mut, toiset meneekin matkoille osin kulinarististen nautintojen vuoksi, mä ihan muista syistä. :)

Vierailija
13/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa kasvisruoka on melko tuntematon käsite. Lakto-ovoilu onnistuu varmasti, esim. munakkaita saa melkein kaikkialla. Kannattaa opetella sanomaan Bulgariaksi "ei lihaa" ja "ei kalaa kiitos". Hymyllä ja positiivisella asenteella selviää aina!

Tai kysy vaikka heti maahan tullessasi, josko joku englanninkielentaitoinen hotellivirkailija voisi kirjoittaa sinulle lapun jossa sanotaan kohteliaasti "en voi syödä mitään lihaa, en myöskään lintua tms. Voisitteko ystävällisesti valmistaa minulle kasvisaterian?". Vegaaniliitosta saa tilata noita erikielisiä selityksiä, mutta niissä siis puhutaan vegaanisesta ruuasta. Jota itse toki suosittelen, monessa maassa osataan tehdä ihania vegaanisia ruokia kun vaan asia ensin ymmärretään :)

Vierailija
14/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset juovat kasvikset ja syövät lihat. Oli kriisin paikka joskus pienellä budjetilla Tsekissä. Teehen sokeria, valkoista leipää ranskalaisia ja pizzaksi Margarita, jossa oli kuitenkin kinkkua. Ei ollut gourmet-matka.

Vierailija
15/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En syö lihaa, eihän tässä ole lihaa?" niin saa kasvisruokaa vaikka syrjemmässä olisikin. Tosin jos ette ihan 100% omatoimilomalle ole menossa, niin eiköhän ravintolosta joku löydy joka osaa ainakin muutaman sanan eglantia/saksaa.

Ja pakko sano että Bulgariassa on ihan mahtavia liharuokia! Parhaimpia mitä olen saanut siellä söin, liha oli hyvin tehtyä, niin mureaa että suorastaa suli suuhun :) Joten ap:n muulla matkaseurueella ainakin on herkkupäivät edessä ;)

Vierailija
16/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

?? ???? ?? ?? ?????? ?????? ????, ?? ???? ?? ????? ??? ????. ????? ?? ?? ???????? ????????????? ??????

Vierailija
17/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

?? ???? ?? ?? ?????? ?????? ????, ?? ???? ?? ????? ??? ????. ????? ?? ?? ???????? ????????????? ??????

Siinä lukee suomeksi:

Haluaisimme seurueineni vain kertoa, että näytätte erittäin vastenmieliseltä. Onko kenties isänne villisika ja äitinne joku linnunpelätin?

Vierailija
18/21 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta monessa Itä-Euroopan maassa kyllä, ja isoimmissa kaupungeissa on aina ollut joku kasvisravintola, useimmiten joku hare krishna tai intialainen. Siis niissä paikoissa, joissa olen käynyt. Jos ei asian osaavaa ravintolaa ole, olen harrastanut piknikkejä puistossa tms. Mutta yleensä listoilla on ainakin jotain vegeä, ainakin salaatteja tms, varsinkin jos jaksaa etsiä sopivaa ravintolaa - silloin voi listalla olla jo ihan kasvisannoksiakin.

Vierailija
19/21 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat eväät ovat ihan hyvä idea, mutta me muut sekasyöjät emme halua tehdä koko reissua pelkillä eväillä. Kasvissyöjäkin siis "joutuu" tulemaan ravintolaan ja varmaan haluaa siellä jotain syötävääkin. Jonkin verran toki turvaudumme varmasti ihan eväiden syöntiin.

Onko kokemusta Bulgariassa salaateista, kuinka helposti niistä saa vatsataudin? Riippuu varmasti paikastakin, mutta pienellä epäilyksellä suhtaudun kuumentamattomiin vihanneksiin tuolla päin maailmaan.

Täytyy käännättää muutama fraasi bulgariaksi, hymyillä paljon ja etsiskellä myös vegeravintoloita. Jotta syömisemme porukalla ei menisi liian helpoksi, mukana on tietenkin eräs joka ei pidä intialaisista ruoista, joissa on yleensä paljon kasvisruokia sekä moniallerginen pikkulapsi.

Mutta emmeköhän me pärjää, kun lähdetään hyvällä mielin matkaan ja jokainen joustaa vähän.

t. ap

Vierailija
20/21 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis aivan joka puolella. Eli, jos käyttää maitotaloustuotteita,niin pärjää loistvasti.

Ihania salaatteja saa tietty muutenkin.

Itse ainakin olen kasvissyöjänä pärjännyt Bulgariassa loistavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä