Vauva herää huutamaan! Apua!
Siis 7 kk ikäinen vauva herää joka uniltaan parkuen. Varsinkin yöunilta. Ennen poika saattoi jokellella herättyään tyytyväisenä pitkänkin aikaa sängyssään. Nyt huuto alkaa heti ja välillä hän on vielä unessakin huutaessaan.
Mitä ihmettä? Kyseessä mun ensimmäinen vauva, joten en tiedä onko ihan normaalia. Vaikuttaa vähän oudolta. :(
Kommentit (10)
ehkä joku siirtymäkausi päiväunissa meneillään. Saattaa tarvita vähemmän unta päivällä saadakseen enemmän unta yöllä.
6kk tytön kanssa vähän samaa vikaa välillä, yleensä jää unet liian lyhyeksi ja tosi vaikeaa saada uudelleen nukkumaan. Meillä ainakin on tuo siirtymävaihe menossa, kolmet päiväunet ovat siirtymässä kaksiin ja päiväunirytmit on vähän sekaisin. Yöt tosin vielä nukkuu suht rauhallisesti, mutta on niihinkin tullut enemmän rauhattomuutta.
On oppinut myös ryömimään ja kova tahto on konttaukseen sekä itsensä kohottamiseen sohvaa ym vasten. Sekä hampaita on yrittänyt puskea läpi jo monta kuukautta. Joten olen tullut siihen tulokseen, että myös nämä uudet asiat valvottavat vauvaa.
Uskon siis että on ihan normaalia ja menee varmasti ohi jossain vaiheessa. Itse olen yrittänyt aina rauhoitella lapsen uneen uudelleen sylissä keinutellen, jos herää itkien.
en muista monesko kirjoittaja olin, mutta epäilin lyhyitä unia. Tuli sitten mieleen, että nyt olen arvelemassa lapsellani olevan maitoallergian (olen tuon laktoosi-intoleranssista kyselevän ketjun ap). En voi olla nykyään ihan varma ettei lastani herätellyt mahakivut, allergiasta johtuneet. hänkin puklaili vauvana paljon, lisäksi kakki aina löysää ja itki illat neljään kuukauteen asti. Oli muutenkin semmoinen "vaikea vauva", jota sai koko ajan hytkyttää ja heiluttaa että viihtyi. Olen jälkikäteen miettinyt jos ne kaikki johtuikin allergiasta.
Selvitykset on siis vielä kesken, mutta maidoton ruokavalio on selvästi helpottanut lapsen oloa. Katsotaan miten jatkossa käy.
muistaakseni samaan aikaan. Heräsi huutoon. Alkoi jo ärsyttääkin jossain vaiheessa. Ymmärsin sen niin että oli niin paljon uuutta hänen elämässään, pyörii, konttaa, luulen että se vaikutti. Mutta se oli ohi menevää.
Nyt hän on 1v1kk ja kun herää aamulla, ensin tarkistaa että nukunko (mä tä päptä) ja kun kuule että äiti nukkuu vielä, makaa vain 15-20 min sängyssä ja juttelee nallen kaa. Sitten rupee jo kovempaa sanoo se MÄ TÄ PÄPTÄ :)
Eli uskoisin että teidän tilanne on ohi menevää ja ihan normia
Toki voi olla joku vaihekin, mutta myös allergiat tms. sopimattomuus aiheuttaa mahakipuja ja voi katkaista yöunet. Eli jos imetät, niin oletko ottanut ruokavalioosi nyt jonkun uuden jutun (esim. talven tauon jälkeen joku kesäherkku, kauden hedelmä tms.) tai onko lapsen ruokavalioon lisätty nyt jotain uutta? Koita jättää se pois ja katso palaako tilanne ennalleen.
iässä alkaa eroahdistus.
vauvasi on tajuamassa, että ei olekaan osa äitiä ja se välillä äina pelästyttää ja itkettää pientä. varsinkin unien jälkeen kun ero on ollut suhteellisen pitkä.
Alkoi just joskus tossa iässä ja just eilen huomasin että on mennyt ohi. Tyttö nyt 2 v.
Yleensä johtui siitä että unet jäi kesken. Tuota ei oo vaan saanut ikinä jatkamaan esim kesken jääneitä päikkäreitä :/
Neuvolassa sanoivat silloin että tyttöä voi myös närästää kun herää. Puklaili vauvana tosi paljon niin sen takia epäilivät tota närästystä.
Eli yritin antaa aina ennen unia maitoa, jogurttia tai jotain muuta joka rauhoittais mahaa.
Enpä nyt sen kummemmin osaa neuvoa kun meillä ei tosiaan ikinä selvinnyt mistä johtui.
Kakkonen nyt 9 kk ja aina kun hän herää itkien niin sen saa kyllä jatkamaan unia.
Minä luulen että toiset lapset on vaan niin kiireisiä jatkamaan hommiansa että eivät malta nukkua tarpeeksi vaikka väsyttää :)