Laihtuuko lenkkeilemällä?
Kiinteytyykö? Oletetaan, että keskittyy myös terveelliseen ruokavalioon. Kaipaan positiivisia "menestystarinoita", jotta saisin itseni kammettua ulos lenkille säännöllisesti.
Kommentit (38)
Ja tuo liikunta! Tämähän on hyvä alku!
kahvilassa ja söin yhden pasteijan kahvin kera. ostin mukaan pienen pitsan ja söin sen iltapäivällä. Aamulla purkillisen valion pehmeää rahkaa muromyslin kanssa. Lisäksi ehdin riipaista yhden pienen (0.3l) kuivan siiderin + sen ruiseleivän lenkin jälkeen. Myös muutaman siivun tuoretta ananasta. Päivällä kuljetin koiraa hikipäässä 40min. Liian epäterveellinen tämänkin päivän ruoka, mutta liikuntaa sentään hiukan.
myöntämä asia. Liikuntaa pitäisi harrastaa ERITTÄIN paljon päivittäin, että olisi jotain vaikutusta.
Tai no jos vedät joka ikinen päivä 2h hölkkälenkin niin ehkä sitten... Siitä vain kokeilemaan. Mutta kyllä se ruokavaliolla laihduttaminen on vaan tuhannesti helpompaa.
saunan lauteille säälimään itseäni.
ap
Sillä juoksu laihduttaa kyllä. Totta on että ruokavalio on tärkeämpi kuin liikunta, mutta juoksu on hyvä laihdutustapa.
Tuo "lääkärien kommentti" on yksipuolisesti tulkittu ja vain asian toinen puoli. Oikeasti se laihduttaa ja se on fakta.
Tiedän sen siitä että olen itsekin 20 vuotta paininut energiasioiden kanssa. Ei kukaan lääkäri tai kukaan muukaan voi väittää etteikö juoksulenkit kuluttaisi energiaa ja näin laihduttaisi.
molempien yhdistelmästä - terveellinen syöminen ja liikunta?
Älä ap masennu! Lenkkeily on jo siitäkin hyvä että takuulla tulee pirteämpi mieli ja yleinen jaksaminen paranee (vaikka lenkin jälkeen olisikin poikki). Jaksaa pitää painotavotteista paremmin kiinni. Pitempiaikaisena harrastuksena juokseminen jäntevöittää kroppaa ainakin oman kokemuksen mukaan. Pohkeista tulee kivannäköiset ja hapenottokyvyn parantuminen näkyy heti parempana yleisolona. Kyllä lenkkeilyn ja hyvän ruokavalion yhdistelmällä laihtuu taatusti terveellisemmin kuin pelkällä vähemmällä syömisellä. Tsemppiä kaikille liikkujille, aloitteleville ja edistyneemmille!
kyllä liikunta nostaa kuntoa ja saa aineenvaihdunnankäyntiin. liikunta kuluttaa kaloreita=laihdut jos et lisää syömistäsi. lisäksi liikunta nostaa hyvänmielen hormooneja ja endorfiinit ym saavat olosi positiivisemmaksi ja liikkumaan taas lisää. pelkällä liikunnalla voi laihtua kunhan syö suht terveellisesti jo muutenkin. lihakset joita sinulle liikunnasta tulee tarvitsevat enemmän energiaa kuin vaan läski eli KANNATTAA LENKKEILLÄ!!!
Ja tuo liikunta! Tämähän on hyvä alku!
kahvilassa ja söin yhden pasteijan kahvin kera. ostin mukaan pienen pitsan ja söin sen iltapäivällä. Aamulla purkillisen valion pehmeää rahkaa muromyslin kanssa. Lisäksi ehdin riipaista yhden pienen (0.3l) kuivan siiderin + sen ruiseleivän lenkin jälkeen. Myös muutaman siivun tuoretta ananasta. Päivällä kuljetin koiraa hikipäässä 40min. Liian epäterveellinen tämänkin päivän ruoka, mutta liikuntaa sentään hiukan.
kohtalotovereita täälläkin! eli aloitin 2vuotta sittem blandaamaan kaikki juomani siiderit... niitä meni sillon nimittäin aika pirusti. Vuosi sitten join edelleen näitä vissysiidereitä, mutta ostin helkkarin kalliit (n.20sidukkapurkin hinnan) juoksutissiliivit ja se oli sit siinä. Jäin koukkuun ;) siitä tuli nimittäin niin hyvä mieli, kun sai itsensä liikkumalla tilttiin, ettei enää viitsinyt juoda itseään krapulaiseksi.. kun sitten oli niin tuskallista se lenkillä olo... paremmat kiksit tuli juoksemisesta!! Nyt kun olen vuoden juossut (minun juoksuvauhtini on toisten nopeaa kävelyä...) niin minulla on edelleen ylipainoa, mutta minulle on elämäni ensimmäisen kerran tullut UUMA eli jostain sitä löllöä lähtee ihan huomaamatta :D Syön edelleen välillä huonosti, olen tunnesyöjätär... mutta en anna sen lannistaa. Minulle on ollut tosi iso apu polarin sykemittarista, nätin värinen ja se kehuu minua, kun ei täällä kotona muita ole :)
Mutta yksi sidukka/pulla ei maata merelle vie viikossa, KEHU ITSEÄSI ja lupaa palkinnoksi jotain muuta kuin syötävää tai juotavaa!! kengät, paita, lehti, kampaaja tms...
Yhtenä kesänä yritin käydä säännöllisesti päivittäin parin kilsan pituisella hölkkälenkillä, mutta ei niistä lenkeistä tullut kuin paha mieli. Itse laihdun vaikka istumalla sohvalla joka päivä kun vain syön kontrolloidusti ja tarpeeksi vähän. Inhoan kaikenlaista liikuntaa muutenkin.
vielä laihduta. Sen sijaa pitkillä lenkeillä saa rasvan hyvin palamaan ja paino laskee. Tosin painoa enemmän auttaa kiinteytyminen, lihas kun näyttää läskiä paremmalta :)
Yhtenä kesänä yritin käydä säännöllisesti päivittäin parin kilsan pituisella hölkkälenkillä, mutta ei niistä lenkeistä tullut kuin paha mieli. Itse laihdun vaikka istumalla sohvalla joka päivä kun vain syön kontrolloidusti ja tarpeeksi vähän. Inhoan kaikenlaista liikuntaa muutenkin.
Onko paljonkin sellaisia säännöllisesti juoksevia LÄSKEJÄ?! Siis että esim. tuon 20-50 km viikossa juoksee ja on oikeasti lihava. Mä en tunne ainoatakaan sellasta läskiä, tiedätte varmaan itsekin miksi..
ja oikeasti ap, kun itse aloin juosta, laihduin puolessa vuodessa 10 kg vaikka en siis yrittänyt laihduttaa. Sen jälkeen paino on kyllä noussut, mutta rasvaprosentti pienentynyt, tilalle on nimittäin tullut lihaksia =)
Aloitin lenkkeilemisen n 3 X vko ja muutaman kk kuluttua huomasin olevani 10 kg kevyempi.
Sama tapahtui n 10 vuotta sitten kun aloin kulkea työmatkani polkupyörällä.
Mua se lenkkeily laihdutti koska:
- kunnon kohotessa myös yleinen aktiivisuustaso nousi -> peruskulutus lisääntyi ja tavan vuoksi -syöminen väheni
- mieliala oli pirteä joten lohtusyöminen (mikä on mun "pahe") jäi
- sinä päivänä kun tiesin lähteväni lenkille, en voinut syödä mitä sattuu ja miten pajon vaan jotta olisi hyvä juosta
- liikunnasta saadut endorfiinit korvasivat jotkut muut mielihyvön lähteet kuten esim suklaa
Eli vaikken mitenkään tietoisesti muuttanut ruokavaliotani, liikunta sai sen aikaan ikåäänkuin sivutuotteena.
Ei se kaks kilsaa vielä laihduta. Sen sijaa pitkillä lenkeillä saa rasvan hyvin palamaan ja paino laskee. Tosin painoa enemmän auttaa kiinteytyminen, lihas kun näyttää läskiä paremmalta :)
Ääsh, jotenkin se kaksikin kilsaa oli niin paljon minulle ettei enempään olisi riittänyt hermot. :D Vaikken lihaksien päälle niin ymmärräkään, olen ihan tyytyväinen että edes jollakin konstilla laihdun.
T: 26
En tosin ole kuin kaksi viikkoa tehnyt kotitreeniä n. 20-30min (selkä, jalat, vatsa, kädet) ja tämän lisäksi teen 3-4km hikilenkin rattaita työntäen. Voin sanoa että itsellä parin kilometrin pikakävelyn ja rattaiden työnnön ansiosta on naama punainen ja hiki valuu selkää pitkin. Kai siitä on sitten jotain hyötyä ollut :)
että lenkkeilystä tulee niin hyvä olo ettei herkkuja edes tee mieli. Tai siis tuntuu, että tässä on nyt niin hyvä olo ettei muuta elämäänsä kaipaa. Lihasten kehittymisessä on sitten sekin hyvä puoli, että ne kuluttavat enemmän energiaa myös lepotilassa. Treenattuna voi siis maata sohvalla paremmalla omatunnolla =)
Lähde liikenteeseen sillä asenteelle, että vaikka olisi kuinka lyhyt lenkki, niin se on sinulle parempi kuin sohvlla löhöäminen.
Onko paljonkin sellaisia säännöllisesti juoksevia LÄSKEJÄ?! Siis että esim. tuon 20-50 km viikossa juoksee ja on oikeasti lihava. Mä en tunne ainoatakaan sellasta läskiä, tiedätte varmaan itsekin miksi..
ja oikeasti ap, kun itse aloin juosta, laihduin puolessa vuodessa 10 kg vaikka en siis yrittänyt laihduttaa. Sen jälkeen paino on kyllä noussut, mutta rasvaprosentti pienentynyt, tilalle on nimittäin tullut lihaksia =)
joka aiemmin kehotti ap:tä jatkamaan :)
Olen 163/69kg enkä saa painoa inahtamaankaan enää eli juokseva läski... Alle vuodessa minultakin se 10kiloa lähti, mutta sitten loppui laihtuminen. Mutta niinkuin viestissäni kerroin olen lohtusyöjätär, ja karkkien määrä on aika vakio :( vaikka kuinka käyn juoksemassa (+pyöräilemässä+kävelemässä jne). Rasvaprosenttia en koskaan ole käynyt mittaamassa...
Yritän nyt lenkkeillä ainakin kolme kertaa viikossa (tosin en jaksa kovin kauan vielä yhteen pötköön.) Lisäksi huomasin, että alaselkäni hiukan kipeytyy- Onkohan syynä huonot vatsalihakset..?
ap
Yritän nyt lenkkeillä ainakin kolme kertaa viikossa (tosin en jaksa kovin kauan vielä yhteen pötköön.) Lisäksi huomasin, että alaselkäni hiukan kipeytyy- Onkohan syynä huonot vatsalihakset..?
ap
sillä, että kävelet aina välissä ja/tai sitten lenkin lopussa. Esim pelkästään reipas kävely 60 kg painavalla henkilöllä kuluttaa noin 50 kcal jokaista käveltyä kilometriä kohti.
Selkäkipuun voi tosiaan olla syynä vatsa- ja selkälihasten huono kunto (et jaksa pitää yllä hyvää juoksuasentoa). Jos paikat tuntuvat kipeytyvän pahasti, niin pidä aluksi ne juoksupätkät lyhyinä ja kävele aina välissä. (Näitä pätkiä voit sitten tehdä tosi monta peräkkäin eli sinun ei tarvitse lyhentää juoksemaasi kokonaismatkaa.)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:14"]Paino ei välttämättä laske, koska läski muuttuu lihaksikas. Näin kävi minulle.
[/quote]
Niin paino ei laske. Mutta laihtuu.
Paino ei välttämättä laske, koska läski muuttuu lihaksikas. Näin kävi minulle.
Onhan täällä POrin juoksukouluketjukin, mutta en niin systemaattiseen treenaamiseen kykene.