Laihtuuko lenkkeilemällä?
Kiinteytyykö? Oletetaan, että keskittyy myös terveelliseen ruokavalioon. Kaipaan positiivisia "menestystarinoita", jotta saisin itseni kammettua ulos lenkille säännöllisesti.
Kommentit (38)
Järjen käyttö on sallittu.
Jos syöt 2000kcal päivässä terveellistä ruokaa ja liikut puolikin tuntia päivässä niin laihdut jos kulutus on yli tuon 2000kcal/päivä. Ja luonnollisesti tarkoituksella laihduttavan kalorimäärä on hyvä olla siellä 1500kcal kohdalla että tuloksia tulee + ne liikunnat sit vielä siihen päälle. Liikkuminen tukee laihtumista ja kroppa pysyy nättinä kun sitä kroppaa käyttää eikä vain istu syöden alle kulutuksen niin että lopuksi ympärillä on vain rumaa löysää nahkaa.
Ja kyllä kai sitä laihtuis silläkin että syö 1500kcal/pvä edestä roskaruokaa, mutta on eri asia miltä kroppa sen jälkeen näyttää ja jaksaako liikkua.
YHTEENVETONA: Mä olen sitä mieltä että liikunta ja terveellinen ruokavalio ovat lähes yhtä tärkeitä ja tukevat toinen toistaan.
Jos siis lenkkeilee, eikä syö aiempaa enempää...s kymppi kuluttaa reilun 500 kcal, joten kolme kertaa viikossa tulee kulutettua rasvoja. Ja kiinteytymistä tapahtuu tosi nopeasti. Ja myös kehittyminen lenkkeilyssä on alussa nopeaa ja sehän motivoi :) suosittelen!
parempiakin kiinnyttäviä liikuntalajeja on olemassa.
Liikkumalla ei laihdu, vaan ainoa keino on vähentää syömisiä. Liikunta on hyvä tuki kyllä.
painosi (kiloissa) kertaa juoksemasi matka (kilometreissä). Jos esim. 60 kg painava henkilö juoksee 5 km, kuluu noin 300 kcal.
Minä harjoittelin kolme kuukautta puolimaratonille (juoksin viikossa 20-35 km) ja laihduin 3 kg, vaikka en varsinaisesti edes yrittänyt laihduttaa.
myöntämä asia. Liikuntaa pitäisi harrastaa ERITTÄIN paljon päivittäin, että olisi jotain vaikutusta.
Tai no jos vedät joka ikinen päivä 2h hölkkälenkin niin ehkä sitten... Siitä vain kokeilemaan. Mutta kyllä se ruokavaliolla laihduttaminen on vaan tuhannesti helpompaa.
kympin kolmesti viikossa, kiinteytymistä todella tapahtui ja painokin laski. Ruokavaliota en kummemmin muuttanut, mutta oli toisaalta iltaisin muuta tekemistä kuin se sohvalla syöpöttely ;)
parempiakin kiinnyttäviä liikuntalajeja on olemassa.
Liikkumalla ei laihdu, vaan ainoa keino on vähentää syömisiä. Liikunta on hyvä tuki kyllä.
myöntämä asia. Liikuntaa pitäisi harrastaa ERITTÄIN paljon päivittäin, että olisi jotain vaikutusta.
Tai no jos vedät joka ikinen päivä 2h hölkkälenkin niin ehkä sitten... Siitä vain kokeilemaan. Mutta kyllä se ruokavaliolla laihduttaminen on vaan tuhannesti helpompaa.
saunan lauteille säälimään itseäni.
ap
kuluttaahan se liikunta kuitenkin enemmän kaloreita kuin jos käyttäisi saman ajan johonkin muuhun. Ero ei välttämättä ole iso, mutta jos tähän asti paino on pysynyt tasaisena, niin liikunnan määrästä riippuen kyllä sillä jokin vaikutus on, vaikkei välttämättä kovin nopea. (Ja tietysti ruokailutavat eivät saa muuttua ollenkaan.)
Toki syömisistä pitää pitää sen verran huolta, että ei syö yli sen kuin mitä kuluttaa ilman lenkkeilyä. Jos syö päivässä yhden muffinssin liikaa, niin joutuu lenkkeilemään jo aika paljon kuluttaakseen vain sen muffinssin.
Mutta tehdään ihan pieni laskutoimitus. Oletetaan, että henkilö painaa 65 kg ja juoksee 30 km viikossa. Tämä kuluttaa noin 1950 kcal, joka vastaa noin 280 gramman laihtumista viikossa. Tuon 30 km:n juokseminen tarkoittaa sitä, että viikossa pitää juosta 3-4 tuntia sen mukaan, kuinka nopeasti juoksee.
Puoli kiloa viikossa -tahtiin on vaikea päästä vain liikuntaa harrastamalla, mutta jos tyytyy hitaampaan tahtiin, on liikunnalla laihduttaminen helppoa.
ennen lenkkiä ei voi pariin tuntiin syödä. Itse lenkilläkin on yleensä vaikea syödä. Lenkin jälkeenkään ei ole välttämättä heti nälkä. Näin ihan oikeasti syömiseen jää vähemmän aikaa kuin silloin, jos makaa vain sohvalla.
Tulee lihaksia, iholle ulkoilu tekee hyvää, samoin verenkierto paranee.
Itse sitäpaitsi ainakin motivoidin liikkumisesta sen verran, ettei edes tee mieli vetää herkkuja vaan syödä terveellisesti. Mutta faktahan on, että jos syöt saman verran kuin ennenkin ja sen lisäksi liikut, tietenkin kilot karisevat. Mutta yleensä liikkuessa myös ruokahalu kasvaa, joten helposti menee +-0 puolelle.
Mulla ainakin vaikutti jo 3x30min/vko hölkkä. Neljän viikon kuluttua oli selviä muutoksia nähtävissä, etenkin takamuksessa.
On tahto- ja taitolaji.
Jos ei syö enempää kuin ennenkään, niin hiemankin aiempaa enemmän liikkumalla laihtuu.
Jos liikkuu paljon, tuppaa kuitenkin olemaan nälkäkin useammin ja syö enemmän, paino ei putoa.
Jos treenaa ja kuitenkin syö hyvin, paino ei saata pudota mutta ulkomuoto muuttuu. Lihas painaa enemmän kuin läski eli saman painoisen saattaa näyttää ihan eriltä.
Kiinteytyminen ja painon pudottaminen ovat kaksi eri asiaa. Kumpaakin, tai vain toista, voi tavoitella. Tai ei kumpaakaan. Ylipainoinenkin voi olla kohtuullisessa kunnossa. Kunto lisää aina elämänlaatua ja ikää.
Itse olen nyt aktiivisesti käynyt puoli vuotta kuntosalilla, aika ahkeraankin, ja syönyt kuten ennenkin. Paino on pudonnut kilon verran kuukaudessa, eli aika vähän. Mutta peili kertoo totuuden. Minulle sopii tämä, jollekin toiselle jokin muu tapa. Jos haluan painoa pudottaa niin alan laihikselle. Se ei kuitenkaan kiinnosta juuri nyt, salitreeni on ok.
harjoittelin puoli maralle ja painoa putosi
sitten kun ruumiini tottui siihen liikuntaan tuli nälkä ja parin kuukauden aikana kilot tuli takaisin.
Aloitin harjoittelun maratoonia varten ja kilot eivät minnekkään menneet.
Nyt on ylipainoa ainakin 5 kiloa ja toivon että syomällä enemmän vihanneksia ja hedelmiä jonkinverran putoisi.
lenkkeileekö lenkkimakkaran kanssa vai ilman...
kertomassa tarinoita siitä miten olemme jaksaneet lenkkeillä, vaikka tuntuisi kuinka puulta.
jätin sidukan ja saunan ja lähdin lenkille. Mutta en jaksanut kevyesti hölkätä kuin 12 min, sitten kävelin muutaman minuutin ja hölkkäsin taas noin 12min. En vain jaksa :( Ehkä se tästä. Söin päälle yhden ruisleivän palan.
Ajattelen, että liikkuminen laittaa vähän vauhtia ja vilkastuttaa aineenvaihduntaa. Olenko väärässä tässä?
Ja tuo liikunta! Tämähän on hyvä alku!
Lenkkeilin yhden kesän. Aloitin viiden minuutin pätkistä rauhassa ja lopulta jaksoin juosta reippaasti 45 min. Laihduin monta kiloa kesällä, vaikka olin jo hoikka. Tärkeimmät syyt laihtumiseen olivat, että lenkkeily nostaa aloittelijan sykettä tehokkaasti, ja makasin tunnin vähemmän sohvalla syömässä kun olin liikkumassa tunnin, näin sain aikaan ns. Tuplakalorinkulutuksen :D ei lenkkeilyllä mitään miss peppu-pyllyä saa, mutta solakan vartalon!!