Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten taloudelllinen tilanne muuttuu, lasten muuttaessa pois ?

Vierailija
18.05.2011 |

Meillä menee vielä muutama vuosi lasten pois muuttoon. Samoihin aikoihin on asunto maksettu ja muutkin velat tapettu pois.

Kun lapset lähtevät ja "elatusvelvollisuus" loppuu vielä lisäksi.

Taita käydä niin, että muutamassa vuodessa velkainen lapsiperhetalous muuttuu useita tuhansia kuukaudessa säästöön saavaksi kahden hengen taloudeksi.

Asuntokin pitäisi vaihtaa pienempään jossain vaiheessa ja siitä jäänee helposti 100 000 € välirahaa itselle. Ellei sitten panosta aivan uuteen kahden hengen kolmioon.

Tuntuu että rahaa jää niin paljon "yli" että en tiedä mitä sillä tekisi? Pitäisi yhtäkkiä ruveta törsäämään pari tonnia kuukaudessa, vaikka tälläkin hetkellä rahat ovat riittäneet. Eläkeikäänkin on matkaa vielä lähes 30 vuotta (jos 70 vuotiaana jäädään eläkkeelle)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset muuttavat kotoa, niin menot kasvavat huimasti. Lapset tarvitsevat huonakaluja, kodinkoneita, vaatteita, auton, uuden tietsikan ym. ym.

Vierailija
2/9 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varmaan menot kasvaa. lukukausimaksut yms täytyy meidän maksaa, sillä tuskin laina riittää kaikkeen.

eli menot kasvaa ainakin meillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä luulen kanssa, että alkuun ainakin menot kasvavat. Useimmat kuitenkin haluavat vähän auttaa lapsiaan itsenäisen elämän alkuun jos siihen on mahdollisuus.

Mä en tajunnut miksi rahaa pitää törsätä. Eikös nyt olisi hyvä mahdollisuus säästää ja sijoittaa? Toki voi tehdä sitten mukaviakin juttuja, vaikka ottaa töistä pidempi vapaa ja lähteä vaikka muutamaksi kuukaudeksi reissuun.

Vierailija
4/9 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että menot kasvaisivat lasten lähdettyä pois.

Kyllä niitä uusia tietokoneita on ostettu niiden kotonakin ollessa, mutta jatkossa tulee "opintotuki" lisäksi auttamaan elinkustannuksissa. Osa siitä toki menee asumiseen, mutta kyllähän nu olapset kesätöillään itsensä elättävät, noin lähtökohtaisesti.

Vesilaskut pienenevät, sähkölaskut pienenevät auton käytön tarve vähenee.

Kyllä meillä lapsia rahoitetaan sen verran, että en usko kulujen nousevan.

ap

Vierailija
5/9 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tuo opintotuki on huojennus.

Vierailija
6/9 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokrat, ruoat, kaiken?

paljonko se on ja onko se sama haivitunkankaalla ja helsingissä vai pienempi halvemmalla paikkakunnalla?

Vierailija
7/9 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhimmat ovat opiskelemassa ja asuvat periaatteessa omillaan. Ei kuitenkaan näy rahanmenolle loppua, kun aina vähän väliä tulee toivomusta "laita rahaa" ja "minä tarvitsen...", "voisitteko ostaa mulle..."

Lapsilleen yrittää järjestää parempaa, kun itse on oman elämänsä aikanaan aloittanut täysin nollapisteestä tai pikemminkin miinuksella, kun kotoa lähtiessä oli vain velkaa. Muuta perintöä kotoa ei sitten saanutkaan kuin sen perinteisen "sata metriä etumatkaa".

Vierailija
8/9 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu siis kuinka hyvin lapset onnistuvat saamaan opiskelija-asuntoja. Ainakin Helsingissä pitää olla aika hyvät kesätienestit, jos niillä maksaa vapaiden markkinoiden vuokraa.

Sama juttu sitten koskee astioita, huonekaluja ja muuta irtaimistoa. Jos ne on jo olemassa, pitää olla hyvät säästöt jos ne ostaa kesätienesteistä ja sitten maksaa vielä koko ensi vuoden elämisen.

Varsinkin siis jos on alle 20 v.

Vierailija
9/9 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinani ainakin itse en saanut kotoa mitään tukea taloudellisesti, enkä muutenkaan.

Pääkaupunkiseudulla varmasti asunnot ovat kalliita, mutta muualla jo ihan siedettäviä.

Nyt tuntuu aika keksityitlä muutamien kommentit, että kustannukset nousisivat. En keksi miksi kustannukset voisivat nousta, lasten pois muuttaessa. Ainakin meillä menee nykyään sen verran rahaa lapsiin, että jos jatkamme niiden elättämistä jatkossa kuten nytkin, niin niiden kesälomarahat ja osa opinto- ja asumistuesta jäävät niille itselleen. Se ei taida olla kenenkään tarkoitus.

Tuskin edes ehtivät jatkossa harrastamaan yhtä paljon kuin nykyään. Enkä usko että haluavat joka kesä kanssamme kesälomareissuille jne.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi