Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tarhassa oli keskusteltu tukkapöllystä ja selkäsaunasta...??

Vierailija
19.05.2011 |

ryhmässä oli keskusteltu,kuka on saanut tukkapöllyä ja selkäsaunaa... kuka tietää,mitä ne tarkoittaa ym..

meillä ei niitä käytetä,mutta tuon keskustelun jälkeen lapsi osasi näyttää minulle,mitä on selkäsauna ja tukkapölly. otti oikein housut kinttuihin,ja läiski itseään paljaalle pepulle. ja repi itseään hiuksista.

mielenkiintoista,

tarkoitus siis selvittää,ketä piestään kotona?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinpitelyä, mutta varsin eriluontoista. Ei niitä voi rinnastaa keskenään. Anteeksi kun viilaan pilkkua, mutta en ymmärrä miten täällä ei voida ottaa asiaa asiana, vaan aletaan vouhkaamaan asiasta kuin asiasta. Juu, ei tarvitse lukea ja käydä täällä, tiedetään. Ymmärrän että asia on vakava ja siitä pitää puhua, mutta juuri sen vuoksi haluaisinkin että siitä puhutaan järkevästi.

Tajuatko sä tuossa pilkunviilausyksinkertaisuudessasi, että LAPSELLE SE ON AIKA HELVETIN ISO ASIA!! Jos se ei luunappi sulla niin tunnu, tai kun joku repii hiuksista, niin on vähän eri asia. LAPSENNÄKÖKULMASTA SE ON PAHOINPITELYÄ JA SE SATTUU!

Kyllä mullekin tulee paha mieli ja vituttaa ja tunnen oloni likaiseksi, jos joku esim. yökerhossa käy kourimaan luvatta. Ei mulle silti tulisi mieleenkään alkaa vertaamaan sitä puskaraiskaamiseen, josta sää vakavat vammatkin.

SIinä ON aivan älyttömän suuri ero, käytetäänkö tukkapöllyä/luunappia osana kasvatusta johdonmukaisesti ja kohtuudella, siihen, että lasta hakataan mielivaltaisesti omien tunnekuohujen vallassa. Jos ei näitä pysty erottamaan, silloin on jäänyt joku osa kehitystä tapahtumatta.

Molemmat joo laittomia, just sen takia, että sinun kaltaisesi vanhemmat eivät kykene sitä eroa tekemään.

Vierailija
22/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei saa lähteä vieraan matkaan, miksei voi sanoa ettei saa antaa selkäsaunaa?

Kyllä ne pienet ymmärtää, kun asian käy oikein läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vei tukasta käytävään hiljenemään.

Tällainen käytös on saatu pois kouluista, joten oikeaan suuntaan ollaan menossa. Milloinkahan se saataisiin pois kodeista...

idiootit mellastaa koulussa niin, että tavalliset kivat lapset ei pysty opiskelemaan.

Mieluummin idiooteille turpaan kuin kaikille jatkuva häirintä.

Vierailija
24/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinpitelyä, mutta varsin eriluontoista. Ei niitä voi rinnastaa keskenään. Anteeksi kun viilaan pilkkua, mutta en ymmärrä miten täällä ei voida ottaa asiaa asiana, vaan aletaan vouhkaamaan asiasta kuin asiasta. Juu, ei tarvitse lukea ja käydä täällä, tiedetään. Ymmärrän että asia on vakava ja siitä pitää puhua, mutta juuri sen vuoksi haluaisinkin että siitä puhutaan järkevästi.

Tajuatko sä tuossa pilkunviilausyksinkertaisuudessasi, että LAPSELLE SE ON AIKA HELVETIN ISO ASIA!! Jos se ei luunappi sulla niin tunnu, tai kun joku repii hiuksista, niin on vähän eri asia. LAPSENNÄKÖKULMASTA SE ON PAHOINPITELYÄ JA SE SATTUU!

nyt vouhkaat??? Jäin vain ihmetelemää että miksi pitää aia viedä keskustelu sille tasolle että siitä ei voida keskustella järkevästi vaa aletaa käyttää sano ja termejä jotka nostaa alkuperäisen sanoaman potenssiin sata.

Toki on kysymyksessä vakava asia, en ole sitä kertaakaan kieltänyt, mutta ärsyttää kun ei pysytä asiassa. En millään ilveellä ole puolustanut luunappia tai tukkapöllyätai saati sen tuottaman kivun määrää, olen ihmetellyt kuinka taas aletaan vouhkaamaan termeillä jotka ovat lain mukaan eri tasolla. Ja koska molemmat teot lain mukaan tuomittavia,niin en voi kuin ihmetellä kuinka noita termeä sekoitetaan.

Okei, puhutaan asiasta joka herättää tunteita, niin pakkohan se on ymmärtää tuo sinun huutamisesi ja todella fiksu keino ilmaista itsesi.

Vierailija
25/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullekin tulee paha mieli ja vituttaa ja tunnen oloni likaiseksi, jos joku esim. yökerhossa käy kourimaan luvatta. Ei mulle silti tulisi mieleenkään alkaa vertaamaan sitä puskaraiskaamiseen, josta sää vakavat vammatkin.

SIinä ON aivan älyttömän suuri ero, käytetäänkö tukkapöllyä/luunappia osana kasvatusta johdonmukaisesti ja kohtuudella, siihen, että lasta hakataan mielivaltaisesti omien tunnekuohujen vallassa. Jos ei näitä pysty erottamaan, silloin on jäänyt joku osa kehitystä tapahtumatta.

Molemmat joo laittomia, just sen takia, että sinun kaltaisesi vanhemmat eivät kykene sitä eroa tekemään.

Joo, sä olet vähän eri asia kuin puolustuskyvytön lapsi. Taidat otse olla yksi niistä lapsensa pahoinpitelijöistä, kun noin kiivaasti puolustat laitonta käytöstä. Olet hullu. Jos ei lakia pysty noudattamaan ja ymmärtämään, ja varsinkin ymmärtämään asioita lapsen silmin, niin on jäänyt joku erittäin suuri ja tärkeä kehitys pään sisällä tapahtumatta.

Vierailija
26/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei saa lähteä vieraan matkaan, miksei voi sanoa ettei saa antaa selkäsaunaa?

Kyllä ne pienet ymmärtää, kun asian käy oikein läpi.

Ne pienet, joille on vaikka kuinka kerrottu mitä saa ja mitä ei saa tehdä, lähtee kuitenkin sen vieraan matkaan, jos niille vaikka koiranpennusta puhutaan.

DR.Phil teki tästä aika silmiä avaavan kokeen. Ensin se kävi luennoimassa n 5-6-vuotiaille aseiden vaaroista, kävi lasten kanssa läpi miten aseita kuuluu käsitellä ( huom. jenkkikodeissa on lähes jokaisessa käsiaseita, ja siellä kuolee tosi paljon lapsia niihin ampumaonnettomuuksiin), lapset itse kertoivat mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Sen jälkeen se poistui siitä luokasta ja jätti ( tietysti lataamattoman) aseen sinne.

Ja mitä tapahtuu? VOitte varmaan arvata. aseella alettiin saman tien leikkiä, sillä osoiteltiin päin toisia, "ammuskeltiin", elil painettiin liipaisimesta...

TEkivät myös toisen kokeen lapsille, joille oli oikein vahvasti teroitettu ja pitksti keskusteltu, että vieraiden matkaan ei KOSKAAN saa lähteä. Kun kiva setä meni puistossa leikkiville lapsille sanomaan, että hänellä on koiranpentuja autossa, haluavatko tulla katsomaan, niin JOKAINEN lapsi lähti mukaan, ja meni pakettiauton peräosaan pyynnöstä.

Että älkää nyt hyvät ihmiset luottako liikaa pienen lapsen käsityskykyyn! Kyllä meilläkin lapset on joskus tulleet mulle sanomaan, että äiti lyö meitä. En tiedä mistä se on tullut, koska en tosiaan lyö lapsiani, mutta ehkä ovat tulleet kokeilemaan miten reagoin tms.

Kyllä päiväkodissakin pitäisi sen verran ammattitaitoa olla, että vähän pystyvät seurailemaan lapsia, miten käyttäytyvät, onko fyysisiä jälkiä jostain, uhkailevatko esim. muita lapsia tukistamisilla tms. eikä pelkkään puheeseen uskomista.

Vierailija
27/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullekin tulee paha mieli ja vituttaa ja tunnen oloni likaiseksi, jos joku esim. yökerhossa käy kourimaan luvatta. Ei mulle silti tulisi mieleenkään alkaa vertaamaan sitä puskaraiskaamiseen, josta sää vakavat vammatkin. SIinä ON aivan älyttömän suuri ero, käytetäänkö tukkapöllyä/luunappia osana kasvatusta johdonmukaisesti ja kohtuudella, siihen, että lasta hakataan mielivaltaisesti omien tunnekuohujen vallassa. Jos ei näitä pysty erottamaan, silloin on jäänyt joku osa kehitystä tapahtumatta. Molemmat joo laittomia, just sen takia, että sinun kaltaisesi vanhemmat eivät kykene sitä eroa tekemään.

En ymmärrä tätä tapaa käsitellä aisiota täällä, ärsyttää tavattoman paljon kun ei osata keskutella asioista asioiden oikeilla nimillä. Kiitos.

Vierailija
28/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ethän äiti tänään lyö. Hämmennyin kysymyksestä totaalisesti ja kysyin, että mitätäh. Poika jatkoi:"Niin siis varvastasi tuohon tripptrappiin."

Mutta jos lapsi meni hoitoon ja kertoi, että tänään äiti ei lyönyt. Eikä kukaan tehnyt tarkentavia kysymyksiä, niin outoon valoonhan sitä pääsi ;)

Niin, ja aiheeseen. Sanat tukkapölly ja selkäsauna ovat saatteneet tulla puheeksi jossain lasten puheissa tai kirjassa/laulussa tms. Joten tätien on pitänyt selittää asia. Ei siis ole ollut välttämättä johdatteleva keskustelu, vaikka lapsi sen selittäisikin niin.

Erään kerran poikani (silloin 2½v) sanoi, ettei ollut nukkunut päiväunia päiväkodissa, että täti ei ollut antanut nukkua. Tarkoitti sitä, että täti oli antanut nousta, kun ei ollut nukuttanut. Minua vain huvitti tuokin, että lapsi sanoi:"...ei antanut minun nukkua." Siitä herkempi äiti olisi nykäissyt herneet nenään ja syyttänyt päiväkotia vaikka mistä. Ko. päiväkodille oli mieheni kertonut tämän lapsen sanomisen ja todennut päälle, että jatkossa vois muistaa kertoa, jos lapsi ei ole nukkunut, oli ilta aika "railakas". PK:n täti soitti minulle aika hädissään, että kyllähän hän ois antanut lapsen nukkua, mutta kun tätä ei nukuttanut ;)

Vierailija
29/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullekin tulee paha mieli ja vituttaa ja tunnen oloni likaiseksi, jos joku esim. yökerhossa käy kourimaan luvatta. Ei mulle silti tulisi mieleenkään alkaa vertaamaan sitä puskaraiskaamiseen, josta sää vakavat vammatkin. SIinä ON aivan älyttömän suuri ero, käytetäänkö tukkapöllyä/luunappia osana kasvatusta johdonmukaisesti ja kohtuudella, siihen, että lasta hakataan mielivaltaisesti omien tunnekuohujen vallassa. Jos ei näitä pysty erottamaan, silloin on jäänyt joku osa kehitystä tapahtumatta. Molemmat joo laittomia, just sen takia, että sinun kaltaisesi vanhemmat eivät kykene sitä eroa tekemään.

Joo, sä olet vähän eri asia kuin puolustuskyvytön lapsi. Taidat otse olla yksi niistä lapsensa pahoinpitelijöistä, kun noin kiivaasti puolustat laitonta käytöstä. Olet hullu. Jos ei lakia pysty noudattamaan ja ymmärtämään, ja varsinkin ymmärtämään asioita lapsen silmin, niin on jäänyt joku erittäin suuri ja tärkeä kehitys pään sisällä tapahtumatta.

Nythän sulla itselläsi on lain ymmärtäminen hukassa! Et ymmärrä tukkapöllyn/tukistamisen/luunapin ja HAKKAAMISEN eroa. Ne on täysin eri mittakaavassa olevia asioita.

En itse ole tukkapöllyn/luunapin/tukistamisen käyttäjä/puolustaja, mutta olen puhunut koko ajan siitä kuin asiat ymmärretään ja kuinka ne rinnastetaan aivan väärin. En ole vähätellyt kertaakaan teon vakavuutta tai siten miten se nyt sattuu, olen puhunut siitä että miten voit rinnastaa kaksi täysin eri termiä samalla tekotasolle??? Joku sanoi juuri tuosta lääppimisen ja puskaraiskauksen erosta. Mietipä nyt ihan vähän aikaa ja lue meidän tekstit uudestaan. Jospa sitten ymmärrät että on myös vakavaa käsittää asiat ja termit noin pahasti väärin. Onko mielestäsi sama asia jos joku läppäsee kaveria reidelle vai mättää sitä halolla siihen reidelle? onko nämäkin teot verrattavissa toisiinsa ??

Vierailija
30/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on huolestuttavampaa, jos lapsi luulee noiden olevan hassuja juttuja.

Vierailija
31/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"minä tässä ilman tunnekuohua näpäytän lasta, vaikka voisin olla tekemättä".

Vierailija
32/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ethän äiti tänään lyö. Hämmennyin kysymyksestä totaalisesti ja kysyin, että mitätäh. Poika jatkoi:"Niin siis varvastasi tuohon tripptrappiin."

Mutta jos lapsi meni hoitoon ja kertoi, että tänään äiti ei lyönyt. Eikä kukaan tehnyt tarkentavia kysymyksiä, niin outoon valoonhan sitä pääsi ;)

Niin, ja aiheeseen. Sanat tukkapölly ja selkäsauna ovat saatteneet tulla puheeksi jossain lasten puheissa tai kirjassa/laulussa tms. Joten tätien on pitänyt selittää asia. Ei siis ole ollut välttämättä johdatteleva keskustelu, vaikka lapsi sen selittäisikin niin.

Erään kerran poikani (silloin 2½v) sanoi, ettei ollut nukkunut päiväunia päiväkodissa, että täti ei ollut antanut nukkua. Tarkoitti sitä, että täti oli antanut nousta, kun ei ollut nukuttanut. Minua vain huvitti tuokin, että lapsi sanoi:"...ei antanut minun nukkua." Siitä herkempi äiti olisi nykäissyt herneet nenään ja syyttänyt päiväkotia vaikka mistä. Ko. päiväkodille oli mieheni kertonut tämän lapsen sanomisen ja todennut päälle, että jatkossa vois muistaa kertoa, jos lapsi ei ole nukkunut, oli ilta aika "railakas". PK:n täti soitti minulle aika hädissään, että kyllähän hän ois antanut lapsen nukkua, mutta kun tätä ei nukuttanut ;)

Vierailija
33/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodista ilmoitetaan todellakin lastensuojeluun jos lapsi kertoilee saavansa tukkapöllöä tai vanhemman lyövän lasta. voin sanoa kokemuksesta.

vaikka kerroin temmanneeni nuorempaa otsatukasta ja että iskä oli kerran antanut nippaa.

Vierailija
34/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytön keskusteluaihe päiväkodissa ja tulee mieleen että sillä on haluttu kartoittaa että keiden kotona on tukkapöllyjä tms. selkäsaunoja ja kenellä ei. Asia kun voitaisi keskustella varhaiskasvatus-keskusteluissa tai sitten ihan vaan jutella muuten vaan ja sen yhteydessä kartoittaa. Ja mitä sitten? Hoitaja sanoo, että "teillä siis lapsi on saanut fyysistä kurtitusta? minun on tehtävä teistä lastens. ilmoitus." ??

Meidän ihana, reipas, puhelias 3 vuotiaamme juttelee aivan puuta-heinää päiväkodissa ja meille vanhemmillekin. Tarinat on uskottavan kuuloisia, hän puhuu ihmisistä nimillä ja paikoista missä jotakin tapahtui.

Esim. eilen illalla kertoi, miten hänen yöpaidassaan oli aamulla ollut reikä, isi oli sen tehnyt ja tästä hän kertoili minulle pitkät pätkät.

Tai kuinka eräs kaveri on viime kesänä (tai aamulla) töninyt ja repinyt ja vienyt lelut ja rikkonut jonkun tietyn tavaran jne ym.

On isä hänet komeroonkin laittanut.

tyhmempi hoitaja päiväkodissa voisi ajatella, että lapsella on vain aikakäsitys pielessä ja uskoa kaikki nämä tarinat. Todellisuudessa pusero oli aivan ehjä, siinä ei ole reikää. Komeroon häntä ei ole ikinä laitettu, eikä varsinkaan isä. Ja niin edelleen.

Vaikka lapsi on vain 3 v, aina en jaksa tuota hölynpölyä kuunnella ja komennan olemaan hiljaa, että nyt ei yhtään höpö-juttua!

Joskus kuuntelen ja juttelen asian tiimoilta, ja kun kyseenalaistan tapahtuneen, lapsi vain vakuuttaa edelleen kaiken tapahtuneen.

Vierailija
35/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapsi tykkää selkäsaunasta, pyytää itse

tosin on keksinyt sen sanan tarkoituksen meillä selkäsauna tarkoittaa että saunassa tiputellaan selkään kuupalla haaleaa/lämmintä vettä

Toivon että meidän tarhassa EI tule puhetta selkäsaunoista....

Vierailija
36/44 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapsi tykkää selkäsaunasta, pyytää itse

tosin on keksinyt sen sanan tarkoituksen meillä selkäsauna tarkoittaa että saunassa tiputellaan selkään kuupalla haaleaa/lämmintä vettä

Toivon että meidän tarhassa EI tule puhetta selkäsaunoista....

Meillä selkäsauna tarkottaa sitä että isi tai äiti juoksee lapsen perässä,ottaa kiinni ja kutittaa ja "heittelee" ... Pitäis vissiin vaihtaa toi "leikin" nimi.

Vierailija
37/44 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua piiskattiin kotona ja aina paljaalle pyllylle. kädellä tai koivunoksalla. vanhempana meinasin saada remmiä mutta se estettiin onneksi.

Vierailija
38/44 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin kuvitella että meidän poika selittää tarhassa että äiti antoi piiskaa mun pyllylle..

Tarttis varmaan ruveta miettimään mitä leikkii.. eli lapsi makaa sylissä tai jossain muualla mahallaan ja mä läpsyttelen hiljaa sen peppua ja laulan piiskaa pyllylle :) .. ehkä mä nyt lopetan sen vaikka lasta aina naurattaakin ja se tykkää siitä taputtelusta.

Vierailija
39/44 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 9v. poika sanoi että kerro lisää siitä seinäsaunasta eli tarkoitti selkäsaunaa. Kerran poika totesi että miksi te juotte isän kanssa vaan kaljaa. Mulla oli pieni kaljatölkki jääkaapissa ja on ollut siellä jo kuukauden verran. Lasten puheisiin jos luottaa niin ollaan kaikki lastensuojelussa. Varsinkin tarhassa lapset puhuu ihan puutaheinää. Kerran jopa kuulin ja jutut oli melkoisia. Hain lastani silloin tarhasta ja lapset oli eteisessä. Voi vitsi mitä juttuja. Hoitaja sanoi, että yleensä jokainen haluaa kertoa sen parhaimman jutun. Kuopus siis jo koululainen.

Vierailija
40/44 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2011 klo 08:13"]

Ja opettaja sanoi sen olevan rikos. Ei siitä mitään seuraamuksia perheille tullut, mutta kerrottiinpa asiasta lapsille kuitenkin. Tämä vuonna 1981.

[/quote]

Tukistaminen muuttui rikolliseksi -84

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi