Lapseni pyöräilykypärä meni rikki koulussa, kuka korvaa? Pohdintaa...
Hei!
Kyse vahingosta, lapseni reppu ja kypärä oli jalkapallomaalin vieressä. Isompi poika oli yrittänyt potkaista palloa maaliin, mutta olikin osunut poikani kypärään ja kypärä päreinä. Täysi vahinko siis...
Koululta oli tullut viesti, että minun pitäisi sopia tämän toisen lapsen äidin kanssa asiasta. Jäin miettimään, että voiko vahingosta "rankaista" ? Ja oma lapseni omalta osaltaan on ollut huolimaton myös.
"Hassun" tästä asiasta tekee se, että potkaisija on oman pomoni poika (hyväpalkkainen) ja minä "onneton" (huonopalkkainen) yh.
Pomo voisi ostaa monta kypärää heti, minä en siihen pysty. Pieni budjettini menee ihan sekaisin, jos tarvii tähän ostaa 40 € kypärä.
No, lapseni kävelee nyt jonkun aikaa (oppii ehkä huolellisemmaksi) ja lapsilisäpäivänä minulta jää ne pitkään toivomani kengät ostamatta, koska tarviihan lapsi kypärän.
Välillä tulee itku silmään, kun on niin tiukkaa. Mutta elämä on :(
Kommentit (67)
Niitöä ei korvaa kukaan. Pyöräilykypärän paikka ei ole maassa. On se ihan eri asia kuin välttämättömät silmälasit tai kuulolaite. Ei kyllä niitäkään karvata, jos ne on mennyt rikki huolimattoman käytön takia. Jos lapsi jättää silmälasit vaikka pukuhuoneen penkille, ja istuu niiden päälle, niin kyllä se on lapsen huolimattomuutta.
Niin, kerroin tuossa alussa, että ei vahingosta voi rokottaa.
Pohdintaa oli se, miten epäreilua elämä on. Pomo voisi ostaa monta, minulle se tietää ylimääräistä menoa.
Olen hankkimassa pojalle kypärän ihan itse, mutta en pysty ostamaan sitä tänään.
Niin, kerroin tuossa alussa, että ei vahingosta voi rokottaa. Pohdintaa oli se, miten epäreilua elämä on. Pomo voisi ostaa monta, minulle se tietää ylimääräistä menoa. Olen hankkimassa pojalle kypärän ihan itse, mutta en pysty ostamaan sitä tänään.
Niin, kaikki elämässä on epäreilua... jos köyhänä sattuu olemaan.
vahingoistakin ollaan korvausvelvollisia.
Jos se pallo olisi rikkonut vaikka jonkun ison ikkunan ja tuhonnut ikkunan takana olleen tietokoneen, olisi ihan selvä juttu että vahingon aiheuttaja on korvausvelollinen.
Useimmilla varmasti kotivakuutus korvaisi tämmöiset vahingot.
Ihan sama logiikka pätee tämän kypärän kanssa.
..tässä mieleen että osuiko pallo siihen kypärään vai jalka, eli potkaisi pallosta ohi.
Jos pallo, niin millainen kanuunalaukaus (minkä ikäisiä lapsia?) se on ollut tai sitten kypärä on jäänyt esim seinän tmv ja pallon väliin, että kypärä on mennyt totaalisen rikki.
Jos jalkapallo osuu maassa olevaan kypärään, niin ei kuulosta mielestäni ihan normaalilta että kypärä menee siitä ihan totaalisen rikki. Ihan kun kaikki ei täsmäis.
Tai sitten kypärä on ollut jo (piilevästi) rikki tai niin vanha että meni liian helposti rikki. Mikä taas toisaalta oli hyvä, että meni rikki tässä eikä pyöräonnettomuudessa.
Mutta kuitenkin jos koulu pesee kätensä, niin kysyisin rikkoneen lapsen vanhempien halua sovitella (ehkä jopa myötätuntoa kun pomosi), mutta toisaalta se oli vahinko ja kypärä väärässä paikassa. Jos on tosiaan noin tapahtunut kun on kerrottu.
Jos vastapuolella ei ole halua korvata niin, ei herneitä, sitten vaan ostamaan sellanen 10E tarjouskypärä bell ja ajattelee että saatiinpa hyvä syy hankkia uusi kypärä ja ohjeistaa lasta miten tavaroista pidetään parempaa huolta.
Lisänä vielä, jos ostaa laadukkaan kypärän, niin senkin hyöty menee harakoille, jos sitä ei käytetä oikein. Paljon näkee kypäriä lapsilla ja aikuisilla, jotka on päässä ihan miten sattuu, säädetty väärään asentoon, aivan liian löysällä jnejne. Eli tähän kannattaa kiinnittää huomiota.
olisi voinut laittaa jonnekin muuallekin kuin maalin viereen mihin potkitaan palloa. Se ei ole se turvallisin paikka. Toisalta taas jos pomo tietää että sinulla on rahallisesti tiukkaa hän saattisi ostaa sen kypärän sinun lapsellesi vaikka kieltäytyisitkin korvauksista. Mutta pomosihan ei sitä välttämättä tiedä.
Kelpaisiko lapsellesi halvempi kypärä? Itse olen löytänyt laadukkaita kypäriä noin 15-20€ kaupasta.
Lapseni oli jättänyt reppunsa ja kypärän väärään paikkaan. Se ei ole maalin vieressä.
ap
Siis jonkun pitäisi korvata sulle kypärä, jonka lapsesi on jättänyt täysin sille kuulumattomaan paikkaan?!?! Lapsesi vika, turha yrittää vierittää syytä kellekään muulle.
Aina ollaan vinkumassa korvauksia muiden vakuutukista. Ottakaa itse ne vakuutukset, jos haluatte vakuutuksista jotain korvauksia. Eikä se kypärä oikeasti 40€ maksa. 15€:lla saa hyvän kypärän.
[/quote]
esim jos lapsi vahingossa potkaisee pallon ikkunasta läpi, koulun vakuutus ei korvaa, vaan lapsen vanhemmat joutuvat sen ikkunan hommaamaan.
[/quote]
Poikani heitti pesäpalloa kolmospesälle, koppari ei saanut kiinni, kumpi korvaa?
Kyllä se ihan koulun piikkiin meni, kun sattui koulun alueella, koulun valvonnassa koulu aikana.
jos tapahtui kouluaikana ja koulun alueella ja paikalla oli opettajakin valvomassa, niin eikö koulun vakuutuksen tulisi korvata vahinko? Ilman muuta lapsesi tarvitsee kypärän oitis, mutta mielestäni koulun vakuutus on korvausvelvollinen. Yhteys reksiin tai johtajaopettajaan tai koulutoimistoon - pieni juttu koululle ja kunnalle (kunta vois kustantaa sen tuosta vaan ilman mitään vakuutuskiemuroita), iso juttu sinulle! Mielestäni opettajan pitäisi huolehtia, että tarpeettomat tavarat eivät ole särkymisalueella, ei ole lapsen tehtävä. Vahinkohan se on ilman muuta ja uskon, että harmittaa!
Opettaja ei huolehdi lasten henkilökohtaisista tavaroista! Todellakaan ei riitä energia ja resurssit sellaiseen. Tämä oli varmaan provo tämä vastaus.
Koulun vakuutus korvaa tapaturmat sun muut, mutta oppialaiden henk.koht tavaroita se ei tosiaankaan koske, jos kyse ei ole tulipalosta tms.
Oman poikasi huolimattomuus osallisena tapahtumiseen, joten minusta olisi väärin pyytää korvauksia pallon potkaisseelta. Ikävä tilanne, että raha on tiuklla, mutta väärin olisi lypsää se raha siltä pomoltasi, rikkaammalta osapuolelta.
Ajattelepa asiaa toisin päin, maksasaisitko mielelläsi kypärän joka on jätetty paikalle joka on tarkoitettu pallonpotikimiseen?
ajattelemattomuuden. Miksi viedä kypärä tuollaiseen paikkaan jossa on suuri riski rikkoontua.
Tyhmyydestä sakotetaan.
Näin ulkopuolisena voin olla neutraali kun en tunne teistä ketään.
Itse en ilkeäsi vastaavassa tapauksessa kysellä keneltäkään korvauksia.
Prismasta olen saanut lapsille kypärät ja koskaan en ole yli 25 euroa maksanut.
Ole kiitollinen ettei vahinko ollut tuon suurempi. Mitäpä jos lapsesi vetää jalkapallon päin naapurin ikkunaa?
Kohta 29 on minun kirjoitustani :)
Ap
ei yks kypärä. Ostin pojalleni Tarjoustalosta 8 eurolla. Luultavasti ihan yhtä hyvä kuin sellainen, joka menee pallosta päreiksi.
Nolo olet, jos lähet tollasesta soittelemaan. Ostat uuden kypärän ja opetat pojalle, että katsoo, mihin kamojansa laittaa.
Ainahan tavaroita rikki menee lasten kanssa. Ei talous pitäisi ihan noin tiukalla olla.
Nyt kun pohditte tälläsiä rajatapauksia, niin välillä voisi hakea itseltä lisä osviittaa.
Kysy itseltäsi miten tekisit, jos joku tulisi vastaavassa tilanteessa kysymään sinulta korvausta? Miten menettelisit?
kysyä korvauksia potkaisseelta pojalta, kosa oli oman lapsen huolimattomuuden syytä.
Eli älkää nyt ap:ta lynkatko, ihan fiksusti ajattelee. Rahan tiukkuus vaan on ahdistavaa!
kalliiks se tuli kun olen yh ja en osaa korjata joten liikkeessä vaihtoivat...
Nyt kun pohditte tälläsiä rajatapauksia, niin välillä voisi hakea itseltä lisä osviittaa. Kysy itseltäsi miten tekisit, jos joku tulisi vastaavassa tilanteessa kysymään sinulta korvausta? Miten menettelisit?
Kyllä korvaisin yksinhuoltajan lapsen rikki menneen kypärän. Se on vaan niin pirun huono tekosyy kaikeen, että korvaisin vaikka lapseni ei olisi ollut tilanteessa mailla, eikä halmeilla. Yksin huoltajuus vaan on niin rankkaa. (kolmetoista vuoden kokemuksella.)
esim jos lapsi vahingossa potkaisee pallon ikkunasta läpi, koulun vakuutus ei korvaa, vaan lapsen vanhemmat joutuvat sen ikkunan hommaamaan.