Lapseni paras kaveri on yh-perheestä
Jossa on 7 lasta ja äiti. Äiti on yhteiskunnan tukien varassa, lapseni kaveri tosi kiva lapsi. Pikkuhiljaa alkaa nyppiä se, että lapst ovat aina meillä. Syömiset, hakemiset, yökyläilyt, viemiset jne...kaikki jäävät meidän kontollemme. Väkisinkin tekisi mieleni työntää omaa lasta enemmän yhteen saman sosialiluokan lapsien kanssa, jotta oma osuutemme helpottuisi.
Muita samoilla mietteillä, kokemuksia? Tai auttakaa edes minua kasvamaan paremmaksi ihmiseksi.
Kommentit (51)
"sosiaalitapauksia". Ja sinusta siis kyläily on hyväksikäyttöä? Jos lapsi menee pihalle ja tulee sitten kysymään että voiko mennä samassa talossa asuvalle kaverille sisälle niin mun pitää kieltää ettei saa mennä? Sepä vasta olisikin omituista ja varmaan kaverin perhe luulisi että ajatellaan heistä jotain pahaa kun ei uskalleta päästää lasta sinne.
Meille ei pääse kylään syistä että:
a) vauva nukkuu epäsäännöllisesti ja erittäin vähän päivällä. Silloin kun sattuu nukahtamaan niin minun pitää todella käyttää se aika hyväkseni ja siivota, nukkua, käydä suihkussa ja harrastaa (esim. laulua ja jumppaa, en kaipaa yleisöä)
b) meillä on osittain hirveä siivo eli sotku enkä kaipaa ketään sitä pällistelemään, etenkään lasten kavereita naapurista. Tutumpia käy kylässä, myös lasten kavereita mutta ei vähemmän tuttuja. Toiseksi meillä on sääntö että jos haluaa tuoda kavereita on oma huone pidettävä siistinä ja tämä on nuoremmilla vähän hakusessa vielä.
c) meille oma koti on paikka jossa saa olla vapaasti ja rauhassa, arki on aika hektistä ja ollaan enimmäkseen myöhään vasta kotona joten sen vapaa-ajan haluaa usein rauhoittaa omalle perheelle. Meillä asuu myös eri ikäisiä ihmisiä ja teini tekee myöhäisiä työvuoroja ja nukkuu pitkään. Koti on kaikkien koti joten myös muut pitää ottaa huomioon. Yksi haluaa ehkä vieraita, toinen hillua vapaapäivänään kalsareissa oman perheen kesken.
d) Pyöritän yksin 7 hengen taloutta joista yksi muutaman kk ikäinen vauva ja lisäksi on keskimäärin kerran kuussa lapsivieraita viikonloppukylässä, näistä yksi tosi vilkas ja toinen välillä vaikea erityislapsi. Olen oikeasti välillä aika väsynyt enkä jaksa pönöttää vieraiden takia, on se oikeasti erilaista jos osa lapsista on vieraita kuin olla oman perheen kesken. On esim. kiusallista mennä nukkumaan päiväunia jos on talossa vieraita lapsia ja vanhemmatkin varmaan olettaa että vahdin niitä sitten. Omistaan tietää että miten ne osaa olla, ovat siis koululaisia.
Oletan että jos lasta kutsutaan kylään ja vanhemmille kyläily ok niin ettei se oma lapseni sitten siellä mitään haittaa. Jos haittaisi niin ei varmaan annettaisi lupaa kutsua kavereita vai? Minäkään en anna lupaa kutsua jos en vieraita halua.
Mutta voihan olla että vanhemmat antavat luvan siinä toivossa että minä myös heidän ainokaistaan sitten hoitaisin jotta he saavat vapaata lapsesta en tiedä, mutta itse en lasten kaveriperheistä hoitoapua kaipaa. Ei siitä minulle mitään apua ole että yksi isoista lapsista jota ei enää tarvi "hoitaa" kyläilee naapurissa. En näe oikeudenmukaisena kieltääkään sitä jos kutsuttu on. Jos ei olisi kavereillaan olisi varmaan saman ajan kaverin kanssa pihalla.
Hoitoapua pyydän omilta kavereiltani ja sukulaisiltani joiden lapsia myös hoidan, en keltään lasten kaverien vanhemmilta joita en edes tunne. Kyllä on taas ihme käsityksiä ja leimaamista täällä ilman mitään oikeita perusteluja ja syitä edes. Kunhan on mamu tai yh tai teiniäiti niin mistä tahansa voi syyttää.
t. 40
Lapset eivät ole ongelma ja miten se nyt ketään haittaisi, kun ei haittaa suakaan... Ai niin, teillehän ei saa tulla. Miksei, kun kerran vieraista lapsista ei ole mitään vaivaa?
Minusta se on vaan hyväksikäyttöä ja juuri niin tyypillistä sosiaalitapauksille, ettei nähdä mitään ihmeellistä siinä, että oma lapsi on toisilla. "sehän menee siinä sivussa". niin meneekin paitsi ei koskaan sosiaalitapausten perheissä, joihin ei saa tulla...
Jos lapsellasi on hyvä ystävä ja kunnollinen sellainen. Ne ovat harvassa.
sanoa lapsillesi että nyt ei sovi kavereita kutsua? Uskallatko sanoa muutenkaan missään vastaan lapsillesi vai oletko curling-vanhempi? Kyllä meidän perheessä ainakin aikuinen päättää asioista, eikö teillä?
Ihmettelen kyllä sellaista jos kaverin vanhemmat ovat antaneet luvan tuoda kaverin kylään ja sitten eivät oikeastaan haluakaan vieraita. Ja lapseni pitäisi pystyä jostain päättelemään että tämä on nyt jotain ihmeellistä aikuisten peliä että "saa tuoda vieraita" tarkoittaakin oikeasti "ei saa". En ole ikinä tunkenut lapsiani kellekään kylään, enkä ole edes osannut ottaa huomioon että on vanhempia jotka eivät osaakaan olla perheen aikuisia ja sanoa lapsilleen ei jos eivät vieraita lapsia jaksa. Turha siitä on muita perheitä syytellä, itse laitat rajat siihen ketä teillä vierailee, kuinka paljon ja koska.
t. 40
Siis teille ei "tällä hetkellä" saa vierailla kun "et nyt itse jaksa mitään vastavierailuja"?
Just joo... Lastesi kavereiden vanhemmat varmasti ihan vaan ilomielin "jaksavat" niitä isompia lapsiasi? Eli meidän muiden pitäisi kuitenkin jaksaa katsella ja höösätä sinun muksujasi pitkän työviikon jälkeen hymy huulilla?
"vauva nukkuu epäsäännöllisesti ja erittäin vähän päivällä. Silloin kun sattuu nukahtamaan niin minun pitää todella käyttää se aika hyväkseni ja siivota, nukkua, käydä suihkussa ja harrastaa (esim. laulua ja jumppaa, en kaipaa yleisöä"
No arvaas mitä, monet meistä joutuvat tekemään sen siivouksen ja harrastamisen 40-tuntisen työviikon päälle. Silti ei tulisi mieleenkään olla päästämättä lasten kavereita meille. Ja jos teillä tosiaan on NIIN kamala kaaos, ettei naapurin muksuja tohdi päästää sisälle, niin ehkä sen laulamisen sijaan panostaisin sitten vaikka siihen siivoukseen...
"meille oma koti on paikka jossa saa olla vapaasti ja rauhassa, arki on aika hektistä ja ollaan enimmäkseen myöhään vasta kotona joten sen vapaa-ajan haluaa usein rauhoittaa omalle perheelle. Koti on kaikkien koti joten myös muut pitää ottaa huomioon. "
Ihanko totta? Meidän muiden arki ei tietenkään ole hektistä työssäkäynteineen ja harrastuskuvioineen? Ja me muuthan sitä vapaa-aikaa EI haluta viettää ihan vaan perheen kesken eli otamme mielellämme myös sinun muksusi joukon jatkoksi jotta SINÄ saat rauhoittaa sen TEIDÄN vapaa-ajan vain omalle perheelle?
Tsiisös....
ystävyys - niin kuin monet muutkin elämän osa-alueet - perustuvat vastavuoroisuuteen.
Normaalin sosiaalisen koodiston hallitseva ihminen - oli sitten kyseessä lapsi tai aikuinen - ymmärtää kyllä tämän periaatteen.
Ja kyllä, totta kai meillä päättää aikuinen. Mutta päätös ei pohjaudu siihen, että meillä on nyt niin paskaista, minua väsyttää tai haluaisin nyt vähän rauhassa lauleskella. Sen sijaan ajattelen lapseni parasta eli hänen ystävänsä ovat meille tervetulleita vaikka se ei itseäni juuri sillä hetkellä sattuisi niin kovasti huvittamaankaan. Toki myös meillä on päiviä ja tilanteita, jolloin meille ei sovi tulla mutta nuo omat perusteesi kuulostavat kyllä - hmmm, mielenkiintoisilta.
sanoa lapsillesi että nyt ei sovi kavereita kutsua? Uskallatko sanoa muutenkaan missään vastaan lapsillesi vai oletko curling-vanhempi? Kyllä meidän perheessä ainakin aikuinen päättää asioista, eikö teillä?
Ihmettelen kyllä sellaista jos kaverin vanhemmat ovat antaneet luvan tuoda kaverin kylään ja sitten eivät oikeastaan haluakaan vieraita. Ja lapseni pitäisi pystyä jostain päättelemään että tämä on nyt jotain ihmeellistä aikuisten peliä että "saa tuoda vieraita" tarkoittaakin oikeasti "ei saa". En ole ikinä tunkenut lapsiani kellekään kylään, enkä ole edes osannut ottaa huomioon että on vanhempia jotka eivät osaakaan olla perheen aikuisia ja sanoa lapsilleen ei jos eivät vieraita lapsia jaksa. Turha siitä on muita perheitä syytellä, itse laitat rajat siihen ketä teillä vierailee, kuinka paljon ja koska.
t. 40
Siis teille ei "tällä hetkellä" saa vierailla kun "et nyt itse jaksa mitään vastavierailuja"?
Just joo... Lastesi kavereiden vanhemmat varmasti ihan vaan ilomielin "jaksavat" niitä isompia lapsiasi? Eli meidän muiden pitäisi kuitenkin jaksaa katsella ja höösätä sinun muksujasi pitkän työviikon jälkeen hymy huulilla?
Eikös luetunymmärtäminen toimi? Oletko itse kuuden lapsen (joista yksi pieni vauva) yksinhuoltaja? Ja eikös tuo kirjoittaja sanonut ettei lapsiaan mihinkään kylään tunge? Itsehän päätät otatko ne naapurin muksut kylään vai et, ei siihen mitään pakkoa ole kellään.
"vauva nukkuu epäsäännöllisesti ja erittäin vähän päivällä. Silloin kun sattuu nukahtamaan niin minun pitää todella käyttää se aika hyväkseni ja siivota, nukkua, käydä suihkussa ja harrastaa (esim. laulua ja jumppaa, en kaipaa yleisöä"
No arvaas mitä, monet meistä joutuvat tekemään sen siivouksen ja harrastamisen 40-tuntisen työviikon päälle. Silti ei tulisi mieleenkään olla päästämättä lasten kavereita meille. Ja jos teillä tosiaan on NIIN kamala kaaos, ettei naapurin muksuja tohdi päästää sisälle, niin ehkä sen laulamisen sijaan panostaisin sitten vaikka siihen siivoukseen...
"meille oma koti on paikka jossa saa olla vapaasti ja rauhassa, arki on aika hektistä ja ollaan enimmäkseen myöhään vasta kotona joten sen vapaa-ajan haluaa usein rauhoittaa omalle perheelle. Koti on kaikkien koti joten myös muut pitää ottaa huomioon. "
Ihanko totta? Meidän muiden arki ei tietenkään ole hektistä työssäkäynteineen ja harrastuskuvioineen? Ja me muuthan sitä vapaa-aikaa EI haluta viettää ihan vaan perheen kesken eli otamme mielellämme myös sinun muksusi joukon jatkoksi jotta SINÄ saat rauhoittaa sen TEIDÄN vapaa-ajan vain omalle perheelle?
Tsiisös....
ehkä sinun päätöksesi perustuu siihen että pitää pönöttää joidenkin sosiaalisten koodien mukaan. Minulla ihan käytännön syihin, esim. tällä hetkellä siihen että arki toimii ja äiti jaksaa sitä pyörittää. Ei oikein ole muita vaihtoehtoja.
Otapa huomioon myös että meillä puhutaan nyt viiden lapsen kavereista, ei yhden tai kahden. Tuskin se lasten kaverisuhteisiin vaikuttaa että meillä ei ole avoimet ovet koko ajan. Kuten sanoin meillä käy jo säännöllisesti 3 lasta viikonloppuvierailuilla plus yksi poikaystävä ja arki-iltoja ei juuri ole harrastusten takia joina kavereita voisi kutsua, vapaita iltoja 2. Harmi ettei nicopetterillesi hoitopaikkaa täältä enää löydy, mutten millään ehdi olemaan koko kylän lastentarhana. Hoidan vauvan 3kk plus 5 muuta omaa lasta plus kolmea muuta säännöllisesti ja ollaan arkisin kotona klo 15-19, herätys 5.30.
Kirjoititkin jo että ajattelet LAPSESI parasta, eli yhden lapsen:D Tajuatkohan edes miten eri asia on yhden lapsen (ja ilmeisesti kaksi vanhempaa?) kanssa nuo kaverikyläilytkin, meillä kun ei edes ole kaikilla omaa huonetta. Arjesta nyt puhumattakaan. Tulepa pyörittämään tämä arkirumba kouluun ja harrastuksiin kuljetuksineen ja itke sitten ettei teidän nicopetteri pääse meille kylään niinä harvoina aikoina kun ollaan edes kotona.
Ja joo, kyllä minä "lauleskelen" ja teen ihan muitakin omia harrastuksia vähäisellä vapaa-ajallani omassa kotonani mihin minulla lienee ihan täysi oikeus. Jos sinä harrastat vapaa-ajallasi kiltin ja vieraanvaraisen kaverin äidin ja hyvän äidin näyttelemistä hampaita kiristellen niin sinulla on siihen täysi oikeus.
Ei meillä muuten muut lapset aina tykkää että jonkun kaveri on meillä, toki että omat kaverit on. Sekin pitää ottaa huomioon. Jos vaikka vierailee kaveri lapsella jolla sisaruksen kanssa yhteinen huone niin ei siinä samanlaista yksityisyyttä ole ja kaveri saattaa räplätä sisaruksen tavaroita jne, mistä sisarus ei tykkää jne.
Onko vaikeaa ymmärtää että perheitä ja elämäntilanteita on erilaisia eikä oma tapasi toimia ole välttämättä se ainoa oikea?
t. 40
ystävyys - niin kuin monet muutkin elämän osa-alueet - perustuvat vastavuoroisuuteen.
Normaalin sosiaalisen koodiston hallitseva ihminen - oli sitten kyseessä lapsi tai aikuinen - ymmärtää kyllä tämän periaatteen.
Ja kyllä, totta kai meillä päättää aikuinen. Mutta päätös ei pohjaudu siihen, että meillä on nyt niin paskaista, minua väsyttää tai haluaisin nyt vähän rauhassa lauleskella. Sen sijaan ajattelen lapseni parasta eli hänen ystävänsä ovat meille tervetulleita vaikka se ei itseäni juuri sillä hetkellä sattuisi niin kovasti huvittamaankaan. Toki myös meillä on päiviä ja tilanteita, jolloin meille ei sovi tulla mutta nuo omat perusteesi kuulostavat kyllä - hmmm, mielenkiintoisilta.
t. 40
sinne yh-perheeseen? Voithan itsekin kysyä voisiko ottaa joskus sinun lapsesi vaikka yökylään.
En kyllä nyt mitenkään usko että se äiti mitenkään "hyväksikäyttää" sua niinkuin tunnut ajattelevan. Kumpi teistä tekee aloitteen kyläilystä? Jos teidän puolelta tulee niin äiti kai olettaa että asianlaita on teille ihan ok.
En ymmärrä miten sosiaaliluokka tähän liittyy?
meidän tuttavapiirissämme (vaikka ei aikuisten kanssa ollakaan varsinaisesti ystäviä niin tunnemme toistemme lapset) ei ole mitenkään outoa edes se että kun lapsi A on lapsi B:n luona niin lapsi B on lapsi C:n luona eli talossa voi olla jonkun muun lapsi leikkimässä vaikka oma on muualla - ja kun omat tenavat poikkeavat välipalalle niin saattaa siellä oven takana olla 8 muutakin. Jos lapsellasi ei olisi tuota parasta kaveriaan niin mitä hän sitten päivät tekisi? Kyllä pienestä teet ongelman.Teillä ei ilmeisesti ole rahastakaan tiukkaa joten paljonko se yksi lapsi siinä sitten syö, ja voithan olla tarjoamatta ruokaa jos talous siihen kaatuu (paljonko jää muuten ruokaa yli normaalisti? Mieluummin jätteisiin kuin vieraan lapsen suuhun?). Vain suomalaisessa kulttuurissa voidaan olla niin töykeitä että vieraalle ei tarjota, muualla syötetään vieraat automaattisesti.
Todellakin voisit vähän kasvaa ja nähdä tässä mahdollisuuden olla ihminen ihmiselle. 7 lasta yhdelle ihmiselle on melko määrä. Jonain päivänä saatat itse tarvita apua, jos vaikka joudut onnettomuuteen tm. Hirveä vaivahan sinä sitten muille olet.
fiksu ja mukava. Vanhimman lapseni kaveri on meitä rikkaammasta perheessä, itse olemme hyvin toimeentulevia myös.
Tämän "rikkaan perheen" lapsi on säälittävän yksinäinen, ei tunne kelloa, ei oikein pärjää urheilussa (ei ole ollut aikaa opetella luistelua, uimista mm.) Vanhempien aika menee aivan kliseisesti töissä ja omissa harrastuksissa. Käytöstavatkaan eivät ole ne parhaat, mutta eipä se hänen oma vikansa lie ole.
No se siitä sosiaaliluokittelusta, mutta minulla ei ole ongelmia kavereiden ruokailun ja kyläilyjen suhteen. Minä tietysti sanon lapsille, että nyt on aika lähteä kotiin. Ja kas, he lähtevät. Saatanpa jopa kieltää kokonaan tulemasta, jos se ei meille sovi. Ei ole yksikään lapsi oven läpi tullut.