Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vauvan kokoon vaikuttaa?

Vierailija
16.05.2011 |

Siis raskaana ollessa. Jos syön vain hyvin ja terveellisesti tuleeko vauvastani pienempi kuin makeaa ja roskaruokaa mässäilemällä?

Eihän lihavien vauvat ole aina isoja eikä laihojen pieniä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla viisi lasta, kaikki 4-4.5kg syntyessään. Oma paino noussut raskausaikoina keskimäärin 12kg, paitsi neljättä odottaessa painoin synnytyksen jälkeen vähämmän kuin ennen raskautta. Syystä että ajattelin että josko ne syömiset vaikuttaa vauvan kokoon ja päätin syödä oikein terveellisesti ja liikuinkin tosi paljon. Siltipä vaan nelikiloinen vauva tuli rv 39+1.

Normaalipainon rajoissa (tosin viimeisimmissä raskauksissa ylärajoilla) olen aina ollut ennen raskautta.

Sokerirasitustestissä kävin kaikkien muiden paitsi ekan aikaan ja loppuraskaudessa otettiin kanssa muutaman kerran paastoarvo ja aina erinomaiset tulokset, eli ei tästäkään kyse lasten iso koko.

Vierailija
2/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden aikainen painon nousu korreloivat syntyvän vauvan painoon vahvimmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perintötekijät vaikuta tässäkin kohtaa. Mitä painoit itse aikoinaan syntyessä, mitä painoi miehesi?

Turha sitä on pientä lasta alkaa yrittämään rajoittamalla syömistä. Teet vain hallaa itsellesi. Lapsi ottaa sen mitä tarvitsee joka tapauksessa. Jos et sinä syö tarpeeksi, niin ottaa sinun varastoistasi. Miksi riskeerata oma ja lapsen terveys?

Ajattele mieluummin niin päin, että isompi ja painvampi lapsi on paljon valmiimpi tähän maailmaan. About 4 kiloiset vauvat osaavat jo hyvin kannatella päätään tuettuna, ja ovat helpompia käsitellä puettaessa yms. Alle 3 kiloiset tahtoo olla sellaisia laihoja rääpäleitä, joita saa sitten herätellä vähän väliä syömään ja eivät ole ollenkaan niin jänteviä kuin isommat lapset.

Vierailija
4/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äidin pituus ja raskauden aikainen painon nousu korreloivat syntyvän vauvan painoon vahvimmin."

Ekassa raskaudessa paino nousi 10 kg. Vauva painoi syntyessään 4 kg. Toisessa raskaudessa paino nousi 20 kg. Vauva painoi syntyessään 3,5 kg. Eli mun kohdalla painonnousulla ei ainakaan ollut vauvan kokoa kasvattava merkitys.

En usko, että vauvan kokoon voi vaikuttaa, paitsi esim. raskausdiabeteksen kohdalla.

Vierailija
5/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisvauva painaa syntyessään sen 3-4 kiloa ja omalla kohdalla ainakin sellaisen synnyttäminen oli helppoa.

Vierailija
6/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi vaikuttaa varsinaisesti. Vauva vetää äidin kehosta kaikki mehut ulos jos äiti hoitaa itseään huonosti raskauden aikana. Jos silloin yrittää laihduttaa niin huonosti käy. Ajatelkaa myös sitäkin, että raskaus vaikuttaa mm myös hampaisiin. Jotkut sanoo, että jokainen raskaus vie yhden hampaan naiselta.

Naisen "varsinainen koko" (siis pituus) ja perintötekijät vaikuttavat sikiön kokoon. Pienellä naisella on pieni vauva. Miten se voisi jotain jättivauvaa hoitaa? Ne on jättinaisten lapsia.

Lapsen syntymäpaino ja lopullinen kokokaan eivät varsinaisesti liity toisiinsa. Normaalikokoisesta vauvasta voi kuitenkin tulla vaikka pienikokoinen ihminen, vaikka ehkä yleensä onkin päinvastoin.

Minusta noin 3,2 kg vauva on paras! Se on ihana! Ei vauvat saa olla mitään jättiläisiä kun ne syntyy!

Vierailija
7/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi jos on ongelmia verensokerin kanssa ja ei hoida itseään oikein (silloin vauva voi olla liian iso).

Minusta noin 3,2 kg vauva on paras! Se on ihana! Ei vauvat saa olla mitään jättiläisiä kun ne syntyy!

No oho, eipä kukaan muistanut kertoa pojalleni. Pituutta oli 54 cm ja painoa melkein 5 kg. Itsekin olen melkein 180, eli geenithän siellä varmasti eniten vaikuttivat. Syynytskin meni ihan hyvin, ei tikattavaa.

Vierailija
8/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kolmas lapseni painoi 3,1kg kun kaksi edellistä painoi 3,9kg. Kolmannen lapsen raskauden ajan söin ainakin runsaasti d-vitamiinia. En muista, että mitenkään muuten olisin erilailla syönyt. Paino nousi samoihin lukemiin jokaisesta, tosin suhteessa sitä tuli aina vähemmän kun aivan samoihin pohjalukemiin raskauksien aikana päässyt.

Vierailija
9/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkään juuri raskausdiabetestä ja tupakanpolttoa/ryyppäämistä lukuunottamatta.

Itse olen 170cm pitkä, ja ennen ensimmäistä raskauttani hyvin hoikka. Alkuraskaudessa kärsin pahasta hyperemesiksestä, ja lopun raskauden ajan söin terveellisesti. Painoa tuli koko raskauden aikana vain 10kg lisää. Pojasta tuli yli 4.5kg, ja hän oli minulle liian iso synnytettävä, ei mahtunut synnytyskanavasta.

Sain sittemmin kaksi poikaa lisää, molemmat n.4kg, ja juuri ja juuri mahtuivat normaaliteitä ulos. Itse olin syntyessäni vain kolmikiloinen, ja äitini on minua pidempi !

Olen tullut siihen tulokseen että jotkut kantaa isoja, toiset pieniä ja varmaan enemmistö sellaisia normaali 3.4kg.

Vierailija
10/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä itse olen kasvanut reilut 20 kg joka raskaudessa, syönyt joka päivä herkkuja ja maha on kuin viitosia odottaisi ja silti lapset ovat syntyneet n. 3.6kg yliajalla.

Mutta raskausdiabetes varmasti voi vaikuttaa, sehän vaikuttaa sokerin imeytymiseen?

Jos vain pystyt, ole silti ilman herkkuja, ne näkyvät kyllä raskauden jälkeen äidissä!

Vierailija
11/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakointi vaikuttaa vauvan kehitykseen. pienempään syntymä painoon ja pienempään pituuteen.

Vierailija
12/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ainakin kokemus,ettei lapsen kokoo voisi juurikaan vaikuttaa. Painoa tuli raskauden aikana 12 kg,joista 10 jäi synnytykseen.

Ultrissa ennnustettiin vauvan olevan vähän päälle 3 kg,mutta totuus olikin jotain muuta. Vauva painoi 4080 g.

Vierailija
13/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vasta viimeisen 4 raskausviikon aikana.

Itselläni meni näin:

1. raskaus +13kg=vauva 2,8kg

2. raskaus +20kg= vauva 3,5kg

3. raskaus +17kg= vauva 3,4kg

Vierailija
14/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esim. verensokeriongelmien kanssa kamppailevat voivat syömisillään ym. itsensä hoitamisella vaikuttaa. Näin minulle ainakin useampi lääkäri sanoi odottaessani.

Vierailija
15/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. raskaus +26 kg, vauva 3,400 kg, verensokerissa häikkää, söin tosi epäterveellisesti, hirveät pahoinvoinnit, oksensin monta kertaa päivässä lähes koko raskauden, pakko syödä sitä, mikä pysyi sisällä, mikä oli tosi epäterveellistä, verensokerista huolimatta

2. raskaus +8 kg, vauva 3,800 kg 2 viikkoa yliaikaisena, verensokerissa ei häikkää, söin normaalisti, normaalit pahoinvoinnit

3. raskaus +9 kg, vauva 3410 kg, verensokerissa häikkää, en noudattanut mitään ruokavalioita vaan söin normaalisti, normaalit pahoinvoinnit

4. raskaus, +8 kg, vauva 3500 kg, verensokerissa ei häikkää, kovat pahoinvoinnit, ainoa joka pysyi sisällä oli hedelmät ja vihannekset - terveellinen ruokavalio.

Ainoa, jolla oli vaikutusta painoon oli siis yliaikaisuus

ja mulla kyllä on useampia tosi pieniä kavereita, siis tyyliin 150-160 cm, jotka on punnertaneet lähes 5 kilosia...

Vierailija
16/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://web4health.info/fi/answers/ed-treat-pregnant.htm

tuolta ainakin voi saada käsityksen, että ehkä jopa äidin alkuraskaudessa syömä vähäinen kalorimäärä saa lapsen nälänsäätelyjärjestelmän kehittymään sellaiseksi, että elimistö yrittää varastoida mahdollisimman paljon ravintoa itseensä. Syntymäpaino olisikin sitten korkeampi. Terveellistä ruokaa pitääkin syödä, mutta se, että syö jotain muuta lisäksi ei välttämättä tarkoita, että syntyvä lapsi on isokokoinen. Runsas sokerin nauttimisen on tosin väitetty lisäävän lapsen syntymäkokoa.

Vierailija
17/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut sellainen mielenkiintoinen ilmiö, että mitä vähemmän lihoin, sitä isompi vauva syntyi. Nelosen kohdalla tuli vähiten, 8 kg, ja vauva painoi 5,3 kg (+ pituutta 55 cm rv 40+4). Esikoinen oli pienin, 4,5 kg ja painoa mulle kertyi 18 kg.

Miehen kanssa ollaan oltu n. 4,5 kg syntyessämme, joten geeneissä on jotain oltava, kun ilman raskausdiabetestakin vauvat painoa kerää.

Vierailija
18/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran lisäksi elintavat ja perimä miehen puolelta.

Vierailija
19/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli raskausdiabetes, mutta en noudattanut mitään erityistä raskausdiabetes ruokavaliota.

Esikoinen, täysiaikainen, 2760g

Kuopus 10 päivää "ennenaikainen", 3200g

Eli se siitä myytistä, että ylipainoiset saavat isoja lapsia ja vain nipotusraskausdietillä diabetesäidit saavat pieniä lapsia.

Oma syntymäpainoni oli 2750. Synnyin n. 3 vkoa ennen laskeattua aikaa (silloin ei ollut ultria ja äitini kierto epäsäännöllinen, joten tarkkaa la:ta ei ollut tiedossa).

Mutta ainakin meillä oma syntymäpainoni vaikutti vahvasti.

Vierailija
20/21 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin omalla syömisellä ja juomisella voi vaikuttaa syntyvän vauvan painoon.

Esikoista odottaessani raskausdiabetestani ei todettu ja söin suklaata, jäätelöä jne. todella paljon raskauasaikana. Esikoinen painoi syntyessään yli 4,5 kg.

Toisessa ja kolmeannessa raskaudessa olin sitten sokerirasituskokeessa, jossa todettiin kohonnut paastoarvo molemmilla kerroilla. Pidin loppuraskauden ajan tiukasti kiinni ruokavaliosta, ja sekä toinen että kolmas lapsi painoivat vain noin 4 kg.

Kaikki lapset ovat olleet samaa sukupuolta ja syntyneet suunnilleen saman raskauden kestoajan jälkeen.

Nyt tässä neljännessä raskaudessa minulla oli taas sokerirasituskokeessa paastoarvo koholla, joten pidän jälleen huolta ruokavaliosta. Olen varma, että vauvasta ei tälläkään kertaa tule yhtä isoa kuin esikoisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi