Lapseni pyöräilykypärä meni rikki koulussa, kuka korvaa? Pohdintaa...
Hei!
Kyse vahingosta, lapseni reppu ja kypärä oli jalkapallomaalin vieressä. Isompi poika oli yrittänyt potkaista palloa maaliin, mutta olikin osunut poikani kypärään ja kypärä päreinä. Täysi vahinko siis...
Koululta oli tullut viesti, että minun pitäisi sopia tämän toisen lapsen äidin kanssa asiasta. Jäin miettimään, että voiko vahingosta "rankaista" ? Ja oma lapseni omalta osaltaan on ollut huolimaton myös.
"Hassun" tästä asiasta tekee se, että potkaisija on oman pomoni poika (hyväpalkkainen) ja minä "onneton" (huonopalkkainen) yh.
Pomo voisi ostaa monta kypärää heti, minä en siihen pysty. Pieni budjettini menee ihan sekaisin, jos tarvii tähän ostaa 40 € kypärä.
No, lapseni kävelee nyt jonkun aikaa (oppii ehkä huolellisemmaksi) ja lapsilisäpäivänä minulta jää ne pitkään toivomani kengät ostamatta, koska tarviihan lapsi kypärän.
Välillä tulee itku silmään, kun on niin tiukkaa. Mutta elämä on :(
Kommentit (67)
Kaupoissa olen katsonut hintoja ja ovat 15-25 euroa!
Mä ostin pienemmälle tarjouksesta 10 Eurolla kypärän. Sitten tarjous oli jo mennyt ja vanhemman lapsen kypärä oli yllättäin rikki. Jouduin maksamaan ovh-hinnan ja Citymarketissa niitä kypäriä oli hyllyllinen 20 Eurolla.
Eli ei se mikään 40 Euron paukku ole... löydät kypärän kyllä 20 Eurolla. Oman kypäräni ostin urheiluliikkeestä, kun kävin muista syistä siellä ja en jaksanut hakea marketista halvempaa. Sekin maksoi vaan 30 Euroa, vaikka oli siis kallis.
jos tapahtui kouluaikana ja koulun alueella ja paikalla oli opettajakin valvomassa, niin eikö koulun vakuutuksen tulisi korvata vahinko? Ilman muuta lapsesi tarvitsee kypärän oitis, mutta mielestäni koulun vakuutus on korvausvelvollinen. Yhteys reksiin tai johtajaopettajaan tai koulutoimistoon - pieni juttu koululle ja kunnalle (kunta vois kustantaa sen tuosta vaan ilman mitään vakuutuskiemuroita), iso juttu sinulle! Mielestäni opettajan pitäisi huolehtia, että tarpeettomat tavarat eivät ole särkymisalueella, ei ole lapsen tehtävä. Vahinkohan se on ilman muuta ja uskon, että harmittaa!
Pomo tuskin on saanut kuullakaan asiasta. Voithan mainita, ja hän sitten reagoi niin kuin oikeaksi kokee.
Mä ostin pienemmälle tarjouksesta 10 Eurolla kypärän. Sitten tarjous oli jo mennyt ja vanhemman lapsen kypärä oli yllättäin rikki. Jouduin maksamaan ovh-hinnan ja Citymarketissa niitä kypäriä oli hyllyllinen 20 Eurolla.
Eli ei se mikään 40 Euron paukku ole... löydät kypärän kyllä 20 Eurolla. Oman kypäräni ostin urheiluliikkeestä, kun kävin muista syistä siellä ja en jaksanut hakea marketista halvempaa. Sekin maksoi vaan 30 Euroa, vaikka oli siis kallis.
Olen sitä mieltä, että köyhän ei kannata ostaa sitä halvinta...ja käytettynä ei missään nimessä kannata ostaa, ei voi tietää mitä saa.
Olen vertaillut noita kypäröitä ja mielestäni ero 20 € ja 40 € kypärän välillä on iso.
ei ap
mutta älä missään nimessä osta kirpparilta! Et voi millään tietää onko kypärä ehjä. Se voi näyttää päällepäin ehjältä. Pyöräilykypärän saa alta parin kympin.
Kuten sanoit, tilanne oli vahinko, eikä silloin voi mielestäni vaatia korvaamaan. Mutta itsekin mietin sitä, että jos tämä tapahtui kouluaikana, niin eikö koulun vakuutus korvaa? Kannattaa kysyä.
No siis, lapseni oli jo kysynyt opettajalta, että eikö vakuutus korvaa :)...ja opettaja oli ottanut reissuvihkon kautta asiaan kantaa, että semmoista vakuutusta ei ole?
Varmistan vielä asian vakuutusihmiseltä. Tuosta valvonnasta. Tämä oli siis tapahtunut ennen koulun alkua eli ei vielä valvojaa paikalla.
Siis jonkun pitäisi korvata sulle kypärä, jonka lapsesi on jättänyt täysin sille kuulumattomaan paikkaan?!?!
Lapsesi vika, turha yrittää vierittää syytä kellekään muulle.
on ero. Enpä nyt oikein usko. Ei kypärät ikuisesti kestä ja lapsella jää jo pieneksikin.
se tarkoittaa, että ne halvemmatkin kaupassa pyöräilykypärän nimellä myytävät tuotteet on testattu tarpeeksi turvallisiksi. Voit ihan hyvin ostaa sellaisen. On monta asiaa, missä hinta korreloi laatuun, mutta pyöräilykypärä ei itse asiassa ole niitä.
Sinänsähän voit tietysti ajatella niin, että kyllähän vahingotkin pitää korvata. Jos minä vahingossa rikon pankin lasioven niin joudun taatusti maksamaan. Jos vahingossa törmään parkkiksella naapurin autoon, joudun taas maksamaan. Mutta toisaalta jos pankin ovi on niin vanhaa tekoa, että se hajoaa kun sitä yrittää aukaista tai jos naapuri on ensin itse jättänyt autonsa ruudun ulkopuolelle keskelle kulkuväylää niin korvausvastuu siirtyykin heille.
Jos minulta joku tulisi vaatimaan vahingossa rikotun pyöräilykypärän hintaa, en kehtaisi olla maksamatta. Toisaalta itsekseni ajattelisin kyllä että voi mikä ääliö. Kerran meiltä yritti myös lapsen koulukaveri vaatia 50 euroa siitä, että ilmaisen mainosrepun olkahihna olisi korjattu. En maksanut, tarjouduin joko ompelemaan sen itse paikoilleen tai ostamaan tilalle kaupasta halpisrepun 15 eurolla (tarjouksia oli joka paikassa siihen aikaan). Ei kelvannut, joten asia jäi siihen. Taisivat haluta kaljarahaa...
Ei tullut mieleen alkaa vaatia koulua korvaamaan. Ehkä mä olen vähän tyhmä mutta en mä nyt sentään kaikesta ala korvauksia huutelemaan vaikka olenkin köyhä työtön.
Kun kerran tiedät rikkojan on kai ihan ok vaatia sen vanhempia korvaamaan.
Koostahan ei ollut puhetta, mutta esimerkkinä Prismasta Bell, joka on tunnettu kypärämerkki:
http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=9128mpo80zzdydrl&kateg…
Kuullostaa todella pahalta, jos muutamasta kympistä budjetit kaatuu? Olet kuitenkin töissä, joten kai sinulla palkkapäiväkin on, ettei tarvitse lapsilisiä odotella.
Minulla olisi varaa ostaa lapsellesi se kypärä, mutta periaatteessa en laittaisi omaa lastani vastuuseen teosta, johon hän ei ole syyllinen.
Jos pelataan jalkapalloa, niin siinä tarkoituksena on osua maaliin joskus kovaakin potkaisten, mutta joskus se menee ohi.
Pyöräilijän ei kuulu olla jalkapallokentällä, eikä sinne kuulu myöskään muut tavarat, ja jos jotain menee rikki, niin vastuu on kyllä itsellä. Tässä muutama päivä sitten oli keskustelua, pitääkö korvata pyörän rikki mennyt heijastin, kun jalkapallo oli siihen osunut. Pyöräilijä oli ajelemassa jalkapallokentällä pelin keskellä.
Tuo on oppirahoja, ja nyt tähdennät lapsellesi että huolehtii tavaroistaan paremmin. 20 eurolla saa ihan hyvän kypärän.
kaupan parkkiksella pysäköintikieltomerkki oli tuulessä kaatunut sen eteen pysäköidyn auton päälle. Auto oli ihan lommoilla. Sen vieressä kiehui ja raivosi auton omistaja poliisimiehille vaatien korvauksia.
Ei saanut korvauksia vaan pysäköintivirhemaksun.
Jos pelataan jalkapalloa, niin ei kannata maalin kohdalle kamoja laittaa. Selväähän se, että pallo osuu.
Ei ole koulu eikä se kaverikaan korvausvelvollinen.
eikä kyllä kuulukaan. Itse ostaisin uuden kypärän, mutta puolta halvemman.
T. kahden yh
Jos tiputan kaupassa maljakon, olen korvausvelvollinen. Ota vain yhteys pomoosi. Hommaatte vaikka puoliksi sen kypärän.
Ja en oikein ymmärrä tuota koulun vastuuttomuutta. Missä se raja kulkee, että mitä korvataan ja mitä ei. Pyöräilykypärä minusta voisi ihan yhtä hyvin kuulua siihen korvattaviin, ihan niin kuin silmälasit ja kuulolaitteetkin kuuluvat.
niin käväise kirpparilla, sieltä saa hintaan 1-5 €.