saako diabeetikko vammaistukea?
Kommentit (14)
keliaakikko saa ruokakulukorvausta 21€/kk, ei vammaistukea.
siitä onko lapsi vai aikuinen kyseessä. Jos on alle 16v ja piikityksellä, saa korotetun vammaistuen.
että diabeetikko saa - jos alle 16v ja insuliinihoidolla.
Miten niin astmaatikko saa? Mä en ainakaan saa, enpä kyllä ole ymmärtänyt kysyäkään.
Mutta siis diabeteshan on ihan eri asia kuin keliakia. Ei sen takia joudu ostamaan mitään erikoisia ruoka-aineita, jotka taas keliakikolle maksaa aika paljon enemmän kuin tavalliset ainekset.
ja äitin sai minusta juurikin tonne oliko 16v asti jotain hoitotukea... saa myös verotuksessa aikuisiällä invalidihelpotusta. Itse sain tietää vasta hetki sitten ja olin ihan et mitä :D Olen siis piikityshoidolla.
keliaakikko saa ruokakulukorvausta 21€/kk, ei vammaistukea.
Alle 16v keliakikko saa vammaistukea ;) alinta, se joku 86e.
Yli 16v saa ton pienen ruokakorvauksen.
t. keliakikko ollut 5 vuotiaasta...
niin saat sitä tukea. Mutta siinäkin on tietyt ehdot, ja mahtaako riippua kaupungistakin...
Miten niin astmaatikko saa? Mä en ainakaan saa, enpä kyllä ole ymmärtänyt kysyäkään.
Mutta siis diabeteshan on ihan eri asia kuin keliakia. Ei sen takia joudu ostamaan mitään erikoisia ruoka-aineita, jotka taas keliakikolle maksaa aika paljon enemmän kuin tavalliset ainekset.
D1 ilman lisäsairauksia tuo 40% invaliditeettivähennykseen oikeuttavan vähennyksen, mikä keskituloisella meinaa noin 100€ hyötyä vuosittain.
ja äitin sai minusta juurikin tonne oliko 16v asti jotain hoitotukea... saa myös verotuksessa aikuisiällä invalidihelpotusta. Itse sain tietää vasta hetki sitten ja olin ihan et mitä :D Olen siis piikityshoidolla.
Minkä ikäinen olet?
Jos olet aikuinen, niin miksi sinun äitisi saa sinun diabeteksesi takia invalidihelpotusta - sinullehan se kuuluisi! Ehkä sinun kannattaisi ottaa selvää omista asioistasi.
että äiti saa sen invavähennyksen...sun omaa tulkintaa vastaan hyökkäsit, hyvä 14.
eli ei saa. Verotuksessa jo mainitus invalidivähennyksen. Ja tämä tieto koskee ykköstyypin diabetestä sairastavaa. Lisäksi insuliinit saa muutamalla eurolla eli kela korvaa lähes kokonaan. Muut tarvikkeet (sokerimittari liuskoineen ym.) riippuu kunnasta..
Ja kyllä diabeetikko saa vammaistukea. Siihen eiliseen keskusteluun tuli kelan linkkejäkin. Kaverini saa lapsestaa ylimmän tuen koska lapsi on alle 6 ja on sairastanut diabetesä syntymästä asti.
jos kerran astmaatikostakin. Isompihan vaiva siitä hoidosta on.