Tuli tuosta huuhteluaineketjusta mieleen hajusteallergia/yliherkkyys
Eli onkohan minulla hajusteyliherkkyys, kun saan päänsäryn hajuvesistä (omasta), ja tupakasta,
Hajusteallergia taitaa olla vakavampi versio tästä. Voin siis käyttää hajuvettä, mutta en voi laittaa sitä kuin jalkaan (!), kunhan ei tuoksu vahvasti ja pidemmän aikaa nenääni. Tupakointi loppui lyhyeen järkyttävien hedarien takia.
Vai voikohan esim. migreenikohtauksen laukaista noinkin voimakkaat hajut ilman mitään yliherkkyyttä hajusteille/hajuille?
Onko täällä muita hajusteallergikkoja/yliherkkiä?
Kommentit (26)
miksi vaatteiden pitäisi tuoksua voimakkaasti hajusteille?? Minä käytän vain ja ainoastaan hajustamattomia pesuaineita, ja huuhteluainetta en ole koskaan käyttänyt.
tosin mitään testejä ei ole tehty. Alan voida pahoin, jos olen hajusteitten lähellä. Ja jos en siitä ymmärrä lähteä, hengitys leikkaa lopulta kiinni.
Joskus 1990 luvulla hajusteteollsuus unohti biologian ja järjen.
-autoimmuunijärjestelmällä ei ole syytä leikkiä. 2010 luvulla
Naiset sotttaa kaiken hajusteillaan - hajusteterrorismia sano.
Ostosparatiisi aka Ostoshelvetti voi haista ymmenien metrien
päähän. Mitään niin kamalaa ei ollut vielä 1990/2010 luvulla.
Lopettakaa typerä hajustaminen Heti!
Totta hellkkarissa, noin 1..5% väestöstä. Toiseksi, joskus 1993 tienoilla
hajusteteollisuus mokasi molekyylinsä. kukaan ei ole vastuussa mistään
Voi hyvä helvetti, kun apteekissa menee ääni SEKUNNISSA, pieleen meni.
Arvoisat naiset lopettakaa heti KAIKEN HAJUSTAMINEN. Vai viedäänkö
tapaus oikeuslaitoksen palveluihin vahingon korvaus vaatimuksineen??
Hajusteallergia on sitä, että hajustetuista tuotteista tulee ihottumaa iholle siihen kohtaan, jossa hajustettua tuotetta käyttää. Tämän voi todeta allergiatesteissä. Jos olet tuoksu/hajusteyliherkkä, hajusteet/tuoksut voivat aiheuttaa esim. migreenioireita. Muita oireita esim. hengitystieoireet, silmäoireet jne. Tämä on vakavampaa koska yliherkkä oirehtii muidenkin käyttämistä hajusteista. Yliherkkyyttä ei voi testein todeta. Googlaa tuoksuyliherkkyys ja hajusteyliherkkyys. Asiasta löytyy paljon tietoa!
hajusteisiin todellakin vaatii sen kosketuksen ja ilmenee ihottumana. Hengenahdistukset sun muut ovat hajusteyliherkkyyttä tai jotain muuta. Hajusteyliherkkyys itsessään ei ole vakavaa tai vaarallista vaikka voi tietysti olla inhottavaa, tukalaa tai kiusallista.
kakkosella on siis ilmeisesti molemmat?
ja hajuvedet yms. aiheuttavat kurjaa oloa niin kuulostaa siltä, että vaivaa sekä allergia että yliherkkyys. Itse oon herkistynyt tuoksuille ja sinnikkäästi yritin myös käyttää hajuvesiä yms. vaihtamalla uuteen jos jostain tuli oireita, mutta loppujen lopuksi oli luovuttava kaikista. Pahimpia oireiden aiheuttajia ovat kuitenkin voimakkaasti hajustetut pyykinpesu- ja huuhteluaineet, jotka tuoksuvat muiden vaatteissa. Voimakkaimmillaan ne peittävät kaikki muuta hajut ja tuoksut alleen ja valtaavat tilan.
ja päänsärky hajuvettä käyttävien ihmisten lähellä.
Ei voi hengittää kun toinen döfää niin kauheasti.
Kai mulla on jonkin verran hajusteyliherkkyyttä enkä itse käytä hajusteita lainkaan.
En ylipäätään ymmärrä miksi ihmisen pitää haista jollekin epäaidolle! Viimeksi kärsin täsä junassa kun viereeni löyhähti istumaan nainen voimakkaassa parfyymissa. Mieluummin hikinen pummikin viereeni kuin joku hajustettu. Hien haju ei aiheuta muuta kuin tavis inhoreaktion, ei käy hengityksen päälle.
Mä luulen, että mulla on kanssa yliherkkyyttä. Kemialliset tuoksut aiheuttavat sitä, minusta pahimmat ovat juuri ilmanraikastimet ja pesuaineet.
Mulla alkaa kuivamaan kurkkua, nenä vuotaa, ei vielä hengenahdistukseen mene. Samoin saatan oksentaa ja migreenikohtaus tulla. Mä kestän lyhyitä aikoja, joten bussissa ja julkisissa tiloissa ihan ok.
Mutta en voi pitää päälläni huuhteluaineella löträttyjä vaatteita tai olla pitkää aikaa kodissa, jossa on ilmanraikastimia. Onneksi Suomessa aika harva käyttää. Meillä asuu puolet suvusta Briteissä ja siellä monet niitä löträä.
jos tavalliset hajuvedet tökkii. Ainakin jotkut luonnonkosmetiikkakaupat myy luomuhajuvesiä. Ite en oo kyllä testannut. Käytän nykyään pelkästään hajusteetonta luonnonkosmetiikkaa. tuoksuyliherkkä myöskin siis.
Hajustelyiherkkyys voi olla hyvinkin vaarallista! Jo pienikin määrä hajusteita ilmassa voi johtaa anafylaktiseen shokkiin ja jopa kuolemaan. On paljon ihmisiä, jotka joutuvat elämään neljän seinän sisällä tai liikkuvat ainoastaan puhallinsuojaimen kanssa. Hajusteet aiheuttavat mm. astmaa, poskiontelon- ja keuhkoputkentulehduksia. Ei siis mikään pikkujuttu tai vähättelemisen arvoinen.
hajusteet tökkimään omasta hajuvedestä. Käytin hajuvettä, mutta kun lähdin interrailille, en viitsinyt ottaa hajuvettä mukaan. Kun tulin takaisin ja aloin taas käyttää sitä, huomasin, että ahaa, tästä mulle niitä päänsärkyjä tuleekin.
Mulle oireita tekee lähes kaikki synteettiset tuoksut. Pahimpia on hajuvedet, pesu- ja huuhteluaineet. Joskus saattaa tulla paha olo jos istun semmoisen ihmisen vieressä, joka käyttää hajuvettä. Jos omiin vaatteisiin tulee hajuvettä (esim. jos halaan jotakuta), joudun laittamaan vaatteet pyykkiin.
Mulla ei tule mitenkään hirveän pahoja oireita, mutta selkeitä oireita kuitenkin. Luonnolliset tuoksut, kuten kukat ja mausteet, eivät aiheuta oireita. Samoin eteerisistä öljyistä peräisin olevat miedot tuoksut.
Allerginen en ole (tietääkseni), yliherkkä ehkä.
Migreenin olen pahimmassa tapauksessa saanut siitä,että ohi käveli jollekin tietylle parfyymille haiseva nainen.
Olen nyt sille hajulle niin herkkä, että taatusti kävelen ulos sillä sekunnilla kun sen haistan, vaikka istuisin suuressa salissa eturivissä kutsuvieraana presidentin tai vieraan valtion kuninkaan/kuningattaren puheen aikana.
Joitakin hajuja pitäisi lailla kieltää, ja se yksi parfyymi on sellainen. Toinen kamala haju tulee sellaisista laitoskeittiöistä, joissa käytetään paljon eineksiä. Olihan se kamalaa mennä tenttiin, kun jo aulassa tuntui se haju ja saman tien päässä jysähti. Kun joskus piti siinä ruokalassa syödä, valitsin varmuuden vuoksi puuron, se ei ollut niin paha.
se on yksi pahimmista migreenin aiheuttajista ainakin mulla.
Jos omiin vaatteisiin tulee hajuvettä (esim. jos halaan jotakuta), joudun laittamaan vaatteet pyykkiin.
Mä taas oon aina ihan nenä tukossa kun vaikka joku sukulainen on "siirtänyt" itsestään hajuveden/partaveden tuoksut lasteni hiuksiin silittämällä niitä tms. Olen myös joutunut pesemään täkkejä yökyläilijöiden jäljiltä kun vieraiden vaatteista pesuaineiden hajusteet tarttuvat lakanoiden läpi (!) täkkeihin yms.
jos olisin teknokunkku, niin ovelle hajutesti, piip, hylätty
allergiatesteissa. En kärsi siitä paljon mutta todella monet hajuvedet ärsyttävät ja voivat saada aikaan huonon olon. Etenkin diorit, chanelit ja monet muut. Löysin taas yhden jota siedän...
Haistan hajut helposti ja voimakkaat pyykinpesuainehajut ja huhteluainehajut ärsyttää tosi paljon.