Puolipäivähoito ja kotihoidontuki/hoitolisä.
Eli, tilanne on se, että olen kotona vauvan (11kk) ja 5v:n kanssa. Esikoinen on syksyllä menossa puolipäivähoitoon (tällä hetkellä se tarkoittaisi kahta päivää viikossa, neljää tuntia kerrallaan). Tarhaan meno on puheterapeutin suositus ja jotta tosiaan saimme pojan läheiseen tarhaan (seuravaaksi lähimpään on nimittäin matkaa yli 10 kilsaa), saimme paikan lastensuojelun tukitoimenpiteenä. Muuten emme olisi tuota kautta paikkaa edes hakeneet, mutta on suuri huoli siitä, että lapsi saa muut lapset kiinni puheen kehityksessä ennen eskaria ja koulua.
Nyt jäi vain mietityttämään, vaikuttaako tuo hoitolisään, jota saamme esikoisesta. Eihän se nyt suuri summa ole, mutta koska mies on lomautettuna, tuo summa tulisi kyllä tarpeeseen. Minun töihin paluuni ei ole mahdollista ennen kuin joku ehtii sen kortin väläyttää =)
Olen ymmärtänyt asian niin, että emme saisi hoitolisää, koska lapsi ei ole kotona, mutta vaikuttaako se asiaan mitenkään, että tarhaan meno on kuitenkin tukitoimenpide? Osaisi tässä nyt vähän suunnitella budjettia ettei sitten tule ikäviä yllätyksiä.
Kommentit (19)
koska lapsi on tosiaan kunnallisessa päivähoidossa. "Normaalisti" yksikin päivä kuukaudessa kunnallisessa hoidossa tarkoittaa sitä, että tuet lähtevät. Mutta soita toki Kelaan ja kysy, on niillä aikamoiset kiemurat.
Arvelin myös, ettei se vaikuta asiaan, että on tosiaan tukitoimenpide, jota myös puheterapeutti on suositellut. Mutta ajattelin nyt kysyä, että osaamme tehdä budjettia uusiksi.
En tietääkseni ole leimaamassa lastani, vaikka lastensuojelun kautta asian hoidimmekin. Toki lapsi olisi ihan varmasti päässyt tarhaan jos olisimme hakeneet myös lääkärin lausunnon, mutta koimme tämän tavan paremmaksi ja helpommaksi. Tokikaan en tiedä, onko nykyään tarhoissa joku tapa leimata lastensuojelun asiakkaat alimpaan kastiin....
Työtön ls-perhe ei takuulla ole ylintä kastia!
Työtön ls-perhe ei takuulla ole ylintä kastia!
tarhan työntekijät ovat jo ennestään tuttuja (jo ajalta ennen lapsia), joten tuskinpa kauheita ongelmia tulee =) Ja he kyllä tietävät, miksi olemme lastensuojelun asiakkaita ja sen verran voin sanoa, ettei siihen liity alkoholi tms. Se nyt kuitenkin ekana mieleen tulee.
Toisekseen, en pidä miestäni työttömänä vaikka lomautettuna onkin. Työpaikka on edelleenkin tallella ja lomautuskin loppuu aikanaan (päivämääräkin on jo tiedossa). Ja minä en taasen voi sille mitään, että kuuluin niihin työntekijöihin, jotka valitettavasti irtisanottiin säästöjen takia.
Ei se mikään meriitti ole. Jotainhan te olette pahoin sössineet, kun tuossa jamassa olette.
Ei se mikään meriitti ole. Jotainhan te olette pahoin sössineet, kun tuossa jamassa olette.
mutta hyvin tässä menee mistä suuri kiitos kuuluu myös lastensuojelulle, josta saimme apua kun sitä kaipasimme. Lastensuojelun asiakkaana kun on muitakin kuin pelkästään alkoholisteja, narkkareita tms. Mutta se tuntuu olevan monelle vaikea ymmärtää.
Ei, ls:n asiakkuus ei ole meriitti mutta mutta sellaisena pidän sitä, että uskaltaa hakea apua.
Hyvä äiti ei päädy lastensuojelun piiriin.
lyödäkseen lyötyä?
Ei jessus mitä ihmisiä taas liikenteessä.
Ap:lle tsemppiä1
kuntalisää ei monissa kunnissa saa, jos perheen isompi lapsi on kunnallisessa päivähoidossa. Kannattaa tosin kysyä kunnasta suoraan, jos päivähoito on kuntouttavaa, kuntalisän voi saada, näin ainakin minä sain, kun kehitysvammainen esikoinen aloitti 3-vuotiaana päiväkodissa lääkärin suosituksesta, ja itse olin vielä 1,5-vuotiaan kanssa kotona. Lisäksi kuntouttava päivähoito oli maksutonta meille.
lyödäkseen lyötyä?
Ei jessus mitä ihmisiä taas liikenteessä.
Ap:lle tsemppiä1
menee vaikka aihe olisi mikä =D Sen verran kauan olen av:lla pyörinyt.
Ihan rauhassa voit haukkua luuseriksi jos se saa oman olosi tuntumaan paremmalta. Valitettavasti en voinut itse vaikuttaa siihen, että sairastuin, niin mielelläni kun olisin sen tehnytkin. Siinä vaiheessa kun oma jaksaminen ja perheen (lasten) hoitaminen on vaarassa, on ehkä fiksuinta hakea apua. Kuten sanoin, ls:n asiakkaana voi olla melkein mistä syystä tahansa.
Minulla oli sama tilanne muutama vuosi sitten, neuvolapsykologi ja hoitava lääkäri suosittelivat kuntouttavana muotona lapselleni päiväkotia. Ja nimenomaan puheenkehityksen vuoksi meilläkin, 5 -vuotias oli.
Lapseni oli koko vuoden, viisi päivää viikossa, neljä tuntia päivässä, päiväkodissa. Ihan erityisessä pieneryhmässä siellä.
Ja Kelalta tuli lappu, jossa ilmoitettiin, että tältä lapselta ei enää makseta kotihoidontukea. Tein heti valituksen, ja sain takautuvasti kaikki takaisin.
Perustelin, että lapseni ei ole päiväkodissa helpottamassa mun arkeani vaan nimenomaan kuntouttavista syistä, alan ammttilaisten suosittelemana. Hoidan lasta edelleen 20 tuntia päivässä. Ja se, että lapseni on päiväkodissa, rajoittaa elämäämme paljon enemmän kuin se, että hän ei olisi - minun piti perheeni keskeltä revetä viemään hänet päiväkotiin ja sieltä pois.
Perusteluni meni läpi (lääkärinlausunnot laitoin liitteeksi), ja tosiaan tuki maksettiin takautuvasti takaisinkin niiltä kuukausilta, jolloin se oli stopattu.
Mitä se lomautettu mies sitten tekee? Makaa soffalla?
Lastensuojelun asiakkaina on vain, jos on surkea vanhempi. Lässytä muuta vaikka maailman tappiin, mutta tämä on totuus.
Mitä se lomautettu mies sitten tekee? Makaa soffalla?
Lastensuojelun asiakkaina on vain, jos on surkea vanhempi. Lässytä muuta vaikka maailman tappiin, mutta tämä on totuus.
lomautettuna eli oli töissä jos nyt välttämättä haluat tietää.
Minulla oli sama tilanne muutama vuosi sitten, neuvolapsykologi ja hoitava lääkäri suosittelivat kuntouttavana muotona lapselleni päiväkotia. Ja nimenomaan puheenkehityksen vuoksi meilläkin, 5 -vuotias oli.
Lapseni oli koko vuoden, viisi päivää viikossa, neljä tuntia päivässä, päiväkodissa. Ihan erityisessä pieneryhmässä siellä.
Ja Kelalta tuli lappu, jossa ilmoitettiin, että tältä lapselta ei enää makseta kotihoidontukea. Tein heti valituksen, ja sain takautuvasti kaikki takaisin.
Perustelin, että lapseni ei ole päiväkodissa helpottamassa mun arkeani vaan nimenomaan kuntouttavista syistä, alan ammttilaisten suosittelemana. Hoidan lasta edelleen 20 tuntia päivässä. Ja se, että lapseni on päiväkodissa, rajoittaa elämäämme paljon enemmän kuin se, että hän ei olisi - minun piti perheeni keskeltä revetä viemään hänet päiväkotiin ja sieltä pois.
Perusteluni meni läpi (lääkärinlausunnot laitoin liitteeksi), ja tosiaan tuki maksettiin takautuvasti takaisinkin niiltä kuukausilta, jolloin se oli stopattu.
saada esikoisesta myös Kelalta rahaa. Onhan se summa pieni mutta helpottaisi silti rahatilannetta, kunnes mies palaa taas töihin (onneksi pääsee pian).Täytynee vain ottaa Kelaan yhteyttä ja kysellä, koska lapsi ei kuitenkaan olisi kuin kaksi kertaa viikossa tarhassa, ainakin näin aluksi ja nekin puolipäiväisenä.
Olen vain ihan pihalla näissä Kelan kiemuroissa eikä ole kokemusta muutenkaan niistä =D
Molemmat vanhemmat makaa kotona, mutta mitään ei tiedetä, eikä viitsitä.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat vanhemmat makaa kotona, mutta mitään ei tiedetä, eikä viitsitä.
Avun hakeminen on tässä tilanteessa ollut täysin perusteltua ja kaikkien kannalta fiksua. On jokseenkin lapsellista haukkua ja vähätellä toisten ongelmia.
jos kerran lapsi ei ole kotihoidossa! Haloo, päivää.
Eikä sillä ole merkitystä mikä se kunnallisen päivähoidon syy on.
Sitäpaitsi en tajua miksi leimaat lapsesi, kun sen paikan voisit vaatia muutenkin.