Kalvojen ennenaikainen puhkeaminen (prom)
Hei, loytyykohan muita jotka samassa jamassa kuin mina? Olen 4’tta viikkoa vuodelevossa. Kalvot puhkesi ennenaikaisesti rv23 ja lapsivesi tiputellut hissukseen ulos siita lahtien. Syyta kalvojen puhkeamiseen ei ole loytynyt, ei infektiota tms. Viimeisessa ultrassa rv25 ei nakynyt enaa mitattavaa lapsivetta, mutta vauva pidetaan silti sisalla. Nyt menossa rv26 ja vain lepaan, juon vetta hurjat maarat ja toivon, etta seuraavassa ultrassa nakyisi edes jonkun verran lapsivetta. Olisi kiva kuulla jotain positiivisia tarinoita samanlaisesta tilanteesta, jos joku on kaynyt vastaavaa lapi. Kiitos etukateen ja tsemppia kaikille odottajille!
Kommentit (15)
Tuhannet kiitokset ihanasta+postiivisesta vastauksesta ja tsempeista! :) Janna juttu juu on, etta mulla ei ole ollut mitaan supistuksia missaan vaiheessa. Yksi aamu, kun nousin sangysta (rv23+1) vaan huomasin sellaisen teelusikallisen verran nestetta reisilla eli ne vedet ei mennyt yhdessa hujauksessa ja hyvin olisi voinut missata taman koko kalvojen repeamisen. Melkein olin, etta se on vaan vetista valkovuotoa ja en edes meinannut menna sairaalaan, mutta joku pieni aani takaraivossa onneksi sai mut soittamaan sairaalaan ja menemaan tarkastukseen. Siella huomattiin, etta kohdunsuu auki 2cm ja kalvot pullisteli ulkona ja pieni reika oli jossain josta vesi vuosi tosi hissukseen pois. Laakari oli melkein varma, etta vauva saapuu seuraavien 48tunnin kuluessa, vaikka mulla ei ollut tosiaan supistuksia. Ennuste oli surkea vauvan selviytymisesta ja monet itkut tuli itkettya ekan parin paivan aikana. Vauvaa ei sitten onneksi kuulunut kuitenkaan ja paasin kotiin vuodelepoon antibioottien kanssa, koska tulehdusriski suuri. Siita lahtien olen kaynyt sairaalassa 2krt vko ja tilannetta monitoroidaan tosi tarkkaan. Vauvalla loistavat sydanaanet, liikkuu hyvin ja istukan virtaukset on hyvat. Niin surkealta kun tilanne nayttikin siina alussa, niin nyt alkaa jo toivo elamaan ja laakari joka oli alussa todella negatiivinen on myos huomattavasti positiivisempi nyt. Pieni taistelija siella masussa on! Nyt juu koitetaan paasta sinne maagiseen 28viikkoon ja jos sinne paastaan, niin seuraava etappi olisi jopa 34viikkoa, jolloin vauva otetaan viimeistaan ulos. Lapsivedet mitataan ultralla seuraavan kerran ensi tiistaina. Tulen kertomaan tanne mika on tilanne silloin ja onko vedet lisaantynyt yhtaan. Syyta ei ole tosiaan loytynyt, etta miksi tama tapahtui, nain vaan kavi. Tulehduksia ei ole, en tupakoi, syon ja juon terveellisesti...ikaa minulla on eli olen 3-kympin loppupuolella ja se voi olla yksi syy, mutta ei laakari niin senkaan ajattelut olevan syyna. Se jaa ilmeisesti mysteeriksi miksi nain kavi. Toivon, etta monen odottavan ei tarvitse kayda samaa lapi!!! Jos joku muu makoilee siella vuodelevossa, niin tsemppia!! xxx
Kirjoitin jo aikaisemmin tänne vastauksen, mutta se ei näköjään täällä näykkään.
Tiedän etä vastaavissa tapauksissa paras lopputulos on ollut että kalvossa ollut reikä on umpeutunut ja vauvan pissimisen myötä lapsivettä tullut lisää ja raskaus edennyt normaalisti loppuun. Toivon tätä myös sinulle :)
Jaksamista!
:) Hymiö johtuu siitä että vauvalla kaikki hyvin. Olisi voinut ensimmäisestä viestistäsi ajatella, että sikiö ei voisi hyvin, koska "haluaa ulos". Mutta ei se tosiaan aina näin ole ja sinun kohdallasi ei selvästikään ole koska virtaukset ovat hyvät, ja sydänäänet hyvät, ja liikkuu hyvin. :) Mielestäni myös se on hyvä merkki ettei sinua supistele (kipeästi siis).
Äidilläni aikoinaan tuli lapsivedet ulos, mutta tämä tapahtui jo rv 20 kohdalla. Hänellä syynä oli kierukkaraskaus, eli hänellä oli ollut kierukka, ja oli silti tullut raskaaksi. Kierukkaa ei kuitenkaan pystytty enää poistamaan raskauden aikana, vaan sen annettiin olla ja toivottiin ettei se häiritse sikiön kasvamista. Ilmeisesti kierukka aiheutti jonkinlaisen tulehduksen elimistöön, joka taas laukaisi kalvojen puhkeamisen ja lapsivesien poistumisen. Tämä tapahtui vuonna 84, eikä silloin ollut vielä kokemusta tai osaamista, mitä nykyään on. Äitiäni ei esimerkiksi määrätty vuodelepoon lainkaan. :( Se olisi saattanut pelastaa tilanteen.
Toivon, että lapsivesi on sinulla lisääntynyt, onneksi sitä tulee kuitenkin lisää koko ajan. Juuri tuon vauvan pissimisen ja oman juomisen ja hyvin syömisen kautta "ketju" pysyy toiminnassa. Päivä kerrallaan kannattaa yrittää ajatella, ettei iske ahdistus, sillä oikeasti jokaisella päivällä on merkitystä; yksikin päivä on eteenpäin. Rv 26 viikoilta on paljon terveitä lapsia Suomeen syntynyt, joten mielestäni olet jo joka tapauksessa voiton puolella. :)
Piti vielä kysyä että missä sairaalassa sinua on tutkittu ja oletko lähellä jotain suurista sairaaloista?
Tuhannet kiitokset kauniista viesteistasi, piristaa mieltani paljon! :) Voi olen tosi pahoillani, aitisi joutui kaymaan lapi suuren menetyksen. Totta on, etta 80-luvulla ei ollut samaa valmiutta tallaisten tapausten varalta ja ehka vuodelepo olisi voinut hyvin auttaa asiaa. Itsellani ainakin vuodelepo on tehnyt ihmeita, varsinkin siina alussa, kun vetta tuli ulos aina, kun nousi seisomaan. Luulen, etta vauva olisi tullut ulos, jos olisin jatkanut eloa ja tyontekoa normaalisti. Ainakin olisin menettanyt kaiken lapsiveden huomattavasti nopeammin. Viimeisen parin viikon aikana lapsivetta ei ole enaa tullut...ja hiljaa toivonkin, etta jos se reika olisi umpeutunut ja vauva olisi pissannut kunnon satsin sinne lisaa. Tiistaina ultrassa nakee, etta mika on tilanne. Peukut pystyyn!
En asu Suomessa, vaan Englannissa, Lontoon lahella ja onni on, etta minulla on erinomaiset sairaalat lahella. Jos vauva sattuisi tulemaan ensi viikolla, niin joutuisin taso 3 'neo-natal intensive care' sairaalaan Lontoon keskustaan, mutta rv28 lahtien (ensi perjantai) synnytys tapahtuisi jo taso 2 'special care baby unit' osaston omaavassa sairaalassa, mika on onneksi aivan meidan lahella, 10min ajo. Tietenkin voi olla, etta vauva siirrettaisiin rv28 jalkeenkin sinne taso 3'n sairaalaan. Riippuen erityisesti keuhkojen kehityksesta. Kerkesin onneksi saamaan kortisoni-piikit rv24, jotka auttaa vauvan keuhkojen kehityksessa ja silloin minulla oli viela taatusti lapsivetta jaljella.
Kivaa viikonloppua kaikille! :)
Heips! Mulla oli korkea vedenmeno esikoista odottaessani. Kalvoihin puhkesi reikä rv 22+0 josta tihkui lapsivettä. Mulla oli crp 12 tuolloin, mutta naistenklinikalla erittäin kokenut mieslääkäri totesi myöhemmin että ei niihin reikiä tule ilman syytä, tulehdus on ollut vaikkei kokeissa näkynytkään. Mulla tosiaan tihkutti 10 viikkoa kunnes poika syntyi itsestään, eli todella hyville viikoille päästiin (rv32+1). Välillä oli jopa viikko väliä että lapsivettä ei tihkunut (joten kuvittelin tottakai että reikä mennyt umpeen) mutta aina sitä vaan rupesi uudestaan tihkumaan. Onni onnettomuudessa että ei tullut tulehdusta. Voimia sulle makoiluun ja toivottavasti säästyt tulehdukselta ja saat vielä monta lisäviikkoa.
Voi apua.. ompas kamala tilanne. Onneksi kuitenkin kaikki merkit vauvan sisällä kestämiseen ovat hyvät(ei supistele,ei selvää tulehdusta jne).
Minä onneton kun en nähnyt ensimmäisessä esikoista tehdessäni edes lapsivesiä(kalvot meni rikki vasta 10 centin kohdalla ja kätilöt otti suoraan alusastiaan samalla kun ponnistelin).
Oliko se sinulla mennyt vesi sellaista enemmän geelimäistä kuin ihan vesi vettä?
Tiedän erään tapauksen tässä meidän lähipiirissä, jossa lapsivedet menivät tulehduksen seurauksena vko:lla 24 ja tyttö syntyi vko:lla 28. Hyvin on terveen oloinen 6 vuotias nuori neiti nykyään. Silloin myös oli lääkäri todennut, että ei kalvot syyttä puhkea ja päällimmäiseksi selvitykseksi jättivät tulehduksen vaikkakin tulehdusarvot olivat olleet 12.
Toivottavasti sinulle kaikki menee hyvin. ja lapsi selviäisi mahdollisimman pitkälle masussa.
Jaksuja oikein kovasti.
Kaunis kiitos tsempeista ja jaksuista kaikille! :) Ultraan lahto juuri edessa ja sen jalkeen laakariaika missa katsotaan, etta mita nyt jatkossa tapahtuu. Nyt menossa rv27+4. Tulen kertomaan miten kay! xxx
PS: Hyvin mahdollista, etta minulla on ollut piileva tulehdus, vaikka ei nakynyt missaan kokeissa/naytteissa. Sain antibiootit silloin alussa heti juuri sen takia, etta jos joku tulehdus piilee jossain. CAMOTAR, vesi mika vuosi ulos oli ihan sellaista vesi vetta, hieman janna, makea haju siina oli, mista tiesin aina, etta on lapsivetta.
PS2: Ja OREGANO, kiitos, kun kerroit onnellisesti paattyneen tarinasi!! Se loi taas paljon voimaa minulle! :)
oo ja koo ja kiitos tuosta vastauksesta. Toivotaan, että kaikki nyt hyvin menisi siellä. Peukkuja pidetään täällä ainakin!
...mutta totta! Eilisessa ultrassa uutiset olivat aivan mielettomia. Lapsiveden maara taysin NORMAALI! Laakarin mukaan nayttaa silta, etta reika kalvoissa 'resealed' eli korjannut itsensa. Olen onnesta soikeana! Kuulemma nain voi kayda, mutta on harvinaista. Vuodelepopakko jatkuu viela ja verikokeissa ja muissa testeissa pitaa kayda edelleen 2krt/vko. Repeama voi uusiutua, mutta talla hetkella vauva voi erinomaisesti ja lillui mahtavassa maarassa lapsivetta. Kylla on mahtava tunne! Seuraava ultra vasta 4vkon paasta ja jos vedet silloin viela ok, niin saan nousta ylos ja elaa normaalia elamaa siihen vkolle 34, kun vauva tulee viimeistaan maailmaan. Kiitos kaikille kannustuksista! Olen tosi kiitollinen niista! :) xxxx
Kylläpä oli ihan huippuja uutisia. Siis aivan mielettömiä. Olen kyllä tosi onnellinen siun puolesta. Huikeita uutisia. Toivotaan, että kaikki menee nyt sitten hyvin ja muistat vielä levätä ja elää rauhallisesti vaikka varmasti tekisi mieli hillua ja toimia normaalisti noin hyvien uutisten jälkeen.
Hehkutan tähän samalla omaa oloanikin. Meillä kuului myös vauvan sydänäänet tänään ekaa kertaa kunnolla neuvolan adapterilla. Itku kyllä pääsi. Samalla lääkäri totesi, että Näyttää siltä, että keskenmenon vaara on nyt ohitettu kokonaan. Minäkin hillun pitkin seiniä vaikkakin sairaslomalle jouduin jäämään, mutta työn teko on näissä vauva projekteissa ihan toisijaista. Töitä kyllä kerkee vielä tehdä.
Nyt vain sitten sinäkin rupeat nauttimaan raskaudestasi, kuten myös minä ja kovasti voima jaksuja.. :)
Mun on pakko tunnustaa että mä tulin tännne vauva.sivulle sun takia äsken, oli pakko tulla nimittäin tarkistamaan onko tullut mitään uutisia/kirjoituksia sulta sun tilanteesta. Ja voi vitsi että oli ihania uutisia! Vaikken sua tunnekaan niin jotenkin elin täällä ihan täysillä mukana! Hyvä etten alkanut vollottamaan äsken :) Onnea loppuodotukseen!! Kaikki menee varmasti hyvin!
En tiedä onko tarinastani mitään hyötyä, mutta mulla itselläni alkoi lapsivettä valua viikoilla 29+2. Saman tien passitettiin ambulanssilla Naistenklinikalle, mutta onneksi mullakaan ei sit supistukset alkaneet. Tavoitteena oli olla vuodelevossa viikkoon 34 asti, mutta viikoilla 32 kohtuun tuli infektio ja synnytys käynnistyi. Mullekin oli yllätys, että lapsivettä tulee koko ajan lisää, siis vuosin vettä koko vuodelevon ajan, mutta silti veden määrä kohdussa nousi välillä hyvinkin lähelle normaalia.
Mun lapsi siis syntyi sit viikoilla 32, ja joutui olemaan 6 viikkoa sairaalassa. Tuo aika oli tietysti todella raskasta, mutta vauva selviytyi täysin terveenä. Keskosuutta haastavampi juttu olikin se infektio, minkä vauva oli kohdussa saanut. Eli jos sulle tulee yhtään kuumeinen tai kipeä olo, mainitse heti sairaalassa ja vaadi crp:n mittausta.
Oletko käynyt sivuilla www.kevyt.net? Kannattaa kirjautua keskustelupalstalle, siellä on paljon vastaavanlaisia tarinoita!
Onnea matkaan!
Ajattelin nostella, ja kysellä miten alkuperäisellä menee, onko vauva jo syntynyt?
kuulostaa tosi raskaalta, toivotan vilpittömästi jaksamista! En osaa valitettavasti kertoa mitään vastaavaa tilannetta, mutta olet päässyt aika pitkälle jo viikoissa joten mielestäni se on jo itsessään aika positiivinen asia. Siis tuo rv26 jo ihan ok viikot lapsen selviytymisen kannalta. Varmaan koittavat saada pari viikkoa vielä eteenpäin, jos mahdollista, mutta esim rv28 on jo sellainen viikkomäärä että ei pitäisi enää olla mitään hätää lapsella vaikka syntyisikin.
Jäin miettimään, miksi kalvot tosiaan puhkesi, sikiö voi kuitenkin ilmeisesti hyvin? Eikä sua supistele? Lapsivettähän muodostuu lisää koko ajan, vielä synnytyksessäkin. Onko istukan virtaukset ollut koko ajan hyvät?
Varmasti selviät tästä tilanteesta ja niin vauvakin!