Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia/näkemyksiä 6-vuotiaana kouluun menosta?

Vierailija
18.05.2011 |

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole koskaan haitannut mua millään tavalla. Jos lapsi on siihen kypsä ja haluaa mennä, en näe mitään syytä olla menemättä.

Vierailija
2/37 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös oma 6v. esikoiseni aloittaa koulun syksyllä. Ja eiköhän se suju siinä missä muillakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotiaina kouluun, joten ei ongelmaa. Jos samaan aikaan aloittaa seuraavan ikäluokan tammikuussa syntynyt niin varmaan hyvin hänkin sopii porukkaan.

Vierailija
4/37 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhut selkeästi nuorempana kouluun mensota, niin aika harvoin siihen on järkevää syytä. Moni vanhempi ajattelee, että kun se oma prinssi/prinsessa oppi jo 4/5-vuotiaana lukemaan ja osaa laskeakin niin mahtavasti, niin kyllästyttää se koulussa olo oman ikäisten, hitaammin oppivien kanssa. Kuitenkin lapsen sosiaalinen kypsyys harvoin on vuotta muita edellä, ja leikit ja touhut oman ikäsiten kanssa ovat tärkeitä. Sitten murkkuiäsn kynnyksellä vuotta nuorempana koulunsa aloittaneet ovat vuoden jäljessä kehityksestä, etenkin hitaammin kypsyvillä pojilla voi olla iso ongelma olla ihan pikkunassikkana siellä isojen teinien keskellä.

Mutta loppuvuodesta 7 täyttävien kohdalla on kai lähinnä sääntö aloittaa 6-vuotiaana koulu. Joillakin se on ihan ok, joillakin ei toimi. Itse aloitin aikoinaan 6-vuotiaana koulun (täytin joulukuussa 7) ja pärjäsin mainiosti. Sitten täysi-ikäisyyttä odotellessa meinasi ärsyttää, kun kaikki olivat jo täysi-ikäisiä paitsi minä! :) Vastaavasti veljenikin aloitti 6-vuotiaana koulun (myös loppuvuodesta syntynyt), mutta jälkikäteen ajateltuna hän ei todellakaan olisi ollut koulukypsä tuolloin.

Vierailija
5/37 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen meni 6v kouluun, koska täytti tammikuun alussa 7. Kaikki sujui hyvin, jos olisi mennyt vuotta myöhemmin, olisi ollut liian "iso" aloittamaan koulun ja turhautunut. Pikkuveli on syntynyt joulukuun lopussa ja hän meni tietysti ajalaan kouluun, mutta tavallaan samanikäisenä kuin veljensäkin. Tämäkin koulunaloitus sujui hyvin.

Jotkut opettajat sanovat, että parempi, että lapsi on hiukan lapsellinen kuin että hän on kyllästynys ja ylimielinen.

Vierailija
6/37 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen meni 6v kouluun, koska täytti tammikuun alussa 7. Kaikki sujui hyvin, jos olisi mennyt vuotta myöhemmin, olisi ollut liian "iso" aloittamaan koulun ja turhautunut. Pikkuveli on syntynyt joulukuun lopussa ja hän meni tietysti ajalaan kouluun, mutta tavallaan samanikäisenä kuin veljensäkin. Tämäkin koulunaloitus sujui hyvin.

Jotkut opettajat sanovat, että parempi, että lapsi on hiukan lapsellinen kuin että hän on kyllästynys ja ylimielinen.

Tärkeämpää on että lapsi kestää turhautumisen ja osaa käsitellä turhautumista. Sillä aika monella lapsella tulee koulussa kertausta tai helppoja asioita mitä osaa. Harva opettaja voi oikeasti eriyttää opetusta riittävästi ja siksi mennään hitaampien tai massan mukaan.

Meillä kaksi loppuvuonna syntynyttä lasta, jotka siis menneet kouluun 6v:na. Toiselle lukuaineissa ollut paljon asiaa mitä osannut ja tuntunut hölmöltä tehdä ylihelppoja tehtäviä, toiselle sitten liikunta ollut ajoittain tylsää ja ei kovin innostavaa, kun peleistä yms ei meinaa tulla mitään.

Vierailija
7/37 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin todella ujo ja sulkeutunut lapsi. Ja hirveän huono koulussa. Minut olisi pitänyt laittaa kouluun vasta seuraavana syksynä! Koko ala-aste meni pipariksi, kun olin niin surkea, oikeasti. Myöhemmin kymppiluokalla vasta aloin oivaltamaan, että minähän osaan.

Anna lapsen kasvaa isoksi. Vuosi tekee jo ihmeitä.

Vierailija
8/37 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin lapsen tämän hetken tilanne on tärkeä: onko hän reipas ja kookas eikä se, joka jää nuorimpina porukan heikoimmaksi?

Mieti myös asiaa vähän pitemmälle: Onko abijuhlissa ym. hyvä, jos sinun lapsesi on se, joka eri pääsee juhlimaan alaikäisenä samoihin paikkoihin kuin luokkakaverit? Tai jos hän urheilijana on aina vuotta nuorempien sarjassa, eikä oman luokkalaisten kanssa?

Siskoni meni kouluun oikeana vuonna, vaikka oli tammikuussa syntynyt ja luki sujuvasti 5-vuotiaana, ja ilmeisesti hän oli täysin tyytyväinen siihen ratkaisuun. Mieheni meni kouluun 6-vuotiaan, keväällä syntyneenä että saattoi kulkea samaa matkaa edellisenä vuonna koulun aloittaneen sisaruksensa kanssa. Kai se koulu hyvin meni hänelläkin - ainakin sisu kasvoi.

Vierailija
9/37 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytin 7v vasta seuraavan vuoden alkupuolella. Olisin ehtinyt kouluun myöhemminkin. Koulumenestys on ollut ihan hyvää (yli keskitason), mutta turha sitä on liian aikaisin aloittaa. Lapsi voi olla vuoden pitempään.

Vierailija
10/37 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt eri vuonna eli niinkuin joku jo vastasinkin, niin mahd. urheilujoukkueessa eri joukkueessa kuin luokkakaverit, baariin pääsee vikana, ajokortti vikana ym. Mitä järkee?

Vierailija
11/37 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt eri vuonna eli niinkuin joku jo vastasinkin, niin mahd. urheilujoukkueessa eri joukkueessa kuin luokkakaverit, baariin pääsee vikana, ajokortti vikana ym. Mitä järkee?

tuo baariin paasy. Koulunkaymisestahan tassa on kysymys.

Vierailija
12/37 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on aina vuoden ryhmäänsä nuorempi joka asiassa oli tilanne ja asia mikä tahansa. En sano, että se on välttämättä huono asia, mutta sitäkin kannattaa miettiä. Koulunaloituksella sinänsä ei ole mitään kiirettä. Vaikka lapsi olisi kuinka kehittynyt tahansa, hän saa hyvillä mielin viettää vielä vuoden kotona ja eskarissa. Nykyaikana ei kukaan opettaja saa sellaista ekaluokkaa, jossa opetusta ei joutuisi eriyttämään. Eli sitä ei kannata pelätä, että lapsi turhautuisi. Se on vanhanaikaista ajattelua eikä silloin tunneta nykyajan koulua. Lapsesi joutuu tekemään tulevaisuudessa päätöksiään esim. jatko-opiskelupaikasta vuoden nuorempana kuin tavallisesti. Se on siinä vaiheessa aika paljon. Päätöstä kannattaa harkita pitkään. Itse en laittaisi omaa lastani vuotta ennen kouluun, en missään tilanteessa. terv. ekaluokan opettaja ja äiti

Vierailija
13/37 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin 6-vuotiaana kouluun, olen syntynyt heinäkuussa. Koulumenestys oli hyvää enkä myöskään ollut todellakaan pienin, olin yksi luokkani isoimmista. Silti olisin halunnut aloittaa koulun vasta seuraavana vuonna, olin sulkeutunut vaikka kavereita olikin...

Vierailija
14/37 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yläasteella fyysisen kehityksen erot ovat jo samanikäisten kesken isoja, saatika jos yksi onkin muita vuoden tai kaksi nuorempi. Ei varmasti ole kiva olla ihan lapsi ulkonäöltä ja mieleltä kun muut luokkakaverit on pahimmassa teini-iässä.

Tajuat varmaan, että kaikki kehittyvät eri tahtiin, ja vaikka lapset olisivat samana vuonna syntyneitä, niin joukkoon mahtuu niitä pissiksiä sekä ihan lapsellisia tyttöjä/poikia.

Otattehan huomioon myös sen, että on olemassa myös sosiaalisesti lahjakkaita ja taitavia lapsia! Esim. oma lapseni on aina kehuttu huippusosiaaliseksi päiväkodissa, vaikka on ainoa lapsi. Eli ei se koulukypsyys ole aina siitäkään kiinni. Omani voisin hyvin laittaa kouluun 6-vuotiaana, mutta menkäät mieluummin tuttujen kaverien kanssa samaan aikaan.

Vierailija
15/37 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eskarissa jo luki sujuvasti. Eli ekaluokka ei olisi voinut paremmin alkaa, kun opeltakin tuli kehuja että lukeminen ja kirjoittaminen menee paremmin kuin monella nelosluokkalaisella.

Vierailija
16/37 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on vuotta aiemmin aloitetusta koulusta. Tietopuolinen osaaminen huipputasolla, muu ei sitten olekaan.

Vierailija
17/37 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei kannata kiirehtiä. Omani on ihan alkuvuodesta syntynyt ja osasi lukea jne. jo 5-vuotiaana, mutten silti edes harkinnut vuotta ennen kouluun laittamista. Tosiaan joutuisi sitten jo vuotta aiemmin pärjäämään aamuja ja iltapäiviä yksin. Ei pääsisi riparille luokkakaverien kanssa. Joutuisi painavaa reppua kantamaan jo vuotta aiemmin. Joutuisi tekemään jatko-opintovalintoja turhan nuorena. Olisi aina kavereitaan nuorempi ja jäljessä, mikä harmittaa, vaikkei sillä koulunkäynnin kannalta merkitystä olisikaan (esim. mopokortti, ajokortti, juhlat ylioppilaana jne.). Siinä en ole nähnyt mitään haittaa, että fiksu tyttöni, joka varmasti olisi voinut aloittaa koulun aiemmin, menikin sinne vasta reilut 7 ja puoli vuotta vanhana ja osasi tosiaan laskea, lukea jne. Kyllä fiksut opet osaa antaa haastavia tehtäviä myös niille, jotka jo osaa.

Vierailija
18/37 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulukypsyystestien jälkeen. Olin oppinut 4-vuotiaana lukemaan ja aika paljon osasin laskeakin 6-vuotiaana. Pärjäsin koulussa varsin hyvin, ainoastaan liikunnassa olin huonompi. Tiedä sitten oliko iällä osuutta asiaan.

Lukiossa ei ollut kivaa olla se porukan nuorin, mutta senkin kesti!

Omaa lastani en laittaisi 6-vuotiaana kouluun, vaikka minulla tuo hyvin menikin. Ehtiihän tuota. Ja tosiaan, mistä sen tietää onko lapsi esim. 12-vuotiaana yhtä paljon edellä ikäisiään kuin 6-vuotiaana.

Vierailija
19/37 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja opin lukemaan neljävuotiaana. Paukutin sekä aapisen että siihen liittyvän lukukirjan kannesta kanteen ekan koulupäivän iltana.

En kuitenkaan tosiaankaan ole sitä mieltä, että kenenkään kannattaa aloittaa koulu aikaisemmin, lapsuus on nykypäivänä TODELLA lyhyt muutenkin. Ja oman luokan porukoissahan sitä mennään kaikkiin teinien hullutuksiin mukaan, vaikkei vielä kovin kypsiä oltaisikaan. Sitäpaitsi huonommankin opettajan (mitenkään opettajan ammattia väheksymättä) pitäisi kyetä antamaan haastavampia luku-, lasku- ja kirjoitutehtäviä, jos lahjakas lapsi niitä tarvitsee, ei ole kovin vaivalloista. Eli en suosittele.

Vierailija
20/37 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, kun laitetttiin joulukuun lapsi oikeana vuonna kouluun. Olisi kannattanut anoa lykkäystä. Nyt tokaluokalla näkyy lapsellisuus ja vilkkaus. Ja oletettavasti kehittyy myöhään...niinkuin vanhempansa. Enkä tiedä mitä tehdä. Ope ei suosittele luokalle jättämistä, kun oppii hyvin.  Mutta äikässä ongelmia..kirjoitus. Muuten keskittyy siihen mikä kiinnostaa. Lukemiseen, liikuntaan. Hyvin matikkakin sujuu. On vaan vielä lapsellinen.